Någon som varit på Vis och Hvar?

Av Albinae
15 okt. 2017 21:27
Visningar: 1848
Hej!
Vi har bokat flygbiljetter till Split från 30 juli -18 t o r och 8 nätter framåt. Vi funderar över upplägg. Har prel.bokat lägenhetshotell 3 nätter i Vis, 3 nätter på Hvar och två nätter i Split. Vi som reser är en familj med en 17-årig son. 8 nätter är vad sonen max. kan tänka sig att vara borta från kompisar :) Ev. bokar en kompis till sonen med i efterhand.
Vi är ute efter lugn och ro, men inte för lugnt! Vill ha sol och bad på dagarna, avkoppling. Jogga eller promenera på mornarna. Sen gärna lite folkliv och god mat på restauranger på kvällarna. Vi tycker om att se oss omkring på semestrarna och ser gärna flera platser på resor.
Har läst här på RG och fått många bra tips, men undrar nu över om det kanske är FÖR lugnt på Vis? Har läst att den ön är en pärla dock! Hvar ska ju vara livligare och fantastiskt också, fast på ett annat sätt. Eller är det bättre att satsa på 6 nätter på antingen Vis eller Hvar? Vilken ö ska vi i så fall satsa på? Är fundersam om Hvar har blivit lite väl mycket party efter vad jag hört. Någon dom kan råda? Sen har jag försökt hitta info. om det går någon färja mellan Hvar och Vis, och det enda jag hittar är att det endast verkar gå en färja från Hvar till Vis på tisdagar. Då faller ju den planeringen. Någon som vet? Är även intresserad av Trogir och Omnis, men någonstans måste man ju bestämma sig! Har varit i Kroatien förut: Brac, Pula, Vrsar, Dubrovnik och Split, samt åkt längs hela kustlinjen under en bilresa till Grekland. Kroatien är verkligen fantastiskt med detta klara vatten och alla vackra miljöer. Vill tillbaka dit många gånger till! :) Hoppas någon kan råda oss. Tack på förhand!:)
16 okt. 2017 07:24
Tja, FÖR lugnt eller inte är ju tycke och smak...
vi bodde 4 nätter i Komiza på Vis i juni och tyckte att det var lugnt och bra. Bra restauranger finns, men inte oändligt många.
En kombo låter väl som ett bra alternativ. Lite lugn och lite mer som händer på nästa ställe.

Har skrivit om Vis/Komiza på min blogg här:
https://4000mil.se/index.php/komiza/
16 okt. 2017 10:01
Hej! Vi gjorde en liknande resa nu i juli 2017. Bodde två nätter i Split, två på Brac och tre på Hvar. Vi hade tänkt Vis också men min uppfattning var att det var begränsat med färjor till Vis? Vi bodde i Bol på Brac och det var också väldigt lugnt, Hvar stad var mer livat men fantastiskt mysigt! Eftersom man reser vidare efter ett par dagar så blir det aldrig tråkigt. Jag skulle absolut rekommendera att byta ställe, blir spännande med en "mini ö-luff" :-)
Av Albinae
16 okt. 2017 22:18
Tack så mycket för era råd !:) Vi är väldigt nyfikna på både Vis och Hvar, så det lutar nog åt att vi kör på en kombo av de tre ställena. Som ni skriver är det ju roligt att ö-hoppa lite :) Ska kolla upp detta med färjor mellan Hvar och Vis bara. Annars får det nog bli en av öarna kombinerat med Split, så får vi i så fall besöka den andra ön nästa gång vi åker till Kroatien :)
Måste bara säga vilken fin blogg du har Gunillad! Har läst ur den förut och fått mångs bra tips och råd. Senast kring vår resa till Österrike nyligen, som blev en helt fantastisk resa med bl a. vandring i alperna vid Dorfgastein och Spiegel See :)
Av Desires
19 okt. 2017 13:24 (redigerad)
Albinae!
Du har förmodligen läst mina tips om Kroatien tidigare här, men vill försöka hjälpa dig igen. Som du kanske vet har jag besökt Kroatien 10-tal ggr, Hvar, Brac, Korcula, Zadar, Split, Omis, Trogir, Dubrovnik m fl.
Vår FAVORITÖ har blivit VIS och den lilla pittoreska fiskebyn Komiza - numera är det dit vi återvänder 1 gång/året!

Ni ska ju åka i juli skriver du, då är det knökfullt i fina staden HVAR, som för övrigt är en fantastiskt vacker och härlig medeltidsstad. Bor ni lite utanför de centrala delarna, t ex i Kristni Rat-området är det bättre. Då kan ni promenera in t det livligare stadslivet på kvällarna! Er 17-åring skulle nog älska det! MEN jag vet (kollade sist vi var på ön VIS) att det bara går 1 enda färja från Hvar till Vis - men jag tror att det var på onsdagar!
HVAR http://www.desires.se/#post10

VIS är en vacker ö o den lilla fiskebyn Komiza genuin, rofylld och pittoresk! MEN alltså väldigt lugnt f en 17-åring såklart! Det finns 17 restauranger där , 3 av dem kända för sitt läge och goda mat.
.......I år när vi var där (september som vanligt!) var hela MAMMAMIA2 filmgänget där (Pierce Brosnan, Coin FIrth, Meryl Streep etc) f de spelade in nästa Mamma Mia film "Here we go again" just på ön Vis (och en hel del i lilla Komiza, där vi såg massor av filmfolk, filmkulisser mm)
..........SÅ nästa år kommer just ön VIS vara ännu mer KÄND, så räkna med betydligt mer folk även i den lilla byn!
Mitt senaste inlägg om VIS här http://www.desires.se/#post210

Ni kanske istället ska välja att vara på ön Vis, sedan stanna sista dagarna i TROGIR (15 min fr flyget) som är en fin världsarvsstad m ca 150 restauranger, massor av gränder o mer livligt! http://www.desires.se/#post194

....Eller vara i kuststaden OMIS några dagar o ägna er åt forsränning, flodkryssning etc. http://www.desires.se/#post86

Lycka till med era planer!
Av Albinae
22 okt. 2017 20:35
Tack Desires för bra tips och synpunkter! Jag har läst dina reseguider tidigare och alltid fått så mycket bra tips, så även nu!:) Vilken fin presentation du gjort av ön Vis! Är jättepeppade på Vis nu!:)
På Vis har vi nu prel.bokat 6 nätter på Guest house marina som ligger precis bredvid stranden. Ska kolla upp hotellet du rekommenderar också!
Vi kommer troligtvis att avsluta med två nätter i Split på Apartments Suzy direkt vid Bevice-stranden, och nära in till centrum. Har bott tidigare på Znjan-stranden, också väldigt fint, men lite väl långt att gå in till centrum om kvällarna därifrån i värmen. Vi tog taxi, det funkade också bra.
Jag tycker väldigt mycket om Split, men skulle också kunna tänka mig att avsluta i Trogir, men min man och son har bara passerat Split så de vill också gärna uppleva staden nu. Får bli Trogir nästa gång!
Nu är vi inne på att direkt när planet landar på måndag morgon i Split, dra direkt ut till Hvar för en eller två nätter där beroende på när färjan går till Vis. Då blir det fyra eller fem nätter på Vis. Vår tanke är då att det blir lite livligt först på resan i Hvar, sedan lugnt på Vis med avkoppling med sol och bad och mc/vespaturer runt ön för att sedan avsluta i ett par dagar i ett livligt men härligt Split. Ska kolla upp färjetidetna bara och boende på Hvar! En stor del av resan är planeringen, eller hur?!:)) Tack alla än en gång för fin hjälp!
Av Desires
22 okt. 2017 22:16 (redigerad)
Roligt m folk som visar uppskattning f tips, tack för det😀👍! Låter som en bra tripp😊o javisst - själva planeringen är ju också roligt!
Guest House Marina ser trevligt ut, ligger bredvid den minsta stranden där i Komiza - men den mysigaste! tycker vi (alla fall i september!)
I Split brukar vi alltid bo mitt i Splits gamla stadsdel, men de boendena vi gillat där är ju bara f två. Vi tycker det är så mysigt att kunna gå rätt ut i den medeltidsmiljön😊
Återkom gärna m mer info o feedback sedan😀! Ha det gott!
23 okt. 2017 23:12
Turiströmmen till Kroatien har ökat lavinartat och som tidigare nämnts inspelningen på Vis av Mama Mia II kommer att dra än mer turister. Samma sak hände i Sibenik och Dubrovnik när det blev känt att delar av Game of Thrones spelats in i dessa städer. I Sibenik blandades GOT-fans med 'vanliga' turister som ville besöka fästningarna och Unescos (sedan i år 2 stycken) världsarvsobjekt. Det blev litet trångt i vissa gränder men man har ju semester....

Försök boka i tid och se fram emot en härlig resa.
Av Albinae
24 okt. 2017 22:32
Tack snälla ni Desires och Lisanilsson för tips och engagemang!:) Ska bli jätteroligt att åka till öarna och Split i sommar! 🙌
17 aug. 2018 13:15
Vore kul om du kunde skriva ett inlägg vad du tyckte om ön Vis!
Av Albinae
7 sep. 2018 22:23
Det gör jag så gärna Dijana11! Ön Vis var helt fantastisk! Så vackert och charmigt! Är så nöjd med vår resa dit. Vi bodde i fiskebyn Komiza som ligger tvärs över ön, man ankommer med färjan till staden Vis. Vi valde att bo i byn Komiza efter tips här från Reseguiden och det ångrar vi inte. Det var så himla mysigt i den byn. Gemytligt och ”äkta”, många kroater semestrar där. Nära till flera fina stränder ( steniga dock, så köp badskor första dagen, men absolut ingen nackdel, är otroligt kristallklart vatten!), helt fantastiska restauranger, och möjligheter att göra t.ex fina båtutflykter till havs; sightseeing och dykning. Man kan hyra vespor och bil. Vi åkte bl.a på en jättefin båtdagstur med stopp vid Blue Caves och fantastiska stränder som Blue lagoon och Stiniva beach. Vår guide på båten var superhärlig och körde en extra sväng med båten för att visa oss flera inspelningsplatser för filmen Mamma Mia. En jättehärlig dag! Vi var in till Vis stad en kväll och det var fint där med men inte alls lika mysigt som i Komiza tyckte vi. Vi var mycket nöjda över att ha valt Komiza, tar bara ca.15 min med buss eller taxi från Vis stad till Komiza. Vi åker gärna tillbaka till ön Vis och framförallt Komiza! Färjan dit från Split tog 2.40, men det var det värt! Vi avslutade vår resa med två nätter i Split som också är en mysig stad, framförallt gamla stan. Väl värt ett stopp där! Lycka till med reseplaner:)
Av Desires
8 sep. 2018 09:13
Albinae! Så roligt att höra att ni verkligen uppskattade vår favoritö lVis👍😍 och jättekul att få feedback när man tipsat!