Markaska - lugnt och mysigt eller överbefolkat?

28 maj 2019 00:13
Visningar: 730
Hej! Efter vår senaste resa i Kroatien för några år sedan så vill vi nu åka tillbaka! Senast var vi i Pula och Rovinj, men vill nu prova nya smultronställen! Vi har hittat flyg och boende till ett bra pris i markarska, men är orolig att stränderna kommer vara proppfulla i juli? Förstår såklar att det är högsäsong och att det är mycket folk, men finns det stränder att hitta där det är lite mindre folk/turister? Är det någon som har varit där i juli och kan tala om hur det är där under juli månad? :) Vill gärna undvika alltför fulla sträder, då jag tycker att det drar ned charmen väsentligt.
Av Marcoe
28 maj 2019 08:32
Stränderna kommer vara mer eller mindre fulla under den perioden. Just Makarska har relativt breda stränder, medan det räcker att du beger dig till nästa by söderut, Tucepi, för att det bara ska få plats två personer från vattnet till strandpromenaden börjar. Vill du ha lite mindre så är det bättre att satsa på någon ö, dock ej Brac eller Hvar, som båda har väldigt mycket turister.
Av Ales
31 maj 2019 22:32
Emmaanna,
Vi älskar Kroatien men för guds skull åk inte till Makarska i juli månad...
Vi var där för tre pr sedan och hade bokat 10 nätter, en fin lägenhet vid stranden.
Tidigt på morgonen går folk runt och lägger lakan, badlakan mm på stranden så om du kommer som vi vid 10 finns det ingenstans att lägga din strandhandduk- för att inte prata om två.
Folk blir sura om du går förbi när till vattnet, du måste zikzaka till vattnet och när du väl kommer till vattnet så är det så smutsigt att su inte vill bada där.. på kvällen trängs du bland tusentals människor;( usch inte vår stil alls!
Vi klarade två nätter, sen satte vi oss i bilen och körde tillbaka...
Byarna runtomkring är precis likadana- i juli månad... tucepi är om än värre...
Vi var på Bol förra året och det är väldigt fint, mycket folk men acceptabelt! Dock mycket dyrare jämfört med fastlandet.
Vi älskar RabacIstrien också, fantastiskt vatten!
Men jag åker inte till Dalmatien i juli någonsin mer..
2 juni 2019 15:07
Nu är det många år sedan, men vi har alltid haft semester juni/juli och åkte mycket till Kroatien när barnen var små. Vi hyrde privat och bodde inte på resorter el komplex. Bodde i byar med endast kroater som hyrde ut sitt hus eller delar utav det.
Ställen vi bodde på var Mimice/Marusici. Boendet där hittade jag faktiskt! Det hette Villa Danica då och nu heter deras lägenheter Ante, Grgur och Andrija.
Vi har också bott i Stanici och Vinisce. Samtliga ställen på bilavstånd till Split, Omis och Trogir för mer liv och rörelse. Alla ställen hade små klippiga vikar, där vi många gånger var ensamma. Fast det var ju några år sedan nu.....
2 juni 2019 20:55
Vinisce som Vidakatten nämner lär vara väldigt fint. Själv föredrar jag Sibenik, mellan Split och Zadar. Inga stora hotellkomplex mitt i centrum, några mindre hotell, många privata uthyrare. Nära till Banj ('egengjord' strand) färjor som går till öar och badställen. På kvällen promenerar man vid småbåtshamnen där även många restauranger ligger. Renoverade fästningar och katedralen (Unesco Världsarv) gör att man kan få litet historia också. Gamla stan är mysig att flanera runt i. Vodice är också trevligt.
Trevlig resa
5 juni 2019 12:31
Tack för era svar! Vi hoppade över markarska och beslutade oss för att återigen besöka Rovinj några dagar för att sedan åka över till krk och besöka Vrbnik, hoppas på att det blir bra :)
Av Ales
5 juni 2019 14:44
Mycket bättre val;)
Önskar
Er en trevlig resa!
Citerat från Emmaanna:
Tack för era svar! Vi hoppade över markarska och beslutade oss för att återigen besöka Rovinj några dagar för att sedan åka över till krk och besöka Vrbnik, hoppas på att det blir bra :)