Mysiga hotell

8 jan. 2017 10:59
Visningar: 1139
Skall resa till Portugal i slutet på mars - vi är två vuxna Skall bila från Faro till Lissabon & blir bort en vecka - har du förslag på mysuga orter vi ska besöka och ställen att bo på? De sista två nätterna vill vi bo i Lissabon - men var? När vi reser vill vi bo litet, charmigt och familjärt. Gillar ej lyx och turiststråk - tack på förhand för förslag // AnnaK
Av Zappe50
11 jan. 2017 18:00
Hej Anna!
Vad trevligt det låter! Jag bor ju i Portugal och har väl inte sett allt, men en del i alla fall. Jag tycker att ni bör besöka städer som Mertola (mysig liten stad med mycket historia). Min fru och jag bodde på billiga och trevliga Hotel Museo. Därefter "måste" ni åka till Evora som är en helt fantastisk stad med ett mycket vackert Diana tempel från romartiden. Staden har för övrigt mycket annat att bjuda på. Något hotell kan jag inte föreslå då vi inte har övernattat i Evora. Åk sedan norrut till Marvão som är en befäst stad högst uppe på ett berg med vidunderlig utsikt. Vi bodde på hotell Casa de Arvore som var fantastiskt trevligt och bra. Ett litet hotell med trevlig ägare som bjöd på fritt portvin och kaffe. Dessutom mycket bra frukost. Därefter är det kanske dags att åka mot Lissabon. Det finns många bra och billiga hotell att välja på. Min fru och jag bodde vid ett tillfälle på hotell DAH som låg bra till och som dessutom hade ett garage för vår bil.
Från Lissabon kan ni ta bilen till Sintra och Pena-palatset. Eller till morer-borgen strax intill. Åk också till Cabo da Roca som är den europeiska kontinentens allra västligaste punkt. Magnifik utsikt! Sedan norrut och passera städer som Ericeira, Santa Cruz och Lorinha. Det finns mycket att se på dessa platser. Längre norrut har vi sedan Peniche (hamnstad med fort och mycket sevärd fyrplats), Obidos (stad som liknar Visby med ringmur, trånga gränder och en borg som numera är ett hotell). Vill ni se en fantastisk badstrand så åk till Foz do Arelho inte långt från Obidus. Längre norrut finns vackra Salir do Porto som har en alldeles fantastisk lagun. Ännu längre norrut efter kusten så bör ni besöka Nazare' med sitt höga Sitio vid den norra delen av staden. Där finns även en fin fyr och vid den har de allra högsta vågorna för surfing uppmätts! Värt besök är sedan städer som Batalha och Fatima samt Tomar. Jag bifogar en länk till en mycket vacker film (youtube) om Portugal. Denna kan kanske ge er fler tips.

Min fru och jag bor förresten ca. 4,5 mil öster om Peniche vid foten av ett berg som heter Montejunto (666möh). Uppe på detta berg har man en vidunderlig utsikt. Hör gärna av dig om du har några frågor!

Lycka till med planeringen och resan!

/Urmas
12 jan. 2017 00:17
Stort tack - nu skall kartan fram - så många spännande ställen du berättar om TACK