New York Niagarafallen Sandusky Chicago St Louis Memphis Nashville Washington Philadelphia Hershey

Av Zodezo
14 mars 2014 16:55
Visningar: 1301
Bara fyra dagar sen vi kom hem från Florida, men knäpp som jag är så började jag planera nästa USA-resa redan på flyget hem. Tanken denna gång är att återse New York för att sedan köra en roadtrip med stopp i Niagarafallen, Sandusky, Chicago, St Louis, Memphis, Nashville, Washington, Philadelphia, Hershey och sedan flyga hem från New York. Totalt räknar vi med att ha ca 23 dagar inkl. flygdagar. Detta blir fjärde resan till USA nu och vi är vana vid att ha mycket på schemat och trivs så, så jag känner inte att det är några problem att beta av alltihop. Nu har jag lite funderingar som jag tänkte att någon där ute kanske skulle kunna hjälpa mig med :-) New York, Chicago, Memphis och Nashville är de städer vi vill ha åtminstone två heldagar på plats bara för att utforska städerna, medan Sandusky, St Louis och Hershey är för nöjesparkernas skull och avbetas på en dag. Niagarafallen känns också som det avbetas på en dag och vi brukar inte lägga så mycket pengar på boendet, men där känner jag att det vore riktigt coolt att lägga lite pengar på att få ett hotellrum med utsikt över hästskofallet. Är det värt det eller blir inte utsikten alls som den ser ut på bilderna?

Philadelphia står mest med på listan för att vi ändå är i trakterna. Är det värt att ta en dag där och vad ska vi då göra, eller ska vi skippa det och få mer tid på andra ställen?

Jag funderar även över sträckan Nashville - Washington. Vi vill helst inte köra tio timmar på en dag, så var är bästa stoppet för övernattning? Ligger ju en del nationalparker på vägen där så jag funderar på om man kanske skulle stanna för ett besök där, finns det någon ni rekommenderar? Har funderat på Cherokee National Forest som ett exempel.

Vi har koll på de stora attraktionerna i respektive stad, men vill gärna ha tips på små guldkorn. Nån restaurang ni ätit på, nån bar med massa god öl på tapp, nån mysig liten stad, strand, park att besöka under resdagarna eller något annat kul? Allt är av intresse! Har kikat en hel del i forumet redan, men det är lite dåligt med tips om dessa städer (förutom New York så klart) så hoppas det finns någon som kan svara på mina frågor :-)
18 mars 2014 20:45
Hej, vilken otroligt spännande resa! Vi har tänkt åka NY till Detroit med stopp i Niagara fallen för att sedan flyga ner till Nashville, har också letat efter trådar om små guldkorn i småstäder runt om Nashville regionen.
Tänker ni köra direkt till Niagara fallen eller känner ni till något sevärt ställe på vägen?
Av Zodezo
19 mars 2014 13:29
Har försökt hitta något då vi föredrar att inte ha jättelånga kördagar men tycker det verkar väldigt dåligt med något intressant på vägen dit, så det lutar trots allt mot att vi tar hela sträckan på en dag. Å andra sidan finns det en charm i att bara stanna över i nån liten håla också, så vi får se hur det blir.
19 mars 2014 15:45
Hej!

Kul med en lika USA-tokig tjej som jag =)

Förra sommaren reste jag New York-Niagarafallen-Deitrot-Chicago-La Crosse-Okoboji-Oklahoma City-Dallas-Memphis-Nashville- Smoky Mountain-Washington-New York under tre veckor. En fantastisk resa med massa intryck under kort tid!

När vi åkte emellan Smoky Mountain och Washington stannade vi en natt i en trevlig stad som heter Staunton som ligger i Virginia. Det är en mysig stad med fina gamla gator och fina byggnader. Kan rekommenderas!

Dagen efter tog vi vägen genom Shenandoah nationalpark. Kan också rekommenderas då man körde på hög höjd med fin utsikt över bergen!

Med vänliga hälsningar
Lina
Av Zodezo
20 mars 2014 08:33
Tack för tipset :-) Låter som en härlig resa ni gjort! Lite nyfiken på vad du tyckte om Dallas och Detroit? Tycker man läser att de flesta tycker att det är städer som inte är något att ha, men jag kan ändå känna att det är städer som jag vill ha sett någon gång.
20 mars 2014 11:18
Citerat från Zodezo:
Tack för tipset :-) Låter som en härlig resa ni gjort! Lite nyfiken på vad du tyckte om Dallas och Detroit? Tycker man läser att de flesta tycker att det är städer som inte är något att ha, men jag kan ändå känna att det är städer som jag vill ha sett någon gång.
Vi åkte till Detroit för att se det stora Fordmusemumet som ligger lite utanför. Det var ett fint museum och vi bodde i närheten. Vi var bara en natt i Detroit och aldrig inne i centrum.

Vi åkte till Dallas för att se Southfork ranch (där man spelade in serien Dallas). Det var verkligen en upplevelse då vi är Dallasfans! Vi avslutade dagen vid ett shoppingcenter och sov vid ett motell vid motorvägen!

Jag tror valet blir beroende på vad ni vill få ut av städerna!

m.v.h
Lina
Av Zodezo
18 maj 2014 15:08
En annan fundering jag har är hur vi ska göra med hyrbil. Ska vi hämta den direkt på flygplatsen eller ta taxi in och hämta den dagen vi börjar roadtripen? När vi var i Kalifornien så valde vi att inte hämta bilen förrän vi skulle lämna SF, men då var det fler dagar som bilen skulle bli stående än vad det blir nu, men tänker att det kan bli väldigt bökigt med parkering på Manhattan. Hur har ni gjort?
Av Annl
18 maj 2014 15:49
Du bör absolut bo med utsikt mot fallen i Niagara och bäst och mest spektakulär utsikt är det på den kanadensiska sidan. Vi bodde på Sheraton by the falls och det ångrar vi inte.

Philadelphia är trist och mycket kriminalitet så det hade jag skippat. Vi hade tänkt vara där i två dagar men stack till NYC efter en natt. Lägg hellre mera tid i DC - en riktigt trevlig och fin stad.