Mexico i mars

Av Zandran
12 jan. 2016 12:00
Visningar: 1505
Jag och min sambo planerar att åka till Mexico två veckor i mitten på mars. Tänkte flyga till Cancun och sen ta oss vidare därifrån. Har läst mycket om att Isla holbox ska vara helt fantastiskt, stämmer det? Hur är priserna på mat där jämfört med på fastlandet?

Är det roligare att bo i Tulum än i Cancun? Hur är Playa del Carmen, jätte mycket turister?

Bör tilläggas att jag är gravid och kommer vara i vecka 20 när vi reser. Vi är inte ute efter en äventyrsresa men inte heller enbart sol och bad. Vill gärna uppleva lite av Mexico men ändå inte flänga runt för mycket.

Har tänkt mig max tre olika boenden under perioden. Vad är rimligt att betala för flygbiljetter?

Någon Mexico
expert som kan ge lite klarhet i mina tusen frågor? :)
20 jan. 2016 05:03
Hej!

Är i Mexiko nu, tyvärr snart slut på våra
2 härliga veckor.

För att "uppleva Mexiko" ska ska du definitivt undvika Cancun (har bara flugit in & hämtat hyrbil där, men de flesta är överens om att det är ännu mer turistiskt än Playa del Carmen). Playa del Carmen känns ungefär som Las Palmas, det märktes inte ens att vi var i Mexiko! En förmiddag här räckte mer än väl för oss.

Har inte varit till Isla Holbox, det verkar vara ganska dyrt, men är säkert fint.

Tulum är ett mindre ställe, men också väldigt mycket turister. Mycket bättre än Playa del Carmen i alla fall.

Vår rekommendation är kanske några nätter på Isla Holbox, någon natt i Valladolid, gärna Merida om det inte är för långt bort.

Vårt favoritställe utan konkurrens är Bacalar. Jättemysig liten stad 10-12 tusen, massor med konst på byggnader och härliga färger (lite Karibien-känsla), och det bästa av allt: En 20-30 km. lång sötvattensjö som är underbar att bada i! Slår allt annat vi upplevt.

Det är såååå fint att vi åker tillbaks i morgon bitti för våra sista dagar i Mexiko.

Boka inget boende, utan använd AirBnb. Vi har haft fantastiskt fina boende och mött många härliga människor genom AirBnb.

Ha en härlig resa, och våga stanna och äta i de
små rucklen längs vägarna! Spännande käk och härliga människor... :)
21 jan. 2016 18:27
Hejsan,

Isla de Holbox är helt fantastiskt!!! Åk dit om ni har möjlighet.
Tulum är bättre än Playa del Carmen och mycket vackert.

Här kan ni läsa om min resa till Isla de Holbox om ni vill:
http://travelmania.se/category/isla-de-holbox-playa-del-carmen-2011.html
Citerat från Zandran:
Jag och min sambo planerar att åka till Mexico två veckor i mitten på mars. Tänkte flyga till Cancun och sen ta oss vidare därifrån. Har läst mycket om att Isla holbox ska vara helt fantastiskt, stämmer det? Hur är priserna på mat där jämfört med på fastlandet?

Är det roligare att bo i Tulum än i Cancun? Hur är Playa del Carmen, jätte mycket turister?

Bör tilläggas att jag är gravid och kommer vara i vecka 20 när vi reser. Vi är inte ute efter en äventyrsresa men inte heller enbart sol och bad. Vill gärna uppleva lite av Mexico men ändå inte flänga runt för mycket.

Har tänkt mig max tre olika boenden under perioden. Vad är rimligt att betala för flygbiljetter?

Någon Mexico expert som kan ge lite klarhet i mina tusen frågor? :)