Maldivernaerfaren sökes:)

11 sep. 2014 09:19
Visningar: 3274
Funderar på Maldiverna nästa år men såg att stämmningshöjade mediciner ej är tillåtna? Stämmer det och hur noga kollar de? Lite praktisk info, har läst att de kan vara lång väntan på transfer till ön (flyg) är det timmar vi snackar om då?
Bagaget, kommer de med eller måste vi vänta på det ? Sun island är ön vi har kikat på.

Nån som vet?
Av Rawkus
11 sep. 2014 22:13
Lyfter även jag fram frågorna till någon med den erfarenheten? Tack på förhand.
12 sep. 2014 22:32
Var på Meedhuuparu 2011. Vi fick tyvärr vänta i 5 timmar innan vi fick flyga dit, men då var också bagaget med. Lång tråkig väntan men en underbar ö. På hemvägen fick vi istället vänta 3½ timme i Male, då det inte gick något plan senare från ön. Men jag tycker ändå att det var en underbar resa.
6 feb. 2015 13:56
Hej, det är inte så noga i customs på flygplatsen. Mest plockar de tax free flaskor av folk som inte förstått att det är förbjudet att ta med alkohol in i landet. Jag har sett allt från vattenflaskor fyllda med vodka till bag in box som kommer genom gränsen så lär inte vara några problem med medicin.

Transfer till hotellet beror delvis på hur långt du ska (sea plane eller speed boat) och vilken tid du landar. Kommer ni med ett morgonflyg som landar runt 8 tiden så är det garanterat många fler som ska till samma ställe och då går det relativt fort. Landar ni runt 10-11 kanske ni måste vänta ett par timmar tills Emirates, Quatar m.fl landar runt 14-15 tiden. Det är bara att ta det lugnt, sätta sig ner o ta nått att dricka o läsa en bok. Bättre att ställa in sig på att det kommer att ta lite tid. Maldiverna är väldigt mañana, ingen idé att stressa upp sig.

Sun island är ett av de resort som erbjuder ett resonabelt pris. Dock vill jag varna lite för kvalitén som följer. Mat, service och gästklientel brukar vara det som ofta diskuteras.

Bagaget kommer med er direkt.
6 feb. 2015 15:14
tack för svaret . Har bokat och det blir med inrikesflyg så lite snabbare på flygplatsen.
6 feb. 2015 15:20
Klokt val, fin flygresa också. Se till att ha kameran nära!
Och passa verkligen på att åka med utfylktsbåt och snorkla med valhajarna som finns där i närheten. Helt otroligt häftigt är det! (o de är vegetarianer trots sina många meter;)
6 feb. 2015 15:57
Synd att det inte var sjöflygplan bara men det gick visst att boka som utflykt. Valhajarna blir det absolut:)
6 feb. 2015 16:04
Det är inte så stor skillnad förutom när man lyfter och landar. Inrikesplanen är också små, tar ca 40p och flyger inte heller speciellt högt så ni får definitivt en vacker vy även från dem. Ha en härlig semester!
/Sanna
Av Yessie
19 juli 2015 14:33
Hej!
Har hittat flyg till Malé med Oman air över jul och nyår för ca 7000:-, så riktigt bra pris! Är det någon som flugit med Oman air och vet om de är bra?

Sen undrar jag också då förstås om det här med alkohol, vi brukar ha med oss en varsin bag-in-Box med vin som man givetvis virar in bland kläderna i packpacker väskan. Skannar de väskorna och kollar efter vätska eller hur noga är de? Kollar även resorten igenom dina väskor när du kommer ut till en lokal ö?

Vi har rest i många muslimska länder tex Malaysia sist då de oftast serverar alkohol i kaffemuggar. Existerar inte detta på Maldiverna? Vi vill inte lägga 30 000:- var för att bo på nån lyxresor m all inklusive. Utan vi vill öhoppa runt på de olika lokala öarna där maten och hotellen har resonalbla priser och man får uppleva lite kultur. Men en kall öl till maten känns viktig. Hur är det i Malé finns det inga restauranger där som serverar alkohol?
Är detta fel resemål för oss??

Någon som gjort liknande resa och kan rekommendera någon bra rutt med va fyra olika öar?

Tack för svar!
19 juli 2015 19:27
Hej Yessie! 7000 över jul är ju grymt! Bra jobbat :)
Har själv inte rest med Oman men hört gott om flygbolaget.

Till dina frågor gällande Maldiverna.

- bag in box har gått igenom förr, värsta som kan hända är att de tar den på flygplatsen o ger tillbaka den där ni reser ut från landet. Jag har aldrig hört att ett resort/guesthouse letar igenom väskor. Flyger du inrikes så scannas de åter en gång.

- det serverats ingen alkohol på de lokala öarna, inte heller i Male. Det finns alkohol på den svarta marknaden men att erbjuda detta till turister skulle vara otroligt farligt. Det skvallras mkt i Maldiverna, alla känner alla.

- på Maafushi har de dock en lösning. I bit ut i hamnen ligger en "safaribåt" som har serveringstillstånd. Dit kan man åka o ta en drink eller två på kvällen. Ingen alkohol får tas därifrån o föras i hamn.

- att öluffa är inte så lätt som det låter. Hur länge har ni tänkt att stanna? Ni kan ta er runt i södra male atoll o resa mellan gulhi, Maafushi o guraidhoo där Maafushi är den mest exploaterade (med barbåt bland annat). Men att resa från norr till söder o se olika atoller skulle ta månader. Vad som dock är riktigt läckert är att boka en dagsutflykt o åka till en öde ö eller en alldeles egen sandbank över en dag. Hur läckert som helst :)

Jag har en blogg (farangee.se) där du kan läsa lite mer om budgetturismen i Maldiverna om du känner att du behöver mer info.

Mvh Sanna
19 juli 2015 23:25
När vi bodde på Meeru http://www.meeru.com/ så serverades det alkohol i baren och till maten om man ville. Är det inte så att det finns att köpa på de flesta hotellresorter men att man inte får ta in alkohol till öarna?
Mvh
20 juli 2015 08:30
Hej igen,
Jo det stämmer, alla resort har alkoholtillstånd (och ofta även fläsktillstånd). Men det är viktigt att förstå att en lokal ö och en resortö är två helt skilda världar. Varje resort på Maldiverna ligger på en egen ö och är som en liten paradisisk bubbla. Hotell på lokala bebodda öar kallas guesthouse och där gäller de lokala reglerna. Där får man möjlighet att se det "riktiga" Maldiverna, möta människorna och kulturen. Prisbilden är också en helt annan, för att bo på guesthouse i Maldiverna behöver man absolut inte tömma bankkontot.
Av Yessie
21 juli 2015 20:52
Hej!
Tack för bra svar! Jag har läst din blogg också jättebra info :)
Vi tänkte åka runt ca tre veckor och vi hade inte tänkt att åka från norr till söder. Utan de öar du tipsar om med bra båtförbindelse nära Malé låter lagom.
Vad ligger priserna på för en måltid på de lokala öarna? Betalar man med dollar? Vad kostar en öl på den båten tex? Finns det mat på båten? Det är det viktigaste tycker jag att man kan dricka en öl till maten och inte ute på en båt efteråt!
Hur ser det ut på de andra öarna (lokala) finns det någon båt där med öl 😂?

Om man ska välja att bo på en lyxö med all inklusive ca tre nätter för att uppleva det, finns det någon resort som kostar ca 2000:-/natt (medelpris) som ni kan rekommendera?

Om man tar dessa utflykts båtar till resort öar, vad kostar det med en öl där och en lunch? Om det inte ingår i inträdet vill säga. Vilka resorts rekommenderar ni att åka till över en dag?

Nu står det mellan Maldiverna och Bali/Lombok, känns lite som att det lutar åt det senare alternativet nu och att man kan hoppas att alkohol lagarna ändras om något år??

Tack för att ni tar er tid!
21 juli 2015 23:01
Låter nog som Bali kanske är för er. Om ni tänker spendera några dagar på resortö, tänk på att många av dessa öar har ett minimum på antal nätter som ni kan stanna. Brukar vara 5-7 nätter. 2000kr /natt kan bli tajt om ni vill ha allinc. Tänk på att allinc på Maldiverna är inte som vid Medelhavet , oftast en bufférestaurang och väldigt begränsat med dryck.
Sen tillkommer transfer 4-500 dollar per skalle om det är sjöflyg. Inga färjor går till dessa öar.
22 juli 2015 19:01
Transporten är en viktig kostnad att se över. En sjöflygplansresa är maffig men kostar mycket. Resorten i Male atoll når man med speed boat. De kostar ca 75-150 USD per person t/r.

Det är dollar som gäller på Maldiverna. Små butiker kan ta emot lokal valuta också men de tar hellre dollar givetvis. Lunch på en lokal ö kostar ca 75 SEK (dollarns styrka är ju tyvärr inte till vår fördel här). Allt har blivit 20% dyrare på 1,5 år. På resorten får du räkna med det dubbla. En öl på barbåten ligger kring 40kr, mkt tveksam till mat på en sådan båt.

Jag håller med Urcellen. Om alkoholen är en viktig aspekt, ni vill stanna 3v och ni inte har en så stor budget så är troligtvis Indonesien ett lämpligare alternativ för denna resa.

De billigare resorten är i min mening inte prisvärda i jämförelse med andra asiatiska destinationer. För även om det är det billigaste alternativet så kostar det fortfarande mkt pengar, och standarden är låg.