Marocko - tips sökes!

Av Ziesta
4 mars 2008 17:26
Visningar: 6286
Hej! Om några veckor åker jag och två kompisar till Agadir, Marocko på charter. Tänkte dock försöka ta oss runt lite, bland annat till Marrakesh. Någon som har tips om andra platser som är sevärda? Någon som har erfarenhet av lokalbussar? Eller varit på kamelsafari i öknen? :-)
Tacksam även för lite praktiska tips.. behöver man adapter? Fungerar Mastercard?
6 mars 2008 21:02
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vad suger jag blir!
7 mars 2008 16:47
Citerat från aquaholic:
Jag har nyligen blivit medveten om att man ska bojkotta Marocko pga ockupationen av Västsahara, så jag har inget att delge.
www.vastsaharaaktionen.se
Jag bakade bullar som vi sålde till förmån för västsaharas folk 1976. Tyvärr verkar det inte ha hjälp, så om jag åker dit (läs NÄR) tänker jag istället bära en T-shirt med tydligt budskap. Det har fungerat tidigare, så varför inte nu. Sen kan man ju se till att försöka köpa produkter på plats som är producerade av något kooperativ från områden man vill stödja. Marocko har allt att vinna på att se att vi bryr oss, men jag tror att jag kan visa det tydligare på plats.
Av Ziesta
7 mars 2008 17:07
Vilken reaktion har du fått tidigare när du har burit en t-shirt med budskap till landet du varit i? Har folk kommentaret det eller något? Börjat diskutera? Intressant sätt att påverka!
Av Lilly
7 mars 2008 19:05
Jag ger mig inte in i diskussionen Västsahara men ger gärna lite tips för resan.
Jag upplevde Marocko väldigt vänligt och längtar verkligen tillbaka. Agadir är uppdelat i tre delar kan man säga: turistdelen närmst stranden, ovanför det ligger affärskvarteren och ytterligare lite längre upp ligger de sk arabkvarteren. Vi promenerade runt väldigt mycket i de senare och gjorde vardagsupptäckter, hamnade mitt i ett bröllop, provsmakade delikatesser på konditori och njöt av shopping i souken, marknaden. Vi kände oss alltid väl bemötta och det var aldrig påträngande även om man naturligtvis förväntas pruta..... Viktigt är dock att visa respekt och inte gå omkring i shorts och linne, framförallt som tjej är det viktigt att täcka axlarna. Vi såg exempel på turister som hade väldiga problem att få taxi och då var de oftast väldigt barklädda.
Lokalbuss till Marrakesh kändes helt ok, problemet var bara att de var fullbokade.....Rekommenderar att ni tar er till bussbolaget/busstationen (i arabkvarteren) redan första dagarna för att kolla om ni får plats, annars åk med på charterturen-det är bättre än att missa Marrakesh för det var en upplevelse!
Maten är underbar!!!!!! Bara den kan göra att jag vill åka igen. Köp med kryddor hem! Och fikonmarmelad!
Vad gäller adapter så kommer jag inte ihåg och inte heller hur vi gjorde med pengar...... Sorry!

Vi reste också i mars och det enda minus jag kan komma på var att havet var väldigt kallt.
Av Ziesta
7 mars 2008 23:22
Lilly, tackar för tipsen! :-) Ja, det är ju alltid roligare att uppleva lite vardagsliv och se hur "vanliga" människor har det än att bara se turister. Bra att veta ang. klädseln! Lika bra att lämna linnena hemma då.. :-)
Ok, så bussarna bokas alltså.. ja Marrakesh vill man ju inte missa! Bäst att kolla upp bussarna.. Är det gångavstånd mellan affärskvarteren och arabkvarteren? Jag tror att vårt hotell ligger inne i "stan".
Fikonmarmelad låter ju mums.. :-) Ska bli spännande att se vad det är för mat & kryddor i Marocko.. Mkt couscous och grytor har jag hört. Är vegetarian så får väl se om det kanske blir att leva på endast couscous i en hel vecka.. :-) Ni blev inte dåliga eller? Har hört väldigt mkt om magsjuka i Egypten men verkar inte vara samma risk i Marocko.
Kallt hav låter inget vidare.. men bara det är lite soligare och varmare än här just nu ska det nog bli bra.. :-)
8 mars 2008 20:29
Jo, angående det där med t-shirten...det gäller att veta vad man gör...se bara på vad en samemössa kan göra i Kiruna... Jag är emot alla former av förtryck, men har också insett att det inte finns många länder i världen som inte anklagats för något slags förtryck. Sverige har var jag vet fortfarande inte ratificierat en viss konvention om ursprungsfolks rättigheter.
Av Lilly
17 mars 2008 21:14
Ingen magsjuka, inte ens i närheten! Vanligt sunt förnuft gäller även här. Vegetariskt borde inte vara något problem, men det är synd att du missar de underbara taginerna (om man nu kan böja det så :-) ) med kyckling eller lamm.
17 mars 2008 21:45
Det är klart att du måste åka till Marrakesh annars har man inte varit i Marocco
17 juli 2009 23:06
Citerat från kustaffe:
Det är klart att du måste åka till Marrakesh annars har man inte varit i Marocco
Man har heller aldrig varit i Sverige om man inte besökt Padjelanta
17 juli 2009 23:15
Citerat från aquaholic:
Jag har nyligen blivit medveten om att man ska bojkotta Marocko pga ockupationen av Västsahara, så jag har inget att delge.
www.vastsaharaaktionen.se
Åh, jag blir lite trött på detta prat om bojkott för allt.
Personligen så tycker jag att det är ett rent h*vete rent ut sagt att det är sådana här situationer. Men för all del. Bojkotta alla länder där det är orättvisor och illa behandling av folk. Du kommer inte kunna resa någonstans om det är sådana mått man ska följa.
USA, Turkiet, Sverige, Thailand, Egypten, Colombia, Chile, Nederländerna, Italien, Rumänien, Frankrike, England, Israel det är samma skrot och korn.
Av Visial
17 juli 2009 23:34
Citerat från sharatain:
Citerat från aquaholic:
Jag har nyligen blivit medveten om att man ska bojkotta Marocko pga ockupationen av Västsahara, så jag har inget att delge.
www.vastsaharaaktionen.se
Åh, jag blir lite trött på detta prat om bojkott för allt.
Personligen så tycker jag att det är ett rent h*vete rent ut sagt att det är sådana här situationer. Men för all del. Bojkotta alla länder där det är orättvisor och illa behandling av folk. Du kommer inte kunna resa någonstans om det är sådana mått man ska följa.
USA, Turkiet, Sverige, Thailand, Egypten, Colombia, Chile, Nederländerna, Italien, Rumänien, Frankrike, England, Israel det är samma skrot och korn.
Helt rätt! Visst finns det tvivelaktiga länder, men var går gränsen? (ledsen för att jag inte har något Marockotips... - men jag önskar en trevlig resa! )
18 juli 2009 01:07
Helt rätt! Visst finns det tvivelaktiga länder, men var går gränsen? (ledsen för att jag inte har något Marockotips... - men jag önskar en trevlig resa! )
Ska jag vara ärlig så kan jag inte säga att diskriminering och illa beteende mot samer här i Sverige eller 'indianer' i USA är mindre allvarligt än mot människor i marocko. Jag kan heller inte förstå hur man kan åka till ett land som USA som stödjer Israels behandling av civila palestiner men inte till Marocko för att de har ett ofta i världen förekommande problem om landsgränser.
Nej, låt oss åka till USA och skit i Marocko, det är bättre att vi stänger gränser för palestiner än att verka som vi stödjer ett ruttet beteende mot befolkningen i sahara. :)
18 juli 2009 02:41
Hej,

Jag var i Agadir i julas. Kan tyvärr ej svara betr. Master Card då jag hade med mig kontanter som jag växlade in på
plats. Rent allmänt undrar jag om inte Visa är mer gångbart worldwide än Master Card? Någon gång tycker jag mig
höra att de ej tar Master Card, detsamma tycker jag mig höra ibland betr. American Express Card. Har själv
aldrig haft annat än Visa. Min researrangörs resmålsbroschyr skriver: "De flesta kreditkort accepteras".

På lokala restauranter och affärer i Marocko betalade jag med kontanter. Ser just att min researrangörs lokala resmålsinfo skriver
att bankerna har uttagsautomater, att banker, växlingskontor och hotell har samma växlingskurs. Att man skall spara växlingskvittona
då man ej får föra ut lokal valuta när man åker hem.

Missa inte att besöka souken i Agadir. Heter Souk al Had. OBS souken hade stängt på måndagar, kolla upp så stängningsdagen
ej har ändrats, innan ni beger er dit. Tror den var öppen tis - sön. Ser ej ut som en normal souk utan mera som en provisorisk marknadsplats. Låg på ett uddaställe en liten bit från centrum. Taxi billigt. Jag tog taxi både dit och hem.
Souken hade dock en massa typ " gångar" hit och dit med mängder av små bodar. Tag god tid på er att gå runt där.
Fanns mycket att titta på och en hel del köpvärt, bl.a. vackra inrednings- och dekorationsföremål i orientalisk stil.
Typ saker man hittar på Indiska i Sverige. Vill minnas att de hade stängt en vardag i veckan, tror det var måndag men kolla detta på hotellet.

Gjorde 3 st. heldagsutflykter med en lokal resebyrå som var mycket billigare än den svenska charterbyrån.
Turerna gjordes med minibussar, guidningen bör ha varit på engelska och franska. Kan franska så tänkte
inte så mycket på vilket språk det var på guidningen men kolla med dem, de kan EJ svenska.
Denna lokala byrå är belägen vid den nedre ingången till Fågel Parken, den ingången låg bara ett kvarter ifrån
stranden (ev. hette parken bara typ Valle des Oiseaux eller Birds Park). Vid denna ingång utgick även ett litet
öppet minitåg som gick på hjul på gatorna och som gjorde en ca 30-40 min. rundtur i Agadir. Billig att åka med.
Byrån hade många olika turer att erbjuda. Då jag hade varit i Marrakech vid ett tidigare tillfälle för länge sedan
gjorde jag följande turer:

1) Staden Essaouira - heldagstur.
Lunchen ingick ej där. Först gjorde man en gemensam sightseeingpromenad
i souken och till en fästning nere vid hamnen. Jag lämnade gruppen vid souken då jag föredrog att gå runt på egen hand.
Staden var ej så stor. Jag fick då en tid och mötesplats vid hamnen där jag hämtades av chauffören på utsatt tid. Han körde mig då till restaurangen där gruppen ännu var. Skriv upp namnet och tiden för mötesplatsen då den annars kan vara lurig att hitta. Mötesplatsen
jag fick var vid en restaurant som låt inne i hamnområdet. Gruppen visade det sig hade körts till en annan restaurang vid havet några hundra meter från centrum. Maten hade visst varit jättegod där, men tror ej den var helt billig. Just där gruppen släppts av för
lunch, såg det ej ut at finnas andra restauranger att välja på. Jag åt på egen hand på en restaurang vid ett torg nära hamnen.
I det området fanns flera matställen att välja på till bra pris.

2) Staden Taroudant
Liknar Marrakech lite sägs det och kallas därför ibland för lilla Marrakech. Dock är Taroudant inte alls turistiskt såsom Marrakech är.
Jaques Chirac, f.d. franske presidenten, kommer ofta till Taroudant på privat semester. Gemensam promenad i Taroudant med
gruppen. Sedan färd till en annan ort där vi åt lunch (ingick). Efter lunchen som var i en byggnad på en höjd, gick vi ner i dalen
för en dryg timmas åsneritt genom en mycket vacker palmoas. Åsneritten var ej inkluderad i utflyktens pris utan man fick
betala den extra, minns ej exakt vad det kostade. Jättehärlig ritt i alla fall.

3) Staden Tiznit
Några uppehåll här och där längs färden inkl. på en silvertillverkning i Tiznit där jag köpte en mycket ovanlig silverring i modern
stil (ej typ turistgrej...) till ett mycket bra pris. Sedan färd till ett område med några sanddyner. Vill ej kalla det en riktig öken, då
det inte var mer än några stycken sanddyner.... Gemensam lunch i ett privat hus ägt av en berberfamilj. Jättegod mat.
Vi tillfrågades om vi ville sitta vid stolar och bord eller på kuddar på golvet. Valde det senare, mysigt att sitta där vår
lilla internationella grupp på kuddar på bastmattor i ett rum i detta privathus och dela en måltid. Helt perfekt!!!

Jag är vegetarian och anmälde detta när jag bokade utflykterna. Fick då en vegetarisk variant av lunchen där sådan ingick.
Mycket viktigt meddela detta vid bokningen, och även till chauffören när turen startar då de ena gången hade glömt bort detta.
Han ringde då och beställde veg. mat till mig. Maten är nämligen färdigtillagad när man kommer dit med gruppen och detta
var ej vanliga a la carte restauranger utan bara ställen dit grupper togs. Jättegod mat och bra ställen.

Ja, det var de utflykter jag gjorde. Samtliga rekommenderas. Essaouira-turen minst av dem om man inte skall göra alla.
Fanns även fler turer att välja bland, inkl. Marrakech.

Har för mig att den lokala resebyrån även hade en kort tur där man red på kamel eller kanske även häst strax utanför Agadir och att det även på den platsen fanns ett sandområde. Gjorde ej denna tur.

Agadir har en härlig stranpromenad, flera kilometer lång. Härligt att flanera där längs havet any time, speciellt vid solnedgången.
Det ligger flera restauranger nära strandpromenaden i slutet av promenaden, den del av strandpromenaden som slutar vid ett
berg och där även en fiskmarknad är belägen.

Restauranger fanns även i de övre delarna av staden. I den lokala delen av staden, fanns även en liten saluhall för frukt och grönsaker.
Brukade handla frukt där.

Från Agadir finns även lokalbussar till olika platser. Utnyttjade ej dessa. Ni kan nog finna info om detta på internet om ni
googlar. Annars kolla med hotellreceptionen eller reseledarna om ni har sådana.

Jag gillade Agadir och tänker absolut resa dit igen. Bra utgåntspunkt för utflykter i området. Vänlig lokalbefolkning.

Hoppas ni får en fin resa.

Mvh,
Tuareq
Av Elgona
18 juli 2009 06:16
O,vahärligt att resa till Marocco..i Marocco finns så mkt spännande att göra.

Bussar fungerar ok i landet.
Marakech så klart men de finn så mkt mer,Kulturstaden Essauria,missa inte denna blåa stad,myllrar av konstnärer.

bästa sättet att ta sej runt i marocco är att hyra bil..bra vägar

Missa inte att åka upp i bergen,till bla Tarroudant,m¨ånga vill bjuda på the där.

en varning uppe i dessa berg är att inte gå in i tillsynsynes små harmlösa mattaffärer,det kan vara stora labyrinte o bergrum
med mattor,o har man väl kommit
in så mkt svårt att komma ut om man inte handlar,de e ofta barn som är ute o raggar folk.

Jag rekomenderar att besöka oasen i skoura en blommande oas,vidar till Quarzate
Fes är en annan nice stad,de e där man färgar kläder,i stora ämbar,kul att titta på tillfäga gångs sättet.
i nov är det också Filmfestival i marrakech..
Ha en trevlig semester,ni kommer aldrig att ångra att ni åker hit..

själv blir jag sugen att beställa en resa dit...
18 juli 2009 11:53
Ser nu att den ursprungliga inlägget var från mars 2008, men att några lagt in en kommentarer på denna tråd nu i dagarna

/Tuareq