New york - Ohio

Av Jami
7 feb. 2015 17:40
Visningar: 286
Hej,

Försöker hitta ett bra, billigt sätt att ta mig från New york ( flygplats) till Ohio Columbus i november. Ska möta upp folk i Ohio för en tävling och måste därav planera min resa på ett bra sätt.
Flesta flygen från Sthlm landar 15 tiden i JFK.
Grayhound bus verkar endast avgå FM och tar 14 h. Flyg från NY till Ohio är jättedyra😣

Skulle vara tacksam för svar, tips och råd! Tack:)
Av Birgere
7 feb. 2015 18:20
Varför bokar du inte biljett direkt till Columbus?
Av Jami
7 feb. 2015 19:12
Tänkte stanna några dagar i NY. Från NY till Columbus kostar mer än flyga t/R ARN till NY
Av Birgere
7 feb. 2015 19:26
men har du verkligen kollat multistop bokning?
Av Jami
7 feb. 2015 20:10
Åker med bil från Ohio med gänget sen till NY
Av Peter_o
7 feb. 2015 21:01
Citerat från Jami:
Åker med bil från Ohio med gänget sen till NY
Jag lyckas i alla fall provboka den resan på mrjet.com
/PeterO
Av Jami
7 feb. 2015 22:48
Som jag skrev tidigare: Det handlar inte om att det inte går att boka, utan viljan att betala den summan jag får på önskad dag.
Därav söker en annan väg till Ohio från NY ( 4000 kr oneway ) och stannar bara 2 dagar.
För sen ta bilen tillbaka till NY och stanna 2 dagar där innan jag åker hem.
Av Totopez
7 feb. 2015 23:09
Om du anger exakta datum blir det lättare att komma med förslag.
Är dina datum helt fasta, eller kan du vara flexibel en dag fram eller tillbaka?
Måste du stanna i New York både på dit- och hemvägen?

Det går att flyga SAS via Chicago till Columbus (AA inrikes) och sedan hem från New York. Pris från 5900kr. Bra pris, skulle jag säga.

Sedan vet jag inte riktigt vilka flyg från Stockholm som landar vid 15 på JFK? Norwegian är de enda som flyger Stockholm till JFK, och de landar vid 21. SAS och United flyger till Newark, EWR och landar strax innan kl 13. United går att hitta för drygt 3000 i november.
Men det finns ju en massa alternativ om du inte flyger direkt.

Enkelresa New York till Columbus går att hitta för 200 USD, men då med mellanlandning. Kan finnas ännu billigare med lågprisflyg. Southwest släpper bara biljetter sex månader framåt, men brukar kosta 165 USD för den sträckan.

Edit: glömde ju säga att du kan åka tåg!
Kolla på Amtrak.com, det går tåg som tar under fyra timmar från Penn Station i New york till Columbus. Kostar drygt hundra dollar.
Av Birgere
8 feb. 2015 00:01
jami har nu fått så många tips men vägrar att ta tillvara på dom så hon får ta tåget eller lifta istället.
Av Jami
8 feb. 2015 01:19
Tack @ totopez: det var sån info jag behövde :)
Det är en danstävling i Ohio och behöver checka in fredag den 20/11 (tävlar lördag. )
Perfekt med tåg alt hitta ett lågbudget biljett när dom släpps, får bara fram dyra biljetter från NY.
Nä, behöver inte stanna ditvägen i NY men varken jag eller andra har hittat bra billiga biljetter. Men bra priser till NY runt 3-3500kr och landar runt 15 tiden. Det är DÄR sen problemet kommer: hittar jag inge buss alt billiga flyg som passar och tidsmässigt.
Dom andra i teamet åker tidigare men jag har inte möjlighet till det utan får möta upp dom i Ohio.

Söndagmorgon åker hela teamet med bil till NY och stannar till tisdag.

Hur tar jag mig enklast till pennstation från flygplats och tid ca? Finns det nån shuttlebus dit, eller är det taxi? Hört även tidsmässigt att komma ut från flygplatsen tar tid? Som förstgångsresenär i NY, hur lång tid ska jag räkna med innan jag har kommit ut och kan hinna till tåget.

@birgere: Vägrar??? Jag anser inte att dina tips var några direkt nån hjälp. vet hur man söker flygbiljetter på momondo, mrjet. Det var alternativ jag sökte och billigt som möjligt; 7000kr + är inte billigt enligt mig då det tillkommer även hotell 5 nätter. Alternativet är annars att stanna hemma..

Tack åter igen totopez :D
Av Laake
8 feb. 2015 07:25
Hej Jami!

Jag har åkt en hel del tåg i USA och tyvärr måste jag meddela att det var länge sen några tåg stannade i Columbus. Om man söker på AMTRAKs hemsida hittar man bara ett tåg som stannar i Pittsburgh strax före midnatt som åtföljs av en seg 3½-timmes busstransport som är framme i Columbus 05.25 (11.25 svensk tid)...

Bästa alternativet för dig som vill resa så billigt som möjligt torde vara UNITED. Arlanda 09.00 - Newark - Columbus 18.42 med hemresa t ex 25/11 från Newark 19.15 - London - Arlanda 14.05. 4.932 kr i dagsläget.

Lycka till!
Av Jami
8 feb. 2015 09:11
@ laake😃 då skippar jag tåget!
Tack för ditt svar: har inte hittat det priset? Rotar lite till.

Tack för hjälpen alla
Av Birgere
8 feb. 2015 11:41
Citerat från Jami:

@birgere: Vägrar??? Jag anser inte att dina tips var några direkt nån hjälp. vet hur man söker flygbiljetter på momondo, mrjet. Det var alternativ jag sökte och billigt som möjligt; 7000kr + är inte billigt enligt mig då det tillkommer även hotell 5 nätter. Alternativet är annars att stanna hemma..
Grundfelet du har gjort är att du sökt ToR NYC och enkel till Columbus istf som jag skrev i mitt värdelösa inlägg... sök multistopp. Flera ytterligare inlägg hittar direkt vettiga alternativ med multistopp runt 5k. Även jag gjorde en snabb koll på momondo och kom fram till 5k, med eller utan några aklimatiseringsdagar i NYC på ditresan.
Men eftersom du inte hittar samma sak som alla andra så kanske det är störningar på internet därifrån du söker ;-) Sedan tror jag att du kan hitta biljetter kanske ytterligare lite billigare om du har is i magen och väntar in någon kampanj även om 5k är ett helt godtagbart pris.