Med Läs-och-res till Tibet

Av Bll
24 juni 2012 20:30
Visningar: 2384
Hej !
Vi funderar på att åka med Läs-och-res till Tibet nästa sommar. Är det någon som har erfarenhet av detta ? Vi skall resa med tåg från Peking till Lhasa. Därefter reser vi runt i Tibet några veckor för att sedan flyga tillbaka till Peking.
Är nyfikna på hur resan var upplagd. Positiva och negativa tankar.
Har ni rest en liknande resa på annat sätt , så är vi intresserade att ta del av erfarenheter. T.ex. hur är det att vistas på så hög höjd ?
Hör gärna av er ! Bodil
Av Bibby
25 juni 2012 01:19
Aldrig hört talas om dem. Nån länk?
Nästa sommar??

Vet inte vilken höjd det ligger på men jag var i Bogota (2.600 m) och Quito (2.800 m) och hade inga som helst problem med det, har kompisar som vart där också och samma där, inga problem alltså.

Pratade med en inom turistindustrin i Kina i veckan och hörde att det är/kommer bli mycket svårare att få tillstånd att besöka Lhasa (eller hela Tibet?) nu. Denna resebyrån (Tui) verkar överväga att helt lägga ner sina resor dit, eller åtminstone kraftigt sänka sin prognos för resor dit.
Eftersom jag inte planerar att åka dit nu så bad jag inte om mer uppgifter men är tydligen ganska nya direktiv. Har du inte extremt goda kontakter med de lokala myndigheterna/resebyråerna i Tibet så kan du glömma att åka dit. Detta är lite inside info som jag förstod det, inte officiellt direkt.

Så mitt råd är att hålla koll på vad som händer och inte lita på allt som denna läs-och-res säger då de kanske inte har full koll på läget (ännu).

EDIT:
Var tydligen inte så inofficiellt eller nytt, jag som inte håller koll bara...
http://ttgnordic.com/news/item/3078-bhutan-opens-up-to-tourism-tibet-closes
Av Bibby
25 juni 2012 11:46
Oki.

Svårt att tänka mig att den typen av "resebyrå" får nån prioritet hos de kinesiska myndigheterna...
Av Bll
25 juni 2012 19:35
Hej igen ! Tack för snabbt svar. Det visar sig helt rätt att Kina stängt gränsen för turister åtminstone fram till september i år. Läs- och res har fått ställa in årets resa. Tråkigt. Vi får väl se om vi kommer iväg nästa år......
Av Dirgis
25 juni 2012 23:28
Hej!
Jag tar alltid hjälp av lokalbefolkningen dit jag vill resa istället för någon resebyrå.
Genom medlemskap i www.couchsurfing.org och www.hospitalityclub.org kontaktar
jag lokalbefolkning. Det är en ovärderlig hjälp.
Jag har varit i Peru. Där kände jag den tunna luften i Cuzco(3400m) men när jag reste
till Puno fick jag höjdsjuka. Där finns en läkare som hotellen anlitar.
Jag fick ligga två nätter med syrgas på hotellet eftersom syrenivån i blodet inte var tiilfredsställande.
Läs på om höjdsjuka både på eng och sv.
18 nov. 2012 18:52
Hej!
Har åkt med läs och res vid 2 tillfällen och har varit väldigt nöjd.
Sista resan jag gjorde var till Nepal och 3 veckors vandring i Dolpo nära tibetanska gränsen.
En fantastisk upplevelse! Högsta passet vi var uppe på var 5600 m.
Visst var det jobbigt med den tunna luften men efterhand så vande man sig. Värst var nog kylan ner till -15 grader i tält.
I februari åker jag "på äventyr i Burma" med läs och res. Funderar även på att följa med på deras vandringsresa till Ladak i Indien till sommaren.
Hör av dig om du har fler funderingar.
Ann
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Mgoser
2 jan. 2013 13:47
Citerat från anteee:

Jag gjorde en liknande resa. Med Tåg Till Lhasa och flyg därifrån.....

Du kommer definitivt känna av höjden på tåget. Den går upp mot 5000 meter.
Tågrutten till Lhasa är det bästa sättet att förebygga höjdsjuka , mycket skonsammare än att flyga in , eller ( värsta alternativet ) landrutten Kathmandu-Lhasa.
Höjden går endast upp till 5076 meter ( Tangu La-passet ) på kartan , den effektiva höjden är betydligt lägre eftersom alla andas in extra syrgas efter Golmud. Annat förebyggande du kan göra är att undvika ansträngning första dagarna ( faller sig ganska naturligt på tåget ) och att medicinera med Diamox om flyger direkt in eller tar Ktm-Lhasa rutten.

"som alla andra kommer du även att anpassa dig till höjden i Lhasa efter ett dygn eller två"

Håller knappast med om att "alla" acklimatiserar i den här i den här tidsskalan , efter bland annat många månader i Leh , samma höjd som Lhasa. Räkna med tre nätter minimum för grundläggande acklimatisering , och var medveten om att fullständig anpassning tar betydligt längre tid : producera röda blodkroppar tar mer än en vecka t.ex.
Av Jekman
6 jan. 2013 10:22
Tibet öppnar och stänger lite från och till verkar det som. Vi var där i maj 2012, men sen stängde det tydligen i juni. Nu är det öppet igen. Vi reste med Kinalotsen, och de verkade vara ganska uppdaterade på hur det var, och sa t o m att det skulle stänga under hösten.
Läs och Res har jag hört gott om, men har ingen egen erfarenhet.
Johan
Av Mgoser
15 jan. 2013 10:28
Citerat från jekman:
Tibet öppnar och stänger lite från och till verkar det som. ...Vi reste med Kinalotsen, och de verkade vara ganska uppdaterade på hur det var, och sa t o m att det skulle stänga under hösten.
Det finns två protestsäsonger , tibetaner talar om Gu Chu Sum - nio , tio och tre , dvs. september , oktober och mars. Mars syftar tillbaka på mars 1959 , och kan ses som en regel nu : Tibet har varit stängt i mars varje år sedan 2008. September och oktober ( syftar på ett par stora revolter under åttiotalet ) är relativt högtippade för stängningar också , och i och med det var partikongress med känsliga byten av ledare i partitoppen så var en stängning i det närmast garanterad. Minsta risk för stängningar under senvinter och innan mars, och mycket mindre turister. Lhasa dagtid är betydligt varmare än vad dom flesta väntar sig , jag tofflade runt i sandaler med sockar i november. Minusgrader på nätterna.
Citerat från anteee:
Jo, i princip alla acklimatiserar sig till höjden i Tibet. Det är ytterst ovanligt att man inte gör så.
Mgoser snackar skit som påstår något annat.
Och hur blev " räkna med tre nätter minimum för grundläggande acklimatisering " lika med aldrig ? Diskussionen handlade om ditt påstående att "alla" , utan reservationer , anpassar sig till 3600+ meters höjd på " ett dygn eller två" , oavsett hur fort man tar sig dit. Vem som helst som har tillbringat en längre tid på den höjden ( i mitt fall i första hand Leh i Ladakh ) har sett att ett hyftsat antal människor mår rätt illa de första dagarna . En liten men viktig grupp som inte följt riktlinjerna ( http://korta.nu/prev ) får också finna sig i att söka upp sjukhuset .
Citerat från anteee:

Man ska naturligtvis hålla sig ifrån Diamox också. Läkemedel för att "lura" kroppen är idiotiskt ..
Bästa boten är gradvis stigning , minst en hel natt först mellan två och tretusen meter. Flyger man in så är den medicinska rekommendationen att förebygga med Diamox , som har samma mekanism som naturlig acklimatisering : ökad bikarbonatutsöndring sänker pH , vilket gör det möjligt att öka andningen.
Själv var jag länge skeptisk till att använda Diamox , nu tar jag det regelmässigt åtminstone nattetid varje gång jag har mindre än två acklimatiseringsnätter mellan två och tretusen först. Jag blir inte sjuk utan , men sover väldigt mycket bättre.

Eftersom tåget ger mindre än en hel natt under tretusen först , så tjänar förmodligen de flesta på att använda Diamox. Bästa allternativet hade varit ett stopp i Xining. Prata igenom det med en doktor i samband med vaccinering osv , och kolla upp att du inte är allergisk mot sulfapreparat.
23 feb. 2013 15:28
Jag har rest med Läs och Res 20 gånger och tycker att de blir allt sämre, 40 % av mina resor har avvikit från resplanen och därmed har jag inte fått den resa jag betalat för. Min sista resa med dem var "Natur i Sydasien" dec-12/jan-13. Har även varit i Tibet med företaget. Landet var en stor upplevelse, vissa av oss sju som deltog blev höjdsjuka. Jag har gjort tio vandringar på hög höjd, 5 - 6 000 meter, och aldrig varit riktigt höjdsjuk, men haft lätt huvudvärk ibland innan jag blev höjdanpassad. Rätt anpassning till hög höjd är viktig! Ta det lugnt de första dagarna på hög höjd så går det säkert bra på resan.
Av Dirgis
23 feb. 2013 17:09
Jag kommer att resa i Asien med lokal resebyrå från Uzbekistan och jag har köpt en specialdesignad resa längs Sidenvägen.
Läs och res använder sig av lokala resebyråer. Den lokala resebyrån jag använde i Peru visade sig arbeta för Läs och res. Idag så sprider sig snabbt på nätet om människor inte är nöjda.
23 feb. 2013 21:41
Hej Dirgis!
Att man använder sig av lokala guider kan vara ok om de är bra, men man får inte låta dem bestämma hur resan som kunder köpt skall utformas. Det är arrangörens ansvar. Om en arrangör, som i fallet Läs och Res, har 40 % avvikelser från de resplaner kunder köper resor utifrån är någonting fel. Man skall ha den resa man betalar för!!! Jag har besökt 107 länder, varav 20 med Läs och Res som arrangör. Ingen av mina egna arrangerade resor kommer i närheten av allt strul som som förekommer hos Läs och Res. Det borde vara tvärtom för det är de som är "proffsen".

Företag som sköter sig skall ha beröm. De som inte ger kunden den resan den betalar för skall fram i "rampljuset".

Ha en bra resa i Asien!"
Av Dirgis
24 feb. 2013 06:13
Jag använder lokala guider för att jag designar mina resor själv. Dessutom ber jag också om referenser från olika resebyråer och undviker att välja "uppstickare". Min målsättning är att använda lokala guide, hotell mm. När jag reste i Peru i våras blev det känt för mig att 80% av landets turisminkomsterna går till internationella företag . I Syd-och Centralamerika köpte jag en multiflight till olika ställen och när jag kommit till varje nytt ställe
sökte jag upp en lokal resebyrå och presenterade mina önskemål.
Av Bll
26 feb. 2013 21:23
Tack för alla svar och goda råd ! Vår resa börjar nu ta form. Vi planerar att resa med en liten researrangör Far Away Adventures ! Någon som har erfarenhet och har rest med dom ? Tibet och Nepal. Vi ser fram emot en spännande resa .
27 feb. 2013 14:07
Det var nog bra att ni valde en annan arrangör än Läs och Res!
Önskar er en fin resa!
Av Bll
1 mars 2013 19:59
Tusen Tack :-)