Mt Fuji och Hiroshima

Av Emolis
3 jan. 2015 17:43
Visningar: 1740
Planerar sommarens resa till Japan och har massor av funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Vi reser med två barn, 10 och 13 år, och har förhoppningar om att bestiga Mt Fuji. Någon som har gjort detta med äldre barn? Vi funderar på att det kanske är bättre att göra detta organiserat istället för på "egen hand" eftersom vi har barn med oss. Barnen är vana vandrare men vi vet ju inte hur de (eller vi) reagerar med höjdsjuka etc. Någon med erfarenhet av att bestiga Mt Fuji? Något vi bör tänka på?
Vi ska även tillbringa tre nätter i HIroshima och de enda hotellen/ryokans som fanns kvar de datum vi planerar vara där finns i Miyajima. Någon som vet hur lätt det är att ta sig in till Hiroshima därifrån. Vi kommer vara där under 70-årsdagen av atombomben och vill gärna vara där till kvällen, men går det ens att ta sig tillbaka till Miyajima då?
Är det lätt att åka tåg i JApan när man inte kan japanska? Vi tänkte köpa 7 dagars railpass men har resväskor med oss. Har sett video om hur de trycker in folk i tågen och tänker då hur kommer det fungera med 2 barn och 4 resväskor? Måste man boka i förväg?
Sista frågan (för tillfället) gäller tubhotell. Sista natten har vi tänkt att bo nära flygplatsen i Tokyo och det hade ju varit kul att bo på ett tubhotell, men funkar det med barn?
Andra tips om Tokyo, Kyoto eller Hiroshima mottages tacksamt då det är där vi kommer lägga våra två veckor (+ en tur till Yamaguchi för att hälsa på dottern).
3 jan. 2015 19:59
Ang. tåg:
Det är lätt att åka tåg i Japan även om man inte kan ett ord japanska. Västerländska skyltar finns.
Det där att trycka in människor i tåg, det måste väl nästan ha varit tunnelbana, eller möjligen pendetåg?

Långdisanståget är rymliga och bekväma, alla har sittplatsbiljetter. Man bokar sittplatsen någon dag i förväg för att vara säker på att få plats.
Det är lika gott om plats för väskor som på svenska tåg.

Ang. Fuji-san:
Jag har inte gjort bestigningen, men läst lite om den. Tycker kanske att den verkar väl avancerad för en 10-åring? Men ni kanske vet vad ni ger er in på?

Övriga tips, se min blogg:
http://www.4000mil.se/?p=92
3 jan. 2015 21:28
Hej!
Kul med Japan, var själv där i somras och blev förälskad i landet!

De trycker bara in folk i tunnelbanan i Tokyo, inte om du åker tåg, och det är bara under rusningstiden och snarare då under morgonen än eftermiddagen. Jag har tunnelbaneskräck som satan men det gick väldigt bra att ta tunnelbanan i Tokyo under rusningstrafiken på eftermiddagarna… Finns automater där man kan köpa biljetter på engelska och tunnelbanesystemet är riktigt bra.

När i Tokyo, missa inte:
- Drink i New York Bar - Hyatt Hotell
- Kobebiff + andra bitar på restaurangen Maruni (adress: 1-11-1 Shinbashi, Minato-ku, Tokyo 105-0004) OBS! Boka bord i förväg
- Parkhäng i Shinjuku Gyoen National Garden (OBS! Konstiga öppettider, kolla upp i förväg)
- Besök Sumo Arena (museum + lite street art-ish utanför)
- Fotoautomaterna som finns i spelhallarna, dessa kan även hittas i Kyoto

När i Kyoto, missa inte:
- Bambuskogen
- Att cykla längst med floden
- Guldpaviljongen
- Templet med utsikt över hela staden (minns inte namnet men lätt att googla fram) ett + för gratis snacks som finns i en massa små butiker längst huvudgatan på vägen ner
- Gyondistriktet kvällstid, mest för dess historia
- Ryoanji (zen-trädgård, med på UNESCO:s världsarvslista)
- Yasaka Shrine, trevligt att strosa omkring bland alla tempel, somliga privata
- Gillar ni tofu så besök restaurangen Togaden, nära bron vid tunnelbanestationen Sanjyokeihan
5 feb. 2015 15:48
Jag skulle absolut inte rekommendera att bestiga Fujiberget med barn i åldrarna 10-13, det är en riktigt hård strapats (kan jag säga av egen erfarenhet) och det är många som blir höjdsjuka - då kan man så klart inte göra annat än att avbryta och det är inte så roligt.

Det är lätt att ta sig omkring i Japan med tåg, men det är väldigt lätt att göra fel när man reser på egen hand. Om man ser till att dubbel- och trippelkolla att tåget går rätt och inte är rädd för att fråga brukar det gå bra.

Angående JR-passet är det bästa att förboka säten, vilket man kan göra på alla JR-stationer efter att man hämtat ut passen. Man blir inte intryckt när man åker Shinkansen men de har ett väldigt tajt schema och är i regel knappt minuten försenade - bara att gå på med 4-5 väskor kan göra att tågets avgång blir försenat. Japaner skickar i princip alltid sitt bagage separat då det inte heller finns någon specifik plats att lämna bagage på tåget (förutom ett litet utrymme bakom sätena längs bak i varje vagn).
Av Emolis
6 feb. 2015 17:28
Tack för alla tips! Vi har efter noga överväganden bestämt oss för att skippa toppturen till Mt Fuji då vi känner att det kanske ställer för stor press på åtminstone vår yngsta. Planen är att istället åka dit och vandra en bit.
Vi har bokat boende och resrutten ser ut så här Tokyo (boende Chiba) - Hiroshima (boende Miyajima) - Kyoto (boende Otsu) - Tokyo (boende Narita). På det kommer en endagsutfärd från Hiromshima till Yamaguchi så det blir en hel del tågresande och det är väl mest där vi känner oss osäkra. Var och när bokar man sittplatser? Går det att göra på plats då vi inte vet när vi tänker åka på dagen? Hur väl fungerar tågpassen, dvs kan man åka de flesta rutter inkl. inom orterna, t ex buss i Kyoto, alla JR-tåg osv. Har förstått att de inte gäller på Shinkansen Nozori, men vet någon om det fungerar på alla andra Shinkansen tåg?
Har också en fråga gällande Kyoto. Är avstånden till sevärdheterna långa eller är det promenadavstånd (vi gillar att gå men inte gärna mitt i körbanan, så helst på något trottoarliknande, finns det?)?
7 feb. 2015 10:07
På järnvägsstationerna fanns en speciell "disk" där man bokade sittplats. Vi lyckades hitta den i alla städer vi besökte utan större problem, så det kan inte ha varit så svårt. Minns dock inte hur det var skyltat.

De som jobbade där kunde engelska, det var inga problem att få hjälp. Vi hade fått rådet att boka sittplats någon dag innan efter som det kunde ta slut, och följde också det rådet.

I Tokyo bokade vi sittplatserna på stora Tokyo City stationen, kanske går det även att göra på andra fjärrtågsstationer?

Det står på railpasset vilka linjer de funkar på. I Tokyo var det lokalt vara något tåg som vi aldrig använde för det passade inte oss, men i Kyota använde vi det på lokaltåget någon eller några gånger.

På bussarna och tunnelbanan gäller kortet däremot inte.

Vi tyckte att det var enkelt och oproblematiskt att åka tåg i Japan, men man bör ju ha gått om tid så att man hittar rätt spår och så...
Av Annl
7 feb. 2015 13:04
Tack för spännande tråd.

Vi ska till Japan (Kyoto, Hiroshima och Tokyo) i slutet av mars/början av april. jag återkommer med tips om jag fångar upp några guldkorn
7 feb. 2015 22:13
Glömde svara om Kyoto.

Gion, Maryamaparken, Higashyama, Puntocho-gränden. Allt detta ligger på gångavstånd från varandra. Även med viss tvekan filosofens stig (beroende på hur långt man tycker att det är ok att gå).

Däremot Fushimihelgedomen, Gyllene templet, Ryoanjitemplet och Arashiyama ligger längre bort och kräver buss eller pendeltåg.

Trottoarer finns överallt vad jag minns...

När vi var där i körsbärsblomningens tid var alla bussar till de klassiska turistsevärdheterna överfulla och man måste hoppa på vid ändstationen (järnvägsstationen) för att ha en rimlig chans att komma med. Kanske är det annorlunda på sommaren?