massa frågor inför USA resa!

9 aug. 2016 17:04
Visningar: 534
Hej!
Reser snart till USA för första gången och är en mycket ovan resenär,så tänkte ställa lite för er vana resare säkert dumma frågor,men here we go!

1. ESTA är fixat,APIS är ifyllt på flygbolagets hemsida,något mer som måste fyllas i innan resa?
2.Kommer checka in online, gör man det för oss två resenärer samtidigt eller en i taget? så man får plats bredvid varann på planet tänkte jag på mest.
3.Skriver ut boardingkort hemma, reser man med ett o samma boardingkort hela vägen trotts att vi mellanlandar i Frankfurt,eller får man ett nytt där?
4.vad sker vid mellanlandningen? bara att gå till nästa terminal och visa boardingkort där eller?
5.Reser hela vägen från Sverige till USA med Lufthansa,då ska väskorna åka vidare utan att behöva ta ut dom i Tyskland va? även att vi byter plan?
6.Väl i USA kan jag och min flickvän gå fram samtidigt till immigration? eller en i taget? då hon känner sig osäker på att prata engelska ifall de ställer´´komplicerade´´ frågor. och rädd för att fatta/svara fel.
7. behöver man tulla snus,tänkte få med två stockar,en i handbagage och en i resväskan. behövs detta skrivas upp nånstans?

om jag missat något viktigt,säg gärna till! tacksam för svar :)
9 aug. 2016 18:09
1) Nej, det räcker så.
2) Ja, du checkar in båda samtidigt.
3) Du ska få boardingkort för båda flygen.
4) Ja, du byter bara gate.
5) Väskorna behöver inte hämtas i Frankfurt
6) Man brukar kunna gå upp ett par samtidigt
7) Det borde stå på tullformuläret om du ska nämna det. Det är ju specifika ja och nej-frågor.
Av Hawaii
9 aug. 2016 18:12
Jag gör ett litet försök då!
1. Tror nog att det skulle räcka men någon annan kan bekräfta.
2. Om ni har två separata bokningar får ni checka in separat också men trots det kan ni ju ta platser tillsammans. Har ni tillgång till 2 datorer kan ni checka in samtidigt t.ex. och även om det inte går så är det knappast några problem.
3. Du får ett boarding kort för varje sträcka.
4. Precis.
5. Ja, väskorna checkas hela vägen.,
6. En familj kan gå fram samtidigt men i andra fall tycker de inte om det. Kan nog variera beroende på personal. Nog bäst att gå fram en i taget. De är vana vid resenärer som inte pratar flytande engelska.
7. Ingen aning!
PS. Ser att Marie redan svarat och att våra svar skiljer sig lite ang. 2 och 6. Nr. 2 kan nog variera men har man 2 olika bokningsnummer tror jag man måste checka in separat. Nr. 6 - har själv försökt detta ett par gånger med min flickvän och det gillades INTE. Som sagt, beror nog mycket på pass-kontrollanten.
Av Birgere
9 aug. 2016 18:41
Några tillägg bara.
I Frankfurt får ni även passera passkontrollen men flyger ni Lufthansa med båda flygen slipper ni security.
Bara att följa skyltarna till er gate, kolla på monitorerna när ni kliver av planet.

Åker ni som "familj" så ska ni gå upp till passkontrollanten tillsammans då ni har en gemensam tullblankett.
Max 1 stock per person tullfritt så två är OK med 2 pers.
9 aug. 2016 18:54
Tack för alla svar! vi har gemensam bokning så då ska ju in-checkningen bli ihop då förstår jag, vi är ju inte gita och har olika efternamn,så då får vi gå fram en och en till immigration.
vi reser hela vägen med Lufthansa så skönt att slippa en security check till då :)
tror jag har koll nu då,alltid mkt man ´´oroar´´ sig för,säkert mycket i onödan,men lika bra att fråga er som vet :)
Av Hawaii
9 aug. 2016 19:09
Ja, att oroa sig är helt onödigt! Se rese-dagen som avkoppling! Allt kommer säkert att funka helt utmärkt.
9 aug. 2016 20:31
Vill bara tillägga att ni räknas som en familj i USAs passkontroll om ni bor på samma adress (sambos), ni behöver då bara fylla i en tulldeklaration på flyget (är ett blått formulär om jag kommer ihåg rätt) men det kan flygvärdinnorna/värdarna hjälpa er med om ni behöver. Passkontrollanten kommer att fråga hur ni är familj och då svara ni bara att ni bor ihop.

Jag och min man var i USA innan vi gift oss och då gick vi igenom passkontrollen tillsammans.
Av Asok
9 aug. 2016 20:39
Jag o min väninna går alltid fram tillsammans när vi reser ihop. Helt ok

Citerat från Theserpents:
Tack för alla svar! vi har gemensam bokning så då ska ju in-checkningen bli ihop då förstår jag, vi är ju inte gita och har olika efternamn,så då får vi gå fram en och en till immigration.
vi reser hela vägen med Lufthansa så skönt att slippa en security check till då :)
tror jag har koll nu då,alltid mkt man ´´oroar´´ sig för,säkert mycket i onödan,men lika bra att fråga er som vet :)
9 aug. 2016 22:13
Tack alla för era svar! känner mig lite tryggare och med bra koll nu :)
15 aug. 2016 16:08
Föresten, när man väljer att checka in online hemma 24h innan, skriver man även ut bagage taggar eller vart får jag dom då på arlanda?
15 aug. 2016 16:23
Citerat från Theserpents:
Föresten, när man väljer att checka in online hemma 24h innan, skriver man även ut bagage taggar eller vart får jag dom då på arlanda?
Smidigast är om ni checkar in i automaten på Arlanda, kommer inte ta längre tid än att behöva gå dit och få bagage-taggarna! :)
Av Birgere
15 aug. 2016 18:33
Citerat från Andyttio9:
Citerat från Theserpents:

Föresten, när man väljer att checka in online hemma 24h innan, skriver man även ut bagage taggar eller vart får jag dom då på arlanda?

Smidigast är om ni checkar in i automaten på Arlanda, kommer inte ta längre tid än att behöva gå dit och få bagage-taggarna! :)
Nja, bäst är att checka in hemifrån antingen med mobilen (lufthansas app) eller printa boardingcarden så att ni även då får välja platser. Sedan är det bara att scanna boardingcarden vid automaten så kan ni välja att printa ut bagagetaggarna.
16 aug. 2016 11:20
Citerat från Jennycarlsson78:
Vill bara tillägga att ni räknas som en familj i USAs passkontroll om ni bor på samma adress (sambos), ni behöver då bara fylla i en tulldeklaration på flyget (är ett blått formulär om jag kommer ihåg rätt) men det kan flygvärdinnorna/värdarna hjälpa er med om ni behöver. Passkontrollanten kommer att fråga hur ni är familj och då svara ni bara att ni bor ihop.

Jag och min man var i USA innan vi gift oss och då gick vi igenom passkontrollen tillsammans.
Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter att resa in som sambo (utan barn på resan).

Vi har vid alla (6) tillfällen gått fram tillsammans men haft var sitt deklarationskort. Inga problem.

Vid samtliga tillfällen har de krävt att vi fyller I VAR SIN deklaration. Första gången röt t o m gubben disken "in your country it may be ok, but in this country it is not" (att räkna sig som en familj då man är ogift...). Han var förmodligen på dåligt humör.

Efter det har vi vid ett par tillfällen frågat om det är ok med en deklaration, men de har alltid velat ha en för varje då vi inte varit gifta. Möjligen är det en annan sak om man har barn (med sig).

Som Hawaii säger är det mycket beroende på personal. Var bara lugn och trevlig. Gå fram när det är din tur och fråga om det är ok om din girlfriend kommer fram samtidigt.
16 aug. 2016 11:22
Nu är det ett par års edan jag flög med Lufthansa till USA (Florida) och då gick det INTE att checka in online hela vägen eller att få boardingkort hemma för hela resan.

Nu svarar alla att det går så då har de säkert ändrat rutinerna. Det känns bra, för det var drygt att inte få göra det. Då fick vi veta att de (Lufthansa) ville SE resenären som checkades in.
16 aug. 2016 20:54
Citerat från Nisse2ears:
Nu är det ett par års edan jag flög med Lufthansa till USA (Florida) och då gick det INTE att checka in online hela vägen eller att få boardingkort hemma för hela resan.

Nu svarar alla att det går så då har de säkert ändrat rutinerna. Det känns bra, för det var drygt att inte få göra det. Då fick vi veta att de (Lufthansa) ville SE resenären som checkades in.
ja är ju osäkert när man hör olika saker, men när jag checkar in hemma 24h innan om jag får två boardinkort då så lär det väl vara hela vägen, annars har vi iaf gott om tid i frankfurt om det skulle behövas checkas in manuellt där.
Av Hawaii
16 aug. 2016 21:13
Jag flög Kastrup-Frankfurt-Los Angeles-Hilo (Hawaii) för tre månader sedan (med SAS, Lufthansa och United resp.), och checkade in on line kvällen innan och fick samtliga tre boarding cards på Kastrup nästa morgon när jag checkade in väskan.
Av Birgere
16 aug. 2016 21:20
Flög via Frankfurt till NYC i somras och fick båda boardingkorten i mobilen dagen innan (22,23,24h?)
Lufthansas tidsgräns räknas från första flyget medan en del andra bolag räknas tiden från sista sträckans starttid. Kommer inte ihåg men sådana regler kanske gällde för LH tidigare när Nisse2ears flög.
16 aug. 2016 21:35
Citerat från Birgere:
Flög via Frankfurt till NYC i somras och fick båda boardingkorten i mobilen dagen innan (22,23,24h?)
Lufthansas tidsgräns räknas från första flyget medan en del andra bolag räknas tiden från sista sträckans starttid. Kommer inte ihåg men sådana regler kanske gällde för LH tidigare när Nisse2ears flög.
ja jag får intrycket av att LH checkar hela vägen nu, och mobil eller online är ju lite samma sak, bara att jag själv får skriva ut boardingkort.
17 aug. 2016 14:25
Gott att höra att hansan ändrat rutinerna ! Man vill ju checka in hela vägen så man slipper ett moment i reseproceduren. Dessutom tappade man "försprånget" (och fick sämre platsurval) eftersom alla tyskar hann checka in från hemma plan när en annan stod på flygplatsen i Sverige.