Maui

Av Elinw
4 apr. 2016 22:16
Visningar: 527
Hejsan alla glada medlemmar. NU ä det så att jag och min kille ska åka till Maui i juni och vi vill jätte gärna ha tips på vad man absolut inte får missa där och vad som finns att göra. Sen tänkte jag även fråga vart det är störst chans att se delfiner på Maui. JAg blir glad för alla svar, hoppas ni har några tips.
Elin
Av Hawaii
4 apr. 2016 23:35
Delfiner kan man se i princip överallt. Havet är ju deras hem och de känner sig definitivt inte begränsade till ett speciellt område. Men det vill till att man är uppmärksam, speciellt om man är på en strand och spanar ut mot havet.

För övrigt: kör Highway 340 i nordvästlig riktning från Kahului, längs kusten. Fantastisk natur (och en MYCKET small väg!).

"Highway to Hana", Väg 36, som blir väg 360 ung. halvvägs till Hana. En annan upplevelse typ Hwy 340 ovan, men mycket mera "berömd". Stanna till i Hana. Finns flera trevliga ställen för lunch, men fortsätt förbi Hana, c:a 10 miles (16 km) till Haleakala National Park, och vandra uppför sluttningen på Pipiwai Trail, ung. 2 miles (3 km) genom en makalös bambuskog till Waimoku vattenfallet. Fantastisk växtlighet.

Iao Valley, precis västerut från Wailuku.

Personligen tycker jag de små byarna på norra kusten är mycket trevligare än t.ex. Lahaina, som är nerlusat med turister. Men som sagt beror ju mycket på var ni ska bo. Har ni det fixat? Haiku har en trevlig restaurang (Colleen's). Paia har en hel del också.
Av Elinw
5 apr. 2016 10:34
Heej! Ååh tack snälla för massa tips, vill göra allt. Ser så framemot det! Allt är bokat och klart vi ska bo på ka'anapali beach :D
Av Hawaii
5 apr. 2016 17:26
Ahhh, OK, ja Ka'anapali är där som de flesta stora hotellen finns. Blir definitivt fint, men också lite längre körning till de olika platserna. Hana - definitivt en heldag t.ex. Ha en fin resa!