Mysigt pensionat eller hotell i Italien?

Av Annemo
16 maj 2016 11:09
Visningar: 2119
Vi tänker åka på födelsedagsresa till Italien en weekend i september. Jag skulle vilja bo på något mysigt och familjärt pensionat eller mindre hotell . Är det någon som har tips om något litet "smultronställe"? Vi har tonårsdotter med, så helst inte för "isolerat" i bergen. Vi har inte bestämt oss för vart i Italien utan tänkte anpassa oss efter vart vi hittar boendet. Har ni andra förslag är jag oerhört tacksam.
Av Annemo
18 maj 2016 14:40
Stort tack för tipset! Ska kika på det, låter som en bra idé.
19 maj 2016 08:32
Hej, finns ju, som Jeppereser skriver, en hel del att välja på i italien.
Ett tips som många verkar hopaa över är Bergamo. Förutom att ryanair flyger direkt dit så brukar de flesta ta sig till sjöarna eller Milano och det är lite synd tycker jag.
Bergamo i sig själv är en väldigt trevlig och vacker stad med massor av bra restauranger och kaféer.Prisnivån är också relativt låg för att vara Italien vilket gör det perfekt för en weekend.
Att flygplatsen ligger precis bredvid staden gör ju också att man slipper lägga massor av tid på transfer till och från den.

Du kan se bilder och lite mer info från min senaste resa till Bergamo här: http://runtklotet.com/2013/07/04/bergamo/

Vill man ta sig lite längre från flygplatserna så brukar jag ju återvända till Moneglia utanför Cinque Terre. Bra restauranger, mysigt, bra strand och bara en bråkdel av turisthorderna som invaderar Cinque Terre (som bara är 15 min bort med tåget). För moneglia så är flyget till Pisa att rekommendera.

Även Rom har ju sina fördelar :) och det går att få ner boendekostnaden rejält om man väljer att bo utanför turistcentrum - vilket oftast också blir en roligare och charmigare upplevelse. jag kan rekommendera områdena Pigneto (precis öster om tågstationen Termini) eller Testaccio (på andra sidan floden från Trastevere).

Har skrivit en hel del om Italien på min blogg där du kanske kan hitta lite inspiration. Har du frågor så ta dem här i tråden så kan alla få del av dem och svaren.
20 maj 2016 11:49
Kul att Runtklotet nämner sjöarna. Både Garda och Como är galet vackra men jag har tyvärr inga klockrena tips på pensionat där. Som destination rekommenderas de varmt!
Av Annemo
23 maj 2016 17:33
Stort tack Runtklotet och Jeppereser, jag ska verkligen kika på era tips och alternativ. Kanske återkommer med fler frågo kring resmålen;)
Av Elisa11
30 maj 2016 22:50
Jag tycker Hotell Miravalli i Lago di Garda är ett mysigt, hemtrevligt och prisvärt hotell. Lugnt och avslappnat.
Av Annemo
6 juni 2016 12:18
Tack Elisa11, det ser jättemysigt ut. jag ska kika närmare på det;)
Av Annemo
16 juni 2016 20:00
Smart! Tack Martina87 ;)