Mobilt bredband via roter

Av Alice
1 sep. 2016 12:34
Visningar: 2523
Planerar att bo 3 månader i Santa Pola på camping. Det finns WiFi på campingen, men inte alltid pålitligt har jag fått uppgift om. Tänkte använda mig av mobilt bredband (Orange) via medhavd trådlös router. Vill kunna se på TV via dator utan problem. Någon som prövat eller förslag på annan lösning?
1 sep. 2016 12:49
Om du har en vanlig smartphone (Android) så kan du göra om den till en "mobile Hotspot" och dela ut dess internet och på så vis se på TV. Det går säkert att göra så med iPhone med, har aldrig haft en sådan så jag vet inte hur det fungerar där.
Jag antar att det är svensk TV du vill åt?

Har du kollat med Orange vad de har att erbjuda i abonnemangsväg osv?
Av Alice
1 sep. 2016 13:00
Citerat från Ixploretheworldcom:
Om du har en vanlig smartphone (Android) så kan du göra om den till en "mobile Hotspot" och dela ut dess internet och på så vis se på TV. Det går säkert att göra så med iPhone med, har aldrig haft en sådan så jag vet inte hur det fungerar där.
Jag antar att det är svensk TV du vill åt?

Har du kollat med Orange vad de har att erbjuda i abonnemangsväg osv?
Ja det kan jag ju göra. Har android. Men jag måste ju ha spansk SIM-kort med bra surf och då fungerar ju inte kontanrkorten. Har kollat med Orange och de har 3 mån abonnemang 120 Gb för 79 € per månad om jag har egen router. Orange har ingen återförs i Alicanteområdet så jag behöver bestämma mig innan jag åker.
1 sep. 2016 13:35
Aha!
Då behöver du nog en dongel i alla fall för att få routern att ta emot internet, eller så stoppar du helt enkelt in ett Orange SIM-kort i din Android såvida den inte är operatörslåst här i Sverige?
Av Alice
1 sep. 2016 14:40
Citerat från Ixploretheworldcom:
Aha!
Då behöver du nog en dongel i alla fall för att få routern att ta emot internet, eller så stoppar du helt enkelt in ett Orange SIM-kort i din Android såvida den inte är operatörslåst här i Sverige?
Tack för tips, med trådlös router med plats för simkort då behöver jag nog ingen dongel....men den åker med ändå.
1 sep. 2016 17:19
Citerat från Alice:
Citerat från Ixploretheworldcom:
Aha!
Då behöver du nog en dongel i alla fall för att få routern att ta emot internet, eller så stoppar du helt enkelt in ett Orange SIM-kort i din Android såvida den inte är operatörslåst här i Sverige?

Visa mer
Tack för tips, med trådlös router med plats för simkort då behöver jag nog ingen dongel....men den åker med ändå.
Aha, har den plats för SIM-kort så är det ju perfekt!
Jag ser inte att det ska vara några problem att göra så som du tänkt.
Ett litet tips på vägen kan vara att googla på om det behövs några särskilda inställningar eller liknande, annars är det nog bara att tuta och köra!
Av Birgere
1 sep. 2016 18:18
Du är väl medveten om att du bara kommer kunna se typ SVT egenproducerade program, tex helgmålsbön o liknande, långt ifrån allt som visas här hemma. Går att komma runt detta med att köpa en VPN tjänst.
Av Alice
1 sep. 2016 18:28
Citerat från Ixploretheworldcom:
Citerat från Alice:
Citerat från Ixploretheworldcom:
Aha!
Då behöver du nog en dongel i alla fall för att få routern att ta emot internet, eller så stoppar du helt enkelt in ett Orange SIM-kort i din Android såvida den inte är operatörslåst här i Sverige?

Visa mer
Tack för tips, med trådlös router med plats för simkort då behöver jag nog ingen dongel....men den åker med ändå.

Visa mer
Aha, har den plats för SIM-kort så är det ju perfekt!
Jag ser inte att det ska vara några problem att göra så som du tänkt.
Ett litet tips på vägen kan vara att googla på om det behövs några särskilda inställningar eller liknande, annars är det nog bara att tuta och köra!
Får inställningar av företaget jag beställer genom.
Av Birgere
1 sep. 2016 19:05
Citerat från Alice:
Får inställningar av företaget jag beställer genom.
Gå inte på någon "gratis" VPN, funkar aldrig när man behöver det. Köp tjänsten och testa så det funkar innan ni köper Orange abo
Av Alice
1 sep. 2016 19:34
Citerat från Birgere:
Du är väl medveten om att du bara kommer kunna se typ SVT egenproducerade program, tex helgmålsbön o liknande, långt ifrån allt som visas här hemma. Går att komma runt detta med att köpa en VPN tjänst.
Jag vet! Har nyttjat SeSvensk TV i 5 år i Spanien....