New York Karibien

22 jan. 2017 22:35
Visningar: 249
Jag, min man och våra 2 vuxna barn ska åka till New York i 6 dgr. Därefter har vi bokat en veckas Karibien kryssning till BAhamas från New York och tbx igen.
Är bästa alternativet taxi från flygplatsen till hotellet? Vi ska bo på Riu Plaza Times' Square. Hur kommer vi bäst till hamnen ? Taxi. Vad kan kostnaden vara för resp taxiresor? Tacksam för svar. Mvh Heléne
23 jan. 2017 19:48
Taxi är ju enklast. Men det går inte att svara på vad det kostar på rak arm. Är det JFK eller Newark ni flyger till? Det bror på mängden trafik, vilket kan göra att resan tar olika lång tid. Den här sidan kan ge bra svar på vad det kostar ungefär. https://www.taxifarefinder.com Vägtullar och dricks (ca 20%) tillkommer utöver vad taxametern visar.

Annars kan ni ta AirTrain från JFK till Jamaica station och sedan tunnelbana, linje E, till 50th st och sedan gå fyra kvarter söderut. Från Newark går det tåg till Penn Station., och sedan tunnelbana till 42st.

Till båten är det nära, det kostar runt 10 dollar med taxi.
25 jan. 2017 20:17
Tack för svaret.
Vi flyget till Newark. Då förbeställer man ej taxi hemma?
Jag trodde avståndet till där kryssningen utgår ifrån var mycket längre från Manhattan.
25 jan. 2017 21:00
Nej, ingen förbeställning. (Gula taxibilar går inte att förbeställa, man vinkar bara in dem. Skulle ni behöva förbeställa en bil någon gång så kan hotellet göra det via ett sådant bolag, men det kommer ni inte behöva göra.) Taxikön är precis utanför terminalen, direkt utanför dörren. Det finns precis hur mycket taxibilar som helst. Ni behöver max vänta i några minuter. Funkar väldigt bra. Gissar på att det kostar runt 70-80 dollar till Times Square, med vägtullar.

Om båten går från Manhattan Cruise Terminal så är det bara några kvarter bort, men inte gångavstånd med väskor direkt. En kort taxiresa. Finns tydligen en terminal i Brooklyn också, det får ni dubbelkolla så det blir rätt.