Nån som kör bil Tyskland och Italien?

Av Nagge
16 juli 2016 22:23
Visningar: 1036
Hej!
Vi har planerat att åka bil ner till Tyskland, Österike, Tjeckien och Italien. Det är första gången.

Känner lite oro över att åka neråt. Jag kanske är bara överdriven rädd!!!

Vilken väg/vägar är det bäst att åka tryggt genom dessa länder?

Har ni nån tips om hotell i La Spezia?

Tacksam för all tips!!!
Tack på förhand.
17 juli 2016 01:24
Vad är du orolig för? Det är jättefina vägar. Kolla Tripadvisor för tips på hotell.
Av Nagge
17 juli 2016 07:59
Hej!
Tack för ditt svar!

Jag är oroligt för alla terrorist attacker mot turister runt i Europa. Eftersom det är första bilresan i okända vägar så känns det extra spänd då...

Vet du hur det är med bilresa i Polen? Flera avråder mig särskild pga bilrån och liknande...

Tack igen!
Med vänlig hälsning,
Nagge
17 juli 2016 17:57
Sannolikheten att drabbas av sådana ute på vägarna är ju inte så stor. Dessutom är det lika stor risk att det händer i Sverige.

Rån i Polen har jag inte hört nåt speciellt om.
Hade jag varit du hade jag inte funderat på det överhuvudtaget. Hade koncentrerat mig mer på vad man behöver ha med sig. Vissa tyska städer kräver t.ex. nån miljödekal.
Mer info på http://www.bilaieuropa.se/inforresan.html
Av Birgere
18 juli 2016 02:22
Håller mer Marie samt fokusera på den roliga planeringen. Har säkert kört privat 10-15.000 mil runt om i Europa och har aldrig reflekterat över det du oroar dig för.
Det enda du ska tänka på är att ta med reflexväst, köpa motorvägsvignett i Tjeckien, Österrike resp Schweiz.
Kolla även om det finns speciella regler runt statskärnor i Italien o Tyskland för utsläpp från bilen, men det löser ni på plats.
Av Nagge
3 aug. 2016 01:23
Tack för all tips.
Vi är i Norra Italien nu och allt har gått jätte bra.
Planerar att åka om 1 vecka till Prag och Krakow. Jag får bara ha tillit och magkänslan med mig.
Tack igen för alla svar!
Av Trea
6 aug. 2016 08:13
Vi har rest mycket med husbil i de här länderna och förra året reste vi runt Europa under 365 dagar. Jag skulle inte alls vara orolig! De flesta vägar är bra och vi har aldrig upplevt några problem. När det gäller Polen så beror det på vilka vägar man väljer. Vissa vägar är nya och superfina, men det finns också vissa sträckningar med gamla och ganska dåliga vägar. Vi har rest med bil eller husbil i Polen 6 gånger och aldrig upplevt några problem förutom detta med några enstaka dåliga vägar. Vi bloggar förresten om våra resor och har samlat restips för alla länder vi besökt på vår blogg: http://www.freedomtravel.se
Av Susan64
4 sep. 2016 04:41
Jag förstår din oro om man är första gången men försök att slappna av bilresa i EU är så fantastisk. Vi har gjort det 3 gånger frå Sverige -tyskland-frankrike-Switzerland- Italien- Croatian--der är fina vägar och man hittar alltid små fina myssiga ställe.
Citerat från Nagge:
Hej!
Tack för ditt svar!

Jag är oroligt för alla terrorist attacker mot turister runt i Europa. Eftersom det är första bilresan i okända vägar så känns det extra spänd då...

Vet du hur det är med bilresa i Polen? Flera avråder mig särskild pga bilrån och liknande...

Tack igen!
Med vänlig hälsning,
Nagge

Citerat från Nagge:
Hej!
Tack för ditt svar!

Jag är oroligt för alla terrorist attacker mot turister runt i Europa. Eftersom det är första bilresan i okända vägar så känns det extra spänd då...

Vet du hur det är med bilresa i Polen? Flera avråder mig särskild pga bilrån och liknande...

Tack igen!
Med vänlig hälsning,
Nagge