New York första besöket

17 feb. 2015 20:04
Visningar: 2494
Familj med två vuxna och två ungdomar på 20 och 18 år önskar tips inför besök i NY 2-10/4...
Vårt hotell heter The Hotel at Time Square och ligger 59 West 46th Street. Är det någon som har erfarenhet av hotellet eller området? Bra? Eller ska jag omboka?
Vi ska gå på hockey.. Biljetter beställda och i hamn.. Men- min man och son är sugna på baseball.. Var går man och tittar på det? Hur är det med biljetter till detta? Dottern och jag är lite inne på att gå på Phantom of the opera. Men när jag kollade priserna låg två biljetter på $353. Är det gängse priser? Eller var köper man bäst (billigast) biljetter? Tips mottages tacksamt!
Vi tänkte även åka helikopter på plats, men vill avvakta tills vi ser/vet att vädret tillåter detta. Tips på bäst bolag att flyga med? Hur bär man sig åt?
Hop on hop off bussar- vilket bolag är "bäst" där? Hur får man tag i biljetter till den?
Shopping- var? Outlets? Var? Vad heter dem? Märken som är billiga i NY? Tommy Hilfiger, Polo? Fler???

HJÄLP av er NY proffs tas tacksamt emot av en novis som jag själv.
Av Mrahl
17 feb. 2015 20:36
Hej.

Om de vill se baseboll så kan de åka till Yankee Stadium uppe i Bronx. Där spelar New York Yankees sina hemmamatcher. De spelar hemma den 6e, 8e och 9e April. Jag är lite osäker på om biljetterna är släppta än men de kan köpas på Ticketmaster.com.
Matchen den 6e är Yankees första hemmamatch för säsongen så det är stor risk att den blir slutsåld snabbt.
Den matchen börjar ca kl 13 på dagen och de andra matcherna börjar ca kl 19 på kvällen.

Det går väldigt smidigt att ta sig dit. Om jag inte är helt ute och cyklar, så stannar tunnelbanelinjerna B, D och 4 vid Yankee Stadium.

Det finns även ett till baseboll lag i stan, som heter New York Mets. De spelar sina matcher ute i Queens. De har dock inga hemmamatcher under tiden ni är där.

Hoppas detta var till lite hjälp.

Med vänlig hälsning/ Micke
Av Annl
17 feb. 2015 20:50
De röda hop on hop off bussarna åkte vi med och det var helt OK.

Har ni bokat ett eller två hotellrum? Sängarna är såpass stora att det i allmänhet räcker med ett rum med två stora sängar - på det sparar man massa pengar. Bra att veta dock är att om hotellet ligger i området runt Times Square så är rummen i allmänhet rätt små - och då blir det trångt med alla väskor och tonåringar.

Vi har bott på lägenhetshotell i NYC - det är smidigt när man reser med ungdomar och man får då lite mera plats. Dessutom bra att kunna äta middag hemma/ta med sig take away/doggy bag hem om man är seg efter en lång dags promenad på Manhattan och man inte pallar att gå ut och käka.

Hockey kommer att bli grymt kul. Vi var på Rangers och det var verkligen en upplevelse och amerikanarna blev som tokiga när de förstod att vi var svenskar - precis som Henke. Det är en riktig föreställning att se amerikaner på hockeymatch.

Jersey garden och Woodbury är två outlets som är bra och som man kan nå från NYC. Till Woodbury går det särskilda shoppingbussar eller så gör man man som vi och hyrde en bil. Jersey Garden ligger nästan granne med Newarks flygplats så det är närmare.
17 feb. 2015 20:57
Citerat från Mrahl:
Hej.

Om de vill se baseboll så kan de åka till Yankee Stadium uppe i Bronx. Där spelar New York Yankees sina hemmamatcher. De spelar hemma den 6e, 8e och 9e April. Jag är lite osäker på om biljetterna är släppta än men de kan köpas på Ticketmaster.com.
Matchen den 6e är Yankees första hemmamatch för säsongen så det är stor risk att den blir slutsåld snabbt.
Den matchen börjar ca kl 13 på dagen och de andra matcherna börjar ca kl 19 på kvällen.

Det går väldigt smidigt att ta sig dit. Om jag inte är helt ute och cyklar, så stannar tunnelbanelinjerna B, D och 4 vid Yankee Stadium.

Det finns även ett till baseboll lag i stan, som heter New York Mets. De spelar sina matcher ute i Queens. De har dock inga hemmamatcher under tiden ni är där.

Hoppas detta var till lite hjälp.

Med vänlig hälsning/ Micke
Fasen så bra! Tack för snabbt svar Micke!
17 feb. 2015 21:09
Citerat från Mrahl:
Hej.

Om de vill se baseboll så kan de åka till Yankee Stadium uppe i Bronx. Där spelar New York Yankees sina hemmamatcher. De spelar hemma den 6e, 8e och 9e April. Jag är lite osäker på om biljetterna är släppta än men de kan köpas på Ticketmaster.com.
Matchen den 6e är Yankees första hemmamatch för säsongen så det är stor risk att den blir slutsåld snabbt.
Den matchen börjar ca kl 13 på dagen och de andra matcherna börjar ca kl 19 på kvällen.

Det går väldigt smidigt att ta sig dit. Om jag inte är helt ute och cyklar, så stannar tunnelbanelinjerna B, D och 4 vid Yankee Stadium.

Det finns även ett till baseboll lag i stan, som heter New York Mets. De spelar sina matcher ute i Queens. De har dock inga hemmamatcher under tiden ni är där.

Hoppas detta var till lite hjälp.

Med vänlig hälsning/ Micke
MEN JÖSSES! Vilka biljetter ska en vanlig dödlig köpa då??
Finns ju en uppsjö att välja mellan?! Vore kul att se Toronto Blue Jays igen. Såg dem i Toronto 1994.

Champions Suite Seating
US $325.00 - US $575.00
US $325.00 Ticket + US $12.40 Fees =
US $337.40

US $575.00 Ticket + US $17.25 Fees =
US $592.25


Delta SKY360 Suite Seating
US $375.00 - US $500.00
US $375.00 Ticket + US $13.35 Fees =
US $388.35

US $500.00 Ticket + US $15.80 Fees =
US $515.80


Field Seating
US $80.00 - US $300.00
US $80.00 Ticket + US $6.55 Fees =
US $86.55

US $300.00 Ticket + US $11.90 Fees =
US $311.90


Main Seating
US $55.00 - US $155.00
US $55.00 Ticket + US $5.90 Fees =
US $60.90

US $155.00 Ticket + US $8.90 Fees
17 feb. 2015 21:14
Citerat från Annl:
De röda hop on hop off bussarna åkte vi med och det var helt OK.

Har ni bokat ett eller två hotellrum? Sängarna är såpass stora att det i allmänhet räcker med ett rum med två stora sängar - på det sparar man massa pengar. Bra att veta dock är att om hotellet ligger i området runt Times Square så är rummen i allmänhet rätt små - och då blir det trångt med alla väskor och tonåringar.

Vi har bott på lägenhetshotell i NYC - det är smidigt när man reser med ungdomar och man får då lite mera plats. Dessutom bra att kunna äta middag hemma/ta med sig take away/doggy bag hem om man är seg efter en lång dags promenad på Manhattan och man inte pallar att gå ut och käka.

Hockey kommer att bli grymt kul. Vi var på Rangers och det var verkligen en upplevelse och amerikanarna blev som tokiga när de förstod att vi var svenskar - precis som Henke. Det är en riktig föreställning att se amerikaner på hockeymatch.

Jersey garden och Woodbury är två outlets som är bra och som man kan nå från NYC. Till Woodbury går det särskilda shoppingbussar eller så gör man man som vi och hyrde en bil. Jersey Garden ligger nästan granne med Newarks flygplats så det är närmare.
Tack Annie för tips! Vi bor i ett rum. Frågade "barnen" hur de ville göra- de är ju stora nu.. Men deras svar var- äh- de pengarna kan vi ju göra roligare saker för... (Gillar hur de tänker!) =) KUL med hockeyn.. Ser vi fram emot mycket.. Vi kör mer på sportkultur än finkultur.. Men vi vill ju givetvis känna på pulsen i stan och uppleva minst alla "måsten"...
tacksam för tipsen! Tusen tack!
//Sofie
Av Peter_o
17 feb. 2015 22:27
Ang helikoptertur så har du väl läst om det på nätet. Det är ju flera bolag som flyger från piren mellan Battery Park och South Street Seaport. Jag har svårt att tro att det är någon större skillnad på dem. Vill du inte boka via internet så får du gå dit på tidigt och då bör du få en ca-tid för turen. Om det finns lediga tider. Det jag läst är att man gärna ska ta den lite längre turen även om den bara är 5 minuter längre. Det går ju några minuter till start och landning. Bokar och betalar du via internet bör du notera att du i alla fall ska betala $30 vid avfärd.

Ang rundtursbussarna så står de säljare till dem vid alla sevärdheter. Jag har inte åkt den heller (liksom helikoter) men jag tror de röda bussarna har tätare trafik än de gröna.

Någon skrev tidigare om att han köpt biljett på nätet och hade ett väldigt besvär att hämta ut dem.
Men det kan vara någon dollar billigare.

Ang shopping, så notera att du får 10% på Macy's och Bloomingdales, visa pass i informationen.
Centry21 är ett outlett (med två butiker) på Manhattan om du upptäcker att du inte har tid att åka till de utanför Manhattan (ok, det gär ju inte att jämföra dem).

Du hittar vilka affärer/märken de har på Jearsy Garden resp Woodburry Premium Outlet om du googlar fram dem.

/PeterO
Av Mrahl
17 feb. 2015 22:48
Oj det var dyra biljetter :/

Vad jag kan se så verkar inte de "vanliga" biljetterna vara släppta än.
Du får hålla koll med jämna mellanrum så du är med när de släpps.
Sista gångerna jag varit där så har jag betalat mellan 35-60 dollar/ match beroende på vart jag har suttit på arenan.

Jag föredrar att sitta lite högre upp på arenan för då får man en bättre överblick av spelet.

/ Micke
Citerat från Majsarna:
Citerat från Mrahl:
Hej.

Om de vill se baseboll så kan de åka till Yankee Stadium uppe i Bronx. Där spelar New York Yankees sina hemmamatcher. De spelar hemma den 6e, 8e och 9e April. Jag är lite osäker på om biljetterna är släppta än men de kan köpas på Ticketmaster.com.
Matchen den 6e är Yankees första hemmamatch för säsongen så det är stor risk att den blir slutsåld snabbt.
Den matchen börjar ca kl 13 på dagen och de andra matcherna börjar ca kl 19 på kvällen.

Det går väldigt smidigt att ta sig dit. Om jag inte är helt ute och cyklar, så stannar tunnelbanelinjerna B, D och 4 vid Yankee Stadium.

Det finns även ett till baseboll lag i stan, som heter New York Mets. De spelar sina matcher ute i Queens. De har dock inga hemmamatcher under tiden ni är där.

Hoppas detta var till lite hjälp.

Med vänlig hälsning/ Micke
MEN JÖSSES! Vilka biljetter ska en vanlig dödlig köpa då??
Finns ju en uppsjö att välja mellan?! Vore kul att se Toronto Blue Jays igen. Såg dem i Toronto 1994.

Champions Suite Seating
US $325.00 - US $575.00
US $325.00 Ticket + US $12.40 Fees =
US $337.40

US $575.00 Ticket + US $17.25 Fees =
US $592.25


Delta SKY360 Suite Seating
US $375.00 - US $500.00
US $375.00 Ticket + US $13.35 Fees =
US $388.35

US $500.00 Ticket + US $15.80 Fees =
US $515.80


Field Seating
US $80.00 - US $300.00
US $80.00 Ticket + US $6.55 Fees =
US $86.55

US $300.00 Ticket + US $11.90 Fees =
US $311.90


Main Seating
US $55.00 - US $155.00
US $55.00 Ticket + US $5.90 Fees =
US $60.90

US $155.00 Ticket + US $8.90 Fees
Av Totopez
18 feb. 2015 09:52
Biljettköp är alltid svårt, det finns så många återförsäljare som säljer andrahandsbiljetter till skyhöga priser, och det kan vara svårt att hitta rätt.

Phantom of the Opera är dyrt, men inte så dyrt. 353 dollar är priset för två biljetter på parkett. Väljer du annan plats i salongen (mezzanine) kan du få två för 180 ungefär.

Baseball bör du vänta med att köpa, det är bara säsongs- och vipbiljetter som går att köpa nu. Ordinarie biljetter finns från 20 dollar.

Trevlig resa!
Av Mrahl
19 feb. 2015 20:48
Hej.

Nu har de vanliga biljetterna till Yankeesmatcherna släppts.
Lite mer humana priser. Som Totopez nämnde så finns de från ca 20 dollar och uppåt.

/ Micke
24 feb. 2015 21:34
Citerat från Totopez:
Biljettköp är alltid svårt, det finns så många återförsäljare som säljer andrahandsbiljetter till skyhöga priser, och det kan vara svårt att hitta rätt.

Phantom of the Opera är dyrt, men inte så dyrt. 353 dollar är priset för två biljetter på parkett. Väljer du annan plats i salongen (mezzanine) kan du få två för 180 ungefär.

Baseball bör du vänta med att köpa, det är bara säsongs- och vipbiljetter som går att köpa nu. Ordinarie biljetter finns från 20 dollar.

Trevlig resa!
STORT tack för ditt svar!
24 feb. 2015 21:35
Citerat från Mrahl:
Hej.

Nu har de vanliga biljetterna till Yankeesmatcherna släppts.
Lite mer humana priser. Som Totopez nämnde så finns de från ca 20 dollar och uppåt.

/ Micke
tack snälla för ditt svar!
Av Mrahl
24 feb. 2015 22:13
Hej igen.

Köp inte biljetter på sektion 201 och 239, risk att ni får skymd sikt då.

/ Micke
Av Eic
26 feb. 2015 09:42
Hej!

Jag var i New York i en vecka i slutet av augusti förra året. Det var första gången. Vi bodde på ett hotell nära Time Square (Homewood Suites by Hilton (312 West 37th Street). Riktigt bra hotell, men ja, rummet var litet, men verkligen jättebra frukost och gratis middag (!) på kvällen. Vi åt bara middag en dag där och den var så där, men det var bra att ha det alternativet. Själva Time Square var det jag gillade minst med min vistelse i New York. Det var extremt trångt och högljutt och bara för mycket av allt. Var beredd på "sensory overload".

Shopping. WALMART! Walmart i New Jersey var suveränt. Det går buss från Penn Station direkt till parkeringsplatsen på Walmart och det tog runt en halvtimme. Och man slipper skatterna som finns på varor när man handlar i New York. Det var också skönt att komma bort från New York och uppleva lite lugn. Det finns ju allt möjligt på Walmart (hudvårdsprodukter och smink, av kända märken, var superbilligt), inte bara mat, fast matavdelningen var kanske det roligaste. Men några märkeskläder lär man ju inte hitta på Walmart :)
Vi var även på Target i Brooklyn. Jag rekommenderar det inte. Det var rörigt och sunkigt och inte i närheten av Walmarts priser. Walmart i New Jersey var fräscht och jättefint.

En annan affär som jag blev förälskad i var Bed, Bath & Beyond (kommer tyvärr inte alls ihåg var det låg, vi råkade bara gå förbi det). En underbar affär om man vill köpa billiga och/eller ovanliga saker till hemmet. Det var riktigt stort och jag hade kunnat gå där i timmar.

Ha en riktigt trevlig semster! Det kommer att bli ett minne för livet, det är jag säker på.
Av Peter_o
26 feb. 2015 10:56
Säkert fler än jag som kan googla, men Bed, Bath & Beyond har tre butiker på Manhattan och de ligger på:
270 Greenwich Street
620 Sixth Ave, 18-19 Street
1932 Broadway, 64-65 Street

och det verkar som om de har något även på
410 E 61st St, 1ar Avenue

/PeterO
1 mars 2015 13:26
GRYMT bra tips! Tack! Uppskattas mycket.
Är det krångligt att ta sig dit och hem från match?
Citerat från Mrahl:
Hej igen.

Köp inte biljetter på sektion 201 och 239, risk att ni får skymd sikt då.

/ Micke
1 mars 2015 13:27
Tack Eic.. Alltid kul och bra att höra olika åsikter och tips..
Citerat från Eic:
Hej!

Jag var i New York i en vecka i slutet av augusti förra året. Det var första gången. Vi bodde på ett hotell nära Time Square (Homewood Suites by Hilton (312 West 37th Street). Riktigt bra hotell, men ja, rummet var litet, men verkligen jättebra frukost och gratis middag (!) på kvällen. Vi åt bara middag en dag där och den var så där, men det var bra att ha det alternativet. Själva Time Square var det jag gillade minst med min vistelse i New York. Det var extremt trångt och högljutt och bara för mycket av allt. Var beredd på "sensory overload".

Shopping. WALMART! Walmart i New Jersey var suveränt. Det går buss från Penn Station direkt till parkeringsplatsen på Walmart och det tog runt en halvtimme. Och man slipper skatterna som finns på varor när man handlar i New York. Det var också skönt att komma bort från New York och uppleva lite lugn. Det finns ju allt möjligt på Walmart (hudvårdsprodukter och smink, av kända märken, var superbilligt), inte bara mat, fast matavdelningen var kanske det roligaste. Men några märkeskläder lär man ju inte hitta på Walmart :)
Vi var även på Target i Brooklyn. Jag rekommenderar det inte. Det var rörigt och sunkigt och inte i närheten av Walmarts priser. Walmart i New Jersey var fräscht och jättefint.

En annan affär som jag blev förälskad i var Bed, Bath & Beyond (kommer tyvärr inte alls ihåg var det låg, vi råkade bara gå förbi det). En underbar affär om man vill köpa billiga och/eller ovanliga saker till hemmet. Det var riktigt stort och jag hade kunnat gå där i timmar.

Ha en riktigt trevlig semster! Det kommer att bli ett minne för livet, det är jag säker på.
1 mars 2015 13:28
Citerat från Mrahl:
Hej.

Om de vill se baseboll så kan de åka till Yankee Stadium uppe i Bronx. Där spelar New York Yankees sina hemmamatcher. De spelar hemma den 6e, 8e och 9e April. Jag är lite osäker på om biljetterna är släppta än men de kan köpas på Ticketmaster.com.
Matchen den 6e är Yankees första hemmamatch för säsongen så det är stor risk att den blir slutsåld snabbt.
Den matchen börjar ca kl 13 på dagen och de andra matcherna börjar ca kl 19 på kvällen.

Det går väldigt smidigt att ta sig dit. Om jag inte är helt ute och cyklar, så stannar tunnelbanelinjerna B, D och 4 vid Yankee Stadium.

Med vänlig hälsning/ Micke
Såg infon om detta nu när jag läste igen... MInnet är väl sådär =)
1 mars 2015 13:30
Någon som är intresserad av "How I met your mother"? Sonen är en riktig nörd vad gäller denna serie.. Vi vill gärna gå och kolla på de ställen som är framträdande i serien.. Är det något som är "på riktigt" där, eller är det bara kulisser? Någon som vet?
Av Peter_o
1 mars 2015 15:52
Citerat från Majsarna:
Någon som är intresserad av "How I met your mother"? Sonen är en riktig nörd vad gäller denna serie.. Vi vill gärna gå och kolla på de ställen som är framträdande i serien.. Är det något som är "på riktigt" där, eller är det bara kulisser? Någon som vet?
Om du googlar How I met your mother tour

Så fär du bl a träff på:
http://onlocationtours.com/locations/how-i-met-your-mother/

De här länkarna är bättre!
http://news.travel.aol.com/2014/03/27/how-i-met-your-mother-new-york-tour-the-real-maclarens-and-o/
http://nypost.com/2014/03/28/your-nyc-location-guide-to-how-i-met-your-mother/

/PeterO
5 mars 2015 21:09
Vi funderar nu på att gå på Phantom of the Opera. Men- hur är det med klädkoden? Är det någon som har andra tips på något kul man kan gå på på Broadway?Var kan man köpa biljetter "helt appropå"?
5 mars 2015 21:20
En liten fråga till... Hur tar vi oss smidigast till hotellet från NewArk? Har sett att det finns "delad flygtaxi"? Någon som har erfarenhet av detta? Finns det många skojare? Det här med public transfer när man har resväskor, lockar väl inte såå mycket..
Undrar dessutom om "de här" NY passen? Är de vettiga att köpa? Hade kompisar som köpte på nätet och de blev blåsta.. Därför är jag lite skeptisk...

Många många frågor som ni märker =).. Men- om fyra veckor är vi på plats.. Det börjar pirra lite i magen nu..
//Sofie
5 mars 2015 21:24
Tack Peter! Vad skulle man göra utan er härliga människor som är så schysta och delar med er av tips och råd?? =)
Citerat från Peter_o:
Citerat från Majsarna:
Någon som är intresserad av "How I met your mother"? Sonen är en riktig nörd vad gäller denna serie.. Vi vill gärna gå och kolla på de ställen som är framträdande i serien.. Är det något som är "på riktigt" där, eller är det bara kulisser? Någon som vet?
Om du googlar How I met your mother tour

Så fär du bl a träff på:
http://onlocationtours.com/locations/how-i-met-your-mother/

De här länkarna är bättre!
http://news.travel.aol.com/2014/03/27/how-i-met-your-mother-new-york-tour-the-real-maclarens-and-o/
http://nypost.com/2014/03/28/your-nyc-location-guide-to-how-i-met-your-mother/

/PeterO
Av Peter_o
5 mars 2015 22:24
Citerat från Majsarna:
Vi funderar nu på att gå på Phantom of the Opera. Men- hur är det med klädkoden? Är det någon som har andra tips på något kul man kan gå på på Broadway?Var kan man köpa biljetter "helt appropå"?
Klädkoden är nog "blandad".

Biljetter med viss rabatt säljs dagen för föreställningen på TKTS som du kan läsa mer om här: https://www.tdf.org/nyc/7/TKTS-ticket-booths

Här kan du se vad som just nu har rabatt: https://www.tdf.org/nyc/81/TKTS-Live

Försäljningsstället på Times Square har ganska långa köer. Det går givetvis även att gå in på teatern och köpa biljett där. Själv köper jag alltis t förväg på den här sajten: http://www.ticketmaster.com/

/PeterO
Av Peter_o
5 mars 2015 22:38
Citerat från Majsarna:
En liten fråga till... Hur tar vi oss smidigast till hotellet från NewArk? Har sett att det finns "delad flygtaxi"? Någon som har erfarenhet av detta? Finns det många skojare? Det här med public transfer när man har resväskor, lockar väl inte såå mycket..
Undrar dessutom om "de här" NY passen? Är de vettiga att köpa? Hade kompisar som köpte på nätet och de blev blåsta.. Därför är jag lite skeptisk...

Många många frågor som ni märker =).. Men- om fyra veckor är vi på plats.. Det börjar pirra lite i magen nu..
//Sofie
Eftersom ni är 4 rekommenderar jag att ni tar taxi. De Shuttle Bus du nämner kostar lika mycket för 4, men då får du åka runt bland flera hotell. Problemet med taxi från Newark är att det inte ligger i New York. Du bör kontrollera priset innan du stiger in i taxin och komma ihåg att det pris de nämner troligen inte innehåller tull-avgift och dricks. Shuttle Bus ToR kostar $42, men de vill nog också ha dricks på det.

Det krävs en del planerande om det ska löna sig med pass. Och så får ni jäkta er igenom det på en eller flera dagar (beroende på pris). Jag tycker inte de är lönsamma.

/PeterO
Av Asok
7 mars 2015 08:22
Vill ni se nåt mer än Phantom så kan Memphis rekommenderas. Riktigt bra musical skriven av David Bryan i Bon Jovi som har vunnit priser för denna
8 mars 2015 16:45
Tack för tipset!

Hur är klädkoden när man går iväg på "sådanthär"?
Citerat från Asok:
Vill ni se nåt mer än Phantom så kan Memphis rekommenderas. Riktigt bra musical skriven av David Bryan i Bon Jovi som har vunnit priser för denna
8 mars 2015 16:48
TACK snälla Peter! Så himla värdefullt att få dina svar...Verkligen! Jag uppskattar det SÅÅ mycket!
Tror du man kan be hotellet om att skicka taxi till flygplatsen? (tänker på vad du sa om att det inte är NY)
Citerat från Peter_o:
Citerat från Majsarna:
En liten fråga till... Hur tar vi oss smidigast till hotellet från NewArk? Har sett att det finns "delad flygtaxi"? Någon som har erfarenhet av detta? Finns det många skojare? Det här med public transfer när man har resväskor, lockar väl inte såå mycket..
Undrar dessutom om "de här" NY passen? Är de vettiga att köpa? Hade kompisar som köpte på nätet och de blev blåsta.. Därför är jag lite skeptisk...

Många många frågor som ni märker =).. Men- om fyra veckor är vi på plats.. Det börjar pirra lite i magen nu..
//Sofie
Eftersom ni är 4 rekommenderar jag att ni tar taxi. De Shuttle Bus du nämner kostar lika mycket för 4, men då får du åka runt bland flera hotell. Problemet med taxi från Newark är att det inte ligger i New York. Du bör kontrollera priset innan du stiger in i taxin och komma ihåg att det pris de nämner troligen inte innehåller tull-avgift och dricks. Shuttle Bus ToR kostar $42, men de vill nog också ha dricks på det.

Det krävs en del planerande om det ska löna sig med pass. Och så får ni jäkta er igenom det på en eller flera dagar (beroende på pris). Jag tycker inte de är lönsamma.

/PeterO
Av Asok
8 mars 2015 17:23
Citerat från Majsarna:
Tack för tipset!

Hur är klädkoden när man går iväg på "sådanthär"?
Citerat från Asok:
Vill ni se nåt mer än Phantom så kan Memphis rekommenderas. Riktigt bra musical skriven av David Bryan i Bon Jovi som har vunnit priser för denna
Man behöver klä upp sig alls om man inte känner för det. Hel ren räcker gott
Av Peter_o
8 mars 2015 17:57
Citerat från Majsarna:
TACK snälla Peter! Så himla värdefullt att få dina svar...Verkligen! Jag uppskattar det SÅÅ mycket!
Tror du man kan be hotellet om att skicka taxi till flygplatsen? (tänker på vad du sa om att det inte är NY)
Citerat från Peter_o:
Citerat från Majsarna:
En liten fråga till... Hur tar vi oss smidigast till hotellet från NewArk? Har sett att det finns "delad flygtaxi"? Någon som har erfarenhet av detta? Finns det många skojare? Det här med public transfer när man har resväskor, lockar väl inte såå mycket..
Undrar dessutom om "de här" NY passen? Är de vettiga att köpa? Hade kompisar som köpte på nätet och de blev blåsta.. Därför är jag lite skeptisk...

Många många frågor som ni märker =).. Men- om fyra veckor är vi på plats.. Det börjar pirra lite i magen nu..
//Sofie
Eftersom ni är 4 rekommenderar jag att ni tar taxi. De Shuttle Bus du nämner kostar lika mycket för 4, men då får du åka runt bland flera hotell. Problemet med taxi från Newark är att det inte ligger i New York. Du bör kontrollera priset innan du stiger in i taxin och komma ihåg att det pris de nämner troligen inte innehåller tull-avgift och dricks. Shuttle Bus ToR kostar $42, men de vill nog också ha dricks på det.

Det krävs en del planerande om det ska löna sig med pass. Och så får ni jäkta er igenom det på en eller flera dagar (beroende på pris). Jag tycker inte de är lönsamma.

/PeterO
Det vore bra om någon som åkt taxi talar om rutinen,

men blanda inte in hotellet. Det är säkert bara att fråga en av de rödklädda informationdamerna vart man ska gå.

Det som trasslar till det för mig är att det finns köer för New Jersey-taxi, och vill man åka ved dem och betala med kort ska man följa en viss rutin. Men det måste väl vara så att New Yorks gula taxibilar får ta upp passagerare på Newark? Någon som vet?

Det står en del tips och priser på http://www.panynj.gov/airports/ewr-taxi-car-van-service.html

/PeterO
Av Flasha
8 mars 2015 22:50
Rundtur med helikopter och buss i all är, den perfekta introduktionen som ger en god överblick med bra guider som berättar fylligt om N Y är en båtutflykt runt Manhattan. Tipsar om circle line
http://www.circleline42.com/new-york-cruises/home.aspx
En vandring som ni inte ska missa är the high line som ligger downtown.
Biljetterna till musikalerna är väldigt dyra, om ni kan ha is i magen så chansa på att köpa överblivna biljetter samma dag. Jag har fyndat plåtar för 50 dollar styck. Biljetterna köper ni på respektive teaters kassa. Book of mormorn är en jätttesucce som vunnit otaliga priser för bästa musikal. Skriven av grundarna av serien south park. Såg den i höstas och den var verkligen skoj. Om ni vill ha finkultur så är opera i N Y något helt annat än vad vi är vana vid här hemma. Metropolitan är världsklass. De har små monitorer vid varje plats som visar text på vad som sägs och sjungs på scen.alltså lätt att hänga med i storyn. Ofta betydligt billigare än musikalerna men en lika glamourös upplevelse.
Vill ni se något riktigt spektakulärt och modernt ska ni kolla in denna. http://fuerzabrutanyc.com/
Billigaste shoppingen hittar ni i Century 21. De säljer överblivna märkeskläder till bra priser. Ett litet Ullared på Manhattan.
Trevlig resa!
22 mars 2015 08:07
Tack för grymt bra tips och råd! Det blir en rundtur med båt för oss!
Citerat från Flasha:
Rundtur med helikopter och buss i all är, den perfekta introduktionen som ger en god överblick med bra guider som berättar fylligt om N Y är en båtutflykt runt Manhattan. Tipsar om circle line
http://www.circleline42.com/new-york-cruises/home.aspx
En vandring som ni inte ska missa är the high line som ligger downtown.
Biljetterna till musikalerna är väldigt dyra, om ni kan ha is i magen så chansa på att köpa överblivna biljetter samma dag. Jag har fyndat plåtar för 50 dollar styck. Biljetterna köper ni på respektive teaters kassa. Book of mormorn är en jätttesucce som vunnit otaliga priser för bästa musikal. Skriven av grundarna av serien south park. Såg den i höstas och den var verkligen skoj. Om ni vill ha finkultur så är opera i N Y något helt annat än vad vi är vana vid här hemma. Metropolitan är världsklass. De har små monitorer vid varje plats som visar text på vad som sägs och sjungs på scen.alltså lätt att hänga med i storyn. Ofta betydligt billigare än musikalerna men en lika glamourös upplevelse.
Vill ni se något riktigt spektakulärt och modernt ska ni kolla in denna. http://fuerzabrutanyc.com/
Billigaste shoppingen hittar ni i Century 21. De säljer överblivna märkeskläder till bra priser. Ett litet Ullared på Manhattan.
Trevlig resa!
22 mars 2015 08:10
Nu efter att ha legat i influensa i en vecka känner jag att jag börjar få ritkig resfeber!! Har tänkt ut alla möjligen scenarion där allt går åt fanders.. (inte bra att bli sjuk m a o)

Kommer det att fixa sig med Taxi från flyg till hotell?
Dollarn- den är ju SÅ dyr nu..
Säkerheten?
Kommer vi hinna "allt"?
MÅSTE vi ha bokat båt och helikopter tur? Vi är ju liksom inte sugna på att åka upp när det är mulet och dimmigt... Likaså båtturen- inte kul att göra när det regnar.. Så vi har inte bokat någonting, förutom hockeymatchen.. Låter det som en dum ide?
Av Peter_o
22 mars 2015 08:58
Citerat från Majsarna:
Nu efter att ha legat i influensa i en vecka känner jag att jag börjar få ritkig resfeber!! Har tänkt ut alla möjligen scenarion där allt går åt fanders.. (inte bra att bli sjuk m a o)

Kommer det att fixa sig med Taxi från flyg till hotell?
Dollarn- den är ju SÅ dyr nu..
Säkerheten?
Kommer vi hinna "allt"?
MÅSTE vi ha bokat båt och helikopter tur? Vi är ju liksom inte sugna på att åka upp när det är mulet och dimmigt... Likaså båtturen- inte kul att göra när det regnar.. Så vi har inte bokat någonting, förutom hockeymatchen.. Låter det som en dum ide?
Taxin kan knappast vara något problem om du ser till att ta en gul. Dock tar inte alla bilar 4 passagerare, så du bör tala om det innan ni kliver in.

New York är ju en av världens säkraste städer, så jag vet inte vad du behöver vara orolig för.

Nej, ni kommer inte att hinna med allt, men varför ska man det? Snart är man ju tillbaka :)

Båtturen behöver knappast bokas, möjligen om ni måste åka en av påskdagarna.

Helikopter har jag inte åkt, men samma sak där, om ni går dit när de öppnar en vardag så får ni en tid för flygningen, och kan upptäcka Bryant Park, Bowling Green och kanske 911memorial under väntetiden.
Ni hinner ta färjan till Staten Island (och tillbaka) under tiden också.

/PeterO
22 mars 2015 09:09
TACK Peter!

Nä- varför ska vi hinna med det?? Du har alldeles rätt =)

Har du någon info/erfarenhet av "Dial 7"?? Som kör från flygplatserna till hotellet du ska bo på?

Tack för ditt lugnande svar!

//Sofie
Citerat från Peter_o:
Citerat från Majsarna:
Nu efter att ha legat i influensa i en vecka känner jag att jag börjar få ritkig resfeber!! Har tänkt ut alla möjligen scenarion där allt går åt fanders.. (inte bra att bli sjuk m a o)

Kommer det att fixa sig med Taxi från flyg till hotell?
Dollarn- den är ju SÅ dyr nu..
Säkerheten?
Kommer vi hinna "allt"?
MÅSTE vi ha bokat båt och helikopter tur? Vi är ju liksom inte sugna på att åka upp när det är mulet och dimmigt... Likaså båtturen- inte kul att göra när det regnar.. Så vi har inte bokat någonting, förutom hockeymatchen.. Låter det som en dum ide?
Taxin kan knappast vara något problem om du ser till att ta en gul. Dock tar inte alla bilar 4 passagerare, så du bör tala om det innan ni kliver in.

New York är ju en av världens säkraste städer, så jag vet inte vad du behöver vara orolig för.

Nej, ni kommer inte att hinna med allt, men varför ska man det? Snart är man ju tillbaka :)

Båtturen behöver knappast bokas, möjligen om ni måste åka en av påskdagarna.

Helikopter har jag inte åkt, men samma sak där, om ni går dit när de öppnar en vardag så får ni en tid för flygningen, och kan upptäcka Bryant Park, Bowling Green och kanske 911memorial under väntetiden.
Ni hinner ta färjan till Staten Island (och tillbaka) under tiden också.

/PeterO
Av Peter_o
22 mars 2015 09:24
Citerat från Majsarna:

Har du någon info/erfarenhet av "Dial 7"?? Som kör från flygplatserna till hotellet du ska bo på?
Nej, men de verkar ju bra enligt andra inlägg.

/PeterO
Av Totopez
22 mars 2015 16:39
Citerat från Majsarna:
TACK Peter!

Nä- varför ska vi hinna med det?? Du har alldeles rätt =)

Har du någon info/erfarenhet av "Dial 7"?? Som kör från flygplatserna till hotellet du ska bo på?

Tack för ditt lugnande svar!

//Sofie
Taxi från Newark har jag tyvärr rätt dåliga erfarenheter av. New Yorks taxis får inte plocka upp passagerare i New Jersey, så det är lokala NJ-bilar (också gula). Har råkat ut för smutsiga och slitna bilar, en gång fick föraren flytta på en hög tidningar, sin lunchlåda och lite skräp som låg på passagerarsidan fram för att jag skulle få plats. Man får inte välja bil utan blir tilldelad en av taxivärden. Dessutom extraavgifter för stora väskor.

Jag rekommenderar starkt Dial7 eller Carmel. Samma pris som taxi, men mycket fräschare och trevligare bilar.
22 mars 2015 16:55
Har bara skumläst igenom kommentarerna och ska försöka svara på det mesta så gott det går.

1. Boka helikopter hemifrån! Det är jättedyrt på plats, vi bokade för 116 dollar per person via internet och när vi kom dit och frågade hur mycket biljetter kostade sa de 300 dollar. Just nu finns det en deal på LivingSocial där de sänkt priset på helikoptertur och du kan välja mellan olika rutter, så om jag var du skulle jag skapa ett konto där. Det är i princip som Groupon och LetsDeal. Om vädret är dåligt ställer de in helikopterturen och du får boka om. Vi hade otur med vädret så de ställde in flygningen och vi fick boka om till en dag som passade oss.

Alla bolag åker från samma ställe, Downtown Manhattan Heliport, så det skiljer ingenting. Vi bokade via Viator.

2. JA, dollarn är jättedyr nu och allt har blivit otroligt dyrt i NYC. Jag säger detta då jag varit i NYC jättemånga gånger tidigare då dollarn låg på 6 kr. Detta + att priserna på saker och ting har blivit dyrare i NYC gör ju såklart att det inte är lika billigt att äta, shoppa och bo i NYC som tidigare. Dollarn kommer bara bli dyrare under året och man förutspår att den ska bli så dyr som 10 kr.

3. Du kan köpa sista minuten musikalbiljetter på TKTS i Times Square till ett mycket billigare pris, men annars är biljetterna i princip alltid dyra. Jag betalade 400 dollar för två biljetter till The Lion King.

4. Matchbiljetter är också dyra, för Knicks biljetter betalade vi 1700 kr per person för helt ok platser.

5. Det finns flera bra outlets; Jersey Gardens i Elizabeth, NJ samt Woodbury Common Outlets som ligger i New York. Skillnaden är att på Woodbury betalar man NYC taxes och i JG är det skattefritt. Vilken som är bäst beror helt och hållet på vad man är ute efter, men jag brukar hitta mer i Jersey Gardens än Woodbury. Sedan finns det Century21 på Manhattan, jag föredrar den nere vid 9/11 Memorial då den är störst. Den på Upper West Side är för liten och det är svårt att hitta något. Ibland räcker det att bara åka till Century21 och skippa de större outlets utanför Manhattan, fyndade t.ex. necessärer från Tommy Hilfiger för 50 kr styck förra månaden, plånböcker från DKNY för 300 kr styck o.s.v.

6. Vi har alltid varit minst 4 personer i mitt resesällskap och ingen taxi har någonsin nekat oss? Alla taxibilar tar 4 personer. När man är fyra personer är det oftast billigare att ta taxi än tunnelbana. Nu när det blivit dyrare att åka tunnelbana (från och med idag tror jag?) kostar en färd 2,75 dollar istället för 2,50 dollar vilket gör att det kostar 11 dollar för fyra personer. Vi åkte från SoHo till Financial District för 8 dollar. Från Midtown till exempelvis Greenwich Village, TriBeCa, Union Square kostar det ca 10 dollar med en del trafik, alltså är det billigare och lite bekvämare att ta taxi.

7. Försök att inte boka in och planera för mycket. NYC är en maffig stad och väl på plats kan man vilja ändra sina planer vilket är lättare när man inte redan bokat allt. Jag har varit där flera gånger med vänner som besöker staden för första gången och de ångrar i princip alltid minst en av sakerna vi bokat, ibland har de valt att skippa aktiviteten för att göra annat trots att det är bokat och betalt. New York är en stad man ska ta sin tid i, njuta av och låta alla nya intryck få ta sin tid att sjunka in.

8. Min absoluta favoritaktivitet i NYC är att sätta mig i ett café i West Village och spana på människor eller köpa med mig mat och sitta i en park och bara beundra staden. Ett av mina bästa minnen i NYC är en eftermiddag då jag plockade med mig mat och efterrätter från mina favoritställen och satte mig på en klippa i Central Park och såg solen gå ner och skyskraporna lysa upp. Jag satt där i flera timmar tills det blev kolsvart och promenerade sedan ner på 5th avenue.

9. Sist jag var i New York hade vi bokat bord på Sugar Factory i Meatpacking District vilket jag absolut rekommenderar - de har en alldeles otrolig meny med riktigt god mat och ännu godare och coolare drinkar som de dessutom kan göra alkoholfria om så önskas. Det är väldigt kändistätt (googla!) och deras rykande goblets drinkar är prisvärda och goda!

10. För frukost/brunch är mina favoritställen: Café Gitane, Jack's Wife Freda, The Butcher's Daughter, Sanctuary T, Le Pain Quotidien, CHALAIT och Sarabeth's.

11. För lunch: Nish Nush, Omar's Kitchen, Macaron Café, Chipotle, Chelsea Market, The Plaza Food Hall, Joe's Pizza, Sweet Green, Eataly, Bubba Gump Shrimp Co, Sushi Samba och Isola at Mondrian.

12. För middag: TAO, Nobu TriBeCa, Balade, The Spotted Pig, The Stanton Social, Morimoto, Babbo, Momoya, Blue Ribbon Sushi, Spice Market, Buddakan, Panna II, Carmines, Grimaldi's, La Esquina, The Standard Grill, Rosa Mexicano, Ichi Umi, Boquiera, Taquiera Diana, ilili

13. För efterrätter: Max Brenner, Spot Dessert Bar, Big Gay Ice Cream, Dominique Ansel, Eileen’s Special Cheesecake, Dough Doughnut, The City Bakery (testa deras hot chocolate med hemmagjord marshmallow!), Molly's Cupcakes, Baked By Melissa, Francois Payard Patisserie, Ladurée SoHo, Sprinkles ATM, Georgetown Cupcakes, 16 Handles, Lady M Cake Boutique, Magnolia Bakery

14. Rooftops/Bra utsikt: R Lounge, The View i Times Square, 230 Fifth (God brunch), The Metropolitan Museum of Arts Rooftop, Afternoon tea @ Mandarin Oriental i Columbus Circle, Monarch.

15. NEJ du måste inte, och kommer inte, hinna allt. Du kommer kolla biljetter tillbaka till NYC redan på flygplatsen på väg hem.
22 mars 2015 20:36
Ja så är det precis som Newyorkchic skriver. Man hinner inte allt, på långa vägar!

Jag skulle ändå rekommendera att man har en liten plan för varje dag, MEN att man inte ska låsa sig vid den.
Vi var en vecka och jag hade faktiskt gjort en "dagsplanering" för vrje dag, vilket gjorde att vi hann mycket. Planera in en dag i varje område och utforska det så ni inte åker fram och tillbaka/hit och dit och lägger mycket tid på det. Men det är ju givetvis viktigt att kunna vara lite spontan och frångå schemat.
Våra ungdomar var 22 och 20 när vi var där.

Vi var på Apollo theater som Peter säkert rekommenderat, känns som jag också skrivit det, men det var kul!
Promerera en söndag i Harlem vill jag göra nästa gång. För det stämmer också, man kollar nästa resa på väg hem ;)

/Anette
23 mars 2015 01:16
Ja jag gör alltid en dagsplanering om jag är där en kortare tid där jag varje dag utgår från ett område och skriver ner vad jag vill hinna se och göra i området vilket jag tycker är det effektivaste sättet för mig att få ut så mycket som möjligt av varje område! jag syftade mest på större aktiviteter som bokas här hemma som låser en till en specifik tid och ett specifikt område.
23 mars 2015 06:22
Hejsan!
Det håller jag absolut med om Newyorkchic:,
Mitt inlägg var absolut inte menat som någon kritik på ditt inlägg ;) utan mest som en komplettering.
Framför allt när man reser med vuxna ungdomar då viljorna kan bli många och de diskussionerna är bättre att ta hemma innan och inte på hotellet, då blir det massa bortkastad tid, tycker jag.
/Anette
Av Mrahl
23 mars 2015 18:11
Hej.
Sorry för sent svar.

Det är väldigt lätt att ta sig till Yankee Stadium, Tunnelbana B, D och 4, om jag inte missminner mig stannar precis utanför arenan, stationen heter Yankee Stadium. Jag kan rekommendera att åka ut i skaplig tid innan match, då det kan vara svårt att få plats i tunnelbanevagnarna ju närmare match man kommer ( Sist jag var där fick jag vänta på tre tåg innan jag lyckades tränga mig in i en vagn på vägen dit) Området runt arenan är ganska fint trots att det ligger i Bronx, de har rustat upp ganska mycket i det området till skillnad från resten av Bronx.
Det kan vara ganska mycket folk som ska ta tunnelbanan efter matchen (förståligt dock) så det kan bli ganska trångt på perongen men det brukar gå ganska smidigt att komma på ett tåg, de går ofta efter matcher..

Trevlig resa!! :)
Citerat från Majsarna:
GRYMT bra tips! Tack! Uppskattas mycket.
Är det krångligt att ta sig dit och hem från match?
Citerat från Mrahl:
Hej igen.

Köp inte biljetter på sektion 201 och 239, risk att ni får skymd sikt då.

/ Micke
23 mars 2015 19:45
Vill tacka er alla fantastiska, engagerade härliga människor som svarat på detta inlägg. Jag (Vi) uppskattar det något enormt! Bara så ni vet =)

Har EN liten fråga till (minst..- det är ju inte 2/4 än...)

Men- finns det "mindre dyra" gator att handla kläder på? Skor? Är det "bara" Woodbury som gäller vid outlets? Det är det enda man läser om hela tiden.. Någon har tidigare tipsat om Jersey Gardens, men det är verkligen inte många.. Någon som har jämfört? Och- vad tycker ni isåfall?

Kram och tack för all hjälp!
23 mars 2015 20:47
Hej igen!
När det gäller shopping så valde vi faktiskt att inte lägga någon tid på att åka till ett outlet, men det beror ju på vad man gillar.
Vi gillade södra delen av Broadway, där fanns mycket för alla smaker.
Broadway korsningen 34:e gatan hade också mkt vanliga butiker.
En butik som jag gillade var Ann Taylor, "vuxen kvinna klädbutik" googla så ser du om det är ngt för dej, finns flera butiker på Manhattan, bra priser.
Gillar man större butiker så finns ju Macys, de hade öppet till kl 21 på kvällarna och går du till informationen och visar ditt pass för du 10% rabatt. Jo, sedan finns ju Century 21, det räknas väl som outlet, vet att många gillar den. Vi handlade lite där, men det kändes lite som förra årets mode, eller det som vi inte fick sålt....
Bara fråga på, det gjorde vi och fick jättemycket tips innan vi åkte! ;)
Anette
Av Peter_o
23 mars 2015 23:28
14e gatan kring Union Square har också några billighetsaffärer för kläder och skor. T ex DSW och Nordstrom Rack vill jag minnas brukar nämnas som Outlet.

/PeterO
25 mars 2015 17:12
Håller med de ovanstående, för budgetshopping är det Broadway från Canal Street och uppåt mot Union Square som gäller. I Union Square finns precis som nämnt ett flertal butiker som klassas som outlets bl.a. Burlington Coat Factory, Nordstrom Rack och DSW. Jag gillar 34th Shopping Street och de har öppet till 20:00-22:00 beroende på dag.
26 mars 2015 06:53
Tack alla för kul svar.. De går lite hand i hand också.. =)
Undrar- detta med gratuity.. Ska man försöka betala den casch? Eller är det OK att lägga på summan på kortet? Hár för mig att jag läst ngt om att den gärna ses att den lämnas i kontanter.. Stämmer det?

//Sofie
Av Peter_o
26 mars 2015 23:01
Dricks markerar du på notan så drar de sedan allt från ditt kort (på restauranter).

Vanligt är att man får reda på vad 15% är i dollar (för snåljåpar), var 20% är och vad 25% är i dollar så man inte riskerar att ge för lite.

/PeterO
27 mars 2015 06:38
Hur då "får reda på" Peter O!? Det här m gratuity är så jäkla laddat och jobbigt tycker jag...
Av Hawaii
27 mars 2015 08:41
För det mesta står det på notan/kvittot vilket belopp det blir för t.ex. 15%, 20% etc. Kan inte vara enklare. 15% är som sagt i minsta laget, och i stort sett bara om man tycker att servicen var på gränsen till undermålig. 20% om man tycker att servicen var bra.
27 mars 2015 15:53
Citerat från Hawaii:
För det mesta står det på notan/kvittot vilket belopp det blir för t.ex. 15%, 20% etc. Kan inte vara enklare. 15% är som sagt i minsta laget, och i stort sett bara om man tycker att servicen var på gränsen till undermålig. 20% om man tycker att servicen var bra.
Tack för era tips och svar... Jag får bara lära mig att "tagga ner" och ta det som det kommer.. Inte helt lätt =)

Vi gillar shopping, vår familj.. Men- köper gärna märkeskläder till bra priser.. Det känns inte som att det är läge för det i NY riktigt.. Men- antar att US Polo, Tommy H mfl har sina affärer längst gatorna ändå?
NIKE, Asics osv med träningskläder/skor?

Bio vore ju rätt fränt att gå på också antar jag..

Något vi helst inte ska missa i Central Park? Några godbitar?
27 mars 2015 17:08
Hej igen!
Vi hyrde cyklar och cyklade runt i Central Park, det vi inte visste innan var att man bara fick cykla på de större vägarna i parken så vi gick ett par timmar där också vilket faktiskt var mysigare. Om man vill äta/fika i parken upplevde inte vi att det fanns så mycket. Men utanför finns det foodtrucks där man kan handla och sedan sitta inne i parken och äta.

Macys har märkesavdelningar av just de märken du nämner. Där har ni dessutom 10% rabatt om ni visar passen. Ni kan också regisrera er på deras hemsida så kanske ni får välkomsterbjudande att nyttja.

Förrutom Central Park gillade vi Bryant park, vi bodde precis intill, den är liten men oerhört gullig!

Hälsningar Anette
Av Peter_o
27 mars 2015 18:25
Man klarar med knapp nöd att cykla runt hela Central Park på en timme. Parken är väl mest till för att flanera i, och det är främst den södra delen som är intressant. På den lilla sjön Conservatory Water seglar ofta modellbåtar och man kan få låna kikare för att titta på duvhökarna (tror jag det är) som häckar i husen bredvid.

De brukar ha lite konstig konst att titta på i Madison Square Park, och i Washington Square Park brukar det vara spontanuppträdanden. Men parken The High Line är ju ett måste att besöka. Ta hissen upp från 14th Street borta vid 10th Avenue. Missa inte Chelsie Market, ingång från 9th Avenue 15-16 Street.

/PeterO
Av Hkn
27 mars 2015 19:15
Citerat från Smaragden:

Förrutom Central Park gillade vi Bryant park, vi bodde precis intill, den är liten men oerhört gullig!

Hälsningar Anette
Yes! Jag vouchar gärna för Bryant Park alla dagar i veckan!
Förutom att vara centralt belägen i Midtown, så finns där:

- ett väldigt bra hotell – passande nog döpt till Bryant Park Hotel. http://www.guidebook.se/archives/4588

- fritt WiFI – ett av de mer pålitliga öppna nätverken i NYC.
Hög kapacitet jämfört med många andra. För mer om var du hittar fritt WiFI i det stora äpplet (och vill slippa Starbucks, vilket jag vill alla dagar i veckan) finns den här lilla listan:
http://www.guidebook.se/archives/4883

Cheers,

:: hkn ::
29 mars 2015 14:11
Alla märken du nämner finns på Macy's och längs med 5th Avenue samt Broadway. För skor, kolla Modell's, Paragon Sports i Union Square samt Foot Locker.

Dricks lär du dig när du är där. Det står oftast på kvittot hur mycket du ska ge, det står även förslag på hur mycket de tycker att de förtjänar vilket oftast är 18 %. Jag går alltid den enkla vägen, jag rundar upp allt och struntar hur mycket det blir i procent. T.ex. är notan 21 dollar rundar jag upp till 25 dollar om servicen varit sisådär och upp till 30 dollar om den var bra. Har jag mynt lägger jag dem också då jag inte gillar att bära runt på mynt. När servicen varit riktigt bra lägger jag den summa de själva har föreslagit vilket ibland varit så mycket som 60 dollar. Ibland har det hänt att jag inte lämnat någon dricks alls då servicen varit under all kritik.

Bryant Park är en av mina absoluta favoritparker och jag föredrar att bo bredvid om jag ska bo i Midtown. Gillar även Washington Square Park samt Madison Square Park väldigt mycket som är ytterligare 2 favoritparker. Central Park är ju en helt annan upplevelse men som tidigare nämnts så är det mest den södra delen som lockar. Det finns även en väldigt mysig Le Pain Quotidien mitt i parken där man kan äta riktigt god frukost/lunch
30 mars 2015 19:04
När man köper käk i Food trucks. Tillkommer det "de där knappt nio procenten" även på de priserna? Lämnar man ngn dricks på de priserna?
Av Peter_o
30 mars 2015 23:03
Jag såg en Food truck där man hängt en påse nedan gluggen för dricks. Men att ge till dem är inte nödvändigt.
De priser de anger är inkl skatter.

/PeterO
31 mars 2015 06:11
Hej!
Nej, jag tror inte heller att man "behöver" ge dricks. Det är ju mer precis sim att handla i en kiosk. Satt pris gäller.
/Anette
31 mars 2015 16:42
Ja ett par bra restaurangtips kan jag också ge:
230 fifth rooftoppbar till brunch
Bubba gump vid Times square
Lucien, 14 1st Ave (vid 2nd St) jättegott, litet, mysigt, träffade svenska kändisar där....
/Anette
31 mars 2015 17:06
Citerat från Smaragden:
Ja ett par bra restaurangtips kan jag också ge:
230 fifth rooftoppbar till brunch
Bubba gump vid Times square
Lucien, 14 1st Ave (vid 2nd St) jättegott, litet, mysigt, träffade svenska kändisar där....
/Anette
Är det fancy ställen så man behöver gå hem till hotellet emellan för att fixa till sig? För det känns som att vi inte kommer göra det =)
31 mars 2015 17:07
Citerat från Runtklotet:
En mycket bra tråd om New York - precis som vanligt på reseguiden!

En av mina favoritbloggar om New York är http://ettannatnewyork.blogspot.se/

Vill du ha restaurangtips (som inte är samma som de som står i alla reseguider) så har jag postat ett antal guider per stadsdel här: http://runtklotet.com/category/nordamerika/usa/new-york/
Ja, visst är det helt fantastiskt att så många engagerar sig! Det är så himla värdfullt med allas inlägg! Verkligen! Super!
31 mars 2015 17:39
Bubba gump är bara att hoppa in på. 230 fifth var vi på dagtid, ej finklädda. Till Lucien åkte vi lite senare efter att ha varit på hotellet, men inget flott ställe, men då klädde vi om efter dagsaktiviteterna.
Jag upplevde överlag inte att folk var speciellt uppklädda.
1 apr. 2015 00:07
Vi testade också brunch på 230 Fifth - dök bara upp i flip flop och det fanns platser. Detsamma gäller Bubba Gump. Om du har amerikansk mobil, ring innan för att skriva upp er på kölistan så ni slipper stå i 90 minuter vilket kan vara väntetiden ibland. Man kan även där ha på sig vad man vill.

Ang. foodtrucks, vi varken skattar eller dricksar och ibland har jag prutat ner priset på maten haha!
2 apr. 2015 08:11
Hejsan!
Det har varit roligt att både följa dina svar och ge lite svar på dina New York frågor. Skulkle vara roligt om du skrev lite om hur det blev, vad ni såg och om ni hittade ngt annat kul!
/Anette
4 apr. 2015 11:56
Hej!!
På plats i denna fantastiska stad nu. Gjorde Top of The Rock igår, bokade båttur runt Manhattan t söndag å ska försöka ta oss ner t lowe Manhattan m tunnelbana idag. Helikoptertur, Brooklyn bridge och 9/11 memorial bla.. Allt är suveränt.
UTOM när jag hämtade take away igår.. Kändes som de lurade mig m gratuity då.. Betalar man det då?

Jersey Gardens kommer vi åka till på onsdag/torsdag då det ska regna heeeela dagarna. Exakt var ligger det? Hur tar man sig billigast/smidigast dit?

Jetlag Allan här. Vaknar jättetidigt å somnar som en gris😜.
Glad påsk på er!!
Av Peter_o
4 apr. 2015 13:30
Citerat från Majsarna:

Jersey Gardens kommer vi åka till på onsdag/torsdag då det ska regna heeeela dagarna. Exakt var ligger det? Hur tar man sig billigast/smidigast dit?
På hemsidan står det:
New Jersey Transit offers daily bus service from the Port Authority Bus Terminal via Bus #111 and #115
Nr 111 går var 10-15 minut. Resan tar 35 minuter.

Port Authority ligger på 42nd Street vid 8th Avenue. De öppnar kl 10.

/PeterO
4 apr. 2015 14:44
Tack Peter O!! Onsdag blir det. Ska ta å kolla upp det här m bussarna någon dag innan..
Nu ska vi se om vi lyckas ta oss ner t lower Manhattan med tunnelbanan😳.
15 apr. 2015 20:16
Ja, nu är vi hemma igen.. Fick frågan om jag inte kunde berätta lite om vår resa, så jag tänkte, om någon är intresserad av att läsa, faktiskt göra detta.. Det är väl det minsta jag kan göra efter all er hjälp, era tips och råd..

EN SÅDAN STAD!! New York har ALLT och lite till... Inte hade jag behövt oroa mig för något.. ALLT är så enkelt i USA för en turist.. Språk, hjälpsamheten bland människor.. Har man själv en ödmjuk approach och "försöker se lite glad och trevlig ut", så får man hjälp var som helst med vad som helst.
När vi landade var det dock nästan två timmar i kö för att komma in i landet. Men- väl därefter när vi hämtat vårt bagage var det bara att följa taxiskylten så kom vi till ett "bord" där det stod en kvinna och talade i komradio och som följde med oss ut till väntande taxibilar.. JÄTTESMIDIGT, men rätt dyrt att åka in med taxi.. 800-850:- kostade det. Men då var vi fýra i familjen och kom fram till hotellets entre.. Och- det är ju inte det dyraste på resan direkt...

Vårt hotell låg ju på 46:e gatan mellan 5:e och 6:e avenyn.. Perfekt, trodde vi.. MEN- man bör nog bo lite längre ner på Manhattan.. Så nästa gång (japp- det kommer det definitivt bli!) kommer vi bo runt 30:e gatan tror vi..

Tunnelbanan var hur smidig som helst att åka i och undrade man något var det ALDRIG några problem att fråga sig fram. ALLA var verkligen hur ´vänliga och hjälpsamma som helst. Även de som var på språng. Nästa gång kommer vi köpa 5 eller 7 dagars kort, beroende på hur länge vi ska vara där. Uppe på gatan är det ju bara kaos bland alla bilar....

Times Square var det värsta stället med KAOS och hur mycket folk som helst.. Jag vill inte ha det ogjort, men precis som en av er ovan skrev, det minst trevliga stället i stan.

Vi hade ju en "lång lista" på saker vi ville se och uppleva.. Hur skulle vi hinna med "allt"? Kan säga att det inte var några problem... Vi hade gott om tid... Sista dagen kändes det som att vi bara gick och inte hade något speciellt att göra. Inför varje dag hade vi bestämt ex. Circle Lane (båtturen från Pier 42) på förmiddagen. Då höll vi oss efter det i västra delen av Manhattan och koncentrerade oss på det området och neråt..Så den dagen åkte vi båt, gick på the High Line, besökte Meatpacking, Soho och Little Italy där vi avslutade dagen på ett fantastiskt trevligt och personligt ställe Ruby´s för att käka pasta..Låg på Mulberry..
Vi passade på att åka tunnelbana ner till ändhållplatsen (Whitehall?) när vi gick upp ur tunnelbanan stod folket på rad och ville att vi skulle åka båt, helikopter, buss osv... Så vi haffade en kille som sålde helikopterturer... 20-30 minuter senare satt vi i helikoptern och fick åka 10 minuter längre än vad vi betalade för... Detta var på annandag påsk.. Men- är ni uppe och ute på stan vid 9.30 tiden är det knappt aldrig något problem att komma med vare sig båt eller helikopter... =)
Top of the rock- samma där.. Det var bara att åka rakt upp i hissen...Suveränt att vara uppe i tid på morgonen. Mindre folk överallt!
Vi tog bussen ut till Jersey Gardens.. Kostade 6.50/person och väg... PERFEKT och hur smidigt som helst. Ställde man sig i kö i entrén där bussen stannade och visade sitt pass, så fick man dessutom ett tjockt rabatthäfte med erbjudande.. De hade öppet vardagar mellan 10-21. De hade även shuttle till och från flygplatsen för $5/vuxen.. HUR SMIDIGT SOM HELST!
Vi hann verkligen med ALLT vi ville och väldigt mycket mer, ändå tog vi det "lugnt" och gick och strosade och njöt av att bara vara på plats! Men- med lite efterforskningar och struktur, så hinns det med =)

Ni får inte glömma och titta på New York Rangers när ni är på plats. "Vår" Henrik Lundqvist är KUNG i Madison Square Garden! Superstolt över att vara svensk!

Det som behövs i New York är:
tjock plånbok
bra skor
struktur/planering
Gott humör
Bra karta (när man förvillar sig bland de små gatorna på södra Manhattan)
Det kommer man hur långt som helst med!

Det vi gjorde/hann på våra åtta dagar var:
Frihetsgudinnan ✅
Brooklyn bridge ✅
The high line ✅
Flat iron building ✅
Top of The rock✅
Ground zero/ 9/11 memorial ✅
MOMA ✅
Wall street ✅

Guggenheim-
Byggnad Ritad Frank Lloyd Wright ✅

75th/Amsterdam How I met your mother sights. Mc Clarens pub. McGees pub&restaurant 240W 55th str ✅

Central park✅
Bethesda fountain ✅
Boat house✅

FN skrapan✅
Broadway✅
Wall street ✅
Empire state building ✅

Greenwich village- området m trappor upp t smala hus ✅

Grand central station✅
MOMA✅

bara att vara i SoHo, ✅
Meatpacking, ✅
Bryant Park ✅
Central Park
Little Italy- käka pasta✅

Bubba gump vid time Square ✅

texmex på La Esquina på 114 Kenmare (SoHo), ✅

Luke's lobster✅.

McGees pub&restaurant 240W 55th str ✅

Utflykter:
Circle line. Hudson river, vid 42:a gatan ✅

Bryant park ✅

Top of The rock ✅

Helikoptertur-✅
Liberty helicopter-

Madison square garden-
NYR måndag 6/4 mot Columbus blue jackets. ✅

Handla:
Jersey gardens✅
Century 21 (vid ground zero) ✅
Broadway fr Canal street o uppåt mot Union square ✅
34th shopping street. Öppet t20-22. ✅
14:e gatan runt Union Square. Dsw ✅nordstrom rack.
Broadway/34:e gatan. ✅

Tja- det var listan det... Vi hann även med att njuta av en softball match en dag när det var varmt och skönt, i Central Park..=)

Så- tack ALLA för ert engagemang, för alla era råd och tips..Det har verkligen varit KANON!
Kram Sofie
15 apr. 2015 21:39
Hej
Jätteroligt att läsa, jag åker om två veckor. Lite nyfiken på vad helikopterturen kostade och vad som är prisvärd shopping. Ska vi ta två resväskor eller nöja oss med en?
Mvh Susanne
15 apr. 2015 21:47
Hejsan!
ja jag var väl en av kanske fler som önskade att du skulle skriva lite om er resa. Jättekul att läsa!
Ni hann verkligen med mycket, jag tycker att jag är planerande men ni hann nog med ännu mer trots att våra daga var fullspäckade. men jag säger som du skriver, det blir fler gånger!
/Anette
Av Peter_o
15 apr. 2015 22:32
Citerat från Susanne1960:
Hej
Jätteroligt att läsa, jag åker om två veckor. Lite nyfiken på vad helikopterturen kostade och vad som är prisvärd shopping. Ska vi ta två resväskor eller nöja oss med en?
Mvh Susanne
Alla bolagen har liknande priser: 12-15 min $150, 18-20 min $215. Jag tror också det tillkommer $30 som betalas på plats. Kolla t ex http://www.libertyhelicopter.com/

Hur menar du? Ska ni ta två resväskor var, eller en var, alltså två tillsammans?

Om ni ska ta två var ska du nog kontrollera vad flygbolaget tar för det. Kanske läge att köpa en väska i NY om det visar sig att ni köpt för mycket.

/PeterO
17 apr. 2015 11:48
Hej Susanne!

Vår helikoptertur kostade 5900-1600:- SEK för fyra pers... Det var ett par stycken olika bolag, men de utgick från samma pir.. Inte mkt skillnad mellan priserna heller (om ens ngn) Det man ska ha i åtanke, precis som Peter O säger, är att priset är X antal dollar och så tillkommer det 30$ på det... Jag var ruskigt stressad över att inte få plats på helikopterturen, men är du uppe i tid på morgonen, så är det ABSOLUT inga problem att komma med.. Vi väntade i 20 minuter sedan fick vi åka upp. Det var höjdpunkten på hela resan måste jag säga. (och hela familjen också!) Vi tog tunnelbanan ner och var på plats vid 10 tiden ca... KANON!

Vad gäller prisvärd shopping så måste jag säga både bu och bä.. Hade fått tips på DSW (skor, väskor) och det var mkt som var prisvärt där! Handlade fyra par skor där.
Gick vi in till en Levis butik i stan, var det 40% rabatt när du handlade för 250$.. Vilket ju blev endel. Vi handlade tre par snygga Levis jeans och en t-shirt och kom över 250$.. Det blev ca 440:-/jeanspar.. Billigt.

Sedan drog vi ut till Jersey Gardens och Outletten där.. GRYMT bra tyckte jag.. (VictoriaSecrets var kass dock, enl. dottern) Står du i kö i informationen så får du dessutom ett rabatthäfte.. Jag, sonen och mannen gjorde VÄLDIGT illa vid Tommy Hilfiger butiken där.. I två omgångar... Men- som alltid- det är så upp till vad du är för person och vad du har för stil... Men där var det prisvärd shopping, ute i Jersey Gardens.. Åk dit i början av din vistelse.. Lätt att ta sig dit. Gå till buss-stationen på 42:a gatan, gå mot utgång 222 och ta buss 111.. Går "hela tiden"... Biljetter köper du på stationen, i automater.. HUR smidigt som helst.. =)

Jag hade tagit varsin väska.. Jag åkte med 9kg dit och 17,5 kg hem..

BON VOYAGE! Lyllos dig som har det kvar,...
//Sofie
Citerat från Susanne1960:
Hej
Jätteroligt att läsa, jag åker om två veckor. Lite nyfiken på vad helikopterturen kostade och vad som är prisvärd shopping. Ska vi ta två resväskor eller nöja oss med en?
Mvh Susanne
17 apr. 2015 11:50
Citerat från Smaragden:
Hejsan!
ja jag var väl en av kanske fler som önskade att du skulle skriva lite om er resa. Jättekul att läsa!
Ni hann verkligen med mycket, jag tycker att jag är planerande men ni hann nog med ännu mer trots att våra daga var fullspäckade. men jag säger som du skriver, det blir fler gånger!
/Anette
Hej Anette!

VI var ju där i åtta dagar.. Då hinner man en himla massa också =)
Men ditt (och andras) råd med att välja ett område per dag var verkligen ett toppenråd! Vi gick 1,5-2 mil (knappt) varje dag ändå... Och ändå hade vi bara EN sak planerad/dag och sedan gick vi runt och kollade på saker/byggnader osv... Strosade runt.. Ingen stress.... Men nästa gång jag åker dit räcker 4-5 dagar.
17 apr. 2015 15:24
Citerat från Majsarna:
Hej Susanne!

Vår helikoptertur kostade 5900-1600:- SEK för fyra pers... Det var ett par stycken olika bolag, men de utgick från samma pir.. Inte mkt skillnad mellan priserna heller (om ens ngn) Det man ska ha i åtanke, precis som Peter O säger, är att priset är X antal dollar och så tillkommer det 30$ på det... Jag var ruskigt stressad över att inte få plats på helikopterturen, men är du uppe i tid på morgonen, så är det ABSOLUT inga problem att komma med.. Vi väntade i 20 minuter sedan fick vi åka upp. Det var höjdpunkten på hela resan måste jag säga. (och hela familjen också!) Vi tog tunnelbanan ner och var på plats vid 10 tiden ca... KANON!

Vad gäller prisvärd shopping så måste jag säga både bu och bä.. Hade fått tips på DSW (skor, väskor) och det var mkt som var prisvärt där! Handlade fyra par skor där.
Gick vi in till en Levis butik i stan, var det 40% rabatt när du handlade för 250$.. Vilket ju blev endel. Vi handlade tre par snygga Levis jeans och en t-shirt och kom över 250$.. Det blev ca 440:-/jeanspar.. Billigt.

Sedan drog vi ut till Jersey Gardens och Outletten där.. GRYMT bra tyckte jag.. (VictoriaSecrets var kass dock, enl. dottern) Står du i kö i informationen så får du dessutom ett rabatthäfte.. Jag, sonen och mannen gjorde VÄLDIGT illa vid Tommy Hilfiger butiken där.. I två omgångar... Men- som alltid- det är så upp till vad du är för person och vad du har för stil... Men där var det prisvärd shopping, ute i Jersey Gardens.. Åk dit i början av din vistelse.. Lätt att ta sig dit. Gå till buss-stationen på 42:a gatan, gå mot utgång 222 och ta buss 111.. Går "hela tiden"... Biljetter köper du på stationen, i automater.. HUR smidigt som helst.. =)

Jag hade tagit varsin väska.. Jag åkte med 9kg dit och 17,5 kg hem..

BON VOYAGE! Lyllos dig som har det kvar,...
//Sofie
Citerat från Susanne1960:
Hej
Jätteroligt att läsa, jag åker om två veckor. Lite nyfiken på vad helikopterturen kostade och vad som är prisvärd shopping. Ska vi ta två resväskor eller nöja oss med en?
Mvh Susanne
Kommer du ihåg vad bussen till Jersey garden kostade? Köper man returbiljett samtidigt eller är det ny biljett när du ska hem?
17 apr. 2015 15:54
Citerat från Urcellen:
Citerat från Susanne1960:
Hej
Jätteroligt att läsa, jag åker om två veckor. Lite nyfiken på vad helikopterturen kostade och vad som är prisvärd shopping. Ska vi ta två resväskor eller nöja oss med en?
Mvh Susanne
Kommer du ihåg vad bussen till Jersey garden kostade? Köper man returbiljett samtidigt eller är det ny biljett när du ska hem?
Hej!

Japp- vi var fyra vuxna.. Vi köpte tur och retur (smidigt- bara att gå på bussen hem då!) Kostade 460 SEK tur och retur för oss (115:-/st). När vi skulle åka till flygplatsen efteråt, köpte vi en enkel resa som då kostade knappt 60SEK/person.
Tänk på att på våning två är det som ett litet "food Court".. Det missade vi och käkade nere på plan ett..
2 aug. 2015 20:54
Hej på er!
Vilken underbar tråd. Vi jag maken och 15-åriga dottern reser till NY på tisdag. Vi ska vara där 8 nätter. Jag undrar om någon känner till om vi kan ta dottern med oss och gå på 230 Fifht bar exempelvis., behöver ju inte nödvändigtvis vara på kvällen. Är det någon som tycker att vi kan hoppa Woodbury och endast satsa på Jersey garden för oss som älskar väskor och skor av märken som exempelvis Michael Kors. Är det klokt att köpa tunnelbanekort eller klarar man sig utan?

Vänligen
Stina
2 aug. 2015 21:37
Hej!
Vi var på Jersey Garden. Det enda vi shoppade var märkesklockor. Jag tyckte inte shoppingen var prisvärd överhuvudtaget. Möjligt att det är rea nu så man kan göra fynd. Vi bokade hop on hop off i tre dagar och utnyttjade det samt så promenerade vi. Manhattan är inte så stort.
Vi hoppade på en tur till Washington för en dag och det var kul. Såg även Lion King.
Hop on hop off är kanon, en del guider var både upplösande och roliga, stundtals kändes det som om vi var på stand-up uppträde.
Ha så kul!
Susanne
2 aug. 2015 22:14
Tack snälla Susanne =) Kanske får vi åka till Woodburey i alla fall =)
Av Hkn
2 aug. 2015 23:02
Citerat från Susanne1960:
Hej!
Vi var på Jersey Garden. Det enda vi shoppade var märkesklockor. Jag tyckte inte shoppingen var prisvärd överhuvudtaget. Möjligt att det är rea nu så man kan göra fynd. Vi bokade hop on hop off i tre dagar och utnyttjade det samt så promenerade vi. Manhattan är inte så stort.
Nu får du ursäkta, Susanne... men har vi varit i samma stad?

- Sist jag kollade så var Manhattan drygt 21 km i strumplästen och runt 3 km på bredden. I och med att det är en lång korv så blir somliga avstånd galet långa. Det Manhattan som svenska turister normalt ser, är ca en tredjedel av hela stadsdelen (strax norr om Times Square ner till Battery Park).

- Intressantare än avstånd är körtider. Trafiken kan vara galen, och det gäller oavsett om man åker taxi eller hop-on/hop-off-buss. Som icing on the cake, så byter chaufförerna mellan dag- och kvällsskift precis när behovet av bilar är som störst (mellan 4 och 5 pm).

- I princip samtliga chaufförer jag intervjuat (och det är ganska många) säger samma sak: Att ta sig i norr-sydlig riktning per bil går ofta ganska bra. Avenyerna är breda. Att ta sig tvärs kan vara en riktig mardröm – det är ont om förbindelser öst/väst som sväljer mycket trafik.

- Vad jag tycker ni gjort klokt i är att promenera. Det är betydligt mindre frustrerande än att anförtro sitt goda humör till ett gäng mycket mediokra taxichaufförer. Dock bör man i promenadläge välja sin stadsdel –om man vill slippa gå i timmar. Staden New York (med sina fem boroughs) har flest invånare i USA. Enbart stadsdelen Brooklyn skulle vara USAs fjärde största stad om den inte ingick i NYC.

Conclusion about Manhattan: Jag vill hävda att stadsdelen inte är liten. Tvärtom är den frustrerande stor, i synnerhet när trafiken står still.

tycker

:: hkn ::
3 aug. 2015 08:13
Hej!

Kul att tråden lever! Och att du tyckte den var/är bra! På åtta dagar kommer ni hinna med massa kul ju! Då kan det nog vara ide att åka t woodbury. Vi valde bort det och åkte t Jersey gardens. Hur smidigt och bra som helst. Men inte vidare många Väsk- affärer. Fast vi tyckte om det väldans mycket. Och- tyckte det var bra priser iaf jämfört m stan. En kompis t mig var på woodbury och hon var helt lyrisk efter den låååånga dagen!

Vad gäller tunnelbanan- köp kort för de dagar ni ska vara där!! Vi ångrar såå att vi inte gjorde det. Det var helt klart det allra smidigaste sättet att ta sig runt. Vi gick massor! 1,5-2 mil om dagen. Men då kan du ju förstå att det var grymt gott att sätta sig på t-banan sedan!! Taxi åkte vi ju givetvis oxå ett par ggr men det var sååå igenkorkat uppe på gatorna och vissa chaufförer var mer än lovligt blasé och trista. Nä- nästa gång vi åker dit så blir det tunnelbanan alla dagar i veckan!!

Njut! Kom ihåg att ta långa djupa andetag och bara känn in stan!! Den är fantastisk!! Ha en fin resa!!
Av Peter_o
3 aug. 2015 08:40
Citerat från Stinastina:
Hej på er!
.... Är det klokt att köpa tunnelbanekort eller klarar man sig utan?

Vänligen
Stina
Givetvis ska ni alla tre ha Metrocard. Det kostar $31 + $1 för kortet.

Om ni inte använder kort kostar en resa $2,75 och det räcker med två enkelresor per dag under 6 dagar för att kortet ska löna sig. Dessutom kan man hoppa på en buss och åka ett par kvarter. Det är närmast omöjligt om man inte har kort.

PeterO
3 aug. 2015 08:55
Tack snälla. Jag läser och läser i denna tråd, men är i alla fall lite stressad, ska försöka andas =). Vi ska bo på Edison 228 W 47th St, någon som vet något om det hotellet och ligger det i närheten av något sevärt. Köper man bäst en NY-karta i Sverige eller är det bättre att köpa på plats?
Av Peter_o
3 aug. 2015 10:27
Du bör köpa en guidebok som inte är tyngre än att du kan bära den, för på hotellrummet gör den ingen nytta.
Du bör ha lite hum om hur tunnelbanorna går innan du kommer dit. Titta först på mta.info sedan även google Maps.
Edison ligger bra till för mycket, Times Square, Central Park, Macy,s Empire State Building, MoMA, Rockefeller Plaza med Top Of The Rock, Intrepid Space Air and Sea Museum och övre ingången till High Line, 5th Avenue och 42nd Street.
Men ska du neråt Battery Park, Frihetsgudinnan, 9/11 Memorial, Brooklyn Bridge, Dumbo (på Brooklyn-sidan), Chinatown (Littel Italy tycker jag är överreklamerad, finns några turist-restauranter där) bör det bli med tunnelbana. Men gå gärna Broadway uppåt mot 10th - 14th Street. Vid Union Square är det vissa dagar matmarknad och där finns en stor bokhandel med mycket förutom böcker. Det finns även några sko- och klädesaffärer i billigare skiktet runt torget.

Sedan måste du upp till 125th Street och gärna på en onsdag så ni kan gå på amatörtävlingarna på Apollo Theatre på kvällen (köp biljetter på https://www.apollotheater.org/). Själv åker jag alltid tunnelbana därifrån även på kvällen (om nu någon trodde att man måste åka taxi).

/PeterO