Nästa vinters resa Thailand eller Västindien???

Av Brjn
28 mars 2010 18:54
Visningar: 3464
Håller på och funderar på nästa vinters resa. Har båtluffat mellan öarna i Thailand fem vintrar och vi har haft det helt underbart alla gångerna. Är därför svårt att slita sig och vända näsan åt ett annat håll. Varför inte åka till Västindien istället kan någon påpeka! Men kan man båtluffa där på samma sätt som i Thailand? Finns det små härliga lugna öar där? Ni Thailandsälskare som älskar landet som jag, har någon av er erfarenhet av t ex Västindien? Ni som vet hur mysigt det kan vara i Thailand, kan man hitta samma känsla i Västindien? Nu försöker jag verkligen vända näsan åt ett annat håll.
Slänger ut frågan till er och hoppas på svar.
Britten
Av Staul
30 mars 2010 10:26
Åk till Västindien, förstår inte att alla skall åka till Thailand. VI har varit i Thailand 1 gång helt OK men det finns många platser i världen att se och som är minst lika bra.
Vi har kryssat 2 ggr i Karibien och öarna St Thomas Grand Cayman Tortola, helt underbara, inte så billigt som i Thailand men helt underbart.
/Ulla
Av Marika
30 mars 2010 13:04
Säkert minst lika vackert och bra i västindien men det finns en betydlig skillnad - priserna! Thailand är ju känt för att vara billigt och man kan bo bra till låga priser och har oftast råd att göra de utflykter man vill, handla det man vill etc. Kolla innan du bestämmer dig, http://www.jordenrunt.nu har tex bra prisguider.

MVH / Marika
30 mars 2010 14:03
Hej,

Vi kände likadant förra året, och tog en avstickare 2 veckor till Mexico :-)
Vi blev positivt överraskade, och jag kan verkligen rekommedera detta land.

Ex. åker man till Cancun kan man sedan på egen hand åka till ex Tulum och snorkla bland sköldpaddor (detta gjorde vänner till oss, vi har inte gjort det själva).
Man kan åka ut till ex Cozumel, som är otroligt vackert och ligger där världens näst största korallrev startar. Sååå mycket häftigare snorkling än Thailand.
Dessutom om man vill luffa runt kan man ju åka ner till Belize, landet nedanför. Och snacka om god mat, frukt, juicer, corona med lime, tequil, tacos och faijitas...och vilka priser!! Närmare Västindien med bra priser komer man inte...

I år blir det dock Thailand igen... vi skall gifta oss där i april,
men sedan får det bli något nytts tälle igen.

Fråga gärna om du undrar något om Mexico :-)

Ha det gott!
30 mars 2010 23:25
Både Tobago och Cuba är dessutom ganska billiga om det nu är det som är en av de stora jämförelsepunkterna - priser är ju ett av de vanligaste argumentet för Thailand.

På båda ställena kan man både äta och dricka billigt samt fixa hyfsat billigt boende om man lägger manken till. Jag har ju inte varit i Thailand sedan 2005 eller om det var 2006 så dagens priser är ju antagligen högre än jag kommer ihåg?

Båda länderna har schyssta stränder, vacker natur, bra snorkling på rev (inte som barriärrevet), god mat, bra drinkkultur och dessutom lokal musik som sparkar rumpa på Thailand.

Tobago är ju dessutom väldigt laid back eftersom liming går före turismuppbyggnad. :-D
Av Brjn
31 mars 2010 10:37
Tack snälla ni för era svar.
Mexico har alltid lockat mig lite och Belize låter intressant. Man får säkert räkna med mer folk längs stränderna än på dom små öarna i Thailand. Prisläget är ju en fördel med Thailand samt att det är ett ganska så säkert land att resa i. Jag sökte lite på Belize och hittade den här länken: http://www.swedenabroad.com/Page____32399.aspx.
Låter inte så där jättekul. Får fortsätta att fundera.
Britten
Av Robbo
31 mars 2010 20:02
Jag har varit på Guadeloupe och där finns det hur mycket som helst att göra om man vill det. Djungel, dykning, canyoning, aktiv vulkan att titta ner i(nåja). Många fina stränder, bra mat och laidback känsla. OM man nu saker "pulsen" så åker man till Grand Terre och shoppar, festar eller räknar turister... ;-)
31 mars 2010 22:41
Citerat från brjn:
Tack snälla ni för era svar.
Mexico har alltid lockat mig lite och Belize låter intressant. Man får säkert räkna med mer folk längs stränderna än på dom små öarna i Thailand. Prisläget är ju en fördel med Thailand samt att det är ett ganska så säkert land att resa i. Jag sökte lite på Belize och hittade den här länken: http://www.swedenabroad.com/Page____32399.aspx.
Låter inte så där jättekul. Får fortsätta att fundera.
Britten
Tja, alla länder har väl sina säkra och mindre säkra sidor. Thailand för mig framstår mest (i värsta fall) som ett land på randen till inbördeskrig (existerar ju i praktiken redan i de södra delarna) eller (i bästa fall) åtminstone med stor inre oro men det märks säkert inte om man t ex bor på en resort.
31 mars 2010 23:12
Mitt tips kan vara Virgin Island, finns både brittiska och Amerikanska Virgin Island.
Jag har varit på den amerikanska delen utan att båtluffa, men träffade många son verkligen hade underbara berättelser om båtluffningen där mellan många underbara öar.
Kolla gärna lite på St:Thomas, finns massor av information om du googlar!
Västindiska öarna rent generellt är ju väldigt attraktivt tycker jag.
Å du, va spännande det är att fundera och planera!
Vill också säga att jag på senare år upptäckt Thailand på ett helt annat sätt än på de "turistiska" reseorterna.
Finns hur mycket som helst även om man varit där flera gånger! Och vågar "upptäcka" landet.
Vill inte kommentera det som någon/några skrev om inbördeskrig i Thailand.
Jag vill bara säga att jag kännt mig mer trygg i Thailand än många andra polisstater eller kommunistiska stater.
Inte minst i närområdet!
Ingemar
1 apr. 2010 03:26
Citerat från ingemar_e:
Vill inte kommentera det som någon/några skrev om inbördeskrig i Thailand.
Jag vill bara säga att jag kännt mig mer trygg i Thailand än många andra polisstater eller kommunistiska stater.
Inte minst i närområdet!
"Någon" borde vara undertecknad misstänker jag.

Ingemar, försökte belysa att alla länder har sina säkra och osäkra sidor - och hur säkert eller osäkert det är beror ofta på egen försiktighet och sunt förnuft. Läser man om Thailand så känns det ganska skakigt liksom om man läser viss information om Belize.

Jag skulle alltså inte avfärda det landet för vad som står på en länk. För bara någon vecka sedan kunde man läsa bra rekommendationer om landet.

När vi skulle åka till Tobago läste jag samma saker om osäkerhet men har sällan känt mig så säker på en destination.
Av Joakimn
1 apr. 2010 07:31
Åk till något nytt annar har du ju fasnat i charterträsket.. Phillippinerna nästa är mitt förslag.
Något nytt o lite mer äventyr..lite svårare men rätt i tiden.
Av Tubbe
1 apr. 2010 17:48
Jag tycker att Laos är vädigt lockande. Men "stränderna" är såklart inte så bra ;o)

/ R
2 apr. 2010 11:11
Ja, den länken lät inte så kul... men det är ju bara att vara försiktig som gäller, så brukar ju det mesta gå bra...
Jag tycker helt klart att ni skall testa mexico. Läs lit emer om det. Man kan ju åk abillig charter o sedan bara lämna hotellrummet nån dag för att åka vidare. Vi blev positivt överraskede av landet och jag vill gärna åka tillbaka. Det finns ju såååå mycket tufft här, ex ala underjordiska grottor (Cenotes) att bada i, och på el Xel-Ha kan man snorkla i nationalpark, som är uppbyggt som en nöjespark. Finns massor att hitta på här... :-)
Av Jazxo
2 apr. 2010 13:56
Som jag skrev i PMet till dig så skicka mig ett mail så ska jag hjälpa er med allt jag vet.
Det där som står på ambassadens hemsida om Belize tycker jag verkligen inte stämmer. Kände mig mer "utpekad" i Cancun än Belize.!
Ett ställe där man ska passa sig i Belize är dock i Belize City. Där vill man inte vara mer än nödvändigt. Finns inte så mycket att se heller.
Tycker verkligen ni ska satsa på Belize! Finns så mycket man kan se och göra i ett så litet land!

Men som sagt skicka mig ett mail så kan jag berätta mer där!

/Simon
2 apr. 2010 20:45
Hur är vädret där i juni/juli?

Jack
2 apr. 2010 20:47
Hur är vädret i Mexico i juni/juli?

Jack
Av Brjn
3 apr. 2010 21:16
Hej igen!
Jätteroligt att få så mycket svar som väcker idéer. Blir mer och mer nyfiken på Mexico. Vad jag förstår så är det inte samma goa värme som det är i Thailand på kvällarna. Är det så, eller kan man gå i kortärmat på kvällen.? Såg en temeperaturtabell som säger att det i februari bara ligger på 18-19 grader på kvällen. Är det så?
Har även sökt en del på google och förstår att boende är dyrt i Mexico jämfört med Thailand. Skall man ha ett hyfsat fräscht boende med AC får man betala ca 800 kr i t ex Tulums samhälle. Vill man bo vid havet kostar det minst det dubbla för samma standard. Är nyfiken på fler intressanta inlägg!
Britten