New York - Bästa sättet att ta sig från JFK till Penn Station på Manhattan?

1 apr. 2012 22:32
Visningar: 18974
Hej,
vi kommer att bo på Hotel Pennsylvania precis vid Penn Station. Hur tar vi oss bäst från JFK?
2 apr. 2012 14:24
Hur många är ni? Om ni är fler än två skulle jag absolut ta Taxi. Flat Rate till Manhattan kostar 45 dollar. Vill man ta den långa vägen och släpa på väskor upp och ner för trappor kan ni ju ta Air Train + tunnelbana eller LIRR som går direkt till Penn Station.
Av Peter_o
2 apr. 2012 14:24
Shuttel-buss eller taxi är väl bäst i något avseende, men Airtrain plus tunnelbana är bäst ur miljösynpunkt.

Taxi har fast pris kring $50 och shuttel kostar drygt $20/pp.

/PeterO
2 apr. 2012 17:55
Håller med Peter_O.

Här följer ett klipp ifrån en annan tråd: "Typ New York". Sök tråden i sökrutan upp till höger. :=)

"Lär er tunnelbanan, som har många typer på samma färg, ex BLÅ. Typ A stannar inte på alla ställen, typ B, med samma färg stannar, men kan gå förbi en annan station, typ C, etc. Nu beskrev jag bara BLÅ. Det finns RÖD, GUL, GRÖN, etc. Det finns ett system som du bör knäcka. Åker du fel kan det på vissa stationer vara svårt att vända tillbaka. Då får du byta och åka framåt för att sedan vända. Det är inte så krångligt, men det tål att tänka på för att det skall vara smidigt. Kul är det! Vi har varit i Tokyo där det var supermodernt. Det är inte tunnelbanan i NY. Miljön är mer ett "fängelse". Förbi åkande tåg går i mitten, mellan ytterspåren, och kommer aldrig till perrongen.

Vi gjorde också en annan tavla till följd av att vi inte visste hur tågen stannar. När vi lämnade terminalen nr 8, John F Kennedy, så valde vi fel avstigningsstation. Vi hoppade på det förnämliga airtrain som går runt till alla terminalerna på flygfältet. Vi "hoppade" på grön linje med slutstation Howard Beach Station. Där ifrån gick bara tunnelbanan BLÅ typ A till Manhattan. (Om man går på åt rätt håll.:=)) Det vi inte visste var att BLÅ typ A inte stannade vid 42:a gatan. Vi fick då byta och åka framåt för att sedan backa tillbaka till 42:an. Hade vi tagit RÖD linje vid flygplatsen så hade slutstationen i stället varit Jamaica Station. Där ifrån var utbudet på tunnelbanor mycket större. Bl.a BLÅ typ E, som hade stannat. (Även BRUN typ J och Z samt "LIRR" går ifrån Jamaica)"

Lycka till!
2 apr. 2012 20:06
I sommras tog jag air train samt LIRR till Penn station och jag tyckte att det funkade klockrent.
Av O_n
3 apr. 2012 10:44
Air Train + LIRR funkar hur bra som helst, ingen risk för köer.
LIRR stannar ju vid Penn station, gå tvärs över gatan så är ni vid hotellet.

Om jag minns rätt så kostar airtrain USD 5,00 och LIRR USD 8 eller 15 beroende på vilken tid på dan ni åker (dyrare på morgonen in till Manhattan).

Air Train + Tunnelbana tar mycket längre tid.
2 mars 2013 15:48
Ska åka till New York i maj och ej spikat hur vi ska ta oss från JFK. Vet ej om jag vågar shuttlebuss för det tar lång tid sen har många fått negativt omdöme, man får vänta länge på de och så.
Så AirTrain till Jamaica Station och sen LIRR till Penn station verkar bäst.
Fattar inte riktigt hur man fixar det där med biljetter och var. Man kan inte använda sånt 7-dagars kort till det om jag förstått det rätt? Kan man bara köpa en enkelbiljett? Läste att man skulle köpa ett "pay per ride" kort.
Måste man det?
Vi ska bo på YMCA Westside nära Central Park. Vet nån om det går nån tbana från Penn upp till dit?
Av Peter_o
2 mars 2013 21:56
Du kliver på AirTrain vid JFK utan att betala. Du betalar $5 sedan du gått av tåget. Här kan det vara fördelaktigt att ha dollarsedel redo, för är det mycket folk brukar personalen stå och sälja kort vid spärren. Annars är det ju Visa/MasterCard som gäller för nästan alla inköp man gör.

Jag tror också att du måste lösa en speciell biljett för LIRR, men då du kommit till Penn Station kan du köpa ett MetroCard för $29 som gäller i 7 dagar. Om det här är de enda resorna du planerar att göra med LIRR så är det enklast att lösa enkelresor. Det finns maskiner för det så först kan du titta på någon annan innan du börjar brottas med den.

Om du går ut går Penn Station mot 7e avenyn och röd tunnelbana så tar du där linje 1 eller 2 till 66e gatan och går sedan ner till 63e. Obs att linje 3 inte stannar vid 66e gatan.

Går du ut mot 8e avenyn och blå tunnelbanelinje tar du linje A eller B (inte E) till 59e gatan/Columbus Circle.

/PeterO
3 mars 2013 14:06
Ok tack så mycket! Skulle du rekomendera ta ut pengar på flygplatsen eller växla hemma på banken (Swedband)? Vill inte förlora för mycket på växlingskursen. Så kankse man ska göra både och. Men man kunde ju bara uta ut $220 som mest där borta.
Av Peter_o
3 mars 2013 14:54
Jag använder så lite kontanter i New York att jag växlar på Forex i Sverige. Ska du ta ut i USA bör du ju kolla upp uttagsavgifter mm.

Jag räknade någon gång på hur mycket man måste ta ut på bank för att det ska vara billigare än typ Forex, men kommer bara ihåg att det inte var så himla mycket.

/PeterO
25 apr. 2013 12:58
Hej!

Vi var nyligen i New York, läs gärna om resan här fullt med tips o bilder osv! :)

http://www.BloggiThailand.se/

Vi tog ut de första pengarna på Forex Arlanda. Inte särskilt bra kurs. Vi tog även ut i bankomaterna i NY, då tillkommer en uttagsavgift på 35 kr + att vi handlade med kortet i NY. Handlar du med kortet tillkommer ingen uttagsavgift tex. Vi räknade ut att den bästa kursen slutligen blev när vi handlade med VISA kortet ändå. Ovanligt tyckte vi, men bra och väldigt enkelt! :)

MVH Sandra

http://www.bloggithailand.se/