Min drömresa ska äntligen bli av eller....

Av Smurfen
17 maj 2006 19:17
Visningar: 1197
Jag bokade flygbiljetter till Sri Lanka í mars, därefter har oroligheterna där ökat. Hur gör man i en så n här situation?? Jag ska visserligen inte åka förrän i januari så det kan ju ha lugnat ner sig eller så är det värre. Skulle aldrig åka om det klart avråds, men det är ju det här när det varken sägs åk eller stanna hemma. Jag är inge van resenär därför blir jag så tveksam. Ska resa tillsamman med min man . I de sena tonåren hade jag en brevvän där och har på senare tid tagit kontakt med henne och ska bl a besöka henne. Hon bor i de södra delarna på ön. Kan någon peppa mig eller avråda.
21 maj 2006 23:35
Hejsan!
Vi var där 1988 då det pågick inbördeskrig till höger o vänster. Vi blev inte avrådda från reseföretaget att resa o inte heller från UD. Så om inget sådant förbud förekommer så kan ni säkert resa MEN ni får säkert inte fara till de nordöstra delarna som Trincomale osv. Jag tror det är där det förekommer mest oroligheter.
Vi bodde i Hikkaduwa o åkte tåg själva ner till Galle på södra delen. Sen hyrde vi egen chaufför o for upp till Kandy o sedan ner genom sydöstra delen tillbaka till Hikkaduwa.
Lycka till o ta det med ro.
Mvh Eva
Av Mariat
31 maj 2006 19:24
När man åker till lite oroliga platser tycker jag att det viktigaste är att vara påläst om vad som händer så att man inte stöter sig med någon och att man vet vilka platser man ska undvika.... ofta läser man i pressen att det är oroligt i ett visst land men tar man en närmre titt handlar det oftast bara om en viss region och då kan man ju försöka undvika just denna plats. Nu har du ju det toppen i och med att du har en kontakt på plats som objektivt kan berätta om hur situationen är i landet. Så va påläst och uppmärksam men låt det inte hindra dej från att få en underbar resa!
Av Soch
14 juli 2006 17:49
Hej,

Det händer ingenting för utlänningar, fast undvik oroliga delar, ud har nästan aldrig avrått att inte åka till Sri Lanka.
Av Catta
30 okt. 2006 14:24
Hejsan

Jag har vart på Lanka 3 ggr nu och stortrivs där. Första gången vi åkte dit kom vi fram 1 dag efter Tsunamin, men vi märkte inte så mycket av det hela eftersom vi höll till i Negombo. Visst människorna var tagna och ledsna men för övrigt märktes inget, det voi såg på tv stämde inte alls med verkligheten.
Var även på Lanka förra året i december-januari och märkte inte av några oroligheter.

Nu åker i igen i slutet av december och har pratat med vänner där nere och de säger att det inte är nån fara alls. En annan familjemedlem är där just nu och de har intea märkt nåt.

Men man får väl undvika folksamlingar och de norra delarna av Lanka.
Av Smurfen
17 jan. 2007 21:06
Jag fegade ur och avbeställde vår resa!!
Men med knappt 14 dgrs varsel hoppade vi på en resa till Södra Indien. Det har vi inte ångrat men min brevvän på Sri Lanka har inte svarat mina brev eftert det.
Vi hamnade iallafall i Kerala och staden Thrissur där vi bland annat besökte ett barnhem. Genom den som ordnade resan, som hade kontakterna, kom vi hem till både fattiga och rika. Blev bjudna på god indisk mat. Vi var på elefantfestival med 80 elefanter vackert uppklädda. Besökte teplantage med besök hemma hos ett tidigare fadderbarn till en av dem som var med. Hur människor överlever i denna fattigdom förstår man inte. Värsta är väl att man ganska snart glömmer dem, fast jag kunnat börjat gråta över deras elände närjag var där.Teplantagen med tebuskarna var vackert att se. Köpte med 1 kg te. Hade jag vetat att det var så gott hade jag köpt ett kilo till!Thissur är ingen turiststad så vi var nästan de enda vita. Man fick uppmärksamhet så det räckte till. Alla är så vänliga och ler och hälsar. Fast trafiken och ljudet av den var skräckinjagande de första dagarna sen vande man sig lite. Tog en autorickshaw eller mopetaxi som vi kallade det, dit man skulle. Kostade inte många kronor att ta sig runt.
Indien var en upplevelse man sent glömmer. Skulle gärna åka dit igen, men när man hör er berätta om att det är de som ändå åker till Sri Lanka trots avrådan från UD, då ångrar man sig, fast bara nästan. Ska nog ta mig dit också.