Med tåg i Asien

Av Tur2007
15 apr. 2010 19:09
Visningar: 1206
Just nu håller jag på att boka min nästa resa till Asien och den här gången blir det först Kina och slutligen Thailand. Jag har tidigare bara flugit med Thai och Quantas åt Asien och undrar därför om det är någon som har några erfarenheter av Finnair eller SAS? Jag ska flyga Stockholm-Beijing och Bangkok-Stockholm och kan välja vilket av flygbolagen som helst, och det är alltid lättare att välja då man har en aning om vad andra tycker. Vet någon om man har egen skärm ombord på de här flygbolagen, för det är ju ändå en ganska stark fördel...

Min andra fråga gäller tåg mellan Shanghai och Hong Kong, är det någon som har åkt tåg i Kina överhuvudtaget och hur svårt är det att boka biljetter och hur är standarden ombord? Som ensam tjej kommer jag att färdas den här sträckan, så det är klart att man vill att det ska vara säkert och rent ombord.

Tack för era svar!
Av Marika
16 apr. 2010 00:04
Hej!

Vi har flugit till Thailand med både Thai och Finnair och jag skulle nog vilja påstå att Finnair är bättre än vad Thai är nu för tiden. Enda nackdelen jag kan komma på är att man inte kan ta med taxfree vätskor i handbagaget eftersom man mellanlandar i Europeiskt land. Flygen från Göteborg har inte egen tv-skärm om det inte uppgraderats sedan mans -09.

Ang tågresandet så hittade jag en sida med en massa info: http://www.seat61.com/China.htm

Lycka till med resan!

Kram Marika
16 apr. 2010 01:01
Åkte SAS Sthlm-Beijing 2007. Tyckte det var suveränt. Vi hade egna skärmar. Det bästa var priset (5995:- för 2 pers T.O.R...köpt på TUR-mässan..)
Av Trea
16 apr. 2010 11:07
Mina erfarenheter av tåg i Kina är positiva. Jag har åkt två sträckor (Ulan Bataar - Beijing samt Beijing - Xian). Tågen känns å ena sidan lite mer lyxiga och dekorerade än de svenska, och å andra sidan aningen mindre fräscha (men definitivt helt ok och oftast gott om städerskor!). Om det finns restaurangvagn har den varit helt ok, men jag har också varit med om att få små paket med kex, dricka och liknande i kupén som varit helt ok. Om man reser ensam så handlar väl en hel del om vad det är för plats man bokar, om man ska boka en kupé tillsammans med andra t.ex. Om jag skulle gå till restaurangvagnen skulle jag ju definitivt ta de viktigaste värdesakerna med mig (men det skulle jag ju göra i Sverige också...)
Av Ziesta
16 apr. 2010 11:54
Trea, bokade du tåget på plats i Kina? Svårt att göra sig förstådd?
Jag kommer antagligen också åka tåg där, till hösten.. mellan Shanghai och Xiamen.
Av Tur2007
16 apr. 2010 12:54
Åh va bra, då har jag fått lite bra tips iallafall. Men då är det nog bara att välja det flygbolag som känns bäst för mig antar jag... Har varit inne och tittat på samma sida som du föreslog seat61, och den är faktiskt rätt enkel att förstå och förhoppningsvis kan jag boka min biljett innan jag åker till Kina, eftersom det är skönt att veta att man kan ta sig från punkt A till B på ett enkelt och smidigt sätt, samt att man i förväg vet att man har en garanterad plats. Också bra att veta att tågen är helt ok och förhoppningsvis kan jag boka en kupé för två personer eller om det till och med finns sittplatser, så funkar det faktiskt för mig, vet dock inte hur de har det i Kina på sina nattåg.

Tack för hjälpen!
Av Trea
16 apr. 2010 16:03
Ziesta, jag har inte bokat några tågbiljetter i Kina. Ena gången bokade jag i Sverige och den andra gången hade vi sällskap av kineser som hjälpte till. Men jag tycker inte att du ska oroa dig så mycket! Kineserna har blivit mycket bättre på engelska på senare år. Alla pratar inte engelska, men i de stora städerna, på hotell och bland yngre människor tycker jag att det går hyfsat att kommunicera, åtminstone på lite basal engelska. Och om alla i en butik inte kan engelska kan de ofta ropa på nån kollega som kan osv. Sen ska man ju inte vara orolig för att kommunicera genom att rita, peka och gestikulera heller! Tänk också på att kineser nästan alltid förstår västerländska siffror (även om det finns ett eget siffersystem på kinesiska).
Av Joakimn
21 apr. 2010 11:57
1:Finnair äger:

2.Åkte tåg genom fd sovijet(transibiriska järnvägen sen vidare genom kina, shanghai-Hongkong var det minsta problemet..köpet biljetter vid kassan utan problem..
flög från hongkong till Bangkok,vidare med tåg ner till malajsia,singapore flyg till jakarta sen tåg genom java mot Bali..sen tåg tllbaka till Bangkok..
tåg i Asien=inga problem../lycka till
Av Tur2007
2 maj 2010 11:35
Jättebra då tar jag nog tåget mellan Shanghai och Hong Kong, det kan ju faktiskt vara en upplevelse verkar det som.

Tack för alla era tips!
13 feb. 2015 12:15
Hej! Jag vet att denna tråden är ngra år! Men är det ngn som har åkt tåg från bejing nedåt Sydostasien? typ Hanoi? Var inne på denna läk http://www.seat61.com/China.htm som Marika tipsade om... vill gärna veta då jag ska åka transmongoliska järnvägen och sen fortsätta ner i Sydostasien!

Tacksam för svar...