New York-Washington-Florida

25 aug. 2011 13:42
Visningar: 3448
Har läst en massa om olika resemål och det är som juridiken. Det är mycket som faller på plats men ändå inte helt likt.
Planerar en resa till New York i ca sex dagar. Har svårt att fånga hur mycket man hinner mellan de olika objekten. Köer, restid, etc. Vad har ni för förslag?
Tänkte sedan resa med tåg till Washington. 3-4 dagar. Lite tips som man MÅSTE se. Naturligtvis Barack Obamas tillfälliga hem, men också typ Alexandria har jag hört är sevärt? .... eller?
Sedan flyg till Florida. Ca 10 dagar. Hyra bil för att se närområdet, men eftersom planen är lös så vill jag inte hyra ännu. Tänkte hyra på plats. Är det dyrt så åker jag väl buss? ... eller taxi? Båttur? Vad säger en erfaren RG medlem?
Är tacksam för lite stöd i min resplan nu i dec-jan. Åker mellan vinterklimat och sommar? Mycket kläder?
25 aug. 2011 13:59
Citerat från goastina:
Har läst en massa om olika resemål och det är som juridiken. Det är mycket som faller på plats men ändå inte helt likt.
Planerar en resa till New York i ca sex dagar. Har svårt att fånga hur mycket man hinner mellan de olika objekten. Köer, restid, etc. Vad har ni för förslag?
Tänkte sedan resa med tåg till Washington. 3-4 dagar. Lite tips som man MÅSTE se. Naturligtvis Barack Obamas tillfälliga hem, men också typ Alexandria har jag hört är sevärt? .... eller?
Sedan flyg till Florida. Ca 10 dagar. Hyra bil för att se närområdet, men eftersom planen är lös så vill jag inte hyra ännu. Tänkte hyra på plats. Är det dyrt så åker jag väl buss? ... eller taxi? Båttur? Vad säger en erfaren RG medlem?
Är tacksam för lite stöd i min resplan nu i dec-jan. Åker mellan vinterklimat och sommar? Mycket kläder?
Vi har gjort något liknande men utan Washington, på 6 dagar hinner Ni se mycket av Manhattan vissa saker tar mer tid än andra, t.ex om man ska åka ut till frihetsgudinan.

Vi gjorde så att vi köpte guidebok och en karta innan resan och läste på nätet en del sen bestämde vi ungefär vad vi ville hinna med, vi delade in kartan i olika områden där de olika sakerna låg sen tog vi ett område per dag. åkte dit med T-bana eller buss och promenerade sen mest. Det finns hur mycket som helst att se och man stöter hela tiden på saker på vägen.
Våra dagar var späckade och det är helt klart den stad där vi sett mest på kortast tid.

Washington har vi som sagt inte besökt än.

I Florida finns risken att det blir dyrare att hyra bilen på plats men har man tur så hyrbilsfirman har många outhyrda bilar (hoppas Ni inte anländer Nyårsafton) och inte verkar för angelägen så kan man få en bra deal även på plats.
Tycker absolut Du ska hyra bil, Du hinner så mycket mer med bil så det är nästan värt vad som helst. Vet inte riktigt vad Du menar med "närområdet" är det bara några kilometer funkar klart taxi bra. Var landar Du?
En båttur är ju alltid trevligt, Du kan t.o.m. åka vattentaxi på vissa ställen.

Mycket kläder? Beror ju på hur din garderob ser ut idag ;-) Kan Du tänka dig att förnya den så behöver Du inte ta med något alls, allt finns att köpa billigt, kanske en omgång underkläder kan vara bra förstås.
Av Peter_o
25 aug. 2011 16:56
Jag var i New York förra veckan, bara 4 hela dagar pga andra aktiviteter hos barnbarnet som var med. Givetvis hann vi inte med allt jag planerat. Färjan till Frihetsgudinnan var bokad i förväg så vi kom med första turen 8:30 (man ska vara i Battery Park före kl 8 för att hämta ut biljetterna (ur rätt kassa!) kl 8.

Även Empire State Building tänkte vi besöka kl 8 på morgonen då de öppnade men här var det redan lite kö före öppnandet. Men inte värre än att det tog 15 minuter att komma förbi säkerhetskontroll och biljettköp (hade inte köpt i förväg och gick inte på att betala extra för expressbiljett).

Harry Potter-utställningen var det ingen kö till den vardag vi var där, men om jag fattade det hela rätt så var det en otroligt lång kö på lördagen. Den utställningen stänger snart.

Med 6 hela dagar (alltså inte inräknat resedagar) hinner man rätt mycket i NY, som sagts ovan.

I Washington har jag bara varit på en buss-charter som alltså släppte av oss vid några sevärdheter. Jag har svårt att tro att det är värt 3-4 dagar. 1-2 hela dagar räcker nog gott eller 3 dagar inklusive resdagar. Sevärdheterna ligger rätt koncentrerade här.

Vet inget om Alexandria, men personligen skulle jag stanna en extra dag i New York än åka dit.

New York i december rekommenderas, men Florida får andra yttra sig om.

/PeterO
25 aug. 2011 17:09
Tack Floridasidanse. Närområdet är tänkt Florida med omnejd. :=)
Kanske skall man hyra bil hemifrån med tanke på juridiken om det går fel. Vi får "binda" upp oss.
Har tittat på flyg från Göteborg - London - New York ...... sedan flyg från Washington - Miame Beach. Hemresa direkt från Miame Beach - London - Göteborg.
Tips om bra och billigt boende på orterna som vi besöker?
I Miame Beach skall vi åka runt och troligen hitta motel, etc vid vägen?
Julafton i Washington och Nyår i Florida. Kan bli tufft att hitta boende??
25 aug. 2011 17:25
Citerat från goastina:
Tack Floridasidanse. Närområdet är tänkt Florida med omnejd. :=)
Kanske skall man hyra bil hemifrån med tanke på juridiken om det går fel. Vi får "binda" upp oss.
Har tittat på flyg från Göteborg - London - New York ...... sedan flyg från Washington - Miame Beach. Hemresa direkt från Miame Beach - London - Göteborg.
Tips om bra och billigt boende på orterna som vi besöker?
I Miame Beach skall vi åka runt och troligen hitta motel, etc vid vägen?
Julafton i Washington och Nyår i Florida. Kan bli tufft att hitta boende??
Hmmm Florida med omnejd på 10 dagar, låter inte rimligt. På 10 dagar hinner Ni se lite lite av vad en del av Florida har att erbjuda, råder Er att stanna i Miamiområdet, bo i Miami Beach och gör utfärder därifrån, tycker Ni det verkar intressant så kan Du ju ta ett par nätter i Key West, det är värt att se.

Boka hotell så fort som möjligt om Du ska bo över Nyår i South Beach blir det antagligen ganska svårt och höga priser om Du ska ta in någonstans spontant.

Billigt boende i Miami Beach, finns ett hostel som får bra betyg, heter Miami Beach Hostel eller South Beach Hostel, minns inte exakt. I NY kommer säkert Peter O med hotelltips, han kan stan.
Av Peter_o
25 aug. 2011 17:32
Citerat från floridasidanse:
I NY kommer säkert Peter O med hotelltips, han kan stan.
Nja, jag känner bara till hotell som kostar upp till ca 150 $/natt och dubbelrum. Vill ni bo så billigt? :-)
25 aug. 2011 17:42
Peter O skriver: "Färjan till Frihetsgudinnan var bokad i förväg så vi kom med första turen 8:30 "
Bra, hur bokar vi den?
Vidare: "Även Empire State Building tänkte vi besöka kl 8 på morgonen då de öppnade men här var det redan lite kö före öppnandet. Men inte värre än att det tog 15 minuter att komma förbi säkerhetskontroll och biljettköp (hade inte köpt i förväg och gick inte på att betala extra för expressbiljett)."
Man kan tydligen boka detta med? Expressbiljett är tydligen ett dyrt alternativ?
Jag kan ana att du tycker att en dag i New York är bättre än en träff med presidenten. :=)
Tack Peter för ditt svar och jag hör gärna vidare ifrån dig.
Floridasidanse skriver: "Hmmm Florida med omnejd på 10 dagar, låter inte rimligt. På 10 dagar hinner Ni se lite lite av vad en del av Florida har att erbjuda, råder Er att stanna i Miamiområdet, bo i Miami Beach och gör utfärder därifrån, tycker Ni det verkar intressant så kan Du ju ta ett par nätter i Key West, det är värt att se."
OK, du tycker att det är för lite tid. Minska tiden i Washington? Jag har sneglat och läst lite om Key West. Ditt förslag verkar ok.
Tack Floridasidanse för dina kloka tips. Självklart har jag tagit till mig dem. Min plan var en "ryggrad" och inte ristat i sten. Tack!!

Av Peter_o
25 aug. 2011 18:48
Båten till Liberty Island och Ellis Island (på tillbakavägen) bokar du på http://www.statuecruises.com/
Du bör även kosta på dig besöket i museet (beställs samtidigt) Däremot stänger Crown Access den 28/10 så jag antar det inte är aktuellt.

Man kan beställa Flex Ticket vilket innebär att man har ett fönster på 3 dagar för besöket. Då får man stå i en speciell kö och det ska ju vara så att den kön bara släpps på båten i mån av plats, men det är bara i teorin. När jag var där gick den kön fortare fram än vår med tidsbeställd överfart.

ESB har du på adressen http://www.esbnyc.com/ Kostar $22 och drygt $40 med expresspass. Här kostar det dessutom $2. Jag tror inte det är så stor ide att köpa biljett här, för kön kommen nog att vara till säkerhetskontrollen i alla fall. Det är bara till 86:e våningen du ska åka. Våning 102 är inte alltid öppen och ger inte så mycket mer.

Det finns ju en skrapa till man kan komma upp i. Vi tänkte göra det i lördags kväll, men det visade sig vara 50 minuters väntetid så det blev inte av. Annars rekommenderas Top of the Rock i Rockefeller Center på kvällstid. http://www.topoftherocknyc.com/

I Washington kan man ju titta på Vita Huset, Capitolium, några museer, minnesmärken och Arlingtonkyrkogården. Går ni inte på Air-Space-museet i Washingtion (http://www.nasm.si.edu/) så kan ni gå på Sea-Air-Space-museet i New York (http://www.intrepidmuseum.org/)

/PeterO
Av Annl
26 aug. 2011 16:12
Hej,

I somras var vi på roadtrip i bl.a. östra USA och besökte då bl.a. Miami, Key West och Washinghton DC.

Vad gäller Key West så håller jag med Floridasidan om att det räcker med några dagar där men man bör betänka att det är 20 mil att köra och att det tar i vart fall tre timmar om det inte är kö. Vägarna är till stora delar enfiliga och det är låg hastighet och svårt att komma om. Detta innebär att jag inte råder er att bara göra en dagsutflykt till KW. Då kommer ni dessutom att missa kommersen på Mallory Square och solnedgången (= obligatoriska sevärdheter i KW).

Annat som är kul där är att åka till Southermostpoint - det är en stor stenbumling som står vid vattenbrynet och markerar att där är USA slut och att det därifrån endast är 13 mil till Kuba. Turistigt - ja visst men ändå rätt kul.

Och så måste ni ju besöka Hemingsways bar, hans hus och kyrkogården och promenera i stan runt Duval street. Där finns en massa restauranger och butiker men det är inga fina butiker - de säljer mest krims krams och t-shirts.

De lite finare butikerna finns runt småbåtshamnen.

Washington DC är en riktigt fin stad och jag tycker inte alls att det räcker med en eller två dagar som någon föreslog. Vi hade tre övernattningar där och det är det man i vart fall bör ha - kanske fyra skulle jag säga.

Stan är oerhört vacker och det är en fransk arkitet som anlagt den och det kan man förstå - det finns klara paralleller till Paris med breda boulvarder, vackra gamla hus och låg bebyggelse och inte alls den skyline som man är van med i USA annars.

Washington-monumentet är stans högsta byggnad. I detta kan man för övrigt åka upp och det är kul och du får fin utsikt och fina fotovyer. Du kan inte bara komma och ställa dig i kö utan måste gå till en liten hytt och få biljetter till ett visst klockslag.

Det finns mängder med fina och spännande museum och National Air and Space museet var riktigt spännande med robotmissiler, diverse utrustning från månlandningen, flygplan on masse m.m. En riktig höjdare!

I Capitolium kan du gå på guidad tur och då måste man också fixa biljetter på samma sätt som tidigare nämnts. Detta missade vi tyvärr då det inte funkade med biljetterna. Synd för det verkade spännande.

Och du pratar om juridik; gillar du detta eller jobbar med det så är ett besök vid Supreme Court ett måste. En mycket imponerande byggnad och där man känner historiens vingslag med konstitutionen anno 1776... Vi var där en söndag så jag vet inte om det varit möjligt att få komma in och kolla. Jag fick nöja mig med att bli fotograferad utanför den magnifika byggnaden.

Arlington är ett måste och en mycket minnesvärd och tänkvärd upplevelse - kyrkogården rymmer 350 000 gravar efter personer som offrat sitt liv för fred och frihet och de vita stenarna ser aldrig ut att ta slut. Där hittar du även Kennedys grav med ett ljus somn brinner hela tiden.

Pentagon är spännande att köra förbi och få se hur oerhört stort det är.

Och så måste man ju förstås kolla på Vita huset - som är förvånansvärt litet och ibland ser det ut som om det försvinner mellan träden. Bered dig på extremt mycket poliser - som dessutom är extremt testeronstinna och stissiga. Jag såg hur de bla. körde bort ett stillsamt gäng asiater som bara stod där och fotograferade. Över huvud taget är det mycket poliser i Washinghton.

Och så finns det en massa intressanta krigsmomument att besöka - tex det från andra världskriget och Vietnam-monumentet. Mycket intressant.

Och så får vi förstås inte glömma Georgetown - området där det anrika universitet ligger. Där är väldigt fint med gamla charmiga hus, riktigt fina butiker och en massa trevliga restauranger. Vi käkade t.ex. lunch på en fantastiskt bra fransk restaurang där en dag och en annan dag var vi på en vietnamesisk restaurang.
27 aug. 2011 16:51
Tack, så mycket matnyttigt. Jag skall läsa och återkommer. Tack igen! (Har nu läst:=))
Jätte bra. Jag skall studera uppgifterna lite lugnt senare..., men om man siktar in sig på Miami Beach. Så bor vi där i ca en vecka. Vi har napp på ett hotell i Art Decoområdet nära stranden och ett hotell i norra delen av South Beach.
Vi tänkte sedan efter nyår hyra bil och åka de ca 20 milen till Key West. Har hört att det kan vara mycket trafik, men också troligen en del att se på spannet av alla de ca 40 örarna. Vi kollar just nu boendet med fri parkering och nära dina = Annis föreslagna sevärdheter i Key West. (Vi har ju annars bil.)
Därefter åker vi tillbaka till Miame Beach och kollar ett annat hotel i Art Decoområdet. Vi har inte fått svar ännu. Skall vara där i en vecka till.
Är det värt pengarna att åka till Walt Disney Word. Har hört att det är mycket köer. Om man skall besöka parken, vilken del av parken skall man satsa på då vi bara vill lägga en dag???
Alligatorer är ju spännande och inger respekt. Everglades NP verkar häftigt.
En annan park är Key Biscayne, som verkar sevärd. Är det någon som har varit där?
Vi flyger sedan hem ifrån Miami via London. Vi valde American Airlines för att möjliggöra IN-resa: New York och UT-resa: Miami.
ESTA läste jag att det var fritt utan kostnad fram till en viss datum. Nu hittar jag inte längre den uppgiften?? Är det någon som vet?? .... ....
27 aug. 2011 18:33
Citerat från goastina:

ESTA läste jag att det var fritt utan kostnad fram till en viss datum. Nu hittar jag inte längre den uppgiften?? Är det någon som vet?? .... ....
Det var kostnadsfritt den första tiden. Fr om sep 2010 kostar det 100 kr.
Av Annl
27 aug. 2011 19:01
Tack, så mycket matnyttigt. Jag skall läsa och återkommer. Tack igen! (Har nu läst:=))
Jätte bra. Jag skall studera uppgifterna lite lugnt senare..., men om man siktar in sig på Miami Beach. Så bor vi där i ca en vecka. Vi har napp på ett hotell i Art Decoområdet nära stranden och ett hotell i norra delen av South Beach.
Vi tänkte sedan efter nyår hyra bil och åka de ca 20 milen till Key West. Har hört att det kan vara mycket trafik, men också troligen en del att se på spannet av alla de ca 40 örarna. Vi kollar just nu boendet med fri parkering och nära dina = Annis föreslagna sevärdheter i Key West. (Vi har ju annars bil.)
Därefter åker vi tillbaka till Miame Beach och kollar ett annat hotel i Art Decoområdet. Vi har inte fått svar ännu. Skall vara där i en vecka till.
Är det värt pengarna att åka till Walt Disney Word. Har hört att det är mycket köer. Om man skall besöka parken, vilken del av parken skall man satsa på då vi bara vill lägga en dag???
Alligatorer är ju spännande och inger respekt. Everglades NP verkar häftigt.
En annan park är Key Biscayne, som verkar sevärd. Är det någon som har varit där?
Vi flyger sedan hem ifrån Miami via London. Vi valde American Airlines för att möjliggöra IN-resa: New York och UT-resa: Miami.

Goastina,

Miamibeach - och särskilt South Beach - kommer att bli en höjdare och det är bra att ni hr bokat boende nära stranden och det bästa läget är i de södra delarna nära Ocean Drive (de fina art deco-kvarteren).

Missa inte Big Pink - ett bra frukostställe i sann amerikansk anda.

Miami Downtown är däremot inget att ha - vi var där en sväng vid något shoppingcenter vid vattnet och så käkade vi lunch i Little Havanna på den restaurangen som Bill Clinton besökte när han skulle försöka fiska röster från exilkubanerna (som alltid röstat rebublikanskt av lätt insedda skäl). Kul att ha varit där men inget att rekommendera och de pratade knappt engelska och hade svårt med beställningarna och barnen fick inte det de beställt.

Vägen till Key West är vacker men du kan inte räkna med att kunna stanna efter vägen i någon större omfattning; där man vill stanna för att fota går det inte och där man kan stanna ser mest ut som Backaplan i Göteborg (= Kungens Kurva i huvudstaden).

Vad gäller boende i Key West så rekommenderar jag er att bo inne i city så att ni har gångavstånd till det mesta. Vi valde att bo granne med havet och en sandstrand men hade då 55 minuters promenad in till city. I och för sig är taxi billigt men vid ett kort stopp som ni tänker er är det mycket bättre att bo inne i stan.

Kring Duval street såg jag massor med skyltar om rum att hyra och hotell och vid Mallory Square granne med havet låg några hotell med riktigt bra läge och första parkett till solnedgången.

Har ni bara tänkt att vara en dag i Orlando för att kolla parkerna så är mitt förslag att skippa den punkten över huvud taget - resan är för lång och du måste räkna med en dag per park. Ta det vid något annat tillfälle är mitt förslag.

Everglades och alligatorerna når du däremot fint när du är i Miami och det är riktigt kul att åka ut och kolla på dem och i somras fick de som ville tom hålla i en alligator (inte en jättestor förstås men ändå) efter turen.

Du skriver att ni åker hem med American Airlines- det trodde vi också att vi gjorde men det var British Airways (som var jättebra och med god service). Kolla om du landar på terminal 5 - då är det BA som gäller.

Ni kommer att få en kanonresa!
27 aug. 2011 19:23
Citerat från goastina:

Är det värt pengarna att åka till Walt Disney Word. Har hört att det är mycket köer. Om man skall besöka parken, vilken del av parken skall man satsa på då vi bara vill lägga en dag???
Orlandos parker är visserligen absolut värt ett besök! Och köer behöver du inte vara rädd så för. Det finns sätt att komma förbi dem. Dessutom glöm inte att parkerna är hysteriskt stora, så även om det är mkt folk så är det aldrig som att trängas på t ex Liseberg.
Men precis som Annl skriver, lägg tiden på annat istället för att hasta till Orlando bara för några dagar. Det finns minst 10 parker totalt att välja mellan, så att bara välja ett par tre stycken kan vara svårt.
27 aug. 2011 21:00
Tack för alla svar och tips. Jag skall studera dessa noga!
Vi har nu lyckats att boka hotell i New York och Washington. Alla flyg också. Vi åker troligen tåg mellan NW och W.
Vi lyckades få en studiolägenhet i Miami söder om 14th St och några hundra meter från stranden. Inte nära trafiken. :=) ...?? på kartan.
Nu skall vi kolla andra hälften av vistelsen. (efter nyår) i Miami. Vi vill ha ett annat boende då. Skälert är att chansen att båda blir fel minskar? :=)
I Key West kollar vi vidare med vägledning av vad Anni skrivit. Ett hotell ville ha kortnr via mail, men det gick vi inte på. Kanske blir det ett motell? Vad tror ni? OK??
Vi landar i London på Heathrow, men vi har inte fått biljetterna ännu så terminalen är okänd.
Tack för alla svar och det är roligt att ta del av er erfarenhet.
27 aug. 2011 22:53
Citerat från goastina:
Tack för alla svar och tips. Jag skall studera dessa noga!
Vi har nu lyckats att boka hotell i New York och Washington. Alla flyg också. Vi åker troligen tåg mellan NW och W.
Vi lyckades få en studiolägenhet i Miami söder om 14th St och några hundra meter från stranden. Inte nära trafiken. :=) ...?? på kartan.
Nu skall vi kolla andra hälften av vistelsen. (efter nyår) i Miami. Vi vill ha ett annat boende då. Skälert är att chansen att båda blir fel minskar? :=)
I Key West kollar vi vidare med vägledning av vad Anni skrivit. Ett hotell ville ha kortnr via mail, men det gick vi inte på. Kanske blir det ett motell? Vad tror ni? OK??
Vi landar i London på Heathrow, men vi har inte fått biljetterna ännu så terminalen är okänd.
Tack för alla svar och det är roligt att ta del av er erfarenhet.
14e gatan ligger bra till, är det inte Espanola Way, minns inte helt säkert men i.s.f. är det en trevlig gata i spansk stil.

Har flera gånger skickat kortuppgifter via mejl, nr. och utgångsdatum, inte säkerhetskoden, de vill ibland ha det som säkerhet vid bokning. Känns det osäkert kan man boka hotellet via bokningssida som Expedia, Bokking o.s.v.

Key West kan man göra på en dagsutfärd men man får räkna med att åka tidigt och köra hem sent, kan kännas lite drygt, mycket trevligare med ett par nätter där så man hinner se lite mer och kan uppleva lite av barerna och nattlivet.

Hur har Ni bokar flyget, man får ju oftast E-tickets direkt efter bokning.
27 aug. 2011 23:13
Tack Floridasidanse. Du har rätt: "14e gatan ligger bra till, är det inte Espanola Way, minns inte helt säkert men i.s.f. är det en trevlig gata i spansk stil."

Vi har bekräftelse på biljetterna men inte ännu terminalen i London.

28 aug. 2011 19:17
Hej, det finns rätt mycket att se i Washington DC. Tyckte det var skoj att bara gå runt och kolla in alla pampiga federala byggnader.

Som nämnts kan man kolla in Capitol, Library of Congress, Vita Huset. Promenera nerför National Mall, se Washington Monument, Lincoln Memorial ("Four score and seven years ago..."), FDR Memorial -- dom två sista gärna på kvällen.

Spenderade en vecka på Smithsonian och hann ändå inte se allt. Som nämnts är Air & Space Museum den mest populära. Rekommenderar Museum of the American Indian, Arthur M Sackler Gallery och Freer Gallery of Art. Smithsonian Castle är kanske ett bra ställe att börja på för en introduktion till Smithsonian Institution, deras historia och mål.

Det finns bra restauranger kring Dupont Circle. Vill också rekommendera blues-haket Madam's Organ på Adams Morgan. Nattlivet är bra i det området.

Om ni har en halvtimme över, kolla gärna in Union Station. Jättevacker byggnad! Gillade också Eastern Market och dom lite speciella husen i området däromkring.

Det finns hur mycket som helst :D

Lycka till!
29 aug. 2011 02:30
Hej där!

Efter att ha bott i Washington D.C. i mer än 6 månader nu så kan jag säga att staden har väldigt mycket att erbjuda.

Är man ute efter att bara se det viktigaste såsom The Capitol, Vita Huset, washington Monument & Lincoln Memorial så räcker en dag garanterat. Jag har haft besökare här i D.C som jag har guidat runt till dessa monument under bara några timmar.

Men vill man se mer av Washington D.C. bör man stanna minst 2 - 3 dagar, helst mer såklart. Det finns flera olika områden som är sevärda. Dock är Washington en rätt liten stad med ett rätt tråkigt centrum, här hittar du t.ex. ingen shopping. Till Washington D.C. åker du för att kolla in monument och gå på museum.

Smithsonian Institution äger dem flesta museerna i staden, det s.k. National Mall börjar med Capitol Building på den östra sidan och kantas sedan av museum ända vägen fram till Washington Monument. Det finns museum i flera olika teman, som tidigare nämnt i denna diskussion är Air & Space Museum, samt national history museum dem mest kända och största. Sedan finns det en rad andra museum som innefattar t.ex. konstgallerier eller amerikansk kultur. Finns även en hel del privata museer som tar inträde, t.ex. stadens största museum som heter Newseum, ett museum om tidningar/media/artiklar. I downtown och Chinatown området hittar man museum med lite mer annorlunda teman, så som: Spy Museum, Crime & Punishment Museum. Det finns helt enkelt museum för alla och det är omöjligt att hinna se alla under några dagar så du får ta reda på vilka museum du vill se och bara besöka några få.

Capitol Building; Man kan göra en tur inne i byggnaden om detta är intressant. Turen är rätt så kort och man får se några av rumen och en guide talar om vad du ser. Biljetterna gör du bäst i att boka i förväg, detta kan du göra på capitol buildings hemsida (bara googla capitol building så kommer sidan upp) .

Washington Monument: Innan jordbävningen samt orkanen som drabbade Washington D.C. denna veckan kunde man åka upp i tornet och utsikten där uppe är helt underbar. Tyvärr har dem nu stängt monumentet för en reparation på obestämd tid då mycket av monumentet tog skada i jordbävningen.

Vita Huset: Räkna ofta med avspärrningar runt huset och demonstranter som står utanför och försöker på uppmärksamhet. Att få en tur inne i Vita Huset är oerhört svårt för icke amerikaner, så det är inget som jag skulle räkna med som vanlig turist på besök i några dagar. Man måste bo här och ha amerikanska kontakter som kan fixa in en på Vita huset tur.

Lincoln memorial: En bra bit bakom washington monument står den berömda statyn av abraham lincoln inne i en stor byggnad , mycket vackert, tyvärr finns den sk.. reflection pool inte framför lincoln memorial för tillfället få reparationsarbete pågår, så området framför byggnaden är inte jättefin.

Jefferson Memorial: monument tillägnat thomas jefferson. Den ligger precis vid sjön Tidal Basin och befinner sig i vackra omgivningar. Monumentet hittar du söder om the National Mall. Man kan även hyra paddelbåtar på sjön om detta är av inresse.

Downtown / Chinatown DC : washington har ett otroligt litet och tråkigt centrum, här finns inte så mycket att se och göra. Downtown består mest av kontorsbyggnader och några få affärer. Chinatown består av 2 gator som korsar varandra med några restauranger och affärer.

Adams Morgan/ Dupont Circle: Två livliga områden med flertal restauranger/barer som nog kan vara bra för nattliv, men inte heller är dessa områden särskilt stora.

Georgetown: Washington studentområde. Här ligger den berömda skolan gerogetown. Här hittar man M street - en rätt stor shoppinggata (för att vara DC) med små affärer / butiker och restauranger /barer. Georgetown ligger vackert beläget längs med Potomac River. Ät middag på en restaurang längs med floden!

Eastern market / Capitol Hill; Detta är området som jag befinner mig i. Capitol Hill är ett bostadsområde som mest består av gamla radhus. Eastern Market är ett lagom livligt område på helgerna då det varje lördag & söndag året om är marknad här, då säljs det frukt, kläder, mat och allt annat som man hittar på en marknad. I Easter market hittar man även många restauranger och barer. Ett plus för den stora närheten till Capitol Building och the National Mall.

Utanför DC finns det många intressanta platser att se.

Alexandra, Virginia : DC:s gamla stad. Du kan antingen ta metron hit eller vattentaxi från hamnen i DC. Alexandria är ett mysigt litet ställe med söta små butiker och restauranger. Vackert beläget längs med Potomac River.

Air Force Memorial: ett monument tillägnat alla medlemmar av US Air Force, ligger i Virginia och du kan promenera till detta monument genom att ta metron till Pentagon. Väl på toppen av monumentet har man en vacker utsikt över hela Washington D.C.

Arlington Cemetery: Enorm krigskyrkogård i virginia som du når via metron. Här kan du gå runt i timmar och titta. J.F. Kennedy ligger begravd här, den okända soldatens grav hittar man även här.

Pentagon: Världens största kontorsbyggnader, där USA håller mycket viktig material. Det är fotoförbjud på dem flesta platser av byggnaden, förutom på sidan där flygplanet flög in den 11:e September. På den sidan av byggnaden har dem ett monument för alla som miste sina liv den 11/9 och man får lov att fota. En mycket intressant plats.

Du tar dej lättast runt i Washington via metron, biljetter köper du i automaten nere i metron. Kostar runt 2 dollar en väg inom DC, utanför DC (virginia/maryland) kan de bli över 5 dollar en väg. Metrokarta hittar du nere i varje metrostation.

Jag rekomenderar ett boende nära the National mall eftersom det är där allt det viktiga finns i D:C. Downtown/chinatown är gångavstånd till the National Mall, så ett boende i det området är bra.

Detta är dem viktigaste sevärdheterna att se i Washington D.C. skulle jag nog säga. Om du vill hinna se mycket som möjligt räkna med minst 4 dagar. Vill du bara se det viktigaste som jag nämnde tidigare i inlägget räcker en dag väl.

Hoppas detta hjälpte, skicka gärna ett meddelande till mej om du undrar över något annat med Washington D.C.
29 aug. 2011 15:03
Oj,oj. Tack så mycket!
Självklart skall vi läsa igenom allt som skrivits. Med utgångspunkt från tidigare tips så börjar ryggraden till resan låsas för att flyget är inbokat. Får trösta mig med att än är jag inte död och kanske återkommer jag till bl.a Washington, som hade mycket att erbjuda.
Lägger mer tid i Miami och närområdet där. Närområdet är inte bestämt men vi har bokat en bil Chevrolet Impala, auto utan GPS.
Vi är intresserade av djur och natur så Everglades National Park kommer vi att besöka. Vi har bokat hotell i Florida City "strax" utanför parken. Fri parkering :=). Passar på att också se Alligator farmen i närheten. Dessa naturupplevelser kräver minst två dagar.

Vi kommer också att besöka Key West, men lägger bara en natt dit. Vi räknar med att det räcker. Det skall finnas parkering intill hotellet.
Nu återstår ca 3-4 dagar. Vi åker sent på kvällen med flyg.
Vi har bil dessa återstående dagar. Skall vi lägga oss på ett bra hotell på de 42 öarna mellan Key West och Miami och bara köra små etapper eller skall vi ut på vägarna och se "öst-kusten??
Ja, det är detta som nu återstår att kolla upp. Här erfordras erfarenhet av trafiken, miljön och annat som man inte tänker på. Så jag hoppas på tips!
Av Annl
29 aug. 2011 17:50
Hej igen,

Jag skulle inte lägga tid på att bo på öarna mellan Key West eftersom det - enligt min mening - inte verkade så kul.

Beträffande hyra av bil så bör du även hyra en GPS- USA är enormt stort och det finns en massa avfarter och det är omöjligt att hålla koll på dessa och kör du fel så får du köra långa omvägar för att komma tlllbaka. Att bara klara sig på en karta går inte och vem vill slösa dyr semestertid på att köra fel och köra tillbaka?
29 aug. 2011 18:16
Citerat från goastina:
Oj,oj. Tack så mycket!
Självklart skall vi läsa igenom allt som skrivits. Med utgångspunkt från tidigare tips så börjar ryggraden till resan låsas för att flyget är inbokat. Får trösta mig med att än är jag inte död och kanske återkommer jag till bl.a Washington, som hade mycket att erbjuda.
Lägger mer tid i Miami och närområdet där. Närområdet är inte bestämt men vi har bokat en bil Chevrolet Impala, auto utan GPS.
Vi är intresserade av djur och natur så Everglades National Park kommer vi att besöka. Vi har bokat hotell i Florida City "strax" utanför parken. Fri parkering :=). Passar på att också se Alligator farmen i närheten. Dessa naturupplevelser kräver minst två dagar.

Vi kommer också att besöka Key West, men lägger bara en natt dit. Vi räknar med att det räcker. Det skall finnas parkering intill hotellet.
Nu återstår ca 3-4 dagar. Vi åker sent på kvällen med flyg.
Vi har bil dessa återstående dagar. Skall vi lägga oss på ett bra hotell på de 42 öarna mellan Key West och Miami och bara köra små etapper eller skall vi ut på vägarna och se "öst-kusten??
Ja, det är detta som nu återstår att kolla upp. Här erfordras erfarenhet av trafiken, miljön och annat som man inte tänker på. Så jag hoppas på tips!
Öarna i the Keys är ju vackra och vill man ha lugn och ro kan man ju övernatta där men jag skulle hellre lägga tiden i Key West då.
Ni klarar Er utan GPS, det har man alltid gjort innan, GPS underlättar och man behöver inte planera körningen lika noga men personligen har jag kört fel lika mycket med som utan GPS, de lurar en ganska ofta faktiskt. Ett alternativ som kan bli billigare än att hyra är att köpa en GPS på plats om Ni inte har en redan som går att installera USA-kartor på.
Av Annl
29 aug. 2011 18:44
Hej igen,

Jag håller med Floridasidan om att det är bättre att lägga fler nätter i Key West (eller att softa på South Beach).

Däremot håller jag inte med Floridasidan i frågan om GPS - enligt min uppfattning gör man sig själv en enorm otjänst om man inte har tillgång till en GPS. Hur det än varit förut och om det var bättre förr så är min bestämda uppfattning att GPS underlättar och gör resan trevligare på alla sätt eftersom USA är så enormt stort och helt annorlunda att köra i. GPS underlättar också eftersom bilden på skärmen visar hur du skall köra - så det räcker alltså inte att "bara" lyssna på rösten. Men det är som sagt min uppfattning och alla tycker olika....
29 aug. 2011 18:53
Citerat från annl:
Hej igen,

Jag håller med Floridasidan om att det är bättre att lägga fler nätter i Key West (eller att softa på South Beach).

Däremot håller jag inte med Floridasidan i frågan om GPS - enligt min uppfattning gör man sig själv en enorm otjänst om man inte har tillgång till en GPS. Hur det än varit förut och om det var bättre förr så är min bestämda uppfattning att GPS underlättar och gör resan trevligare på alla sätt eftersom USA är så enormt stort och helt annorlunda att köra i. GPS underlättar också eftersom bilden på skärmen visar hur du skall köra - så det räcker alltså inte att "bara" lyssna på rösten. Men det är som sagt min uppfattning och alla tycker olika....
Ja, som jag sa så underlättar GPS och jag håller med dig om att det är bäst att ha en men visst klarar man sig fortfarande bra med kartor om man bara plannerar noga, helst ska någon i bilen kunna vara kartläsare (har inte haft det själv) man bör kolla och skriva upp exakt vilka vägar man ska köra och vilka avfarter man ska svänga av på, USA har ett logiskt och välskylltat vägnät så det är egentligen inte så svårt att hitta, GPSer skiljer sig ju åt men de är inte alltid 100% uppdaterade och visar ibland lite fel på avfarter t.ex.
Senast vi var i Orlando t.ex. så lurade GPS mig varje dag vid samma avfart så det blev lite extra svängar, avfarten var väldigt lång och när GPS visade att man skulle svänga var det för sent, hade garanterat gått båttre om jag själv höll reda på avfartsnummer men GPSen gör an lite lat.
Så GPS plus lite koll på kartan är nog bäst lösningen ;-)
Av Annl
29 aug. 2011 19:00
Instämmer till fullo att en kartbok är ett bra komplement till GPS; vi hade med oss en stor kartbok för att kunna kolla och stämma av mot den väg som GPS:en visade men jag vidhåller att det är ett litet helvete att utan GPS veta vilken avfart man skall ta (och då har jag med mig en oerhört kompetent och van förare som inte räds något och som hittar till världens ände)....
29 aug. 2011 19:01
Tänkte lägga mig i GPS-diskssuonen som har varit het i många andra trådar.

Det klart GPS underlättar men det är absolut ingen nödvändighet tycker jag.
Hur bra man hittar/kör hänger ju på KARTLÄSAREN!
Är man van att köra utan så fixar man det.

Vi har kört en del i USA och aldrig haft GPS. Att det är stort tycker inte jag är ett argument, däremot så bör man ha GPS om man skall in i storstäder och snurra!
Av Annl
29 aug. 2011 19:07
jag insisterar på att GPS är en nödvändighet om du inte vill ha semestern förstörd - av flera orsaker - men det är som sagt min uppfattning.

Och vad gäller kartläsare så kan du vara hur bra som helst men problemet är att det är så jäkla stort och med hur mycket avfarter som helst och då är det som kartläsare inte lätt att veta vart man skall ( vår kartbok i somras var extremt detaljerad men ändå var det besvärligt).
29 aug. 2011 19:18
Men är det just i USA du tycker GPS är nödvändigt eller generellt i andra (stora) länder?
Av Annl
29 aug. 2011 19:26
att köra bil i Tyskland t.ex. är ju mycket enklare än i USA men det är ju inte fel med en GPS när man där skall leta sig in till hotellet i Berlin.

En annan fördel med GPS är ju att den dessutom känner av om det är köer och kan leda dig till småvägar som går betydligt snabbare (dessutom är det ju så att många moderna och nya bilar har GPS inbyggt - och då blir det ju ingen extra kostnad). Min inbyggda GPS är fantastisk och varnar för köer och poliskontrollplatser, leder mig rätt och låter dessutom som Drottning Silvia med en lätt tysk brytning... Vad kan man mera önska....
29 aug. 2011 19:35
Citerat från annl:
att köra bil i Tyskland t.ex. är ju mycket enklare än i USA men det är ju inte fel med en GPS när man där skall leta sig in till hotellet i Berlin.

En annan fördel med GPS är ju att den dessutom känner av om det är köer och kan leda dig till småvägar som går betydligt snabbare (dessutom är det ju så att många moderna och nya bilar har GPS inbyggt - och då blir det ju ingen extra kostnad). Min inbyggda GPS är fantastisk och varnar för köer och poliskontrollplatser, leder mig rätt och låter dessutom som Drottning Silvia med en lätt tysk brytning... Vad kan man mera önska....
Underbart :)

Du har en poäng med köer och jag skall inte stånga mig blodig för min åsikt.
29 aug. 2011 20:27
Intressant med GPS .. eller inte.

Vi lär hela tiden. Kanske stannar vi en natt till i Key West. Bra idé. ... ingen övernattning på de 42 öarna. Kollar man ständerna så förstår jag era kloka råd. (Satieit-spaning)

Vi ändrar rutten på bekostnad av några dagar av Miami Beach och innefattar istället Naples och Marco Island i resplan. Vi fick tag på ett bra hotell vid havet.

När vi lämnar Key West har vi 4-5 dagar kvar. Vi vill inte bara kolla på GPS-en. Några guldklimpar kvar?

Till Anni: Vi landar i London på hemvägen på terminal 3 och avgår från terminal 5, som du skrev.
29 aug. 2011 20:52
Citerat från goastina:
Intressant med GPS .. eller inte.

Vi lär hela tiden. Kanske stannar vi en natt till i Key West. Bra idé. ... ingen övernattning på de 42 öarna. Kollar man ständerna så förstår jag era kloka råd. (Satieit-spaning)

Vi ändrar rutten på bekostnad av några dagar av Miami Beach och innefattar istället Naples och Marco Island i resplan. Vi fick tag på ett bra hotell vid havet.

När vi lämnar Key West har vi 4-5 dagar kvar. Vi vill inte bara kolla på GPS-en. Några guldklimpar kvar?

Till Anni: Vi landar i London på hemvägen på terminal 3 och avgår från terminal 5, som du skrev.
Se upp så Ni inte gapar över för mycket, för mycket förflyttningar och hotellbyten tar tid.
Hur ser planen ut just nu?

Angående GPS såg jag att någon säljer sin USA-gps här. http://www.reseforum.se/forum/usa/32050-gps-foer-usa-resa.html
29 aug. 2011 21:03
Citerat från floridasidanse:
Citerat från goastina:
Intressant med GPS .. eller inte.

Vi lär hela tiden. Kanske stannar vi en natt till i Key West. Bra idé. ... ingen övernattning på de 42 öarna. Kollar man ständerna så förstår jag era kloka råd. (Satieit-spaning)

Vi ändrar rutten på bekostnad av några dagar av Miami Beach och innefattar istället Naples och Marco Island i resplan. Vi fick tag på ett bra hotell vid havet.

När vi lämnar Key West har vi 4-5 dagar kvar. Vi vill inte bara kolla på GPS-en. Några guldklimpar kvar?

Till Anni: Vi landar i London på hemvägen på terminal 3 och avgår från terminal 5, som du skrev.
Se upp så Ni inte gapar över för mycket, för mycket förflyttningar och hotellbyten tar tid.
Hur ser planen ut just nu?

Angående GPS såg jag att någon säljer sin USA-gps här. http://www.reseforum.se/forum/usa/32050-gps-foer-usa-resa.html
Bra att du ställer frågan. Vi bor ca 4-5 daga nästan på alla ställen.

Som jag ser det vill "någon" köpa en GPS.

Vi skall kanske bara slappa resten av resan. 5 dagar!!
Av Annl
29 aug. 2011 21:05
Goastina,

Vi hade tvärtemot terminaler - vi landade på terminal 5 med BA och åkte hem med SAS från terminal 3. Och det var hur smidigt som helst att byta och klart och tydligt skyltat för tåget som tog oss emellan de olika terminalerna.
29 aug. 2011 21:33
Citerat från goastina:
Citerat från floridasidanse:
Citerat från goastina:
Intressant med GPS .. eller inte.

Vi lär hela tiden. Kanske stannar vi en natt till i Key West. Bra idé. ... ingen övernattning på de 42 öarna. Kollar man ständerna så förstår jag era kloka råd. (Satieit-spaning)

Vi ändrar rutten på bekostnad av några dagar av Miami Beach och innefattar istället Naples och Marco Island i resplan. Vi fick tag på ett bra hotell vid havet.

När vi lämnar Key West har vi 4-5 dagar kvar. Vi vill inte bara kolla på GPS-en. Några guldklimpar kvar?

Till Anni: Vi landar i London på hemvägen på terminal 3 och avgår från terminal 5, som du skrev.
Se upp så Ni inte gapar över för mycket, för mycket förflyttningar och hotellbyten tar tid.
Hur ser planen ut just nu?

Angående GPS såg jag att någon säljer sin USA-gps här. http://www.reseforum.se/forum/usa/32050-gps-foer-usa-resa.html
Bra att du ställer frågan. Vi bor ca 4-5 daga nästan på alla ställen.

Som jag ser det vill "någon" köpa en GPS.

Vi skall kanske bara slappa resten av resan. 5 dagar!!
Haha, blev fel tråd där i en hast :-) http://www.reseforum.se/forum/usa/32032-tomtom-xxl-till-salu.html

4-5 dagar är ganska kort tid i större stöder men kan vara för länge på mindre ställen där det inte finns så mycket att se.
29 aug. 2011 22:11
Floridasidanse skriver: "4-5 dagar är ganska kort tid i större stöder men kan vara för länge på mindre ställen där det inte finns så mycket att se."

Ja jag håller helt med.

Tycker du vi skall bada resten av tiden vid en mysig liten ort typ Key Largo? .... eller?
29 aug. 2011 22:30
Citerat från goastina:
Floridasidanse skriver: "4-5 dagar är ganska kort tid i större stöder men kan vara för länge på mindre ställen där det inte finns så mycket att se."

Ja jag håller helt med.

Tycker du vi skall bada resten av tiden vid en mysig liten ort typ Key Largo? .... eller?
Berätta gärna mer exakt hur planeringen ser ut just nu så är det lättare att ge förslag, om Ni ska bada i Key Largo vet jag inte, det är ju i slutändan bara Ni som vet vad Ni vill och tycker om, vi andra kommer bara med vår syn på saken och vad vi tycker, ingenting är fel utan det som är rätt är olika från person till person.

Det är fint och finns något (mer eller mindre) att se överallt i Florida, men man vill ju i regel få ut så mycket man kan av sin resa.
29 aug. 2011 22:40
Goastina - se till att vila mellan alla intryck. D v s som F-sidan skriver gapa inte efter för mkt och åk runt i bil hela tiden.
30 aug. 2011 10:51
Tack många kloka ord.
Vi bedömer att vi reser lugnt angående platserna. Det man inte känner är trafiken och hur tuff den är. På Sicilien är det racingbana. I många städer som vi varit i kommer man helt enkelt inte fram.
När vi nu reser runt i delar av Florida så rör vi oss (kanske) i områden som inte bara har bebyggelse hela vägen, som i Indien och Japan, där vi nästan aldrig såg naturen från bilvägen.

För att delge resplanen (Ney York och Washington är planeringen i princip klar) så bor vi i Miami i 6 dagar. Små utflykter ej idag specificerade. Vi studerar vidare olika möjligheter.
Åker till Marco Island, som "basläger" och ser den delen av Florida i 5 dagar. Här finns tydligen bra stränder för bad. Utflykter med båt och intressanta andra turistområden.
Vi planerar att besöka Everglades Natur Park, med ingång ifrån Florida City där vi skall bo i tre nätter. Djur och natur är fokus med detta stopp.
Färdas sedan över de 42 öarna till Key West som vi planerar bo i 2 nätter.
Därefter så har vi bara skissat vidare.
Våra resor har oftast högt tempo och vi trivs med vandringar i Kinas bergsmassiv från by till by och långa intensiva bussfärder för att nå avlägsna mål. Att bara lägga sig på stranden är skönt i två timmar. :=) (Skojar)

Vi tar vara på alla tips och menar inte att vi slaviskt följer dem, men erfarenhet är guld värd! En del av tipsen här på RG har givetvis präglat vår plan, som nu är låst i vissa delar.

Vi har hyrt bil från Sverige. Bättre förhandlingsmöjligheter om något går fel ... och det kan det när man hyr bil.
30 aug. 2011 11:52
Citerat från goastina:
Tack många kloka ord.
Vi bedömer att vi reser lugnt angående platserna. Det man inte känner är trafiken och hur tuff den är. På Sicilien är det racingbana. I många städer som vi varit i kommer man helt enkelt inte fram.
När vi nu reser runt i delar av Florida så rör vi oss (kanske) i områden som inte bara har bebyggelse hela vägen, som i Indien och Japan, där vi nästan aldrig såg naturen från bilvägen.

För att delge resplanen (Ney York och Washington är planeringen i princip klar) så bor vi i Miami i 6 dagar. Små utflykter ej idag specificerade. Vi studerar vidare olika möjligheter.
Åker till Marco Island, som "basläger" och ser den delen av Florida i 5 dagar. Här finns tydligen bra stränder för bad. Utflykter med båt och intressanta andra turistområden.
Vi planerar att besöka Everglades Natur Park, med ingång ifrån Florida City där vi skall bo i tre nätter. Djur och natur är fokus med detta stopp.
Färdas sedan över de 42 öarna till Key West som vi planerar bo i 2 nätter.
Därefter så har vi bara skissat vidare.
Våra resor har oftast högt tempo och vi trivs med vandringar i Kinas bergsmassiv från by till by och långa intensiva bussfärder för att nå avlägsna mål. Att bara lägga sig på stranden är skönt i två timmar. :=) (Skojar)

Vi tar vara på alla tips och menar inte att vi slaviskt följer dem, men erfarenhet är guld värd! En del av tipsen här på RG har givetvis präglat vår plan, som nu är låst i vissa delar.

Vi har hyrt bil från Sverige. Bättre förhandlingsmöjligheter om något går fel ... och det kan det när man hyr bil.
Hej, naturligtvis är det svårt att råda andra men här är min syn på saken :-)

6 dagar i Miami Beach (som Ni väl ska till) är väl okej men skulle lagt mer tid här och gjort utfärder ett par dagar till t.ex. Shark Valley Visitors Centre i Everglades Nationalpark och Ft. Lauderdale samt själva Miami som i sig tar flera dagar om man vill se lite av stan.

5 dagar på Marco Island tycker jag är mycket, inte alls så mycket att se där som i Miamiområdet och tänk på att vattnet är några grader kallare på Västkusten om badet är viktigt, räkna med 18-19 grader.

Florida City skulle jag absolut inte lägga mer än en natt på (skulle hoppa över det helt faktiskt) fast Ni kanske ska ut och vandra, paddla kanot o.s.v. då kan det ju vara bra att vara lite närmre.

Key West hade jag hellre gett 3 nätter, Då hinner Ni se en hel del av det som finns där, ytterligare en dag om Ni skulle vilja göra någon båttur, snorkla, fiska o.s.v.

Vet inte om Ni överskattar avstånden men Florida City-Flamingo tar väl 1.5 timme ungefär plus alla stopp man gör på olka utsiktspunkter och från South Beach till Flamingo kan det ta en 45 minuter ytterligare. Från South Beach till Shark Valley är det max en timme.
30 aug. 2011 13:55
Enligt Floridasidanse:
"6 dagar i Miami Beach (som Ni väl ska till) är väl okej men skulle lagt mer tid här och gjort utfärder ett par dagar till t.ex. Shark Valley Visitors Centre i Everglades Nationalpark och Ft. Lauderdale samt själva Miami som i sig tar flera dagar om man vill se lite av stan.

5 dagar på Marco Island tycker jag är mycket, inte alls så mycket att se där som i Miamiområdet och tänk på att vattnet är några grader kallare på Västkusten om badet är viktigt, räkna med 18-19 grader.

Florida City skulle jag absolut inte lägga mer än en natt på (skulle hoppa över det helt faktiskt) fast Ni kanske ska ut och vandra, paddla kanot o.s.v. då kan det ju vara bra att vara lite närmre.

Key West hade jag hellre gett 3 nätter, Då hinner Ni se en hel del av det som finns där, ytterligare en dag om Ni skulle vilja göra någon båttur, snorkla, fiska o.s.v.

Vet inte om Ni överskattar avstånden men Florida City-Flamingo tar väl 1.5 timme ungefär plus alla stopp man gör på olka utsiktspunkter och från South Beach till Flamingo kan det ta en 45 minuter ytterligare. Från South Beach till Shark Valley är det max en timme."

Ha,ha,ha vi tänker lika men utgår från fel ort.

Shark Valley Visitors Centre i Everglades Nationalpark utgår jag från Florida City. Som jag skriver så planerar vi att besöka olika fritidsaktiviteter. Vi bedömde att läget för dessa var i närheten av Florida City. Säkert tråkig stad men vi kommer troligen vara duktigt trötta och så är det nära... till Alligatorfarm och naturen i NP?

Marco Island är bara basen för området. Vi fick tag i ett mysigt boende vid havet. Andra aktiviteter är att besöka över dagen Naples, Sanibel, etc. Båtfärder, osv. Skissar bara möjligheter. Temperaturen i vattnet är bra, det måste riva lite när man doppar sig. :=) En del säger att ostkusten är bättre än västkusten. Det skall vi nu kontrollera. :=)

Dina hålltider är bra att ta med sig. Det är just dessa som vi inte kan beräkna så bra utan att själva ha suttit fast i köer, krångliga vägar, etc. Dina uppgifter är värdefulla. Vi tar väl väg 41 rätt över till östkusten eller är 75 bättre och snabbare. En väg "ut" och en väg "hem". Allt är heller inte nödvändigt att ta ställning till nu.

Key West får bli 2 nätter. Det blir ca 3 dagar. Natten är lång ...

Resten av tiden som är kvar i vår planering (5 dagar) kan vi, enligt ditt förslag bo i Ft. Lauderdale. Vi tycker om att förflytta boendet i syftet att känna andra miljöer.

Vi hyr bil. Uthyraren vill avlämna bilen på flygplatsen, men vi vill ha den till hotellet. Vi får se!!
30 aug. 2011 14:19
Ja Ni gör jo som Ni tycker men Shark Valley ligger faktiskt närmre Miami Beach än Florida City, Ni kan med fördel planera in ett besök där på väg mellan ost och västkusten.

Väg 42 är trevligare med lite ställen att stanna på, 75 är snabbare men tråkig :-)

2 nätter är svårt att få till tre dagar, man ska checka ut och in på hotellet och man kör väl knappast mitt i natten, men åter, smaken är som baken.

Ft. Lauderdale är värt ett besök men återigen, onödigt att splittra resan, avstånden är inte större än att man gör besök från Miami dit, Tex kan man shoppa loss på Swap Shop och Sawgrass Mills på dagen och avsluta på strandpromenaden i Ft. L.

Då skulle jag hellre sticka ytterligare en bit upp till t.ex. Daytona Beach (motorintresserade?) om man vill se mer av Florida. Men som sagt hade jag lagt några dagar till på Miamiområdet och Key West.

Hyrbilen är ju smidigast att hämta och lämna på flygplatsen så har man smidig transfer ordnad.
30 aug. 2011 15:25
Floridasidanse skriver:
"Ja Ni gör jo som Ni tycker men Shark Valley ligger faktiskt närmre Miami Beach än Florida City, Ni kan med fördel planera in ett besök där på väg mellan ost och västkusten"

Vårt syftet var att amatörmässigt nå Flamingo i NP och bese och uppleva aktiviteterna i NP utefter vägen ner mot Flamingo.

Shark Valley förstår vi ligger utefter väg 41 som vi kör på över till östkusten. Du har säkert rätt i att den parken är bättre än den Alligator Farmen som ligger vid Homestead, som vi planerade nå via Florida City. I den parken finns också massa ormar, etc och möjlighet att åka airboat i träsket ... utan att se några djur. Troligen högt ljud? Vem säger att detta är enkelt, men det är roligt!

Tipset om Daytona Beach är givetvis bra. En lång bilfärd och mötet med tornados, som man varnar för på hemsidan. (Det gäller väl hela Floridas kuster) Vad är det mer att se där?

Vi kanske skall hitta ett boende i Miami Beach för de sista dagarna och bara slappa.???
30 aug. 2011 16:14
Shark Valley Visitor Centre är ett av flera besökscenter i NP http://www.nps.gov/ever/planyourvisit/directions.htm det har inget med Alligatorfarmar och Airboats mm. att göra, dessa komersiella saker finns utanför NP.

Airboats är ljudliga, ta med öronproppar, ibland får man bara bomul att stoppa i öronen. Man brukar få se lite fåglar och oftast några aligatorer under färden, har dock inte varit på just det stället.

Florida City är ärligt talat en håla, ser ingen anledning att övernatta där om man inte har en lång körning söderut och måste göra ett stopp på vägen.

Vet inte varför Ni skulle möta Tornados, det kan ju hända över i princip hela USA och är inget man kan planera en resa efter :-)

Daytona Beach har säkert mycket intressant men är främst känd för sin motoranknytning och för stranden där man kan köra ner med bilen på den hårt packade sanden.
30 aug. 2011 17:26
Citerat från nisse2ears:
Goastina - se till att vila mellan alla intryck. D v s som F-sidan skriver gapa inte efter för mkt och åk runt i bil hela tiden.
Sorry, jag glömde ju skriva vad jag syftade på - och det var din fråga (visserligen ställd till floridasidan) om ni skulle sola/bada sista dagarna.
Jag menade att, eftersom ni reser runt en hel del kan det vara skönt med sol och bad de sista dagarna istället för att planera in ytterligare en rutt :)
30 aug. 2011 19:34
Citerat från nisse2ears:
Citerat från nisse2ears:
Goastina - se till att vila mellan alla intryck. D v s som F-sidan skriver gapa inte efter för mkt och åk runt i bil hela tiden.
Sorry, jag glömde ju skriva vad jag syftade på - och det var din fråga (visserligen ställd till floridasidan) om ni skulle sola/bada sista dagarna.
Jag menade att, eftersom ni reser runt en hel del kan det vara skönt med sol och bad de sista dagarna istället för att planera in ytterligare en rutt :)
Ja du har rätt. Man kan nog gå sig trött på stranden .... och bada. :=)

Tack alla RG:are för alla tips. Ni har hjälpt till att "vända på alla stenar" och lagt grunden till en spännande resa. Nu återstår att sätta "grenar på trädet". En rolig planeringsuppgift som aldrig tar slut.
Av Ansa10
18 aug. 2017 11:16
Citerat från Goastina:
Citerat från nisse2ears:
Citerat från nisse2ears:
Goastina - se till att vila mellan alla intryck. D v s som F-sidan skriver gapa inte efter för mkt och åk runt i bil hela tiden.
Sorry, jag glömde ju skriva vad jag syftade på - och det var din fråga (visserligen ställd till floridasidan) om ni skulle sola/bada sista dagarna.
Jag menade att, eftersom ni reser runt en hel del kan det vara skönt med sol och bad de sista dagarna istället för att planera in ytterligare en rutt :)
Ja du har rätt. Man kan nog gå sig trött på stranden .... och bada. :=)

Tack alla RG:are för alla tips. Ni har hjälpt till att "vända på alla stenar" och lagt grunden till en spännande resa. Nu återstår att sätta "grenar på trädet". En rolig planeringsuppgift som aldrig tar slut.
Hej Goastina!

Vi ska göra precis samma resa som er men först till Augusti 2018, kan vara lite intressant att veta vilka hotell /boende ni har bokat i NY och Washington tänker jag först o främst på. Miami tror jag vi har lite koll vart vi ska bo :)
18 aug. 2017 12:38
Citerat från Ansa10:
Citerat från Goastina:
Citerat från nisse2ears:
Citerat från nisse2ears:
Goastina - se till att vila mellan alla intryck. D v s som F-sidan skriver gapa inte efter för mkt och åk runt i bil hela tiden.
Sorry, jag glömde ju skriva vad jag syftade på - och det var din fråga (visserligen ställd till floridasidan) om ni skulle sola/bada sista dagarna.
Jag menade att, eftersom ni reser runt en hel del kan det vara skönt med sol och bad de sista dagarna istället för att planera in ytterligare en rutt :)
Ja du har rätt. Man kan nog gå sig trött på stranden .... och bada. :=)

Tack alla RG:are för alla tips. Ni har hjälpt till att "vända på alla stenar" och lagt grunden till en spännande resa. Nu återstår att sätta "grenar på trädet". En rolig planeringsuppgift som aldrig tar slut.
Hej Goastina!

Vi ska göra precis samma resa som er men först till Augusti 2018, kan vara lite intressant att veta vilka hotell /boende ni har bokat i NY och Washington tänker jag först o främst på. Miami tror jag vi har lite koll vart vi ska bo :)
Tänk på att hotelltips som är 6 år gamla inte är värda någonting förutom gällande läget ;-)
Var och varför där, när det gäller Miami?

Sen denna gamla tråd skrevs så har vi även besökt Washington och sett oss om där lite, vi hade bil och bodde lite utanför men skulle vi dit utan bil hade vi försökt hitta något centralt i Alexandria. Tåget in till sevärdheterna och sen bor man på ett ställe med lite trevligt folkliv på kvällarna när stan har "stängt".

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Av Ansa10
18 aug. 2017 12:44
Hej Floridasidan!
Jag såg strax efter jag skickat iväg min fråga att diskussionen var från 2011 :) Miss av mig helt enkelt!