Namn på biljett

Av Jfs
6 apr. 2016 19:49
Visningar: 475
Hej,

Så var det det där med namn på biljett. Ska åka till Berlin med Norwegian och på deras hemsida står det:

''Namnet på din biljett måste vara identiskt med namnet såsom det står i din ID-handling''

Säg att jag heter Lars Per Svensson, där Per är mitt tilltalsnamn. Ska jag då skriva in alla namn eller bara mitt tilltalsnamn eller bara första namnet Lars. En oskriven regel är väl att det första namnet i passet ska vara det första på biljetten?

Tacksam för svar!
Av Cattta
6 apr. 2016 19:54
Hej, du ska skriva som det står i ditt pass el nationellt id, annars räcker det med Lars Svensson.
Av Jfs
6 apr. 2016 20:00
Så det viktigaste är att första namnet i passet är med? Har en bekant som skrev alla namnet men då skrevs bägge namnet förutom efternamnet ihop och det är kanske inte så bra. Brukar alltid skriva endast första namnet i passet men nu blev jag lite osäker.
Av Cattta
6 apr. 2016 20:05
Det ska räcka med Lars Svensson, du ska inte skriva Per Svensson för då blir det fel.
Av Jfs
6 apr. 2016 20:06
Tack för hjälpen.
Av Jfs
7 apr. 2016 11:33
Nu har jag skrivit in alla två första namn vid bokningen samt efternamn i den ordning exakt som det står i passet. Nu åker jag med iofs med Norwegian och på min biljett kan man ändra namn kostnadsfritt.
7 apr. 2016 16:02
Det är oftast totalt onödigt att skriva ALLA namn, tar för mycket plats. Den enda gång det kan vara en fördel är om det är två passagerare på flighten med samma namn. Men det kan man också lösa med bokningsnummer eller biljettnummer.
Av Jfs
7 apr. 2016 16:51
OK, bra att veta. Men finns det någon anledning till att ändra namnet till bara första namnet i passet samt efternamn. Är det bättre? Det går ju att göra på Norwegians flex-biljetter utan kostnad.

Tack för bra info!
7 apr. 2016 17:31
Citerat från Jfs:
OK, bra att veta. Men finns det någon anledning till att ändra namnet till bara första namnet i passet samt efternamn. Är det bättre? Det går ju att göra på Norwegians flex-biljetter utan kostnad.

Tack för bra info!
Nej, strunta i det! Det går utmärkt ändå. Men om du har två extremt långa förnamn, som Lars-Urban Carl-Gustav (om nu någon har två dubbelnamn, haha!) så skulle du ju kunna ändra till bara det första.
Av Jfs
7 apr. 2016 17:57
Ok, då låter jag det vara. Förstanamnet i passet har bara tre tecken det andra sju.

Tack för hjälpen igen.

Man tycker ju att flygbolagen kunde vara tydligare med detta.
26 aug. 2016 09:41
Hej, verkar som mitt problem ej skall vara nåt problem,men vill ändå dubbelkolla med er som har koll!
Jag och min syster ska flyga till Nederländerna om två veckor. Jag har bara fyllt i våra tilltalsnamn i biljetterna, vet ej ännu om det går att rätta till och lägga till mellannamnen i efterhand. Behöver jag vara nervös?
26 aug. 2016 10:38
Citerat från Sarawallinpersson:
Hej, verkar som mitt problem ej skall vara nåt problem,men vill ändå dubbelkolla med er som har koll!
Jag och min syster ska flyga till Nederländerna om två veckor. Jag har bara fyllt i våra tilltalsnamn i biljetterna, vet ej ännu om det går att rätta till och lägga till mellannamnen i efterhand. Behöver jag vara nervös?
Nu vet jag inte vilket bolag du flyger med men jag kommer knappt ihåg när jag senast visade legitimation när jag flög inom EU. Oftast räcker det med streckkoden som man kan få i mobilen när jag checkar in i förväg. Denna gäller sedan som "biljett" vid ombordstigning. Tag en bild på streckkoden så behöver du inte leta fram mailet eller länken till koden.
26 aug. 2016 11:04
Kan inte minnas om vi någonsin flugit utan att visa pass.....

Senast visade vi det minst tre gånger, vid bagageinlämning, boarding och ombord på flygplanet. Detta på en 35 minuters flygning yill Polen med Wizzair. Förra resan med Wizz var första gången någon ens nämnt något om namnen, började gnälla som tusan på att jag (i allt USAbokande) fyllt i namnet med engelsk stavning (som i den maskinläsbara delen) det var ju totalt fel och det skulle jag absolut aldrig göra.... Märkligt då det generellt tillåts ett visst antal stavfel t.o.m.

Sen beror det ju på om flygbolaget begär något speciellt, vill de ha ett förnamn ger man väl det första i passet, vill de ha alla får de det, vill de ha tilltalsnamnet lämnar man det. Skulle de inte ge några instruktioner alls så skriver jag alla förnamnen.

Att det inte får plats, nog får väl väldigt långa namn plats i systemet även om de inte får plats och skrivs ut på boardingkortet?
26 aug. 2016 11:06
Jag flyger med Sembo, verkar vara svårt att ändra/lägga till namn enligt deras hemsida.
Har sökt i flera trådar och det verkar som de flesta är ense om att det räcker med första namnet från passet.
26 aug. 2016 11:46
Citerat från Sarawallinpersson:
Jag flyger med Sembo, verkar vara svårt att ändra/lägga till namn enligt deras hemsida.
Har sökt i flera trådar och det verkar som de flesta är ense om att det räcker med första namnet från passet.
Det räcker alldeles utmärkt.
Av Jossoma
4 sep. 2016 16:48
Citerat från Jfs:
Nu har jag skrivit in alla två första namn vid bokningen samt efternamn i den ordning exakt som det står i passet. Nu åker jag med iofs med Norwegian och på min biljett kan man ändra namn kostnadsfritt.
Kan du ändra namn kostnadsfritt? Det hade jag velat göra som glömde andra namnet ....du har säkert betalt för det?