München eller Innsbruck?

17 maj 2015 14:53
Visningar: 1015
Hej!
Det är så här att vi kommer att bila ner till Kroatien i sommar, och då har vi tänkt stanna till på lite olika ställen i Tyskland - bland annat Berlin, Rothenburg, Nürnberg och Neuschwanstein osv. Därefter bär det av mot Salzburg men jag är osäker på om vi borde åka via München eller Innsbruck i Österrike? Avstånd spelar ingen roll, utan det som intresserar mig är vilken av dessa städer som är vackrast och mest sevärd? Om ni har fler tips på bra platser i Tyskland och Österrike så vore det toppen!
Av Sierra
17 maj 2015 19:36
Innsbruck är väl intressantast och med vackraste omgivningarna tycker i alla fall jag men varför inte åka via den ena på nervägen och den andra på hemvägen?
Av Mipec
17 maj 2015 20:42
Citerat från Travelisa:
Hej!
Det är så här att vi kommer att bila ner till Kroatien i sommar, och då har vi tänkt stanna till på lite olika ställen i Tyskland - bland annat Berlin, Rothenburg, Nürnberg och Neuschwanstein osv. Därefter bär det av mot Salzburg men jag är osäker på om vi borde åka via München eller Innsbruck i Österrike? Avstånd spelar ingen roll, utan det som intresserar mig är vilken av dessa städer som är vackrast och mest sevärd? Om ni har fler tips på bra platser i Tyskland och Österrike så vore det toppen!
Att ta sig över Alperna via en vacker alpväg istället för att blåsa på via motorvägarna kan vara en upplevelse, Jag vet inte om Grossglocknerstrasse är bästa alternativet, men definitivt ett av dom.
Av Bergabo
17 maj 2015 21:58
München

Den historieintresserade väljer München. Här har kungar bott o byggt, här har Hitler bott och byggt, Arkitekturen detta lett till...... besök gärna Marienplatz, Königsplatz, så känns historiens vingslag.....om inte detta intresserar kanske en orkester på Hochbräuhaus , en högborg för ölälskare...... Teknikintresserade väljer Deutsches Museum, floden Isar jämte parker ger luft, grönt och rymd.... men visst Innsbruck är också en vacker stad.
21 maj 2015 11:35
Citerat från Bergabo:
München

Den historieintresserade väljer München. Här har kungar bott o byggt, här har Hitler bott och byggt, Arkitekturen detta lett till...... besök gärna Marienplatz, Königsplatz, så känns historiens vingslag.....om inte detta intresserar kanske en orkester på Hochbräuhaus , en högborg för ölälskare...... Teknikintresserade väljer Deutsches Museum, floden Isar jämte parker ger luft, grönt och rymd.... men visst Innsbruck är också en vacker stad.
.
Deutsches Museum är ett av mina favoritmuséer i Europa faktiskt och då är jag inte ens så teknikintresserad utan mest intresserad av mänskligheten. Bara det att ha en gruva i källaren! V2 raket som användes mot Storbritannien i kriget, musikinstrument, tåg...allt finns ju där.

Münchens Residenz (palats) är också en enastående vacker byggnad. Staden har massor av sevärt medan Innsbruck har vackrare omgivningar.
Av Mipec
21 maj 2015 11:45
Citerat från Travelisa:
Hej!
Det är så här att vi kommer att bila ner till Kroatien i sommar, och då har vi tänkt stanna till på lite olika ställen i Tyskland - bland annat Berlin, Rothenburg, Nürnberg och Neuschwanstein osv. Därefter bär det av mot Salzburg men jag är osäker på om vi borde åka via München eller Innsbruck i Österrike? Avstånd spelar ingen roll, utan det som intresserar mig är vilken av dessa städer som är vackrast och mest sevärd? Om ni har fler tips på bra platser i Tyskland och Österrike så vore det toppen!
En till grej som jag kom på. När vi åkte ned mot Kroatien så hamnade vi ca tre timmar i kö till betalstationerna på motorvägen vid Trieste. Så tipset blir att åka genom nån dag innan dom "vanliga bytesdagarna" (lördagar?) eller undvika motorvägen den sista biten genom Italien.
27 maj 2015 19:58
Jag är inte så mycket för muséer utan mer för arkitektur och vacker natur. Men jag tror att det blir Innsbruck faktiskt, och förhoppningsvis hinner man se München också!

Förresten, det verkar som om de flesta städer i Tyskland har miljözoner som man inte får köra igenom. Någon som vet hur man får tag på kontrollmärke som tillåter en att köra? Vad kostar dessa och gäller en sådan för alla städer?
Av Betula
27 maj 2015 22:11
Hej!
Du kör till en TÜV-station när du kommit till Tyskland, har med dig del 1 av bilens registreringsbevis och köper dekalen (som i Tyskland heter Feinstaubplakette) och betalar c:a 5 euro. Du kan tydligen också beställa via internet och då kostar den 15 euro. Plaketten gäller i alla tyska städer som kräver en sådan. Se bl.a. denna webbsida www.tuev-sued.de. Instämmer f.ö. i ovanstående rekommendationer angående München. Rothenburg som du nämner, skall du inte heller missa. Vi tyckte också att Würzburg var värd ett besök.
Trevlig resa!
27 maj 2015 23:02
Citerat från Betula:
Hej!
Du kör till en TÜV-station när du kommit till Tyskland, har med dig del 1 av bilens registreringsbevis och köper dekalen (som i Tyskland heter Feinstaubplakette) och betalar c:a 5 euro. Du kan tydligen också beställa via internet och då kostar den 15 euro. Plaketten gäller i alla tyska städer som kräver en sådan. Se bl.a. denna webbsida www.tuev-sued.de. Instämmer f.ö. i ovanstående rekommendationer angående München. Rothenburg som du nämner, skall du inte heller missa. Vi tyckte också att Würzburg var värd ett besök.
Trevlig resa!
Ja, det läste jag om! Problemet är att jag inte riktigt förstår vad en TÜV-station är och hur man hittar dem... Det är inte jag som kommer köra. Men då ska jag tänka på München och försöka hinna med det också kanske! Eller så blir det alternativt ett besök en annan gång så att man även hinner uppleva Oktoberfest! Würzberg hade jag också i åtanke, så kanske svänger förbi! Tack!
Av Betula
28 maj 2015 21:11
TÜV är ett av de företag som bl.a. hanterar bilprovningen i Tyskland. Finns i alla större städer. Vet inte hur mycket tid ni har och vilken väg ni kommer att köra men på bifogade länk finns en karta där du kan klicka dig fram till de städer ni passerar http://www.tuev-nord.de/locationfinder?lng=en