Natal

Av Natal
6 aug. 2009 10:56
Visningar: 1189
Ska åka till Natal i Brasilien i december ska fira jul och nyår där det blir första gången jag åker till brasilien är det någon som har varit där och kan ni komma med lite tips?
8 sep. 2009 03:11
Hej!
I Natal så är det Ponta Negra stranden som är den populäraste och här ligger också de flesta hotell och restauranter. Området kan dock upplevas som något "turistigt" då det har gått charter till Natal i flera år. För att underlätta så välj ett hotell som ligger nära Ponta Negra (några av hotellen ligger efter vägen Via Costeira och då kan ni hamna på taxiavstånd till restauranter och finare delen av stranden.

Ett mycket bra tips om ni vill ha en mysig semester på ett lite mindre ställe är att satsa på Pipa som ligger 80 km söder om Natal. Pipa är en mycket charmig strandby med små barer och restauranter samt mycket vackra stränder där ni har chans att få se delfiner.

Om ni har gott ställt så kan ni också besöka paradisön Fernando de Noronha dit det går flyg (ca 1 timmes flygtur) från Natal. Ön är en nationalpark med flera av Brasiliens allra vackraste stränder och fantastisk dykning. Det är också massor av delfiner som är "bofasta" i vattnen runt ön.
Det är dock högsäsong när ni besöker Brasilien så det är ganska dyrt att flyga till och vistas på ön (antal besökare är begränsat pga dess känsliga natur).

Om ni vill ha hjälp med bokning så kan ni prova SambaTravel som har ett stort utbud i området. Se www.sambatravel.com för mer information.

Trevlig resa!
27 okt. 2009 02:05
hej,
hoppas ni får et underbart uppehåll här i Natal.
Men kom ihåg, priserna på boende är höga om man bookar genom dom traditionelle kanalerna. Kolla på mitt innlägg i det här Brasilforumet och ta kontakt om ni behöver nånn typ av hjälp til boende til en mycket bra pris och andra upplevelser, också om man vil lite bort från dom vanliga turistvägerna som Fernando Noronha och Pipa.
Dom bästa stränderna i Natalområden hittar man absolut i Tabatinga, underbara naturliga pools med rev som skyddar mot vågor.
Hör av er om ni behöver nånn hjälp.
Av S
25 nov. 2009 14:02
Vi var i Natal i februari. En vecka i Ponta Negra och en vecka i Pipa. Pipa var absolut det bästa stället. Ponta Negra var väldigt exploaterat och ganska tråkigt så det hade räckt med 2-3 dagar där och resten i Pipa, som är en supermysig by med massor av trevliga restauranger och fina stränder. Ligger cirka 1,5-2 timmar från Ponta Negra.

Vi åkte på en beachbuggy tur från Ponta Negra som var jättehäftig! Det måste ni absolut göra!
29 nov. 2009 00:49
det stämmer bra att Pipa är en turistort som är bra utvecklad för turisme. Om man gillar det så är det helt okej, och det är mysigt i Pipa. Inte så stort, men lagom för några dagar.
Det finns också några ganska bra restauranter där med om man gillar att gå ut och äta.
En annan turistort som är av samma typ som Pipa, fast bättre tycker jag, iaff med party. Är Canoa Quebrada som ligger typ mitt mellan Natal och Fortaleza. Som Pipa har den många restauranter, och en riktig hotspot av en restaurant och barstreet.
Där hittar ni även många bra partys på stranden, full moon partys och dylikt.
Om ni ska ha en annorlunda upplevelse så rekkomanderar jag att hyra en 4WD med chaffis och åka stranden från Natal til Fortaleza. det blir en upplevelse ni aldri glömer.
Dom går med buggy också, men en så lång resa (typ 60 mil) gör man inte med buggy om man ska ha lite komfort.
Man kan själv bestämma hur många dagar man vil resa, men en 3-4 dagar tur o retur rekkomanderas om man vil stanna lite upp då o då ock kolla.
Annars är det många fina ställer i båda höglandet och uppe i fjällen om ni tycker om att åka utom turistvågen.
Men som sagt tidigare, om ni enbart tycker om stränder så hittar ni dom absolut vackraste i Tabatinga, typ 25 km söder om Natal.

Jag bor i Natal-området och känner det mesta här. Om ni behöver nånn hjälp så hör av er :)