New York, New York I wanna wake up in this city...

13 aug. 2015 08:04
Visningar: 168
Och så har jag äntligen tagit beslutet att Usa och New York ska bli av. Vad jag inre visste var att jag kommer få sällskap av sambo Magnus (31 år) mamma (62 år) Pappa (74 år) morbror (45 år) Morbrors fru (45 år) kusin (17 år) kusin (20 år), så fantastiskt trevligt. Men som ni ser är åldrarna olika och intressen för staden. Men en sak är vi nog alla överens om, vi vill turista. Vi vill se det värsta av det värsta i turistväg. Så därför er min fråga till er gott folk, tolk att boka i New York som är svensktalande för exempelvis frihetsgudinnan?
Vart är bästa stället att boka helikopter att flyga över New York?
Ge mig era bästa tips men även vad man kan vara utan.

Tack på förhand gänget!
Av Peter_o
13 aug. 2015 10:15
Om vi börjar med svensktalande guider, så tror jag du kan få tag i volontärer som för en billig penning (man ger dricks även om det står att det är gratis) kan göra en rundvandring i en stadsdel. Men att få med någon på en tur till Frihetsgudinnan tvivlar jag på att det går. Till Frihetsgudinnan (och Ellis Island) ingår eller man köper till en Audio Guide, men tyvärr verkar den inte finnas på svenska, detta hittade jag: The Audio Tour is available in different languages including Arabic, English, French, German, Italian, Japanese, Mandarin, Russian and Spanish.

Eftersom jag misstänker att önskemålet om svensktalande guide kommer från någon/några av de äldre kan jag nämna att jag är 73 år och kan inte engelska speciellt bra, men jag åker till NY i höst för 14:e gången på 11 år, så jag kan intyga att man kan ha utbyte av resan utan att fördjupa sig i språket.

Alla helikopterturer utgår från en pir straxt norr om Battery Park utefter East River. Det är flera aktörer och du kan boka via internet, men notera att förutom det du betalar där kostar det $30/pp som betalas vid avfärd.
Sök på "helicopter new york".

Personligen köper jag alltid Metrocard för 7 dagars obegränsade resor med tunnelbana och bussar. Avstånden är stora, och även om ett av de större nöjena är att ströva omkring på gator och i parker så måste man åka en bit emellanåt. Kostar 31-32 dollar.

Du måste ja en bra guidebok som du kan bära med dig. Dessutom läst på i förväg, på plats hinner man bara försöka komma ihåg vad det var man tyckte var intressant. Studera kartor, förutom guidebokens kartor även Subway Map på mta.info samt google karta. Den senare är riktigt bra.

En fråga som brukar komma upp är var det finns toaletter ute på stan. Större varuhus (Macy's och Bloomingdales) samt kafeer. Inte att förglömma Svenska kyrkan på 5 E 48th Street (alltså alldeles vid 5th Avenue eftersom gatunumreringen utgår från 5th Avenue åt East resp West). En kopp kaffe (Svenskt!) på Svenska Kyrkan rekommenderas.

I guideboken hittar du det du som turist vill se, men tro inte att du hinner med mer än 2 stora attraktioner per dag. Enda tipset jag ger nu är att du får inte missa High Line. Gå först igenom Chelsie Market från 9th Avenye*15th Street. Väl ute på 10th Avenue går du ner till 14th Street och tar hissen upp. Om du går hela vägen upp kommer du till 34th Street och tar buss M34 till mer centrala gator. Observera då att att man har ett försök på just denna linje som innebär att man löser en biljett (gratis) med sitt Metrocard i en automat innan man går ombord på bussen.

Personligen tro jag inte City Pass lönar sig, man hinner inte utnyttja allt, möjligen kan man tjäna lite tid i köer till några aktiviteter eftersom man har biljett. Men är det inte högsäsong så är det nog marginellt. Bussrundturer uppskattar många, men jag hör inte till dem. En del tycker det är kul att åka båt runt hela Manhattan och höra i vilket hus vilken kändis bott i, men så icke jag. Man kan göra roligare under tre timmar än så. Däremot kan en entimmes tur vara svalkande om det är varmt. Eller en färd över till IKEA på Brooklyn. (man behöver inte gå in där...).

/PeterO
13 aug. 2015 11:59
Peter du verkar vara en riktig klippa för denna sidan, många stjärnor till dig.

Du kanske förutom det fina svar du gett mig kan rekommendera en bra jazzklubb, det är min pappa som vill gå och det är nog faktiskt det han ser fram mest emot. Så har du något tips där skulle jag bli överlycklig.

Tack återigen för ditt fina engagemang.

Ida
13 aug. 2015 13:08
Och en till fråga, vilken guidebok rekommenderar du?

Tack återigen!
Av Peter_o
13 aug. 2015 13:10
Jo, vi har ju den åldern inne!

Men bör ju studera deras program innan man bokar, det framgår av hemsidan. Tyvärr är det ofta modernt jox (Funk kallas det nog), men det finns annat:

http://www.birdlandjazz.com/
Man kan äta här, eller ta en öl. De har en Lous Amstrong-session onsdagar kl 17.

http://www.jazzstandard.com/
Kolla programmet noga. Jag brukar googla på namnen och lyssna lite på dem. Men Tradjazz har de nog inte.
En trappa upp, dvs i gatuplanet ligger Blue Smoke där man kan äta middag. Jag tror de har musik där också.

http://www.jazz.org/
Har olika salar. Rose Theater med biosittning. Kan ha riktiga toppnamn. Hette tidigare Jazz at Lincoln Center men obs att den ligger några trappor upp i affärskomplexet vid Columbus Circle.

http://www.bluenote.net/newyork/index.shtml
Rekommenderas, om de har en bra artist.

http://www.villagevanguard.com/
Rekommenderas, även om jag inte lyckats komma dit än. Notera deras text på hemsidan:
We do not serve food. We haven't served food here in 35 years. So if someone offers you a hamburger, check the expiration date.

https://www.apollotheater.org/
Något relativt billigt (kring $20) är amatörtävlingarna på Apollo Theater på onsdagskvällar. De kan hela ert gäng ha kul på. Lokalen och folklivet får man på köpet, Din pappa vill definitivt gå in i foajen och titta på kollaget med jazzartiser de har där. Ligger på 125th Street och det går bra att åka tunnelbana därifrån på kvällen.

https://www.louisarmstronghouse.org/
Ganska intressant museum ute på Queens. Men det tar ju en stund att göra den turen och det kanske man inte har tid med om det är första visiten till New York.

Jag rekommenderar bokning online i god tid före resan till allt utom Armstrong-museet..

/PeterO
Av Peter_o
13 aug. 2015 13:26
Citerat från Idacartlamy:
Och en till fråga, vilken guidebok rekommenderar du?

Tack återigen!
Första Klass Pocketböcker
TOPP 10
New York
är bra, men det står alldeles för mycket i den så man har svårt att förstå vad som är intressant.

Knopf Mapguides
New York
The City in Section-By-Section Maps
är bättre för förstagångsbesök, men den går nog inte att få tag i. Lennart Pehrson gav ut en version av den boken på Bokförlaget DN, men den är utsåld sedan länge.

Lonley Planet har gett ut Upptäck New York, i litet format, duger bra, men den saknar övergripande kartor. Observera att deras stora "tegelsten" inte är något att ha eftersom den inte går att ta med ut på stan.

/PeterO
Av Peter_o
13 aug. 2015 20:06
Vill du ha något musikaliskt (mer än Apollo enligt ovan) så ska du titta på

http://www.bbkingblues.com/
T ex deras söndags-brunch. Just nu är det Beatelstema. Ligger på 42nd Street, så lite turistanpassat kan du räkna med att det är.

Ett annat jazz-ställe är
http://theiridium.com/
Ligger också nära Times Square. Kanske mest känt för att Les Paul spelade där fram till sin död för några få år sedan.

En dröm för en jazz-älskare är nog att höra Woody Allen spela. Men det kostar.
Jag tror det kan vara på den här restauranten (hotellet, Cafeet) han brukar uppträda på måndagskvällar.
http://www.rosewoodhotels.com/en/the-carlyle-new-york/location/things-to-do/events-at-the-carlyle
https://www.youtube.com/watch?v=NmJ_I3ubcCk

Sedan finns även
http://cottonclub-newyork.com/
Jag har inte varit där men efter vad jag hört är det fruktansvärt turistanpassat. Det ligger heller inte på sin ursprungliga plats (det gör i och för sig bara Village Vanguard), men den här ligger så off att man måste åka taxi både dit och hem. Rekommenderas alltså inte, men namnet är kult.

/PeterO
13 aug. 2015 21:51
Självklart ska ni gå på Arthurs Tavern för jazzen!

Söndag kl.19-22 då Creole Cooking Jazzband spelar och
Måndag kl.19-22 då Grove Street Stompers spelar är det som gäller

Planerar alltid mina NYC-resor så jag får minst en Jazz-måndag, dom gubbarna har lirat där varje måndag i 52 år.. o fortfarande kan dom dividera om dom ska spela i F-dur o.s. O det är Dixie-gladjazz som gäller.

Kontant betalning, ingen entréavgift, ingen mat serveras, murrigt, kitschigt med Halloween, jul- o påskpynt uppe året om.

Har inte hittat nåt annat ställe som kör Gladjazz/Dixie?

T-bana Christoffer Street (Jag brukar ta buss M20 nerför 7e avenyn från Hotel Pennsylvania där brukar bo..)

Lite intryck från första beöket på Arthurs Tavern..
http://restanten.blogg.se/2013/july/antligen-hittade-jag-tradjazz-i-new-york-2.html
Av Peter_o
13 aug. 2015 21:58
Här är några stolpar jag har skrivit ner tidigare:

- Frihetsgudinnan. Vill du gå upp i själva gudinnan måste du boka i tid. På hemvägen från Liberty Island stannar båten vid Ellis Island. Har du varit förståndig och åkt ut till Frihetsgudinnan tidigt på morgonen (första båten går kl 8 har jag för mig), så hinner du stanna vid emigrantmuseet.
- Eller Frihetsgudinnan light, dvs man tar gratisfärjan till Staten Island. På ditvägen kan man både kolla in Frihetsgudinnan och Manhattans berömda skyline.
- Empire State Building och/eller Top of the Rock.
- Rockefeller Plaza
- Times Square (dag och kväll)
- MoMa (gratis fredag efter 16). Guggenheim kan man i alla fall gå in i affären och kolla byggnaden. Sedan har du även Museum of Natural History och Metropolitan Museum om du skulle få tid över.
- Central Park. Promenera från söder upp till Guggenheim och kanske hyra en cykel ett par timmar.
- Intrepied, Sjö, flyg och rymdmuseum om du är teknikintresserad
- Chelsie Market och närliggande High Line.
- Chineskvarteren.
- Brooklyn Bridge (man ska gå ut på den)
- 911 Memorial.
- En promenad i Harlem, åk upp till 125:e gatan med en tunnelbanelinje och gå 125:e till en annan linje som du åker tillbaka med. T ex mellan blå och röd linje. Tunnelbanekarta får du gratis på närmaste station om du frågar efter den. Köp ett 7-dagars MTA-kort för ca $30.
-Men den främsta attraktionen tycker jag är att bara gå gata upp och gata ner och upptäcka nya saker hela tiden.

/PeterO
14 aug. 2015 16:26
Precis hemkommen fr NYC. Peter har många goda råd. Jag kan fylla på med självupplevelser från senaste dagarna:

Frihetsgudinnan /ellis Island - Vi köpte biljetter på plats - det tog en timme att ens kliva på båten. de som hade förköp hade inte inte mycket bättre tur - men jag rekommenderar ändå förköp för den stora flaskhalsen är säkerhetskontrollen (typ flygplats) och till den kommer man fortare med förköp. Vi var där kl 14.30 under högsäsong.Om ni åker dit - så tycker jag att sittplatserna en trappa upp (alltså inte stå högst upp då det är svårt att fota när det guppar och slår) på båtens högra sida är bäst. Höger sida öht är den som visar Manhattanskyline bäst.

Ellis Island - som Peter skriver är det stopp nr 2 - men just nu är mycket från utställningen bortplockat sedan Sandy härjade hösten 2012. Med all den tid det tar att köa för påstigning igen - här hade vi tur och behövde bara vänta 20 min, (vi två var de sista som fick stiga på, annars hade det blivit 20 min till) - och avsaknaden av så mycket så tycker inte jag att det var värt det. Märk väl - vi gav oss inte ens på köandet på Liberty Island. Det ingår som peter skriver en audiotur - ingen på svenska. Och turen kräver att man har tid på sig att vandra runt. Om ni åker hit så finns bra utsikt av Manhattan från stranden bakom byggnaden.

Brooklyn Bridge - en lördag kl 13 tog det 1 timme att ta oss från metrostation till gatukorsningen där du kan röra dig fritt på Brooklyn mot Downtown (vi gick inte till Parken men dit hade det kanske tagit lika lång tid).

Läs på och planera innan - det gjorde inte vi och vi hann inte med allt som hade varit möjligt. Inte för att vi sörjer det - vi gjorde så mycket annat istället. Som peter säger skall ni inte räkna med att hinna mer än högst två attraktioner per dag. Jag tycker själv att det räcker med an sak per dag - så man hinner andas också.

Vi köpte också metrokortet för $31+1. Bussarna går antingen söderut/norrut eller öst/väst så det är enkelt att åka buss.

Vi var till Coney Island men det var bortkastad tid. 40 min med Metro från Brooklyn Bridge och sedan är karusellerna dyra.

Cafe Lalo på Upper West rekommenderar jag till alla godisråttor (ja eller fikaälskare) - de har bortåt 100 olika tårtor och pajer att välja mellan. Kräver återbesök.

MoMA är som P skriver gratis på fredagar eft kl 16. Men å andra sidan är det frivilligt inträde alla tider i veckan. De har rekommenderat pris, men man betalar vad man vill. (som man kan stå för, för visst kan det kännas kymigt att inte vilja betala de $25 de vill ha spec om man rör sig mycket under rek) Om man inte vill gå på museum rekommenderar jag ändå att åka dit och i stället säga till i kassan att man bara skall besöka Roof Garden och betala några dollar så är de lika glada för det. Från taket har du sedan en magnifik utsikt över Central park och alla byggnader runtom där.

Om ni vill ha tips på ställen med riktigt bra utbud av tappöl ( d v s inte bara bud och bud light och yuengling) så har jag många tips.
14 aug. 2015 21:31
Det mottages gärna. Vi ska med åka i augusti, 1:a. Hur är det med väder/värmen?
Av Peter_o
16 aug. 2015 17:22
Citerat från Idacartlamy:
Det mottages gärna. Vi ska med åka i augusti, 1:a. Hur är det med väder/värmen?
Som du enkelt kan se (efter en sökning) så är det 33 grader Celisus idag mitt på dagen i New York. Därtill lär det vara fuktigt vilket gör att man håller sig inomhus så mycket det går.

/PeterO
16 aug. 2015 20:55
Citerat från Idacartlamy:
Det mottages gärna. Vi ska med åka i augusti, 1:a. Hur är det med väder/värmen?

Vi kom hem i onsdags och den dryga vecka som vi var där var det runt 30C utom de sista dagarna då det var runt 25C. Dock var det inte så fuktigt som jag hade fruktat.

Är det 1 aug nästa år ni åker? I vilket område har ni/skall ni boka hotell?
17 aug. 2015 08:53
Citerat från Nisse2ears:
Om ni vill ha tips på ställen med riktigt bra utbud av tappöl ( d v s inte bara bud och bud light och yuengling) så har jag många tips.
Gärna!
17 aug. 2015 09:26
Precis, vi är ute tidigt, vi ska åka 1:a augusti typ. Planerar att bo på salisbury eller wyndham The new york. Vi ska bo 4 Pers i ett hotellrum, så vill lägga helst 10.000 per person med flyg och boende. Är det låg eller högsäsong då?
Av Peter_o
17 aug. 2015 13:16
Citerat från Idacartlamy:
Precis, vi är ute tidigt, vi ska åka 1:a augusti typ. Planerar att bo på salisbury eller wyndham The new york. Vi ska bo 4 Pers i ett hotellrum, så vill lägga helst 10.000 per person med flyg och boende. Är det låg eller högsäsong då?
Men du har ju inte talat om hur lång resan är, så det går inte att tala om ifall 10.000 räcker eller inte.

Eftersom flygpriserna är som högst ca 15/6 - 31/8 bör du nog räkna med minst 5.000 för flyget. Då blir det kvar 20.000 till hotellet.

Jag gör en gissning, du ska bo på hotell 7 nätter.
En mycket ofullständig koll på Wyndham New Yorker ger ett pris kring 26.000 för 7 nätter.

Eftersom flyg- och hotellpriser är på topp i augusti så får man nog räkna det som högsäsong.

/PeterO
17 aug. 2015 18:53
Expedia har vi tänkt att åka med, de har outstanding priser. vi ska vara borta i 10 dagar är tänkt :)
18 aug. 2015 13:19
Hej! Jag ser att du redan fått massa svar här men vill ändå tipsa om min blogg "New York – My Bite of the Big Apple". I toppmenyn (syns enklast i webbversionen) finns en särskild sida med länkar till massa inlägg jag gjort, inför första resan till New York. Du hittar allt från allmänna restips (packning, tips mot jetlag) till konkreta listor på "måsten". Du kan även söka bland bloggens etiketter i vänstermenyn. Ha en underbar resa!

www.newyorkmybite.com
18 aug. 2015 13:28
Om ni är några i sällskapet som älskar efterrätter och sötsaker - så är mitt tips Café Lalo.

Kolla in deras meny - det har väl runt 150 olika tårtor och pajer och cheesecakes etc att välja mellan.
http://cafelalo.com/cafe/wp-content/uploads/2013/11/InhouseMenu-11.15.13.pdf

Det är möjligt att allt "inte finns" men när vi var där räknade jag åtminstone till 90 olika i montern.
Bara Lalo kräver ett besök per dag om man kunde :)
18 aug. 2015 21:14
Åh är det du som skrivit den Anna, den är suuuuper bra. Slavläst den :)
18 aug. 2015 21:15
Ingen av er som har kolla på bra prisvärda hotell?
19 aug. 2015 07:18
Kom på att jag läst här innan, därifrån jag fick Wyndham :P
Av Pellem
27 aug. 2015 16:20
Hej,
Hoppas att jag inte är för sen nu...
Nånting som ni inte bör missa är att gå på Eataly på 23e. Seriös variant av food court!!! Massor av intressant mat och massor av folkliv.
Dinosaur Bar-B-Que har häftig atmosphär och stark och god mat. Deras chicken wings är inget man lätt glömmer. De låg tidigare uppe i Harlem men verkar numera ha flyttat till Brooklyn.
Finns massor + massor av bra restauranter.
Beträffande musik så finns det en hel del riktigt bra gatumusik i olika genre, bl a jazz. Bl a uppe på The High Line kan man stöta på sådan i behagligt avstressande miljö. Finns förståss massor av musikklubbar varav en del spelar VÄLDIGT hög ljudvolym. Så om man vill behålla nån form av hörsel efteråt bör man ta med proppar.
Vi är just på väg till NYC för lite uppdatering :)
NYC är fantastiskt!
Ha en riktigt trevlig resa!
Av Challen
27 aug. 2015 17:25
Om någon av er är historieintresserad kan jag rekommendera Tenement Museum på Lower East Side. Vi var där i januari och gick turen Hard Times. Vi hade en jättebra guide som visade runt oss i ett par äldre lägenheter och berättade om hur man levde förr.

http://www.tenement.org/

Det är också kul att gå på teater. Titta om det går nån pjäs med nån känd skådespelare ni gillar :)

Gillar ni budgetshopping av märkeskläder så kan ni gå till Century 21 på 22 Cortlandt Street på södra Manhattan. Det ligger precis bredvid Ground Zero.

http://www.c21stores.com/
Av Peter_o
27 aug. 2015 18:36
Citerat från Pellem:

Nånting som ni inte bör missa är att gå på Eataly på 23e. Seriös variant av food court!!! Massor av intressant mat och massor av folkliv.
Det kanske är självklart, men Eataly ligger i korsningen 5th Avenue och 23rd Street.
/PeterO
17 sep. 2015 16:14
Citerat från Ginnfilt:
Citerat från Nisse2ears:
Om ni vill ha tips på ställen med riktigt bra utbud av tappöl ( d v s inte bara bud och bud light och yuengling) så har jag många tips.
Gärna!
Områdena är ungefärliga för att du skall se i vilka krokar det är.
Alla har bra tapputbud men även seriöst många bra flaskor.

Fråga efter FLIGHTS som innebär att du får 4-5 glas a 10 cl för $10-12 - då kan du smaka flera sorter.

***Upper West/Midtown West/ Hell's Kitchen***
The Pony Bar
637 10th Ave

Valhalla
815 9th Ave

George Keeley
485 Amsterdam Ave

Beer Culture (plocka själv flaskor direkt ur kylskåpen)
328 W 45th St

Beer Authority
307 3rd Ave

District Tap House
246 W 38th St

House of Brews (denna skippade vi men den är populär)
302 W 51st St
resp 363 W 46th St

***Upper East/Midtown east***
The Pony Bar
1444 1st Ave

The Ginger Man
11 E 36th St

The Jeffrey Craft Beer & Bites
311 E 60th St

One Mile House
10 Delancey St

McSorley’s Old Ale House (äldsta puben med sågspån på golvet)
15 E 7th St

Jimmy’s No 43
43 E 7th St

Taproom No 307
307 3rd Ave

***West Village***
Blind Tiger Ale House
281 Bleecker St

***Brooklyn ***
- skippa Brooklyn Brewery som är hysteriskt.
Dessa är förvisso oprövade, men säkert bra:

Spritzenhaus (bara tyska öl och stort med hysteriskt mycket folk)
33 Nassau Ave

Mugs Ale House
125 Bedford Ave

TØRST (den enda vi testade)
615 Manhattan Ave

Beer Boutique
497 Union Ave

Bar Great Harry
280 Smith St

Brooklyn Tap House
590 Myrtle Ave