Någon som har gjort en gruppresa med Kilroy travels igenom centralamerika??

11 aug. 2007 12:51
Visningar: 2555
Hej,

Jag och min pojkvän tänkte åka på en gruppresa med kilroy igenom mexico guatemala,beliz..eventuellt fler länder i centralamerika. Någon som har erfarenhet från detta?? Både positiva och negativa saker??
Av Waykie
11 aug. 2007 14:25
Vilket bolag åker ni med? Kilroy, vad jag vet, gör ju inget själv utan säljer ju bara rundresor från andra företag som GAP adventures, Intrepid mfl. Vissa av dessa bolag är bättre och vissa sämre men de flesta håller en ganska jämn bra standard. Det mesta med resorna är positivt men man kan ju alltid ha otur. Det är lite lotteri med vilken guide/tour leader man får och vilka gruppmedlemmar som man reser med, men (gällande GAP/Intrepid) för syd och centralamerika är företagen ganska inkörda och vana och de "underleverantörer" (typ local guides/agencies) de använder brukar vara välkända. Kortfattat kan man säga att en sån rundresa är ganska skön att åka på för man slipper bry sig om att hålla koll på transporter och logi (vilket ibland kan vara lite krixigt om man inte kan spanska) och samtidigt hinner med väldigt mycket på kort tid. Dessutom kan det faktiskt vara ganska avkopplande för soloresenärer (iofs inte ert fall) att nån gång få resa tillsammans med en grupp. Det negativa är väl att man inte har så mycket tid att spendera i varje stad. Man hinner i princip se stadens/platsens huvudattraktion + en promenad runt stan men det finns inga garantier. Och man kan som sagt ha otur att få nån dålig guide eller gruppmedlem. Så jag föreslår att innan ni åker googlar reda på vad det finns att göra i alla ställen ni besöker, skriv en lista och ta med er en guidebok (föredrar själv footprint's böcker).

Sen kan jag säga att de av mina vänner som rest med Kilroy har varit rätt besvikna/förbannade på dem av olika grunder, ffa för att de bokat fel (fel tider och datum på flyg och dyl). STA (som kör med exakt samma resor som Kilroy) har jag hört både och om. Vissa som klagat och vissa som är nöjda. Men som jag redan sagt så det enda Kilroy/STA gör är att boka flyg och rundresan. De annordnar dem inte. Personligen skulle jag istället gå in på GAP/Intrepid/etc och kolla reda på resan och sen kolla med Kayak.com eller någon annan flygtjänst för att leta rätt på flygen. På det viset behöver ni inte oroa er. Jag var oerhört nära att missa 4 dagar i Quito på min senaste resa för att STA bokat in min connection i Amsterdam väldigt tidssnålt. Det är också nått att tänka på. Se till så att ni har minst 3-4 timmar i godo vid varje mellanlandning där ni måste byta plan. Annars kan det gå illa.
11 aug. 2007 14:38
Den vi har kollat på är med Gap. .Tack så hemskt mycket för att du delade med dig av dina åsikter!! Det är ju som sagt mycket att tänka på för mig som bara är van att åka på sol semester och lata sig...haha
Av Waykie
11 aug. 2007 17:59
titta in på gapadventures.com eller wateringhole.gapadventures.com så får ni mer information och kan fråga dem som redan rest de trippar ni är intresserade av.
Av Jossy
12 aug. 2007 04:30
Åkte med Kilroy (GAP) till Galapagos och Peru i början av sommaren. Fungerade bra överlag, vissa lokala guider var jättebra och andra lite mer tveksamma. Men skulle mycket väl kunna åka med dem igen.
Av Waykie
12 aug. 2007 12:35
Citerat från jossy:
Åkte med Kilroy (GAP) till Galapagos och Peru i början av sommaren. Fungerade bra överlag, vissa lokala guider var jättebra och andra lite mer tveksamma. Men skulle mycket väl kunna åka med dem igen.
måste bara få fråga vilken trip du tog och vilka guider du hade...
Av Jossy
12 aug. 2007 13:07
@Waykie
Åkte Galapagos explorer (tror jag) och Peru Panorama. På Galapagos hade vi Walter (superbra) och vid något tilfälle Bolívar (kunde knappt engelska). I Peru hade vi José Lynley, fungerade men orutinerad och oslipad än så länge. Sen hade vi div olika lokala guider, på Inkaleden och i Sacred Valley hade vi Miguel (jättebra!!), i Puno Alfredo, typ, (helt ok) tjejen vi hade i Amazonas var också väldigt bra.
Av Waykie
12 aug. 2007 18:23
Citerat från jossy:
@Waykie
Åkte Galapagos explorer (tror jag) och Peru Panorama. På Galapagos hade vi Walter (superbra) och vid något tilfälle Bolívar (kunde knappt engelska). I Peru hade vi José Lynley, fungerade men orutinerad och oslipad än så länge. Sen hade vi div olika lokala guider, på Inkaleden och i Sacred Valley hade vi Miguel (jättebra!!), i Puno Alfredo, typ, (helt ok) tjejen vi hade i Amazonas var också väldigt bra.
Kan hålla med om att Walter och Miguel verkligen var jättetrevliga.

; )
Av Ziesta
13 aug. 2007 15:21
Jag kan också rekommendera att åka på gruppresa! Om jag inte minns fel har Kilroy Gecko's också.. Dem åkte jag med i Thailand 2002. Vet att de har Sydamerika också. Vi var en liten grupp på 7 pers, trevlig thailändsk guide ("Tee") som efter "omröstning" i gruppen la in extra sevärdheter.. Vi åkte med lokala transporter (lokalbuss, tuk tuk, lastbil..). Kanonresa! Gjorde ju inte saken sämre att jag träffade min fästman på resan... ;-) Han var en av mina 6 reskamrater..