Mobiler USA/Sve funkar simkort?

Av Kia_fia
21 juli 2019 19:53
Visningar: 2550
Min dotter åker i nästa vecka iväg som utbytesstudent till USA. Jag får då hit en flicka från USA. För att inte få onödiga kostnader, undersöker vi möjligheten för dem att byta simkort när det redan finns abonnemang som det betalas för.
Min dotter har en iphone 8. Kan hon ta ett amerikanskt simkort som är till för iphone 10 med abonnemang på Verizone och stoppa i sin telefon? Funkar simkortets storlek? Funkar abonnemanget eller finns det ngn ev låsning som jag borde undersöka? Föreslår ni ngt annat?
Min dotter har nu ett tre-abonnemang som jag ändå betalar för. Tre har sagt att det funkar att frysa min dotters telefonnummer och låta simkortet ha ett annat nummer under ett år. Men är det ngt i tekniken där som jag måste höra mig för om först?
21 juli 2019 20:51
Om mobiltelefonerna inte är operatörslåsta så fungerar det. Är telefonerna låste måste var och en vända sig till respektive operatör för att se hur man kan låsa upp dem och vad det kostar.

Sim-korten är likadana, bara att byta.
Av Birgere
21 juli 2019 21:39
Nja, helt självklart är det inte.
För det första har amerikanarna mycket stramare regler för att låsa upp en telefon och den måste vara fullbetald bla.
Sedan när jag läser Verizon så ringer varningsklockorna, dom kör till stora delar på andra frekvensband och speciellt 4G kan vara problematiskt.
Du kan kolla lite på denna site: https://www.whistleout.com/CellPhones/Guides/Will-my-iPhone-8-8Plus-work-on-another-carrier
Där kan du pussla runt med olika telefonmodeller och nätverk vad som går att växla eller inte.
Dom svenska telefonerna är i princip helt lika med AT&T och T-Mobile och du kan ha detta som bas när du jämför fram o tillbaka. Förutsättningarna är helt skilda för dom 2 telefonerna.
Av Kia_fia
21 juli 2019 22:20
Tack för svar! Då ska jag alltså kolla med min dotters operatör här i Sverige för att höra om den är låst eller ej, är det så jag ska göra? Har jag fattat rätt?
Jag förstår också att även om min dotters telefon skulle vara olåst, så kan just Verizone vara omöjligt för svenska telefoner. Verkar som att det i så fall är AT&T som gäller.
För den amerikanska tjejens del- hon som nu har en olåst telefon mot Verizone- har jag en fundering om den ändå är inställd på annan teknik? Funkar inte Verizonetelefoner på svenska operatörer? Är den inställd på annan teknik?
21 juli 2019 23:02 (redigerad)
Ja, kolla med din dotters operatör om hennes telefon är låst till den operatören. För att den ska fungera med ett amerikanskt SIM-kort måste den vara upplåst. Samma för den amerikanska tjejen som ska till Sverige, hon får kolla med sin operatör. Är telefonen låst får ni kolla vad det kostar att låsa upp den, vilket oftast innebär att slutbetala telefonen om den är på avbetalning och kanske betala någon mindre upplåsningsavgift.

Problemet är att frekvenserna som vissa telefoner (Verizon) använder i USA inte används i Sverige. Det behöver inte innebära att den inte fungerar alls, utan att den inte fungerar på just den frekvensen, men att någon av de andra frekvenser fungerar. Det kan t.ex. innebära att dataöverföringen blir lika snabb eller att täckningen inte blir lika bra, beroende på vilken frekvens som nätet har i området hon befinner sig i.
Av Birgere
21 juli 2019 23:46
Helt rätt vad ni båda skriver.
Förutsatt att telefonerna är upplåsta, o jag är ganska säker på att iaf den svenska är det, så kan du testa med att ringa Apple supporten och fråga om det funkar tekniskt sett... annars så kan ni ju bara testa o se om det funkar, funkar det inte så kan din dotter enkelt fixa ett T-Mobile eller AT&T abo eller någon annan operatör som kör på deras nät. För den amerikanska telefonen så blir det i värsta fall att skaffa en ny, men eftersom Verizon nuförtiden även har support för GSM nätet (förr så funkade inte Verizon telefoner i Europa) så hoppas jag det kommer att fungera.