När bokar vi flygbiljetter?

Av 1000mil
6 sep. 2021 10:47
Visningar: 356
Vi planerar en resa med familjen till Florida i juli 2022. Ja, mitt i sommaren, för det är tyvärr vårat enda alternativ just nu. Jag velar fram och tillbaka när det är bäst att boka flygbiljetter. Just nu ligger det ute biljetter som är ok i pris mellan Stockholm-Miami, men jag har förstått att det finns direktflyg också? De jag tittar på just nu är med LOT med mellanlandning. Det var längesedan jag bokade reguljärflyg utomlands, är det vanligt att det läggs på så mycket avgifter vid bokning? LOT verkade ha avgifter för både support, försäkring, mobilbiljett, flexibla biljetter och vad inte. Så även om resan låg ute för 16-17000 så hamnade slutbiljetten på kring 24000kr. Är det rimligt för 2 vuxna och 2 barn?
Min rädsla är att biljetterna kommer rusa i pris när USA öppnar gränserna.
Av Fallan
6 sep. 2021 12:39
6000kr tur/retur tycker jag är ett bra pris. Är det bra tider på mellanlandning hade jag bokat direkt.
Sen att man kanske inte kan resa till USA är en annan sak.
Av 1000mil
6 sep. 2021 12:45
Citerat från Fallan:
6000kr tur/retur tycker jag är ett bra pris. Är det bra tider på mellanlandning hade jag bokat direkt.
Sen att man kanske inte kan resa till USA är en annan sak.
Tack för svar!
Nej, det är kanske lite av en chansning. Jag försöker läsa mig till om biljetterna är ombokningsbara så kan man förhoppningsvis åka någongång i framtiden. Jag väntar med att boka både boende och hyrbil i dagsläget.
6 sep. 2021 16:41
Om du vill ha försäkring och flexibla biljetter etc är ju upp till dig och helt valfritt.
Däremot kan det ju vara bra att lägga till bagage - om ni inte tänkt resa med handbagage.
11 sep. 2021 08:18 (redigerad)
Vi bokade för några veckor sedan SAS tor med incheckad väska för 4600 i januari. Kollade Googleflight i går å det fanns SAS för 4000 men var nog utan baggage då. För juli får du lägga på minst 2-5k pp. Boka nu för de är ombokningsbara, så vi sitter lugnt i båten för bara att ta resa längre fram om de inte öppnar efter årsskiftet. Allt annat bil och boende är ju helt avbokningsbart, så risken att göra bort sig genom att boka nu är ju ingen risk alls.
Kollade på random datum 2-18/7 å de kostar bara 430€ med LOT utan baggage. Via Bravofly ingår ombokning iallafall för 434€. Många datum bredvid hade lika pris så boka på nu! https://www.google.com/travel/flights/search?tfs=CBwQAhotagcIARIDQVJOEgoyMDIyLTA3LTAycgcIARIDTUlBMg1TVEFSX0FMTElBTkNFGi1qBwgBEgNNSUESCjIwMjItMDctMThyBwgBEgNBUk4yDVNUQVJfQUxMSUFOQ0VwAYIBCwj___________8BQAFIAZgBAQ&tfu=CnBDalJJYVhGUGVVVm1TMHgzZVRoQlFqYzJkRkZDUnkwdExTMHRMUzB0YkdWbFlqSXdNa0ZCUVVGQlIwVTRkSEJCUkVaaFdFRkJFZ2N4T1RVNk1qRXhHZ3NJNTg4Q0VBSWFBMFZWVWpnV2NOK01Bdz09EgYIARAAGAA&hl=en-GB&gl=DK&authuser=0&curr=EUR