Mellanlandning i Tokyo på 10 h mitt på dagen, hinner vi åka in till stan och är det värt det?

Av Ellab
8 jan. 2017 19:43
Visningar: 666
Hej,

Åker i februari och påväg ner till Australien kommer jag kl.10.00 mellanlanda i Tokyo. Där har vi 10 h timmars väntan då planet till Cairns inte går för kl. 20.10.
Är sugen på att åka in till centrum och se lite av staden.
Har kollat på expresståg som tar 1 h att ta sig in, men mina frågor är om det är värt det? Eller tror ni bara det blir stressigt och att det är osmart?
Och om vi ska in vart i stan borde vi åka samt vad ska vi se?

Jättetacksam för svar :)
Av Hawaii
8 jan. 2017 20:01
Med "Tokyo" utgår jag från att du menar Narita Airport? Det tar ung, en timme in till centrala Tokyo. (Från Haneda Airport bara 15 minuter). Med en ankomst 10:00 kan du realistiskt räkna med att vara genom Immigration, ha köpt biljett och vara redo att ta tåget (eller bussen) c:a 11:00 vilket innebär ankomst centrum c:a 12:00. Med en avgång 20:10 bör du nog sikta på att ta ett tåg (eller buss) allra senast 17:30, och helst 17:00 från centrum. Det innebär att du har fem hela timmar. Troligtvis kommer du till någon plats nära Tokyo Station och du kan ledigt promenera runt i centrum och se Ginza och Imperial Palace (från utsidan!), c:a 2 km västerut. Definitivt värt det om du inte har varit I Tokyo tidigare.
PS. Kolla så att ankomst och avgång är till och från samma flygplats. Haneda har också internationella flyg.
Av Ellab
1 feb. 2017 09:24
Hej,

Tack så mycket för svar.
Ja vi flyger till Narita och har kollat så vårt bagage är incheckat hela vägen vilket ger oss mer tid.

Vi får se vilken status vi är i när vi landar men om alla tider klaffar tar vi oss nog en tur in till stan ! :)

Tack!
Av Ellab
19 mars 2017 05:28
Hej!

Tack så mycket för era tips. Vi hann in till Tokyo med god marginal o hann verkligen få känna på den japanska kulturen. Vi besökte området Asakusa.