Någon som åkt tåg till Österrike?

14 dec. 2013 10:41
Visningar: 7869
Hej!

Jag har lite funderingar på att åka till Österrike i augusti nästa år. Är det någon som har erfarenhet av att åka tåg från Sverige till Österrike? Jag funderar på att kanske åka till Zalsburg eller Wien. Kom gärna med förslag på vad som är bäst, vad, hur bokar jag? Kostnader?
14 dec. 2013 14:35
Jag har för mig att det går att boka via sj kundservice, jag skulle boka till berlin, då hjälpte de mig.
Av Birgere
14 dec. 2013 15:30
SJ brukar vara väldigt dyra har jag hört. Testa istället Bahn.com eller raileurope.com. Ett interrailkort kan tom vara billigare.

Räkna med att det är 2-3ggr dyrare och tar 10ggr så lång tid som att flyga.
14 dec. 2013 21:13
Jag har åkt tåg från Schweiz och runt i Österrike och sen tillbaka till Schweiz. Det var både roligt och intressant. Vi hoppade av bara här och var och övernattade var vi hade lust. Minns inte priset men jag minns att på sista resan tillbaka så hade vi inga pengar kvar och skämdes och stod mellan vagnarna när konduktören kom. Vi förklarade att pengarna var slut och han skrev ut en slags bot som vi fick lov att betala på tågstationen i Schweiz där min kusin bodde. Men vi betalade aldrig den...haha...jaja lite kul var det ju så här i efterhand..:)
Mvh
Av Gabjac
15 dec. 2013 13:32
rekommenderar att du grejjar interrail, det blir biligare i längden! Om du inte vill ha ett interrail, boka då via "raildude.com" där kan man hitta riktiga bra priser! ha det fint /gabbe
16 dec. 2013 12:03
Citerat från Jennie80:
Hej!

Jag har lite funderingar på att åka till Österrike i augusti nästa år. Är det någon som har erfarenhet av att åka tåg från Sverige till Österrike? Jag funderar på att kanske åka till Zalsburg eller Wien. Kom gärna med förslag på vad som är bäst, vad, hur bokar jag? Kostnader?
Kostnaderna beror lite på varifrån du åker också. Bor du i Sydsverige så kan det löna sig att kika på www.dsb.dk eftersom de är med i samarbetet Orange med billigare biljetter vilket SJ inte är men om du behöver biljett från Stockholm så kanske det inte skiljer sig så mycket ändå. Hur länge du vill vara borta spelar också roll. InterRail kan som sagt bli billigast om du tänker resa runt där nere på dagsturer också. Det finns också olika resepass som ger dig fem dagars resor inom tio dagar och liknande.

www.bahn.com är annars smidigast men sedan kommer det ju an på om du vill åka nattåg eller ej. Det går inget direkt nattåg till München längre (bara Basel) men du kan ta tåget till Hamburg och nattåg därifrån vilket är helt OK. På morgonen byter du till Salzburg eller Wien och till Salzburg är det inte långt alls.