New York

30 apr. 2012 10:12
Visningar: 882
Vi är 2 vuxna och en 17 åring kille som ska till NY för första gången; vi ska vara där 2 veckor i juni; jag har flera frågor till dom vänliga människorna som kan tänka sig att ge mig sva:
New York Explorer Pass ( med 10 attraktioner, man behöver inte välja sedvärheterna innan, för att... har man inte varit där vet man inte heller vad man vill se...) eller New York City Pass (man få max 7 dagar på sig för att få se upp till 70 attraktioner) ....vad ska man ha? ska jag beställa via internet hemifrån eller vänta tills vi kommer ditt?
Eller ska man inte ha något pass alls och istället betalla för en "Real New York Tour" som ger även möjlighet till privata turer då man själv kan lämna förslag på vad man är intreserat att se? men då tror jag inte att man kommer in på någonting, jag fattar som att guiden berättar om allt medan man är typ utanför...?
tacksam för svar och ideer....även andr tips och råd om NY om ni är snälla
30 apr. 2012 13:43
Hej!
Härligt med hela 2 v i NYC! :) Good choice!!

Men någon som helst om vad ni vill se och uppleva har ni väl? Googla och kolla youtube så får ni smakprov.

Utgå ifrån vilka attraktioner/sevärdheter som respektive pass erbjuder och kolla vad ni är intresserad av.
Om pass 1 har sevärdhet A, B, C & D och pass 2 har sevärdhet B, D, E, F och G. Ni är intresserade av A, D och F. Vilket är mest intressant? Kanske ett pass och sedan köpa till entre för en extra grej.

Min erfarenhet av dylika pass är att de lönar sig om man skall nyttja många rabatter annars inte, därför måste ni ju själva bedöma vad ni är intresserade av. I redan existerande trådar här på RG hittar ni tips om vad man bör se eller kan skippa. Och alla tycker olika. Jag personligen tycker ni kan skippa att gå upp i Frihetsgudinnan och att välja antingen Empire ELLER Rockefeller, men sedan kanske någon annan tycker att ni absolut måste upp i alla tre. Vem av oss vet vad som är bäst för er?
Av Annl
30 apr. 2012 14:47
Ni kommer att få det toppen i NYC - det är en fantastisk stad.

Det finns massor av gamla trådar där det radas upp förslag på roliga saker som man kan göra i NYC.

Vad är just ni intresserade av?
30 apr. 2012 14:58
Citerat från nisse2ears:
Och alla tycker olika. Jag personligen tycker ni kan skippa att gå upp i Frihetsgudinnan och att välja antingen >Empire ELLER Rockefeller, men sedan kanske någon annan tycker att ni absolut måste upp i alla tre. Vem av >oss vet vad som är bäst för er?
Eller jag menade snarare - hur vet du vem av oss som har rätt ;)
Av Peter_o
30 apr. 2012 18:40
Jag år också lite tveksam till passen. Visserligen kommer man före en del biljettköer, men ofta är kön till säkerhetskollen lång, så man bör planera så man slipper dessa. Gäller främst båten till Liberty Island och Empire State Building. Tar man dessa tidigt på morgonen brukar det inte vara något problem med köer.

Men som skrivet, ta reda på vad ni vill gå på och köp pass om det lönar sig. Obs att man överskattar ofta vad man hinner med på en dag. Ett evenemang per dag från ett pass är nog i praktiken vad man hinner med.

Mina tips är som vanligt hangarfartyget Intrepid och amatörtävlingarna på Apollo (Apollo bokas med fördel i förväg).

Men eftersom ni ska vara där relativt länge så kan det behövas lite avkoppling. Mina förslag är en cykeltur runt Manhattan och/eller en busstur till Niagarafallen. Till Niagarafallen går det åt två dagar, alltså en övernattning. Här kan man alltså tjäna en hotellnatt på Manhattan om man orkar packa ner och upp.

Ska ni vara i NY 14 hela dagar går det åt 2 7-dagars Metrocard per person. De kostar $29 per styck och de lönar sig om man åker 2 enkelresor per dag på tunnelbana och buss.

/PeterO
30 apr. 2012 23:15
tack ska ni ha
jag har kollat på båda passen rätt så länge, jämfört dom o.s.v. ...man tror att man vet bättre om man förstår mer ...men det fungerar inte när det gäller något så stort som NY. Det finns så mycket information om NY, att man blir vilse bland alla internetsidorna; Nisse skriver att ingen vet vad som är bäst just för oss; det är rätt...därför behöver vi lite tips innan. Man åker dit för att se så mycket som möjligt av alla dessa stora grandiosa attraktionerna men man vet inte hur mycket man hinner på en dag, hur mycket man orkar på en dag, hur länge man få vänta i köer....
Vad vi är intresserade av? ?? Man vill se lite av...ALLT...av det som gör NY så speciell, unik, attraktiv; lite av det som finns kvar sen "gamla tiderna", 911, dom berömda Empire SB, Rockefeller Center, o.s.v.....NY pulsen.......vanligt folk...
Detta med passet är förvirrande; dom kostar ungefär lika mycket men det blir lite stor skillnad; tar man passet med 70 möjliga attraktioner, hinner man (som Peter skriver) kanske med 2 attraktioner per dag och man är bunden till att jaga attraktioner dag efter dag i 7 dagar i rad (så är det villkoren); man kan inte ta en dag avslapning mellan dessa 7 dagarna...för då slösar man bort pengarna.
Om man tar passet Explorer få man 30 dagar på sig men du får 10 attraktioner max; man har även möjlighten att plocka dom en efter en; o.k. men man undrar då om man inte slösar bort tiden, man kommer att se mindre, man kommer att ta det lugn, undra sig om man inte även hade hunnit till 3 attraktioner vissa dagar; så??? hur ska man planera??
Någon som vet om det är värt att ta en privat tur i NY?? jag funderar på den som finns på "Real NY tour" som kostar 400$ för 6 timmar (vi är 3 personer)...vad tycker ni?
tack
rosalilla
1 maj 2012 00:14
Citerat från rosalilla:
Man åker dit för att se så mycket som möjligt av alla dessa stora grandiosa attraktionerna men man vet inte >hur mycket man hinner på en dag, hur mycket man orkar på en dag, hur länge man få vänta i köer....
Vad vi är intresserade av? ?? Man vill se lite av...ALLT...av det som gör NY så speciell, unik, attraktiv; lite av >det som finns kvar sen "gamla tiderna", 911, dom berömda Empire SB, Rockefeller Center, o.s.v.....NY >pulsen.......vanligt folk...
Hej igen! :)
Då är mitt tips - KÖP INGET PASS! Det gör NYC till NYC är för det mesta gratis! Och ni kommer inte orka jaga runt på 2 attraktioner per dag (i extremfallet) utan ni kommer njuta av att bara strosa, shoppa, kolla i affärer utan att shoppa, knalla gata upp och gata ner, insupa atmosfären, kolla folk, nyttja metrokortet, fika, äta o s v. Väl på plats kommer ni känna vad ni vill se och göra som kostar pengar. Sådant som skall förbokas hinner ni boka online väl på plats :)
Av Peter_o
1 maj 2012 11:32
Citerat från nisse2ears:

Hej igen! :)
Då är mitt tips - KÖP INGET PASS! Det gör NYC till NYC är för det mesta gratis! Och ni kommer inte orka jaga runt på 2 attraktioner per dag (i extremfallet) utan ni kommer njuta av att bara strosa, shoppa, kolla i affärer utan att shoppa, knalla gata upp och gata ner, insupa atmosfären, kolla folk, nyttja metrokortet, fika, äta o s v. Väl på plats kommer ni känna vad ni vill se och göra som kostar pengar. Sådant som skall förbokas hinner ni boka online väl på plats :)
Kunde inte skrivit det bättre själv !

De attraktioner du ska betala för tycker jag är
Empire State Building (och/eller Top of the Rock)
Frihetsgudinnan (eller gratisfärjan till Staten Island)
Hangarfartyget Intrepid

Sedan har du gratis:
Central Park
WTC (minnesplatsen bokas gratis)
Brooklyn Bridge
Chinatown
Harlem (125:e gatan)
Rockefeller Plaza
MoMA gratis fredagar efter 16
Union Square Market må, on, fr, lö
Chelea Market
High Line
Times Square
Linbanan till Roosevelt Island är gratis med Metrocard
Båten till IKEA (tunnelbana hem)

Troligen är museet under frihetsgudinnan fortfarande stängt, vilket är ett minus om man åker ut till Liberty Island. Men gör man det så får man Ellis Island på köpet.

/PeterO
1 maj 2012 16:35
oj oj oj....där har ni rätt... tack! det visar sig att det var bra att fråga för att jag trodde att man betalar för ALLT...i NY just för att det är NY!
ge mig gärna flera goda tips o råd om ni har!!!
1 maj 2012 17:20
Citerat från peter_o:

MoMA gratis fredagar efter 16
Ta er upp till taket! Schysst vy över Central Park.
Av Annl
1 maj 2012 18:19
Helikopter över Manhattan är inte heller fel.
Av Peter_o
1 maj 2012 19:11
En privat tur på Manhattan kan knappast vara prisvärd. Då rekommenderar jag hellre Hop-On-Hop-Off-bussarna även om jag inte är någon fan av dem.

Andra turer som jag tycker du kan kolla in är:
www.foodonfoottours.com
www.freetoursbyfoot.com/new-york-tours/default.asp
www.centralparknyc.org

Några andra tips:
FN-huset, Man kan gå in och titta på Hammarskölds minnesrum utan att betala/gå rundvandring.
Guggenheim (kanske bara huset och affären/Caféet)
Kul-mobilen vid Forbes Galleries 62 Fifth Avenue (at 12th Street) fr-lö 10-16.
Williamsburg, Linje L till Bedford Avenue
Battery Park, Bowling Green, Washington Square Park

Cykeluthyrning finns bl a på:
117 west 58th street (corner of 6th ave & 58th)
Bike Rental Central Park at 348 W 57th close to 9th ave. Öppet 07:30-23:30
Pier 84, Hudson River Park 557 12th Avenue @ 43rd Street
Battery Park, Pier A • Battery Place and West Street
Obs att Googles Karta kan visa cykelvägar på Manhattan.

/PeterO
Av Ap65
2 maj 2012 11:03
Gå in på Ilovenewyork.se och under Gratis-tips i vänsterkanten, det finns en hel del man kan uppleva och se gratis. Vi åker i höst och tänkte testa en del av guidningarna....
Av Annl
2 maj 2012 14:23
Bussarna som PeterO skriver om är helt suveräna - dels för att se stan på ett bra sätt (och få fina fotovyer), dels för att förflytta sig på ett smidigt sätt. Det rekommenderas verkligen att åka med dem.
2 maj 2012 23:18
tack alla snälla...jag blir så glad när jag ser att andra människor vill dela med sig av dom egna erfarenheterna eller kunskap...visst kan man själv läsa på internet...det som är svårt är att sortera....det blir lättare för dom som redan har varit i NY ....tack!