När tror vi att det återgår till det normala?

21 nov. 2020 00:39 (redigerad)
Visningar: 998
Hej!

Är det inte en passande tråd så får ni gärna kasta den.
Jag sitter och spekulerar lite i resandet och hur resandet kommer att påverkas av Covid under nästa år.

Notera: TROR. Ingen vet någonting just nu. Detta är enbart spekulationer.

Vi är extremt sugna på att fara till Colombia till sommaren, slutet av juni till början av augusti för att vara exakt.

Jag är väl medveten om hur situtationen ser ut och att det är fullt möjligt (enligt IATA) att resa till Colombia men detta satte fyr på några funderingar kring resande generellt i samband med en eventuell lansering av vaccin inom det närmsta.

Pfizer har som många säkert vet bekräftat ett skydd upp till 95% och ansöker nu om att akut få lansera ett antal miljoner doser redan under detta året (https://www.nbcnews.com/health/health-news/pfizer-apply-emergency-use-its-covid-19-vaccine-n1248319).

Även Moderna har lyckats bra med sitt vaccin och ansöker nu om akutlansering (i USA (https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/modernas-covid-19-vaccine-candidate-meets-its-primary-efficacy)).

Vidare så verkar AZ rapportera lyckade prover under fas 3 och vill också kunna lansera under 2020 (https://www.cnbc.com/2020/11/19/oxford-trial-chief-says-covid-vaccine-could-be-ready-at-a-similar-time-to-others.html).

Ponera att dessa vaccin lyckas och en mer generell lansering påbörjas i början av 2021. Jag vet att jag har läst (Reuters, kan dock inte hitta källan) att man (CDC/WHO) hoppas på att ha en extensiv rollout av vaccin under första halvåret, baserat på Pfizers data och kapacitet.

Om nu dessa tre bolag lyckas med konststycket att lansera tre separata vaccin redan under detta året så kan jag tänka mig att det kommer en extensiv vaccinering förhållandevis tidigt under det kommande året.

Nu till min frågeställning/spekulation:
Hur tror ni att resandet kommer att påverkas av detta? Kommer jag (och alla andra) kunna lämna Sverige till nästa sommar? Jag vill tro att en liten skara vaccinationer till de mest behövande kommer göra susen. Att vaccinera enbart ~100-200 000 personer i Sverige bör (i min mening) att dämpa framfarten av viruset ordentligt.

En annan intressant aspekt av det hela är huruvida U-länder kan komma att svara på det ökade trycket förutsatt att resandet kommer igång. Kommer det att bli farligare att vistas på sina ställen? (jag tänker främst på Colombia just nu, men givetvis finns det andra destinationer) I samband med arbetslösheten som bred ut mer och mer.

Givetvis är det omöjligt att svara på detta. Jag anser att det finns två utgångar, antingen så skiter sig allt och det är fortsatt lockdown, eller så kommer det att öppnas upp. Av vad jag kan tyda från IATA så verkar det gå åt det positiva hållet, då Sydamerika har börjat öppna upp redan nu (dvs de tillåter flyg och turism).

Jag tycker att detta är väldigt intressant att diskutera men jag har nu tjatat hål i öronen på sambon. Så jag får vända mig till andra medium.

Finns det något ljus i mörkret tro?

P.S
Vi behöver ju inte diskutera personliga åsikter huruvida man tycker att man bör vaccinera sig eller inte. Det känns onödigt.
Av Hawaii
21 nov. 2020 16:50 (redigerad)
Ja, verkligen en intressant frågeställning. Jag reste mycket fram till mars i år, och gör vad jag kan för att följa med "utvecklingen", både vad gäller vaccin och hur olika länder introducerar restriktioner av olika typer. Ursprungligen var jag av den uppfattningen att ett vaccin var lösningen till att kunna resa igen, men har ändrat uppfattning. Givetvis är ett vaccin viktigt för att kunna få viruset under kontroll, och det kommer att bli viktigt för individen att kunna skydda sig. Men vi har två helt olika prioriteter här:
1. Alltså för individen att kunna (förhoppningsvis) skydda sig, och vaccinet blir givetvis lösningen, och
2. För varje land att kunna skydda sig och sina medborgare mot att viruset introduceras av ankommande resenärer.
Det är nummer 2 som kommer att reglera hur och var vi kommmer att kunna resa under ganska lång tid framåt, inte vilka individer som har vaccinerat sig eller ej. Redan nu håller olika flygplatser och flygbolag runt om i världen att komma fram till ett snabbt och effektivt sätt att kunna testa för Covid. Om man testar negativt blir det OK att resa in i landet. Det kommer aldrig att bli någon sorts internationell överenskommelse om detta - samtliga länder kommer att agera på egen hand eftersom de vill ha kontroll över sina gränser etc.
Idealet på sikt hade ju varit att man helt enkelt visar upp ett vaccionations-intyg och därmed blir insläppt. Man kan ju inte utesluta att detta kommer att inträffa men OM det skulle hända tror jag det blir många år, och fram tills dess blir det Covid tester som kommer att krävas. Dessa tester kommer successivt att introduceras under de närmaste 12 månaderna.
21 nov. 2020 20:03
Vad gäller USA kommer det ta tid innan det återgår till det normala. Fick idag info om att kryssningar längre än 7 dagar med något stopp i USA är fortsatt pausade åtminstone till November 2021.
21 nov. 2020 21:37 (redigerad)
Citerat från Hawaii:
Ja, verkligen [...] inträffa men OM det skulle hända tror jag det blir många år, och fram tills dess blir det Covid tester som kommer att krävas. Dessa tester kommer successivt att introduceras under de närmaste 12 månaderna.
Absolut! Att ett vaccin lanseras kommer inte innebära ett snabbt slut för virusets framfart. Speciellt inte med tanke hur två av dessa vaccin måste hanteras så lär logistiken bli ett väldigt stort problem, för att inte tala om en eventuell brist på råvara för dessa mRNA-vaccin.

Dina två parametrar som du listar har vi redan nu sett tecken på bland olika länder. Än en gång använder jag Colombia som exempel, då det ligger närmst hjärtat och jag har haft mina ögon på deras restriktioner. Inledningsvis så krävde de ett negativt PCR-test för inresa i landet, varpå man senare bestämde sig för att häva alla restriktioner för inresa och den trenden kan jag tänka mig fortsätter i länder med varmare klimat. I alla fall bland de länder som är direkt beroende av turism.

Jag vill minnas att jag sett att man på vissa ställen erbjuder tester direkt på flygplatser ifall man inte själv kan uppvisa ett negativt test. Som du säger så kommer samtliga länder även att ha olika bestämmelser för vad som gäller vid inresa. Här igen kommer länder som är beroende av turism av vara betydligt mer avslappnade (tänk Mexiko, som öppnade upp i juni(?)).

Jag är enig i dina tankar angående krav på uppvisat vaccinationsintyg. Detta är helt rimligt och ett steg i rätt riktning. Jag har svårt att se att man på lång sikt kan fortsätta försätta hela nationer i karantän rent ekonomiskt. Sen, om det väl blir OK att resa in med antingen ett negativt test, vaccinationsintyg eller helt enkelt ingenting betyder heller inte att det kommer bli en trivsam semester då man på många ställen helt sonika kanske har stängt ner barer och restauranger helt och hållet.

Vi får heller inte glömma den ytterst viktiga parametern att man faktiskt inte ännu förstår vilket skydd ett vaccin ger. En vaccinerad kan fortfarande bära på sjukdomen men vaccinet hindrar den från att bryta ut vilket gör att man själv är en smittobärare. mRNA lär ju cellerna i kroppen att själva upptäcka och bekämpa viruset. Det innebär i så fall att viruset direkt inte dör om man blir kontaminerad.

Allt är väldigt spekulativt och vagt men jag har väldigt svårt att se att samma restriktioner kommer att gälla nästa år, som i år. Dels på grund av ekonomiska själ, men även att befolkningen i riskgrupper successivt kommer att vaccineras inom det närmsta halvåret om man nu får tro på profetian från nyhetsbyråerna. Sen kan viruset dessutom komma att muteras och med tiden bli mindre skadligt för människan. Om det nu inte går åt andra hållet med mutationen från minkar och andra eventuella djur.

--------------------
Citerat från Lallarebecca:
Vad gäller USA kommer det ta tid innan det återgår till det normala. Fick idag info om att kryssningar längre än 7 dagar med något stopp i USA är fortsatt pausade åtminstone till November 2021.
AJdå. Det var inga roliga nyheter. Man blir visserligen lite nyfiken till vad som ligger till grund för detta. Jag förutsätter att detta är något som kommer att ändras med tiden beroende på hur viruset fortsatt kommer att härja. Ifall det lugnar ner sig ordentligt så kanske man kommer lätta på det. Jag linkar detta vid vad Stefan Löfven sa om krogstoppet: det kommer vara såhär sålänge det finns en anledning. Om det inte finns en anledning så är det onödigt att hålla det stängt.

Å andra sidan ser jag att det är någorlunda vettigt att förbjuda att sådana kryssningar får lägga till (även helt rimligt att förbjuda dem totalt i min bok), med tanke på hur många människor som ska samsas på en väldigt begränsad yta där personal inte kan ha någon som helst kontroll på dem. Man kan ju inte stänga av varannan kvadratmeter, som man gör på flygplan.

--------------
Till er båda: I min mening så är inget skrivet i sten. Kanske blir vaccinet en succé och att majoriteten av dem som behöver vaccineras får sitt vaccin medan vi andra kan leva i en flockimmunitet. Andra sidan av myntet är att ett vaccin kanske blir helt irrelevant om viruset muteras.

Det är - än en gång, omöjligt att säga varken bu eller bä men det är för mig ett extremt intressant ämne.
Av Birgere
21 nov. 2020 21:57
Jag skulle tro att det kommer bli svårt att kunna resa 2021 utan att vara immun.
Troligtvis kommer enbart en godkänd vaccinering kunna ligga som grund för att klassas som immun.
Kan dom stora regionerna enas om vilka vaccin som är godkända och att det tas fram ett standardiserat intyg på vaccinationen så kan det börja släppas på ganska snabbt.
Men vi har ju även flygkapaciteten som dramatiskt minskat under 2020 och lär fortsätta att minska....
22 nov. 2020 00:32 (redigerad)
Citerat från Birgere:
Jag skulle tro att det kommer bli svårt att kunna resa 2021 utan att vara immun.
Troligtvis kommer enbart en godkänd vaccinering kunna ligga som grund för att klassas som immun.
Kan dom stora regionerna enas om vilka vaccin som är godkända och att det tas fram ett standardiserat intyg på vaccinationen så kan det börja släppas på ganska snabbt.
Men vi har ju även flygkapaciteten som dramatiskt minskat under 2020 och lär fortsätta att minska....
Ja, det är väl så det kommer att te sig till slut. Ska bli spännande att se hur länder som har valt att inte ens bry sig om negativa tester kommer att reagera när vaccinet introduceras. Om de kommer anamma detta och enbart släppa in människor med godkänt vaccin, eller om det kommer fortsätta vara avslappnade.

Som det ser ut nu så kommer Sverige att handla sitt vaccin från Pfizer, AZ och Janssen Pharmaceutica NV förutsatt att allt går bra vilket skulle förenkla logistiken jämfört mot ett avtal med Moderna då Pfizer tillverkar stora delar av sitt vaccin i Belgian och AZ i England. Eller görs detta även i Sverige, tro?

I vilket fall som helst så beräknas Sverige få omkring 500 000 doser per månad med start i januari om allt fortlöper enligt plan. Detta skulle innebära 2.5m doser, så 1.25M människor i Sverige kommer att få vaccin innan sommaren (https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/vaccin-mot-corona-kan-godk%C3%A4nnas-redan-i-%C3%A5r-1.37372177).

Huruvida människor bortom riskgrupper kommer att få vaccinera sig innan dess är kanske inget att spekulera i men förhoppningsvis så kommer man kunna få sina doser innan dess, om de nu krävs och att man väljer att vaccinera sig. Det ska även bli intressant att se om vaccinet kommer att behandlas likt influensavaccinet, där man i regel inte behöver vaccinera sig då risken att faktiskt bli sjuk är tillräckligt liten att det ska vara värt mödan (som ung och inte riskgrupp). Det kan ju definitivt avgöra hur vi kommer att få resa.

Europa och nordamerika kommer väl förmodligen att stå först på listan som kunder till vaccinen som tillverkas här i närheten. Så jag förmodar att det även är dessa platser som kommer vara tidiga (först) med att öppna, förutsatt att sydamerika klubbar igen.

Spontant känner jag mig inte orolig för att flygkapaciteten kommer att bli så pass låg så att det kommer avgöra ifall man kan resa eller inte, men där vill jag inte yttra mig för mycket då jag inte har en susning om hur den ser ut nu eller hur mycket den har sjunkt.
22 nov. 2020 10:12 (redigerad)
Köpenhamns flygplats räknar inte med att trafiken återhämtat sig förrän 2024.
Medlemmen har tagit bort svaret
6 dec. 2020 18:53
Citerat från Marywood:
Hej!

[...]
Mvh
M
Nya normala ja.
Jag kan tänka mig att resandet sakta men säkert kommer att stiga i takt med att viruset antingen lugnar sig och muteras till någon vanlig typ av influensa alternativt dör ut tack vare vaccin och flockimmunitet. Man ser statistik på hur svenskarna har svarat om hur de i framtiden kommer att resa att många "väljer" att stanna hemma istället för en semester.

Detta tror jag dock är av rädsla för att bli smittade, min teori är att så fort det tillåts att flyga reguljärt igen så har medelsvensson glömt allt med Covid och vad det heter och sitter på första bästa flyg till Gran Canaria och till sitt favorithotell för att dricka sig snorfulla på all inclusive och inte respektera några två meter.

Nu har det ju även dykt upp lite nyheter, som att England har godkänt Pfizer(?) och att man planera att ha möte angående ett godkännande för akutvaccinering inom EU i slutet av månaden vilket skulle resultera att Sverige får cirka 800 000 doser levererade snabbt och därmed kommer att kunna börja processen. I takt med att detta sker som kommer vi nog relativt snabbt se hur datan från IATA successivt ändras från en totalblockad till en mer avslappnad dörr som endast kräver ett vaccinintyg. Så tror jag iaf.

Men det återstår att se.
Turistandet är inte det viktiga som du säger Marywood men det vore ju fortfarande toppen om det kunde dra igång snart igen.
Medlemmen har tagit bort svaret
9 dec. 2020 17:00
Citerat från Marywood:
Citerat från Kalleftw:
Citerat från Marywood:
Hej!
Mvh
M
Det ser lovande ut nu tycker jag. England verkar rapportera positiva resultat, så frågan är som du säger - hur länge räcker det? Det är ju inget man kan spekulera i och jag har ingen vidare koll på hur andra liknande vaccin (influensan) funkar eftersom jag aldrig har tagit det.

MEN! Nu ser det ut som att man börjar ta fram "covid pass", vilket är en elektorniskt journal som påvisar immunitet (vaccin?) https://www.iata.org/en/programs/passenger/travel-pass/

Det ska bli spännande att se hur Sverige kommer fortlöpa med idén om att alla vuxna ska vara vaccinerade till sommaren. Förhoppningsvis blir det en resa trots allt, förutsatt att destinationerna inte är i karantän. Vore ju inte så kul att spendera tusentals kronor på en resa och sen få sitta och glo på hotellrummet i tre veckor.
Av Keja
25 dec. 2020 23:58 (redigerad)
Skulle tro att det dröjer till minst 2022 inan man kan resa till annat än en destination där man redan har ett boende eller en semesterort och sen stanna där. Kan visserligen vara bättre än att gå här och frysa på vintern.
Att tånka på är att länderna man kommer till kanske inte har vaccinerat befolkningen och då har restriktioner som gör det mindre kul att resa.
Att gå med munskydd i 30 graders värme är inget jag längtar till.
28 dec. 2020 15:06
Citerat från Keja:
Skulle tro att det dröjer till minst 2022 inan man kan resa till annat än en destination där man redan har ett boende eller en semesterort och sen stanna där. Kan visserligen vara bättre än att gå här och frysa på vintern.
Att tånka på är att länderna man kommer till kanske inte har vaccinerat befolkningen och då har restriktioner som gör det mindre kul att resa.
Att gå med munskydd i 30 graders värme är inget jag längtar till.
Du kan ju redan nu besöka flertalet desitnationer, såsom Mexiko, Brasilien samt några fler länder i Syadmerika.

Dock är jag enig i att det kan dröja fram till 2022-2023 innan man fritt kan resa hur man än behagar.
Som du säger, även om det öppnas upp för resande så innebär det inte att något faktiskt är anpassat för turism men jag tror nog att många länder som beror på turismen kommer att hålla relativt öppet när vaccinationen rullas ut på allvar.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av M4sta86
28 jan. 2021 21:56
Citerat från Kalleftw:
Bumpar upp tråden.
Covid-passet ser ut att närma sig verkligheten.

https://www.traveloffpath.com/countries-open-for-vaccinated-tourists-the-complete-list/
föga överaskande egentligen. Sen är väl det "farligt" med vaccinet i sig, att folk tror allt är frid o fröjd trots att man fortfarande kan bära smittan..
Men man hoppas väl på nån form av ljusning, hyfsad resfeber nu. Denna vintern är första på 8 år jag inte åker utomlands. Nu siktar man på sommaren 2022
29 jan. 2021 16:48
Citerat från M4sta86:
föga överaskande egentligen. Sen är väl det "farligt" med vaccinet i sig, att folk tror allt är frid o fröjd trots att man fortfarande kan bära smittan..
Men man hoppas väl på nån form av ljusning, hyfsad resfeber nu. Denna vintern är första på 8 år jag inte åker utomlands. Nu siktar man på sommaren 2022
På något sätt måste turismen komma igång för att gynna länder som är i stort behov av turism. För att uttala mig om något jag inte har en susning om så kan jag tänka mig att (några) av dessa länder som redan godkänt förslaget är relativt beroende av turism.

Dock så innebär detta inte att man kan sätta sig på första bästa flyg, utan att du fortfarande behöver visa upp ett negativt test för att ens få resa om det är praxis på valt flygbolag.

Jag är helt enig att vaccinet ger en falsk trygghet och jag misstänker att detta kommer bidra med en del negativa grejer, att människor alldeles för fort går tillbaka till gamla resvanor och beter sig hur som helst.

Man får inte glömma att detta inte innebär att länderna fullskaligt öppnar upp för massturism, utan att det enbart innebär att man som turist slipper karantäntiden. Givetvis ska man resa ansvarsfullt och fortsätta följa landets pandemilagar. Det heter ju att vaccin skyddar mot sjukdomen, inte mot smittan, vilket innebär att man fortfarande kan vara asymtomatisk och bidra till en ökad smitta i länderna som inte är lika progressiva i sitt vaccinerande.

Om vi som turister kan ta vårat ansvar så tror jag att detta är ett extremt ljus i mörkret för många länder som är i stort behov av turism. Slutligen är det en fråga om etik och moral, om man för sin egna skull är villig att potentiellt skada andra människor för att man vill ut och resa.

Det finns både för- och nackdelar med detta. Till sin fördel har man givetvis att man får se sig om i världen, samtidigt som man (förhoppningsvis) reser hållbart. Det vill säga att man håller sig borta från stora all inclusive-hotell och istället hjälper till att gynna lokalbefolkningen genom att antingen bo på Airbnb, mindre pensionat eller hostels. Förutsatt att man följer pandemilagar, så bör det vara förhållandevis "OK" att bege sig ut i världen till vår sommar 2021.
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Keja
16 feb. 2021 23:08 (redigerad)
Vad anser du vara förhållandevis ok, när det gäller att resa?
Vilka resmål är det som du tänker på, att det kan vara ok att resa till (och tvärt om)?
Vilka restriktioner på plats, är acceptabla för att resan ska vara värd att göra?
21 feb. 2021 11:14
Citerat från Keja:
Vad anser du vara förhållandevis ok, när det gäller att resa?
Vilka resmål är det som du tänker på, att det kan vara ok att resa till (och tvärt om)?
Vilka restriktioner på plats, är acceptabla för att resan ska vara värd att göra?
Hoppsan, har visst varit borta lite för länge.
Jag vet inte om det är mig du frågar, eller personen/personerna ovan som har raderat sina inlägg, men jag kan ju ge mina fem spänn ändå.

Om vi ponerar att man är vaccinerad:
Som jag skrev tidigare, att om landet i fråga har bestämt sig för att låta turister komma in i landet på vissa premisser och att du själv följer pandemilagar och utövar sunt förnuft så ser jag inte varför du inte ska kunna resa dit. Jag trampar säkert på många tår och skapar internetraseri men jag ser inte varför du inte skulle få resa till ett sådant land.

Onödigt att potentiellt asymptomt sprida smittan? Jag kan argumentera att det hade varit ett hot i början av pandemin innan det hade bredit ut sig ordentligt i världen, men nu finns covid runt varje hörn och jag är tveksam till att jag som vaccinerad turist som tar försiktighetsåtgärder skulle smitta mer än någon på bussen som hostar rakt ut utan munskydd.

Om vi väver ihop ovanstående med "Vilka resmål är det som du tänker på, att det kan vara ok att resa till (och tvärt om)?", det är jättesvårt att svara på, men först: givetvis de resmålen som anser att smittan är tillräckligt kontrollerad för att låta (vaccinerade) turister komma in i landet.

Reser gör vi för att det är roligt och trevligt att byta den gråa vardagen. Jag skulle nu dock vilja påstå att det i (min mening) är mer etiskt försvarbart (om vi ska slänga med de orden...) att resa till länder som behöver turismen. Att fara iväg till Gran Canaria och checka in på ett stort turisthotell, käka all inclusive-buffe och gå på utlänningsägda restauranger gör ju ingen annan människa gott. _Jag_ anser att man nu kanske bör resa mer hållbart för lokalbefolkningen. Om man nu ska iväg till något land, varför inte köra AirBnB? Hitta ett litet homestay, ett lokalägt butikshotell eller hostel? Vill man slå på en klipsterlapp med "etik och moral" på sitt resande för att få några internetpoäng så tycker jag att man bör välja bort stora koncerner och istället bidra till de människorna som verkligen lider av den rådande situationen.

Jag skulle nog vilja hävda att det är förhållandevis OK att resa var som helst om man förenar nytta med nöje, faktiskt.

Vilket osökt tar oss till acceptabla restikrioner.
Om det är för tighta restriktioner så kommer det inte bli roligt att resa, i min mening. Ifall nattlivet likt Sverige stänger vid 20, vilket kanske medför att restaurangerna slår igen tidigt, är det väl inget kul? Jag skulle också vilja hävda att bära munskydd varje vaken minut när man befinner sig utomhus (finns det ens sådana restriktioner) skulle göra resan mindre värd att göra. Annars har jag faktiskt svårt att fantisera ihop fler restriktioner, kanske eftersom vi är förhållandevis avslappnade i Sverige. Jag drar mig till minnes att jag läste någon tråd på reddit där man pratade att det endast är krav på munskydd inomhus, alltså i affärer, i Tampa, USA. Detta låter inte helt dumt i mina öron och det är nog något sådant jag vill vänta på innan jag reser iväg.

Inget av ovanstående är applicerbart om man själv inte är vaccinerad.
Att resa utan att vara vaccinerad är direkt djupt oansvarigt och verkligen inte etiskt försvarbart. Det är bara själviskt.

Vad tycker du själv?
Av Keja
22 feb. 2021 15:35 (redigerad)
Tänkte i första hand på vilka förhållanden jag själv kan tänka mig att utsättas för. Att jag är vaccinerad är en förutsättning, liksom att jag inte utgör ett hot mot lokalbefolkningen.

Att länder själva säger att det är ok att komma säger ingenting, mer än att de inte bryr sig eller behöver pengar. Bor ju i ett sånt land själv, så här gäller det att tänka själv.

Om det är något jag drömt om att få se eller uppleva, så har tidigare, endast krig, utbrott av någon epidemi, tidsbrist, penningbrist och möjligtvis fysisk kondition, hindrat mig.
I dagens läge skulle jag låta sådana platser få vänta, men förr kanske jag skulle passat på. Egentligen är det nu man borde åka för att slippa trängsel. Här kan jag tänka mig både munkavel och utegångsförbud för att få uppleva just detta.

Ska jag luffa runt i Asien, Afrika eller Sydamerika, så krävs att pandemin gått ner så pass att inga restriktioner behövs (som har med pandemin att göra).

För att åka runt i Europa eller Nordamerika kan jag tänka mig, att man kommer att vara tvungen att acceptera andningsskydd i butiker och bussar/tåg, men där går gränsen, annars är jag lika gärna kvar hemma.
De jag känner som varit i Spanien, Portugal, Grekland och Kanarieöarna har reagerat på att de tagit pandemin mer på allvar och ansett det positivt. De flesta verkar inte ha tyckt att det varit så fördelaktigt att de åkt igen men, en del har gjort det. Kan ju ha med boendet att göra. De flesta jag känner har haft eget hus eller lgh.

Regnar det hela sommaren och hösten, handlar det inte längre om att resa till, utan snarare resa ifrån och då stiger acceptansen.

Kan tänka mig att det nya ”normala” blir att använda andningsskydd om man vistas där det finns mycket folk. De yngre vänjer sig säkert med detta. Tror inte jag kommer att göra det i brådrasket.

Vi får heller inte glömma en eftersatt sjukvård eller ingen alls. Därtill ökad arbetslöshet och fattigdom.
23 feb. 2021 20:29
Citerat från Keja:
Tänkte i första hand på vilka förhållanden jag själv kan tänka mig att utsättas för. Att jag är vaccinerad är en förutsättning, liksom att jag inte utgör ett hot mot lokalbefolkningen.

Att länder själva säger att det är ok att komma säger ingenting, mer än att de inte bryr sig eller behöver pengar. Bor ju i ett sånt land själv, så här gäller det att tänka själv.

Om det är något jag drömt om att få se eller uppleva, så har tidigare, endast krig, utbrott av någon epidemi, tidsbrist, penningbrist och möjligtvis fysisk kondition, hindrat mig.
I dagens läge skulle jag låta sådana platser få vänta, men förr kanske jag skulle passat på. Egentligen är det nu man borde åka för att slippa trängsel. Här kan jag tänka mig både munkavel och utegångsförbud för att få uppleva just detta.

Ska jag luffa runt i Asien, Afrika eller Sydamerika, så krävs att pandemin gått ner så pass att inga restriktioner behövs (som har med pandemin att göra).

För att åka runt i Europa eller Nordamerika kan jag tänka mig, att man kommer att vara tvungen att acceptera andningsskydd i butiker och bussar/tåg, men där går gränsen, annars är jag lika gärna kvar hemma.
Jaha.
Ja, men jag är med dig där. Jag kan tänka mig att stå ut med det mesta, faktiskt. Dock kanske inte bära andningsmask 24 timmar om dygnet, utan endast på platser där det är nödvändigt, alltså medan man trängs med andra människor.

Som du säger så betyder en "inresetillåtelse" (eller vad nu ett inreseförbud har för synonym) egentligen inte mycket, dock som du också säger så kan jag tänka mig att det i mångt och mycket släpps på restriktionerna just på grund av pengabrist. Många länder har ju trots allt inte råd att stänga igen en längre tid, vilket vi kommer att återkomma till.

Det blir dock lite knivigt, om jag än en gång kan snöa in mig på etik. Det är ju inte schysst att komma som utlänning och ta upp eventuell plats eller riskera att sprida smittan, men samtidigt så lider befolkningen något enormt just nu. Dessvärre är det ju de länder som har detta problem som är de som är värst drabbade. Inte nödvändigtvis i antal dödsfall, utan en relativt ostabil ekonomi som får ta ännu större stryk och då även de vanliga invånarna.

Japanerna lider förmodligen inte lita mycket som Kambodjanerna, om du förstår hur jag resonerar.

Jag vill nästan fortsätta hävda att det inte behöver vara någon stigma runt resande längre, om man själv är vaccinerad och tar sitt ansvar som turist. Men då vill jag fortsätta trycka på att man bör resa hållbart och hjälpa till att gynna lokalbefolkningen.

Jag skulle också tro att det nya normala kommer innebära någon typ av barriär runt ansiktet, i alla fall i ett par år framöver. Även mer spritande av händer, vilket jag tycker är skitbra och det bör aldrig försvinna.

Nu tycker jag att jag mest raljerar samma smörja som jag raljerat tidigare, men det här med ökad arbetslöshet och fattigdom är en extremt farlig parameter för länder som redan har problem med detta.

I takt med att arbetslösheten skjuter i taket så ökar ju givetvis antalet desperata människor och därmed skulle jag tippa att personrån kommer bli mer och mer frekvent i många delar av världen. Jag har varit lite intresserad av att fara till Colombia men efter lite research så kanske man bör vänta lite längre, om jag tillåts saxa lite från reddit:

```
I was robbed in July and in September. In Medellin, both times during the day. I was just walking down the street both times. There are robberies of tourists every day here, especially at night, but during the day too. [...]

The economy has been smashed by covid and there are a lot of desperate people.
```

```
They took cell phone, money/card/ID, whatever I had. Both times it was two-on-one; the first time they had knives; the second time they had machetes. It was far more aggressive and violent than I had imagined.
```

Nu säger jag ju inte att detta kommer att hända men att risken är större nu än vad den har varit tidigare, om jag tillåts att spekulera.
Av Keja
7 mars 2021 17:46 (redigerad)
Dyrare försäkring och dessutom tvång på den, är något man får räkna med i framtiden:

Ett dussintal länder, från Thailand till Aruba, har börjat införa krav på coronaförsäkring, rapporterar Reuters.

Tanken med försäkringen är att den ska täcka allt från svår sjukdom och vård till testning. Bakgrunden är att flertalet populära turistorter fasar för effekterna på den lokala sjukvården om ökat resande i vaccinets farvatten skulle sammanfalla med ytterligare en pandemivåg.

En coronaförsäkring täcker i regel vård för upp till cirka 850 000 kronor såväl som testning, evakueringskostnader och kremering.

Fast tvång på att visa upp försäkring har ju vissa länder haft redan innan. Tom med inskrivet att den gäller just där.

Här kan man kolla vilka restriktioner som gäller för olika länder: https://www.kayak.com/travel-restrictions