Någon som vill ha tips om att resa i Thailand med barn?

7 dec. 2006 21:48 (redigerad)
Visningar: 36542
Hej!

Jag och min familj (fru+8mån dotter) var i Thailand under 6 mån, vi var på/i Phuket, Koh samui, Koh Chang, Pattay, Koh Lanta, Krabi, Bangkok samt en sväng i Kuala lumpur. Så vill någon ha tips så fråga på.

Mvh
Niklas
Av E
8 dec. 2006 02:18
Hej! Vi ska åka till Hua Hin över jul & nyår. Våran dotter är 9 mån, äter burkmat + ammar morgon & kväll. Behöver jag ta med mig burkmat för två veckor? Det blir ju en hel del! Inga tänder än så vanlig mat går inte hem än, testat att mosa men nobbar.

Undrar även om eran dotter nån gång vart dålig & hur ni i så fall klarade det? Finns det några tips, sånt som man bör vara medveten om, som ni kan hjälpa mig med?

Tacksam för svar
8 dec. 2006 16:33
Hej!
Tack för erbjudandet. I februari ska jag åka med sambo och två barn (8 månader samt 2 år gamla) till Phuket, Perth, Koh Samui, vardera en månad, dvs tre månader totalt.
Tar tacksamt emot tips avseende plats/strand/boende, dels på Phuket, dels på Koh Samui.
Vi vill gärna hyra lägenhet eller hus, nära strand (så klart). Tips, förslag, erfarenheter emotses.
Vi gillar även lite ruljangs, dvs inte öde alternativ.
Kan förresten Koh Lanta eller Krabi vara ett alternativ till Koh Samui, om ni har någon uppfattning om det?
Andra tips som kan vara till nytta får ni också gärna förmedla, tack.
mvh och trevlig helg
Joakim
Av Annnord
9 dec. 2006 17:56
Hejsan!

Vi är precis på väg att införskaffa visum till Thailand, hur är det med små barn, behöver de också visum? När jag ringde till den Thailändska ambassaden sa de att det behövdes, men de kanske mest tänker på den ekonomiska biten... Hur gjorde ni, skaffade ni visum till er dotter?

Mvh
Ann-Sofie
10 dec. 2006 11:43
Här kommer lite svar!

e:
om du "bara" skall vara borta 2v och ert barn inte äter annat än burk+ammning så är mitt förslag att ni tar med några "reservburkar" men försöker att mosa mat. Men vill man inte "riskera" semestern så är tipset att fylla handbagaget med burkar. Det finns burkar att köpa på de stora varuhusen (Big C, Tesco Lotus) med oftas är det helt slut, vi letade varje gång vi var på ngt varuhus, med oftas var det slut. Det burkar som finns är av märket Heinz och Gerber och är som puré.

Vi besökte sjukhus vid två tillfällen, de större sjukhusen håller en mycket bra standard, de har mitt fulla förtroende. De mindre sjukhusen kan vi likställa med våra vårdcentraler, dessa håller även en bra nivå. Det är billigt, går grymt fort att få hjälp och på de större sjukhusen finns oftas svensktalande personal. Det är inget att oro sig för, det är minst lika tryggt som i Sverige om inte bättre!!

Mitt tips denna gång får bli en liten vattenkokare, där kan man värma vattnet till välling, värma burkmat eller varför inte en kopp kaffe! vi köpte en liten billig i Sverige, men det finns att köpa i Thailand så köp där.

Jocke:
När det gäller boende så är det alltid billigare att boka via internet, man kan ju tro att det är billigare att gå till hotellen och boka men det är det inte. Vi fick för att få bästa pris ( ibland 50% av ordinarie) vid några tillfällen sitta i hotell receptionen och boka via internet, låter sjuk men är sant!! Vi bokade allt via sawadee.com.

När det gäller boende på Koh Samui så är den norra stranden Chawgeng den som är mest fartfylld Lamai är ngt lugnare. Vi hyrde aldrig ngt hus så jag har inga tips där.

Vi var även på Koh Lanta och i Krabi, när det gäller Koh Lanta så är det helt fel ställe om man vill ha lite fart, det finns inte mycket att göra. Vi gillade inte Koh Lanta vi skulle stanna i 3 veckor men det blev 3 dagar! Krabi är jätte fint det finns mycket fina stränder och öar, det som är bökigt i Krabi är att man måste åka båt fär att komma ut till öarna, det kan vara bökigt med barn och vagnar. Vi var i Ao Nag 3 veckor så det går om man inte är rädd för lite båt åkande i ca 40 min med barn. Koh Samui är ett lättare alternativ, men det kan bli lite enformigt.

evelyn:
Boende i KL, det finns mycket att välja på men sträva efter att bo inom "Golden Triangel" då har ni nära till allt. Kan ej tipsa om ngt boende då vårt var grymt dåligt.

annord:

När det gäller visum för barn så fixade vi det i Sverige, men det är inte nödvändigt. Barnen får visum när man åker in i Thailand (30dgr) när man sedan åker ut ur landet så får vuxna som "dragit" över sin tid betala en straffavg som känns i plånboken, denna straffavgift gäller inte barn!! Så tipset är att inte fixa visum här, barnen får det vid inresan, och de får ingen straffavgift.
Av E
12 dec. 2006 00:10
Hej!

Vill tacka för ditt svar. Några burkar får hänga med i packn. liksom en liten resevattenkokare! När det kommer till min rädsla om hon blir sjuk har du lyckats lugna mig! Tack igen, mvh Jenny
12 dec. 2006 18:55
Det var så lite så, det är bara kul att dela med sig. Om det är något mer du undrar så tveka inte.

Mvh
Niklas
Av Lill
26 dec. 2006 22:10
Hej,
Jag och min familj har varit på Koh Lanta. Läste att ni inte tyckte om det, vi älskade det! Men nu var det inte det jag tänkte berätta.
Vi längtar redan tillbaka till Thailand, men vill kanske prova något annat ställe nästa gång och tänkte höra med er hur det är på Koh Chang? Med tanke på att vi gillade lugnet och att bara kunna vara, inga påstridiga försäljare, nära till poolen och havet och att kunna gå och välja restaurang längs stranden - kan Koh Chang vara något för oss eller har ni någon annan plats att rekommendera?
28 dec. 2006 20:13
Hej Lill!

Jag kan varmt rek. Koh Chang om man vill ha det lungt och skönt. Vi var på White sand beach, där var det mycket lungt och skönt. Under våra 3 veckor där så såg vi 1 eller 2 strandförsäljare. Det är mycket Thailändare där på helgerna men det är bara grymt roligt att umgås och "leva" när dessa semesterhungriga Thailändare.

Vi sitter nu och planerar nästa resa till Thailand, den blir inte 6 månader men ca 3 månader och Koh Chang har kommit upp flera gånger, så jag kan varmt rek. Koh Chang.
Av Ellen
31 dec. 2006 00:11
Hej Niklas,

Jag och min familj (sambo+6 mån dotter) funderar på att åka till Thailand i februari-mars och jag sitter och letar för fullt efter hus eller liknande att hyra. Vi tänkte stanna på ett och samma ställe i ca en månad och vill då hyra något större och med möjlighet att värma/laga mat till vår dotter. Vi har funderat på Koh Lanta eller Ao Nang, har du några tips på var man kan hyra hus? Helst vill vi inte att det ska vara något stort hotellkomplex utan något mysigare mindre ställe.

Mvh/Elisabeth
Av Lixen
3 jan. 2007 13:24
Hej där!
Ska till Phuket i mars med sambo och son på 3 år. Vi tänkte ta lite utflykter därifrån på ett par-tre dagar.
Undrar om vagn!
Finns det att köpa där, tror du - prisnivå? Vi har tidigare rest med en lättare sulky (stora hjul) som varit jättebra -men tänkte om vi skulle chansa på att lämna den hemma denna gång, men vill ändå veta om det går att skaffa där, om det skulle bli för många sena kvällar och trötta barnsben (eller föräldraryggar).
Ha ett gott 2007!
/Camilla
5 jan. 2007 11:13
Hej!

Jag vill jättegärna ha tips! Postade nyss ett inlägg själv, men tänkte att jag kanske kunde klistra in det här för enkelhetens skull. Har en känsla av att du sitter inne med en massa info som är relevant för oss. Hoppas du har möjlighet att svara och hoppas du inte tar illa upp för min slöhet bara, så här skrev jag i det andra inlägget:

Vi planerar att tillbringa en del av vår föräldraledighet i Thailand, närmare bestämt min mans pappaledighet. Jag jobbar som frilansande översättare och funderar på vad det finns för möjligheter att jobba på plats. Det som jag funderar mest över är vilken tillgång till Internet som går att uppbringa. Jag behöver kunna skicka och ta emot ibland relativt stora filer samt ha tillgång till e-post med jämna mellanrum under dagen.

Är det någon som har några tips eller någon input ang. detta? Jag vet att frågan kanske inte riktigt platsar i kategorin "Resa med barn", men jag chansar ändå pga frågan nedan ...

Sedan har vi nästa fråga, som är mer allmän och mer relevant i denna grupp: Ingen av oss har varit i Thailand tidigare, utan vet bara sådant som man har hört från andra håll. När jag har tittat på Internet och försökt hitta någonstans att åka blir man helt överväldigad av all information som finns och hur många olika ställen det finns att åka till.

Det vi är ute efter är tips på lämpliga ställen att åka till. Vi är alltså två vuxna och två barn. Den äldsta kommer att vara nästan fyra år och den yngsta ca 6 månader när vi åker. Det är svårt att säga hur länge vi ska vara borta, om det fungerar för mig att jobba på plats kan vi tänka oss upp till 6 månader, men även en kortare tid kan vara aktuellt. Vi är inte ute efter en aktiv äventyrssemester, utan vill mest njuta av det goda, lugna livet på stranden. Och så ska det ju helst funka för mig att jobba. Inte så höga krav, kan man tycka, men det gäller ju att hitta det där stället som skulle vara perfekt för just oss.

Och är det rimligt att anta att vi kan leva på en persons föräldrapenning under vistelsen (870 kr/dag) med boende och allt? Man har ju hört hur billigt det är att leva i Thailand, men vad innebär egentligen det?

Tack på förhand för svar!
11 jan. 2007 13:42
Hej på Er!
Sorry att jag är lite seg på att svara!!

Här kommer lite svar

Lill:

Jag kan varmt rekommendera Koh Chang, tycker att detta var en av våran resas höjdpunkt. Det är en Mkt lugn ön med bra stränder och fint vatten. Det finns inte mycket shoping men det kan ju vänta till bangkok om man är ute efter det!

Ellen:

Jag har tyvärr inga bra tips när det gäller att hyra hus i Thailand, men det jag vet är att man skall vara försiktig när det gäller att hyra hus ( det gäller ju även i Svergie så!!), vad ingår i hyran? el, vatten, skatt, försäkringar osv. det är mkt viktigt att få detta förklarat för sig. Det finns flera fömedlingsfirmor där man säkert kan få hjälp, du kan även till på blocket.se där finns det många svenskar som hyr ut i Thailand (vissa tar i när det gäller hyran!!) det kan ju vara tryggt, har inga mer tips.

Lixen:

Det finns vagnar att köpa på Tesco Lotus, Big C (stora varuhus) det är skiftande kvalitet och pris nivån ligger i klass med sverige. Det finns även minst en (som vi besökte) barnbutik i Phuket Town där var det dyrt med vagn.
Mitt tips är att ta med en vagn (sulky) från Sverige som Ni kan ta med ombord på planet, kan vara skönt att ha på flyplatsen. Men det finns att köpa i Thailand.

Beckason_

Internet frågan såg jag att ngn annan svarat på, det stämmer.
När det gäller pengarna för dig och din familj så är det helt beroende på vilka krav ni har på boende som är den största boven, vi hyrde för i snitt 500:-/dygn ett mkt bra boende. Men visst det går att leva på men det blir lite sparsamt!!

När det gäller platser att besöka/bo på så reste vi runt under 6 mån och var ca 3-4 veckor på ett ställe, för oss gick det mkt bra att resa runt så mycket. Att vara 6 mån på samma plats blir nog lite segt, samt ta chansen att se lite mer av Thailand det är ju grymt lätt att resa inom landet. Förutom Phuket, Koh samui och Krabi/Ao nang som jag skrivit om tidigare så kan jag varmt rek Koh Chang.

Hör av er om jag inte har svarat på era frågor eller om jag kan hjälpa till

Mvh
Niklas
22 jan. 2007 15:20
Hej Niklas34 och Lil!

Låter som Ni har haft underbara semestrar i Thailand, något som jag nu förhoppningvis har framför mig. Jag reser i början på mars till Thailand tillsammans med min fru och mina två barn, 4 och 1 år gamla. Vi har redan bokar resrutten inkl hotell, och kommer köra totalt 5 veckor, där vi är ca en vecka i taget på:
Krabi (ao nang), Railey Beach (3 nätter), Koh Lanta, Phi Phi och avslutar med en vecka på Panwa beach söder om Phuket town.

Har ni några tips på sevärdheter/utflykter på dessa ställen? Gärna barnanpassade givetvis...elefantridning är ju givet med småbarnen, men finns det annat att göra?

Tacksam för svar!
Av Fiatony
19 sep. 2007 22:41
Hej!
Ska åka till Thailand jan-feb, 5 veckor 2008 med min familj (man +två barn, 4+6 år). Jag har fastnat för Koh Chang...

Men jag tror att efter ett par veckor kanske vi känner för att åka vidare, vill dock inte åka hur långt som helst (med tanke på barnen). Skulle bli urlycklig för lite tips.

Vänligen,
Fia
Av Masve
23 sep. 2007 15:38
Hej fiatony, Niklas34 har inte varit online på 18 veckor så tråden kan nog betraktas som död. Kanske kan komma med lite tips själv. Jag och min familj med två barn (7 & 10 år) var på Samui i februari i år och vi provade på att bo på tre olika ställen på denna underbara ö - Chaweng, Bophut och Lamai. Ur ett barnfamiljsperspektiv var Bophut klart bäst. Där finns många barnfamiljer. Stranden är betydligt lugnare än Chaweng och Lamai liksom städerna. I Chaweng och Lamai ser man tyvärr massor med prostitution. Boende i Bophut rekommenderas World Resort, se www.samuiworldresort.com. Billigast att boka direkt via deras egen webbsida, t.o.m. billigare än på sawadee.com. Bra personal, bra boende och en jättefin pool med barnpool och jättenära till stranden. World resort har egna solsängar på stranden nedanför restaurangen som är gratis för sina gäster. Bra frukost dessutom med buffé... Ni får rabatt med ca 10 % om ni anger att ni är vänner till andra som bott där tidigare. Hälsa från Mats Svensson med fru och två barn som bodde där 4 - 11 Feb , 2007 i en Family Triple bungalow.

Vi ska till Samui igen i mars -08 och kommer bo på WR igen. Vi har försökt skräddarsy vår resa för att få den så barnvänlig som möjligt, så den kanske kan funka som ett tips även för er? Vår resrutt för hela vår kommande resa 1-25 mars blir:

- Ko Samui 1-8 mars (Qatar Airways till Bkk, Bkk airways till Samui)
Boende på World Resort
- Ko Phangan 8-14 mars (båt som tar 30 min från Samui)
Inte bestämt boende ännu
- Ko Lanta 14-21 mars (båt från Phangan till Suratthani, minibuss till Ko Lanta)
Boende på Holiday Villa på Klong Dao Beach uppe på en bergssluttning med havsutsikt (tsunami safe)
- Ao Nang 21-25 mars (hemresa Krabi-Bkk med Air Asia, sedan Qatar Airways till Sthlm igen).
Boende på Tipa Resort eller La Playa

Trevlig resa!

Mats Svensson
Av Ariel
20 jan. 2008 20:42
Hej! Ska åka till Thailand 2v i mars med 3 barn och funderar på Ko Samui efter ett par dagar i Bangkok. Är det ett bra ställe för en första gångs besökare som bara vill vara på stranden och äta bra? Fick ett tips på Ko Samui och Montien House på Chaweng Beach. Har du nått annat tips på boende för 2 vuxna och 3 barn? Kanske åka båt till Ko phangan och bo där några dagar som du nämnt för att inte bli uttråkad?

Tacksam för svar!
Alex
Av Mba12
19 sep. 2011 15:50
Hej,

Vi (min man och min 3-åriga son) tänkte åka till Thailand på 2 veckor.
Själv har jag varit i Bankok och Puket för flera år sedan och reste runt men det var länge sen.
Ni som har varit nyligen där, vart ska man åka, vi vill inte åka till stora städer som Bankok.
Vi är ute efter Sol/bad god mat och barnvänliga platser, fina stränder, nära nature men inte långa resor
med bilfärd heller.
Själva Puket var festställe vad jag kommer ihåg.
Pipi iland var bra då men vet inte hur det är nu!?
I somras var vi i Turkiet i 5-tjärnig all incl. men vi är trött på att vara bara på hotellet.
Har du nån bra tips.

Mvh
mba12
27 dec. 2015 21:28
Hejsan
Hoppas på att tråden fortsatt är aktuell...?
Tänkte ta och åka med min dotter på 4 år till Thailand och bara leva och bryta av från den stressiga vardagen. Vore tacksam på alla tips jag kan få för att detta ska få bli en oförglömlig upplevelse. Då jag aldrig rest till Asien och ännu mindre med ett barn. Skrämmande men hur kul som helst. Så all information jag kan få tar jag tacksamt emot.

Glada hälsningar
Mabel