Nationellt ID-kort Montenegro & Serbien?

23 apr. 2022 09:09
Visningar: 1714
Hej, någon som nyligen rest till Serbien med nationellt ID-kort? Jag ska resa till Montenegro snart och vet att dom godkänner nationellt ID-kort. Flyger dock med Air Serbia tur-o-retur och mellanlandar i Belgrad (jag kommer inte lämna flygplatsområdet). Enligt swedenabroad.se måste man ha ett svenskt pass för inresa till Serbien, men på den serbiska ambassadens hemsida står det att nationellt ID-kort går bra..det som står på den serbiska ambassadens hemsida borde ju vara det som gäller?
(Jag har också kontaktat flygbolaget för att kolla om dom kan neka mig ombordstigning...)
Av Hudde
28 juni 2022 12:47
Hej
Hur gick det för dig? Undrar lite samma sak, sitter nu och ser över olika sidor men det är lite olika info även gällande Montenegro. Hörde av mig till konsulatet som sa att det gick bra men att jag sedan inte skulle komma in i Sverige eftersom jag reser från ett land utanför Schengen/EU.
28 juni 2022 13:39
Hej,

Du måste tyvärr ha pass.

På UD står det att det är ok med nationellt ID-kort (iaf när jag skulle ha åkt i april), enl konsulatet är det också ok. Flygbolaget hänvisade mig till den svenska gränspolisen, för Montenegro & Serbien accepterar nationellt ID-kort men de kunde inte säga ngt om den svenska gränspolisen släpper igenom en utan pass. Ringde till polisen som sa att det var ok med nationellt ID-kort (fick dock inte bli kopplad till gränspolisen), men jag blev stoppad i incheckningsdisken på flygplatsen...​ Även om Montenegro accepterar nationellt ID-kort så måste man kunna uppvisa pass för att man lämnar EU & gränspolisen måste stämpla passet. Jag hittade information i efterhand på polisens hemsida där det står att man måste ha pass om man reser utanför EU även om det är inom Europa o landet man ska till accepterar nationellt ID-kort...​
Av Hudde
28 juni 2022 13:59
Jo jag har köat till SAS just nu och de sa samma ska för att få stiga på planet behövs pass. Så det blir till att köa utanför Arlanda för tillfälligt om inte ett mirakel händer. Tack ändå!
4 juli 2022 15:01 (redigerad)
Såhär ligger det till:
* Montenegro och Serbien (ja, hela forna Jugoslavien samt Albanien, Moldavien, KKTC/TRNC och Georgien) godtar svenskt nationellt ID för inresa (Swedenabroad har alltså fel om Serbien)
* Däremot gäller kortet enligt svensk lag bara i EU/Schengen, alltså nekar svensk gränspolis utresa med direktflyg till övriga länder, även om landet godtar kortet för inresa.
* Exempelvis Sverige -> Danmark -> Serbien eller Serbien -> Sverige går alltså, men inte Sverige -> Serbien.

Så för Sverige -> Serbien -> Montenegro behöver du pass, men INTE p.g.a. Serbien, utan p.g.a. Sverige
28 juli 2022 11:49
Hej! Det är så att jag ska resa till Makedonien imorgon, behöver man pass till Makedonien? Sedan är tanken att jag ska över till serbien på bröllop över dagen på söndagen behöver man pass för och åka in till serbien över dagen?

Mvh
Tacksam för svar
28 juli 2022 13:05 (redigerad)
Citerat från Sardar_15:
Hej! Det är så att jag ska resa till Makedonien imorgon, behöver man pass till Makedonien? Sedan är tanken att jag ska över till serbien på bröllop över dagen på söndagen behöver man pass för och åka in till serbien över dagen?

Mvh
Tacksam för svar
Det går utmärkt med nationellt ID till alla CEFTA-länder (t.ex. Makedonien och Serbien), MEN inte med direktflyg från Sverige, eftersom svenskt nationellt ID enligt SVENSK lag bara gäller i EU/Schengen, så vid gränskontroll på svensk flygplats blir det stopp. Tillbaks är det naturligtvis inga problem, men DIT måste du flyga via annat EU/Schengenland (kan vara Danmark/Norge)

Makedonien kräver att utländskt pass/ID ska ha minst 3 månader kvar vid inresa, så tänk på det
11 feb. 2023 13:28
Hej, jag ska åka till Serbien men har inget pass så tänkte åka med mitt nationella id kort, såg att folk hade skrivit att det går men då är min fråga ska jag åka ifrån Danmark eller Sverige för att jag ska komma igenom, tänker eftersom Serbien inte är ett land som är med i EU egentligen. Någon som vet som kan hjälpa mig??
11 feb. 2023 14:22
"Serb3n11" Varifrån som helst UTOM Sverige, dvs. Danmark går bra. Tillbaks kan du dock flyga till Sverige om du vill.
11 feb. 2023 21:59
Okej spelar det någon roll vilket flygbolag?
11 feb. 2023 22:27 (redigerad)
Citerat från Serb3n11:
Okej spelar det någon roll vilket flygbolag?
Nej, spelar ingen roll. Incheckningspersonal använder antingen TIMATIC eller TravelDoc för att kolla vad som gäller för varje land, så skulle någon nisse vid disken/gaten inte veta att svenskt ID duger till Serbien, säg bara åt dem att kolla i systemet (95% har dock koll)