Mellanlandning Chicago

Av Jisses
3 dec. 2016 13:31
Visningar: 817
Hej!
Vi är en familj på fyra som åker till Usa om ett tag. Vi åker med Lufthansa från Frankfurt till Chicago coh därefter med United airlines till Orlando.
Hur går det till vid denna mellanlandning?
Ska man checka ut och in? Tull? Immigration? Är det papper att fylla i? Vad ska man ha till hands för info i så fall?
Vi har 1h och 35 min på flygplatsen mellan flygen. Har bokat hela resan dvs på samma bokningsnummer. Hur ser våra chanser ut och vad kan man göra om allt inte klaffar? Vem fråga?

Många frågor men detta är vår första resa till Usa så hat lite koll. ESTA är fixat med namnen rätt, vilket jag förstod annars kunde ställa till en del.

Tacksam för snabba svar!
3 dec. 2016 17:00
Ledsen, men 1h35min på ORD är inget drömscenario. Incheckning gör du hela vägen från utreseflygplats men du måste såklart passera immigration, hämta väskor, passera "tulltjänstemannen" med din deklaration, sätta väskorna på transitbandet, ta er igenom ny säkerhetskontroll och därefter ta er till nästa gate på en av världens största flygplatser.

Jag har inga uppgifter på vart er resa går i Florida, men StarAlliance har förmodligen ett senare flyg till er destination. Detta arrangeras såklart utan kostnad med biljett hela vägen i transfer desk.

Edit; nu såg jag ORD-MCO vilket förmodligen innebär att ni ska på sista United planet ner. 1,5h kan gå men det kan lika gärna ta 2h.....tyvärr är min erfarenhet att man inte tar något som helst hänsyn till tighta connection vare sig i immigration eller securityn

Din tulldeklaration fyller du i på planet (fås av personalen)
Av Hawaii
3 dec. 2016 17:34
Ja,. instämmer helt! 1:35 mellan flygen på ORD är verkligen otroligt optimistiskt, och det är ju flygbolagens fel eftersom de alltid utgår från ett "best case scenario". Bortsett från att det utan vidare kan ta 45-60 minuter i kön till passkontrollen och i värsta fall lika mycket tid att sedan gå igenom säkerhets kontrollen kan du nog förstå varför det kan bli kärvt! Tre timmar är mera realistiskt. Var beredda på att tillbringa natten i Chicago, men OM ni har tur och allting klaffar 100-%igt: Lufthansa ankommer på tid, (eller före tid) och det är relativt korta köer, så kan det ju funka.
Av Hawaii
3 dec. 2016 19:07
Kan också vara bra att veta att 1:35 mellan ankomst och avgång rent praktiskt innebär 1:20. United, som regel, stänger dörren ut till "jetbridge" exakt 15 minuter innan avgång. Anledningen är att de siktar på att göra pushback från gaten så snabbt som möjligt, och ofta blir det 5-6-7 minuter innan officiell avgång. Har själv upplevt detta många gånger (hittills 48 flygningar med United under 2016) så jag vet att detta är deras inofficiella "policy" för att kunna ha en on-time-performance som är bra. Jag blev också själv "offer" för det här tidigare i år. Hade en tight connection på LAX och kom till gaten för avgång exakt 14 minuter innan avgång. Dörren ut till jetbridge och flyget var stängd och det fanns inte en enda människa vid gaten. Missade planet till San Francisco men som tur är går de ofta mellan LAX-SFO.
Av Sivan65
4 dec. 2016 11:10
Jag flög via Chicago Ohare i oktober vidare inrikes till Madison. Jag köade nog alla gånger 45 minuter vid immigrations. Sen gick det fort att få väskan och passera ut för Transit. Men jag missade dock Transportbandet där jag skulle ha lämnat väskan. Jag gick på skyltarna Transit och frågade en vakt direkt när jag kom ut i Hallen vart jag skulle ha lämnat väskan. Den ska du ta med sa hon och visade mej vidare till tåget som går mellan terminalerna. Träffade på några andra Svenskar när vi väntade på tåget och dom förstod att jag missat det för transportbandet var bakom stängd dörr till höger om den öppna dörren ut i hallen.
Ingen fara för det var ju bara att lämna in den sen i Terninal 3 för den var incheckad hela vägen.
Tåget mellan terminalerna går snabbt, men sen är det ny säkerhetskontroll och att leta sej till rätt gate.
Vill inte vara negativ men er tid känns knapp.
Men jag har själv rest till Miami med byte i Paris där vi hade bara 1,5 timme vid byte och det gick bra trots att alla varnade att det var knappt. Men som andra svarat så bokas ni om till nästa flyg om ni skulle missa flyget. Lycka till!
4 dec. 2016 19:07
Citerat från Sivan65:
Jag flög via Chicago Ohare i oktober vidare inrikes till Madison. Jag köade nog alla gånger 45 minuter vid immigrations. Sen gick det fort att få väskan och passera ut för Transit. Men jag missade dock Transportbandet där jag skulle ha lämnat väskan. Jag gick på skyltarna Transit och frågade en vakt direkt när jag kom ut i Hallen vart jag skulle ha lämnat väskan. Den ska du ta med sa hon och visade mej vidare till tåget som går mellan terminalerna. Träffade på några andra Svenskar när vi väntade på tåget och dom förstod att jag missat det för transportbandet var bakom stängd dörr till höger om den öppna dörren ut i hallen.
Ingen fara för det var ju bara att lämna in den sen i Terninal 3 för den var incheckad hela vägen.
Tåget mellan terminalerna går snabbt, men sen är det ny säkerhetskontroll och att leta sej till rätt gate.
Vill inte vara negativ men er tid känns knapp.
Men jag har själv rest till Miami med byte i Paris där vi hade bara 1,5 timme vid byte och det gick bra trots att alla varnade att det var knappt. Men som andra svarat så bokas ni om till nästa flyg om ni skulle missa flyget. Lycka till!
Att du lyckades byta plan på CDG är ju iofs en bedrift, men helt irrelevant i sammanhanget då du i detta fallet slapp immigration.

Problemet i TS fall är ju dessutom att de förmodligen bokat in sig på sista flighten för dagen....
Av Birgere
4 dec. 2016 19:35
Men det kanske skulle vara ganska skönt att få en natt vid O'hare istf att fortsätta sent ner till Orlando.
Ett tidigt morgonflyg dagen efter när man ändå är pigg som en mört är ju inte helt fel.
Glöm inte o ringa o informera hotell o hyrbilsfirman bara.