När åka till Island och hur

Av Dessko
23 apr. 2017 13:12
Visningar: 2817
Hej!

Vad jag förstår är det bäst att åka till Island under sommarmånaderna juni. juli, augusti eftersom det är som "varmast" då. Är det något särskilt man bör ta hänsyn till eller tänka på vid val av vilken av dessa månader man åker? Hur bokar man resan bäst, något resepaket via någon byrå eller bokar alt var för sig (flyg, hotell, bil)? Vi (familj med två föräldrar och två killar snart 6 och 8 år) hade tänkt stanna där ca en vecka och hyra bil och åka runt själva och se de vanligaste sevärdheterna.

Tack på förhand!
24 apr. 2017 06:57
Ja sommaren är bäst för Island.
Klimatet är som i Sverige, juni är lite kyligare och i inlandet är det som i Svenska fjällen att man inte vet säkert när snö och is smält bort och vägarna är farbara osv.

Vi åkte första veckan i augusti och hade nog ungefär så bra väder man kan räkna med på Island.
Vi bokade allt själva. Det blir ju alltid billigare.

Vi åkte också en familj (5 pers) och hyrde bil. Vi valde att åka Ringvägen runt.

Har skrivit massor av tips om Island på min blogg här:
https://4000mil.se/index.php/category/europa/island/
Av Trea
25 apr. 2017 07:37
Håller med om att sommaren är bäst. Vilken månad är svårt att säga, det är ju som alltid lite tur eller otur om det är sol eller regn ... Kanske är det lite varmare i juli och augusti än i juni, om det är viktigt. Troligtvis blir det bäst pris att boka själv, om man inte hittar ett superbra erbjudande ;) Vi har samlat våra tips om Island här: http://www.freedomtravel.se/restips/europa/norden/island/
Av Mcenroe
25 apr. 2017 20:18
Kom precis tillbaka från min andra Islandsresa. Tre kommentarer från mig:

1). Tittade på Gunillas inlägg om vad saker och ting kostar på Island. De stämmer med mina egna erfarenheter från den senaste veckan så när som på att Gunilla har räknat med 1 SEK = 14 ISK. Just nu är det 1 SEK =12 ISK. Det har alltså blivit dyrare. Tidvis tyckte jag att det var sinnessjukt dyrt ...

2). Turismen på Island håller på att explodera. En av värdarna på ett av mina boenden berättade att man räknar med att antalet besökande turister kommer att öka med 35% i år. Och de allra flesta kajkar runt i det Dessko kallar de vanligaste sevärdheterna: Thingvellir-Gullfoss-Geysir och sedan väg 1 till Seljalandsfoss, Skogafoss och Jökulsarlón. Med all rätt - det är fantastiskt vackert. Men - allt vad heter mat och logi på denna sträcka blir extra dyrt.

3) På senaste resan nu i mitten av april körde vi Akureyri-Reykjavik medsols. Mina favoritställen var Myvatn (med bad och många spännande ställen där det ryker och bubblar), Husavik (centrum för Valsafari) och Seydisfjördur (arty by spektakulärt belägen i en fjord). Fantastiska ställen dit det naturligtvis kommer många turister - men inte i närheten av de som nämns i punkten 2) ovan.

Önskar er en fin resa!

Hälsar,

C.