Mat i incheckad väska usa.

1 sep. 2008 12:23
Visningar: 46390
Hej ska resa till usa snart och besöka släkt, de fråga om jag kunde ta med lite svenska delikatesser ;)
Dip,bearnaise sås på påse (torr) samt en räkost på tub.
Vad tror ni om det ?immigrations?
Av Jesperw
1 sep. 2008 15:12
Jag skulle inte chansa på det, men jag har å andra sidan kanske en alltför stor respekt för amerikanska tullare/immigration.

Amerikanska ambassaden kan säkert svara på din fråga, så har du svart på vitt vad som gäller. Ring dem! Dela gärna med dig av vad du kom fram till.. :-)

Trevlig resa!

/Jesper
Av Micke75
1 sep. 2008 15:18
Jag har hört att det är stenhårt på att föra in livsmedel, om det inte är stora grejor så skicka det på post, vi har skickat chokladaskar, godis m.m. till en bekant i USA och det kom fram utan problem.
Det roliga är att man kan få saker tillbaka, jag har alltid velat prova ost på sprayburk och fick 2 burkar, man kan förstå varför vikt är ett problem där, det var ju beroendeframkallande, tur att jag inte vet vart det går att köpa här hemma.

Micke
Av Marilcj
1 sep. 2008 15:26
Dottern besökare har inte haft några problem när de packat ner det i väskor som checkats in, men då har det ju mestadels rört sig om choklad, smågodis, oboy o likn.
Anhörig till hennes kamrat hade med 5 stora påsar oboy i resväskan bla och han hade inte haft några problem!
Av Hejsan
1 sep. 2008 15:50
Hej!

Torrvaror är generellt inget problem, men kan i scanningen förväxlas med annat mer förbjudet pulver, varför de förmodligen kommer att öppna och gå igenom din resväska.
Räkosten skulle jag antingen checka in eller lämna hemma, eftersom det räknas som vätska och då är det totalt max en deciliter som du får ta med i handbagaget.

///A
1 sep. 2008 19:03
Det gäller väl mest handbagage va? Jag tror inte dem bryr sej så mycket om var du har i väskan om det inte är något farligt. Chansa i alla fall, det värsta som kan hända är ju att dem öppnar din väska och tar maten...
När jag skulle åka hem till Sverige hade jag kakor, godis i bagaget med mej, men dem var kvar när jag öppnade väskan i Sverige :)
Av Jessib
1 sep. 2008 20:56
Jag har åkt med lite allt möjligt i väskan, typ hostmedicin och öl och aldrig haft några problem. Föresten, vad det låter spännande men en uns snuskigt med ost på sprayflaska, det måste jag prova:)
1 sep. 2008 21:03
ost på spray flaska? hmm det låter riktigt lurigt bara i amerika bara i amerika som ja brukar säga :P
Av Lucas2-
1 sep. 2008 21:59
Det mesta brukar gå bra i det incheckade bagaget såvida det inte rör sig om sådant som du på tulldeklarationen förklarat att du inte medför.
Det kan vara klokt att inte låsa resväskan för om tullen ser något som verkar misstänkt öppnas väskan med våld om det behövs och du har då inte rätt till ersättning.
Av Familyb
2 sep. 2008 09:29
Jag skulle vilja säga lås ALDRIG resväskan till USA!! En plattång, badleksak, hårspraysburk eller tjock bok kan vara orsak att öppna väskan....och de har rätt att totalförstöra om den är låst...så lås EJ! Vad gäller mat och övrigt har jag en vän vars pappa tagit med falukorv till honom!! haha! utan problem! Men allt organiskt som frukt&bär är absolut förbjudet så glöm inget äpple du fått på flyget i handbagaget när du går av... ät upp eller lämna i planet. Lycka till! (Vi tog med oss Publix mac&cheese och färdig chocolatechipkakdeg på tub hem =)
2 sep. 2008 12:31
Ja det blir till att prova, klart är att det ska checkas in.
Räkost spray?? ;-)
2 sep. 2008 13:11
Hallå,
Har flugit ett antal ggr till USA nu och det är inga konstigheter att ta med sig lite matvaror i det incheckade bagaget. I handbagaget kan det vara lite kinkigare. Vi har fraktar massvis med kaviar och andra svenska matvaror. Det man ska vara försiktig med isåfall är väl kanske om man stoppar i ett kilo ost eller ett kilo skinka i väskan.

Landade i söndags på Newark och hade en smörgås med lite ost och skinka i handbagaget som jag aldrig åt upp. När vi stod och väntade på bagaget kom så en hund som vi trodde letade efter knark i väskorna men det visade sig att de letade efter matvaror med kött i. Han markerade på min väska och jag fick lämna ifrån mig min smörgås. Blev lite svettig ett tag när han markerade kraftigt på väskan ;)

Vad gäller att låsa resväskor så händer det titt som tätt att de går igenom våra incheckade väskor på väg från USA till Sverige. Lås aldrig väskan då bryter de bara upp den.

/ Martin
2 sep. 2008 13:14
ja senast när ja va i usa så hittade ja en lapp i väskan med att dom hade sökt igenom den i tullen :P ja bara undrar hur dom fick igen den? för det va knappt så ja fick igen den innan ja åkte hem :P men på landvetter så såg den för baskat välstängd ut :D imponerande
Av Ullisnh
7 sep. 2008 23:32
Citerat från familyb:
Jag skulle vilja säga lås ALDRIG resväskan till USA!! En plattång, badleksak, hårspraysburk eller tjock bok kan vara orsak att öppna väskan....och de har rätt att totalförstöra om den är låst...så lås EJ! Vad gäller mat och övrigt har jag en vän vars pappa tagit med falukorv till honom!! haha! utan problem! Men allt organiskt som frukt&bär är absolut förbjudet så glöm inget äpple du fått på flyget i handbagaget när du går av... ät upp eller lämna i planet. Lycka till! (Vi tog med oss Publix mac&cheese och färdig chocolatechipkakdeg på tub hem =)
Angående att låsa väskan eller ej. Det finns speciella hänglås (TSA-lås) som man kan köpa som amerikanska tullen kan öppna utan att förstöra. /Ullis
8 sep. 2008 08:14
Jag och två kompisar checkade in mat i väskorna när vi skulle till London en gång för att ge till en som bor där. Dom skanar ju alla väskor men vi kunde inte se att dom öppnat dom och rotat runt. Och i London är dom väldigt hårda med säkerheten tror inte att de hade varit några problem faktist. Så länge du inte har något i handbagaget. Men om du vill vara 100% säker så kan du ringa till tullen och fråga!
24 sep. 2008 22:23
Hej efter 3 härliga veckor i usa e det dags att åka tbax till kalla sverige.
Jag testade att ta med räkost och en vanlig ost, det slang igenom immigrations så det var bra.
Det verkar som det är just handbagage som e känsligast.
Mvh E
Av Peter_o
13 nov. 2011 22:44
Citerat från addicted:

Det verkar som det är just handbagage som e känsligast.
Mvh E
Nä, det spelar ingen roll om otillåtna varor är i handbagage eller incheckat. Orsaken till begränsningen av matvaror är främst för att man inte vill ha i t ex skadeinsekter från andra världsdelar.

/PeterO
14 feb. 2014 22:49
Får man ta med sig chiops ifrån sverige. Borde ej vara problem. Maria montezami får ju svenska ostkrogar till sig i usa!!!
14 feb. 2014 22:49
Vi har kombinations lås på väskan så det går ej att öppna.
Av Peter_o
15 feb. 2014 00:26
Citerat från Spirello:
Vi har kombinations lås på väskan så det går ej att öppna.
Den kommer att öppnas om tullen vill se vad som är i, och du får ingen ersättning för förstörd väska. Du måste ha TSA-godkänt lås, om du vill låsa väskan.

/PeterO
Av Birgere
15 feb. 2014 00:33
Håller med om att det är viktigt att ha ett TSA lås på väskan, inte alls kul att få låset uppbrutet
Av Hawaii
15 feb. 2014 03:11
Inga problem med chips i baggaget. Och det är inte tullen som kommer att bryta upp låset utan TSA, d.v.s. säkerhets-kontrollen. Tull personalen (Customs) öppnar ev. väskan när man går genom tull kontrollen bara och man är alltså själv där då och kan hjälpa dem att öppna den.
Av Peter_o
15 feb. 2014 11:29
Citerat från Hawaii:
Inga problem med chips i baggaget. Och det är inte tullen som kommer att bryta upp låset utan TSA, d.v.s. säkerhets-kontrollen. Tull personalen (Customs) öppnar ev. väskan när man går genom tull kontrollen bara och man är alltså själv där då och kan hjälpa dem att öppna den.
Självklart när du säger det. Tänkte inte. Men som sagt, väskan kan bli öppnad med våld.

/PeterO
15 feb. 2014 11:49
Alternativet om man inte har TSA-lås är att inte låsa väskan alls....
15 feb. 2014 14:18
Citerat från Hawaii:
Inga problem med chips i baggaget. Och det är inte tullen som kommer att bryta upp låset utan TSA, d.v.s. säkerhets-kontrollen. Tull personalen (Customs) öppnar ev. väskan när man går genom tull kontrollen bara och man är alltså själv där då och kan hjälpa dem att öppna den.

Vi fick två väskor kontrollerade och då var vi inte med. De hade lagt en lapp i väskorna att de var kontrollerade av TSA.
Av Hawaii
15 feb. 2014 16:25
Citerat från Helene63:

Vi fick två väskor kontrollerade och då var vi inte med. De hade lagt en lapp i väskorna att de var kontrollerade av TSA.
Om jag inte var klar i mitt svar:
Vid tull-kontrollen är man alltid närvarande och kan alltså öppna väskan själv
Vid TSA-kontrollen är man INTE närvarande och proceduren som du nämner är att de öppnar väskan och lägger sitt lilla visitkort där.
15 feb. 2014 17:03
Citerat från Hawaii:
Citerat från Helene63:

Vi fick två väskor kontrollerade och då var vi inte med. De hade lagt en lapp i väskorna att de var kontrollerade av TSA.
Om jag inte var klar i mitt svar:
Vid tull-kontrollen är man alltid närvarande och kan alltså öppna väskan själv
Vid TSA-kontrollen är man INTE närvarande och proceduren som du nämner är att de öppnar väskan och lägger sitt lilla visitkort där.
Ja jag läste inte tillräckligt noga, du har självklart rätt.