Mellanlanda i Doha?

Av Jema
15 sep. 2007 11:33
Visningar: 48008
Om man flyger med Qatar & mellanlandar i Doha och det är några timmar innan nästa plan ska gå - kan man lämna flygplatsen? Kanske ta sig till havet & äta lunch? Hur är folket där & hur är deras syn på kvinnor?
17 sep. 2007 16:48
Hej Jema

Jag har samma fråga som du, vi landar ca 24.00 och nästa flyg går dagen därpå kl. 13.30.

Min fråga är också måste man ha visa för att lämna flygplatsen för att ta in på hotell eller finns det hotell på flygplatsen?

Vem kan svara även mig på detta? Vi åker den 18/12 till Bangkok och vid utresan har vi 1 tim 20 min mellan planen, men på hemresan är det en tidsdiff på ca 13 - 14 tim.

Vet någon var man kan få kontakt med någon som representerar Qatar airways i Sverige ?
Av Jema
17 sep. 2007 17:00
Då får vi hoppas att någon vet svaret på vår fråga! :)

Jag har hittat en hemsida om själva flygplatsen,
http://www.dohaairport.com/
vad jag kan se där finns det inget hotell på flygplatsen.

Har däremot hittat ett hotell som ligger nära flygplatsen & har havsutsikt & pool :)
http://www.oasishotel-doha.com/
22 sep. 2007 22:47
Mellanlandade i Doha vid två olika tillfällen i Sept. förra året. ena gången sex timmars väntan men det var allt till att snällt sitta kvar. Jag upplevde säkerhetspersonalen var ganska kitsliga av sig, vi var sex personer med var sitt handbagage men vi blev tvingade till att checka in det ena av handbagagen för att fortsätta resan, någon förklaring var inte att tänka på, han hade tydligen bara bestämt sig. Flygplatsterminalen är inte särskilt stor heller, ett par butiker och några serveringar är allt, inget imponerande. Samma i Kuwait där fanns inte ens alkoholhaltiga drycker att köpa på tax-free.
Av Jema
23 sep. 2007 11:22
Jag bokade nonstopbiljetter med SAS i fredags så jag behöver inte tänka på mellanlandning. Men tack för svaret! :)
Av Tretjak
6 juli 2008 23:25
Jag har bokat så att jag har 8 timmar i Quatar. Målet är att dumpa ryggsäcken och bränna in till stan med taxi.
Landar kl. 12 från Bangkok och flyger vidare till Dubai kl. 20. Nån som sett till en bagageförvaring på Dohas flygplats?
Av Piotrek
27 sep. 2008 18:27
För att lämna flygplatsen måste man köpa visum, 30 USD. Ett hotellrum i Doha är svårt att hitta under 100 USD. Enligt policyn där måste man ha giftemålscertifikat för att dela rum med någon av det motsatta könet. Har man inget certifikat får man bo separat, vilket innebär dubbla kostnader. Dela rum med någon av samma kön går dock bra. Homosexualitet är straffbart och kan ge upptill 5 års fängelse. Kvinnor har inte slöjtvång men bör inte visa för mycket hud. Lämpligen dölja axlar och knän.
28 sep. 2008 14:36
Inga problem att dela hotellrum i Qatar med person av annat kön och vara ogift. Så länge man är västerlänning och betalar är det ingen som bryr sig.
Av Alfva
28 sep. 2008 22:00
Bör absolut inte vara några problem att dela hotellrum med någon av motsatt kön som västerlänning, däremot har någon i sällskapet ett utseende som skulle kunna tas för att komma från mellanöstern/valfritt arabland kan det bli ett problem.

Doha flygplats är inget ställe man vill planera att spendera en hel natt, det finns ett snabbmatställe (om jag inte var blind och det fanns fler), en "öppen" taxfree avdelning.
Eftersom vi hade dryga 7 timmar över tills vårt plan till Manila skulle avgå spenderade vi dessa timmar inne på The Oryx Lounge. 35USD/person i inträde, men då ingick snask och dricka. Med tanke på de hårda plaststolarna och kliniska miljön inne på flygplatsen var det väl värda pengar.

Vi hade så pass lång tid på oss att vi faktiskt övervägde att åka in till Doha och ta ett restaurangbesök, men för USD 30 per person att ens komma ut ur flygplatsen valde vi att spendera våra pengar på den stundande semestern istället.

Dock är personalen på flygplatsen väldigt hjälpsam (iaf det vi upplevde)!
Av Fdr
25 juli 2009 14:45
Planerade och fiskade mkt med de olika flygtiderna för att få till Arlanda-Doha-Bangkok t&r med så kort mellanlandningstid som möjligt och lyckades hitta med 90minuter på ditresan och 120minuter på hemresan.

Ville inte bli kvar/fast där allt för länge.

Boka direktflyg med SAS 11 053 SEK(per passagerare inkl. skatter och avgifter) och med Qatar Airways 21.000 för 4! med en mellanlandning!
Jävla galen prisskillnad.
26 juli 2009 10:13
Det ursprungliga inlägget i denna tråd var från 2007. De två senaste från sep. 2008 och juli 2009.
Tillåter mig ändå att göra ett inlägg. Skulle någon fundera på att flyga med Qatar Airways och ha ett längre uppehåll i Doha,
så kolla med någon resebyrå eller med flygbolaget om de erbjuder möjlighet att boka hotellrum i Doha genom Qatar Airways. Kan ju hända att de har specialpriser på hotellen som kan bli betydligt billigare än om man skulle göra en privat hotellbokning. Hotellen i Doha håller annars relativt höga priser. Detta som alternativ till att tillbringa en massa timmar på Dohas flygplats. Har nämligen en känsla av att man med Emirates Airlines har liknande möjligheter om man har ett längre uppehåll i Dubai. Gissar att flygbolagen i Gulfregionen nog sneglar rätt mycket på vad övriga bolag gör för att erbjuda motsvarande service till sina passagerare. Då Emirates Airlines var föregångare när det gällde högre service bör Ettihad i Abu Dhabi och Qatar Airways i Qatar ha studerad Emirates Airlines service för att matcha och kanske helst
överträffa den för att vara konkurrenskraftiga. Alla tre flygbolagen erbjuder service på hög nivå.

Mvh,
Tuareq
26 juli 2009 11:16
Efter att ha varit på Maldiverna 2005 skulle vi också mellanlanda i Qatar. Vi bestämde oss för att göra ett stopover.
De flesta på planet skulle vidare och vek av till transit hallen. Vi gick samma stråk som många av den lokala befolkningen. Visum hade vi inte fixat innan utan kunde "köpa" det. Då 2005 kostade det cirka 100 kr.

Vi tog taxi till Rydges hotell. Vi hade som nästan alltid själv bokat detta hotell via webben. Det verkar finnas många väldigt fina hotell i Qatar.
Vi hade ett dygn i Qatar. Hotellet hjälpte oss att skaffa fram en taxi som körde runt oss hela dagen till ställen vi önskade besöka.
Trots att vi bara hade en heldag hann vi uppleva ganska mycket. Och taxichauffören tipsade oss om en trevlig restaurant där vi hade en härlig middag innan han skjutsade oss till flygplatsen då det var dags att ta flyget åter mot Sverige.
Av Ischaaa
13 feb. 2020 19:37
Hej, någon som vet hur det här fungerar idag? Tänkte flyga till Bali via Doha och då ha 11h att besöka staden på, är det möjligt? :)
Av Evoline
13 feb. 2020 20:25
Citerat från Ischaaa:
Hej, någon som vet hur det här fungerar idag? Tänkte flyga till Bali via Doha och då ha 11h att besöka staden på, är det möjligt? :)
Ja, hade 10h mellanlandning på väg till sydost asien för nån vecka sedan. Åkte ut en sväng och åt middag osv.
Av Jonas73
13 feb. 2020 20:30
Hej,
Det är inga som helst problem. Qatar är idag visumfritt för svenskar. En taxi från flygplatsen in till centrum kostar cirka 50 QAR ( 140 kr). Taxibilarna har taxameter och framkörningsavgiften på flygplatsen är cirka 25 QAR. Återresan är betydligt billigare då framkörningsavgiften i centrum bara är 5-6 QAR. Taxibilarna accepterar bara kontant betalning i QAR. Kan rekommendera ett besök i Souq Waqif med mysiga små butiker och restauranger.