MEXIKO -> KUBA

3 mars 2019 09:01 (redigerad)
Visningar: 1031
Hej alla!

Jag och min sambo tänkte åka till Mexico nu i slutet av mars. Där tänkte vi vara i 2v sedan åka vidare för en till vecka i Cuba.

Har hittat två flygbolag som verkar vara de enda som flyger med direktflyg från Mexico till Cuba; http://www.cubana.cu/ samt www.interjet.com Någon som åkt med dessa?

Letar också efter tips, tänker att vi lander i Cancun. Sedan åker vi förmodligen till Tulum, känns som det är mindre turister här än Playa del Carmen.. Någon som varit här som vet? Alternativ någon som har andra rekommendationer vart vi bör åka? (ej för långt från Cancun)

Även alla rekommendationer om Cuba tas tacksamt emot. Vart ska man bo, se och göra? Vill gärna bort från turisterna till mysiga stränder.

/Bea
Av M4sta86
3 mars 2019 17:32
Var mest vid stränderna i Tulum men ja helt klart mindre turism än PDC. PDC är väldigt mycket liv och rörelse och stränderna där är inte mycket att hänga i granen. Tulum har väldigt mycket finare stränder.
Vi bodde 2 år i rad i PDC för det kändes som en bra utgångspunkt för att göra saker.
Vi besökte bla Cenotes, Cozumel, Tulum, Xpu-Ha, Akumal, Xplore, Tulum Ruins osv. Allt inom en 30 mins resa med Colectivos från PDC.
4 mars 2019 12:42
Jag var en vecka i kuba och åkte till Havana, viñales och varadero och det var den perfekta resan med både stad, landet och vackra stränder. Vi bodde i centro habana vilket är mindre turistiskt än habana vieja (gamla havana). Viñales är lite turistigt då det är väldigt litet och välbesökt men vi kände knappt av det, så mysig by och vacker dal, vi tog en hästtur i dalen där vi fick se hur dom tillverkar tobak, rom, kaffe och ett besök till en mysig sjö, kostade ca 200 kr på aribnb. Varaderos stränder var så fina och vi var nästan ensamma där, vi bodde några gator ner från busstationen och upplevde det inte så turistigt även om det är en liten "stad".
4 mars 2019 19:40
Hej. Aeromexico flyger till Cuba (Havana). Själv flög jag med dem från Cancun, ca 1 timme tar resan. Var bara i Havana några dagar.
Sedan hade jag PDC som utgångspunkt, men valde ett privat boende norr om centrum, där var stränderna ngt bättre än i centrum. Åkte sedan Collectivos till Tulum, hyrde cykel, besökte ruinerna och flera cenotes. Själva Tulum gillade jag inte, ska man bo där så är det troligtvis strandnära man ska välja
Var också en tur till Sian Kaan, men det avråder jag till. OK fina stränder men att skumpa i bil 3 timmar enkel resa... Nej säger jag
Av Hawaii
4 mars 2019 20:11
Mellan de tre bolagen (Cubana, Interjet och Aeromexico) är Aeromexico utan tvekan det bolag jag skulle välja, oavsett pris. Vad jag vet flyger de Cancun-Havana och Mexico City-Havana. Undvik definitivt Cubana.
4 mars 2019 20:16
Citerat från Hawaii:
Mellan de tre bolagen (Cubana, Interjet och Aeromexico) är Aeromexico utan tvekan det bolag jag skulle välja, oavsett pris. Vad jag vet flyger de Cancun-Havana och Mexico City-Havana. Undvik definitivt Cubana.
Håller med ang Aeromexico, nämnde det för dem jag bodde hos i Cancun och som instämde. Visumet till Kuba fixar du lätt på flygplatsen.
4 mars 2019 20:28
Tusen tack för era svar! Funderar dock nu på att kanske skippa både PDC och Tulum och istället åka uppåt i landet, till Isla Holbox. Någon av er som vart där?☺️
Av Lotta29
8 mars 2019 19:52
Citerat från Beatricehannula:
Tusen tack för era svar! Funderar dock nu på att kanske skippa både PDC och Tulum och istället åka uppåt i landet, till Isla Holbox. Någon av er som vart där?☺️
Vi var i PDC i januari och den har ju sin charm med mycket turister och bra shopping.Sen var vi på Isla Mujeres som var lugnare, vi bodde precis vid Playa Northe, helt underbar strand 🌴❤️🌴 så det rekommenderar jag.
Av Ales
14 jan. 2020 13:13
Kom ni iväg?
Vi har nu bokat nästa jul tor till Miami. Vi flyger till Cancun efter tre dagar och sedan tänkte jag flyga Cancun- Havana i ett par dagar innan vi flyger vidare till Miami för ett par dagar.
Behövs det visum Cancun- Havana?
Vad betalade ni för flygbiljetten?
14 jan. 2020 18:39
Citerat från Ales:
Kom ni iväg?
Vi har nu bokat nästa jul tor till Miami. Vi flyger till Cancun efter tre dagar och sedan tänkte jag flyga Cancun- Havana i ett par dagar innan vi flyger vidare till Miami för ett par dagar.
Behövs det visum Cancun- Havana?
Vad betalade ni för flygbiljetten?
En del av svaren finer du I tidigare inlägg. Visum behövs och själv köpte jag det på det flygplatsen. Blev tillfrågad om jag skulle till Havanna. Betalade 20 sedan dollar, sen fixade de resten. Resan tar ca 1 timme, har glömt vad resan kostade, men åkte med Aeromexico. Mycket bra bolag
Av Henrikk
15 jan. 2020 15:07
Citerat från Valpolicella:
Citerat från Ales:
Kom ni iväg?
Vi har nu bokat nästa jul tor till Miami. Vi flyger till Cancun efter tre dagar och sedan tänkte jag flyga Cancun- Havana i ett par dagar innan vi flyger vidare till Miami för ett par dagar.
Behövs det visum Cancun- Havana?
Vad betalade ni för flygbiljetten?
En del av svaren finer du I tidigare inlägg. Visum behövs och själv köpte jag det på det flygplatsen. Blev tillfrågad om jag skulle till Havanna. Betalade 20 sedan dollar, sen fixade de resten. Resan tar ca 1 timme, har glömt vad resan kostade, men åkte med Aeromexico. Mycket bra bolag
Instämmer i ovan, prismässigt betalade vi 1700 per person inklusive bagage, detta var över nyår och lite dyrare än vanligt. mellan 1200 och 2200 såg jag priser, beroende på datum och tid.
Av Ales
16 jan. 2020 11:47
Citerat från Valpolicella:
Citerat från Ales:
Kom ni iväg?
Vi har nu bokat nästa jul tor till Miami. Vi flyger till Cancun efter tre dagar och sedan tänkte jag flyga Cancun- Havana i ett par dagar innan vi flyger vidare till Miami för ett par dagar.
Behövs det visum Cancun- Havana?
Vad betalade ni för flygbiljetten?
En del av svaren finer du I tidigare inlägg. Visum behövs och själv köpte jag det på det flygplatsen. Blev tillfrågad om jag skulle till Havanna. Betalade 20 sedan dollar, sen fixade de resten. Resan tar ca 1 timme, har glömt vad resan kostade, men åkte med Aeromexico. Mycket bra bolag
Tack för svar! Skönt att man kan fixa det på flygplatsen! Nu återstår biljetter Mexico Havanna;)
Av Ales
16 jan. 2020 11:49
Citerat från Henrikk:
Citerat från Valpolicella:
Citerat från Ales:
Kom ni iväg?
Vi har nu bokat nästa jul tor till Miami. Vi flyger till Cancun efter tre dagar och sedan tänkte jag flyga Cancun- Havana i ett par dagar innan vi flyger vidare till Miami för ett par dagar.
Behövs det visum Cancun- Havana?
Vad betalade ni för flygbiljetten?
En del av svaren finer du I tidigare inlägg. Visum behövs och själv köpte jag det på det flygplatsen. Blev tillfrågad om jag skulle till Havanna. Betalade 20 sedan dollar, sen fixade de resten. Resan tar ca 1 timme, har glömt vad resan kostade, men åkte med Aeromexico. Mycket bra bolag
Instämmer i ovan, prismässigt betalade vi 1700 per person inklusive bagage, detta var över nyår och lite dyrare än vanligt. mellan 1200 och 2200 såg jag priser, beroende på datum och tid.
Vi ska åka Miami - Cancun
Cancun- Havanna
Havanna - Miami..
Hoppas vi kan få till bra biljetter, som du skriver vi åker över jul och nyår..
Hoppas få fira nyår i Havanna;)