Maldiverna, välja ö

8 mars 2019 11:31
Visningar: 1177
Hej
Vi har varit på Maldiverna 2 gånger, båda gångerna bott på "dyra resort-öar". Nu tänkte vi test att istället bo på en "vanlig" ö för att komma ner i pris. Snorklingen och hus-reven har ju varit magisk på de båda öar vi bott på. Så nu behöver vi tips på vilka vanliga öar ni kan rekommendera mest, för snorklingen och havslivets skull. Vi kommer ju såklart ta någon snorklingstur med båt, men är ute efter vilken ö som kan vara bästa att snorkla direkt från stranden. Tacksam för era erfarenheter och tips:). (Samt kanske om det även är någon ö ni avråder oss att åka till?) Vi har funderat på dessa öar att välja mellan: Maafushi, Dhigurah, Huraa, Thinadhoo, Hulhumale, Rasdu, Ukulhas, Maradhoofeydhoo eller Dhiffushi.
Om någon har indikation på prisnivå för mat & dryck för dessa öar är jag också tacksam!!
//Linda:)
Av Mipec
8 mars 2019 11:41
Just din fråga har jag inte riktigt svar på. Men tips på ett resort som kanske passar er: Ellaidhoo ligger prismässigt betydligt bättre till än dom flesta, mycket bra snorkling utanför vallen (men inget för den ovana simmaren, starka strömmar delar av dagen) och motsvarande riktigt dålig innanför. Bra mat, lite enklare boende och andra faciliteter än vad man kanske är van vid.

Passar alltså den vana simmaren där kanske snorklingen ligger i fokus och resortupplevelsen är sekundär.
8 mars 2019 12:46
Hej, vi tar med barnen så avstår nog. Men tack för din feedback, vi har nämligen övervägt Ellaidhoo Maldives by Cinnamon innan, och nu vet vi att det inte är optimalt för resa med barn.
Av My53
8 mars 2019 17:33
Svårt att svara på om man inte varit på flera öar. Vi var på Guhli (nära Maafuchi) o vi valde den dels för att det var inte känt med så många bebodda öar då dels för den var liten o nära till Mahe. Ok snorkling från stranden men kan tänka mig att om man varit på resort så jämför man med det o blir missbelåten. Vi tog en snorklingstur ut till en sandbank med fantastiska koraller. Vi tyckte det var kul o intressant att bo på en bebodd ö och uppleva folklivet.
10 mars 2019 16:03
Citerat från My53:
Svårt att svara på om man inte varit på flera öar. Vi var på Guhli (nära Maafuchi) o vi valde den dels för att det var inte känt med så många bebodda öar då dels för den var liten o nära till Mahe. Ok snorkling från stranden men kan tänka mig att om man varit på resort så jämför man med det o blir missbelåten. Vi tog en snorklingstur ut till en sandbank med fantastiska koraller. Vi tyckte det var kul o intressant att bo på en bebodd ö och uppleva folklivet.
Hej, tack för svar. Hur var prisnivån på ön, för mat och dryck?
Av My53
11 mars 2019 20:14
Det var tre år sedan vi var där o då kostade hotellet typ 650:-per rum och natt med frukost. Vi kom från Sri Lanka och där var ju mkt billigare men vi tyckte det var ok prisnivå. Det fanns inte så många matställen att välja på. Tror att det var som dagens rätt hemma. Färjan var jättebillig men speedbåt dyrt. (25 dollar pp en väg till Mahe). Snorkeltur kostade också 25 dollar pp om jag minns rätt.
25 mars 2019 13:50 (redigerad)
Har varit på dhigurah, ukulhas och thinadhoo, och ukulhas har överlag det finaste husrevet och bästa snorklingen. Dhigurah har rev på ena sidan av ön, men väldigt svårt att komma ut när det är lågvatten. Thinadhoo var stora delar av revet dött längs ön. Mycket fisk osv men inte mycket koraller att se på. Väldigt fin dykning i övrigt runt omkring i vaavu atoll om man nu dyker.
Men rekommenderar ukulhas om ni vill ha bra snorkling (och dykning). Mat och dryck är inte alls farligt dyrt. Allt beror ju på vad man äter men allt från 6 dollar och uppåt. Väldigt mysig ö i övrigt och väldigt lång och fin strand. Dom har ju även ett eco tänk och det gillar jag. Märks framför allt på skräp osv.
Av M4sta86
4 okt. 2019 15:48
Hej Linda. Har ni varit iväg eller kanske bestämt vart det blir?
Ska till Maldiverna 2-3v i mars 2020 och har i stort sett samma önskemål som du.

Har kikat på Ukulhas först och sedan ta någon ö "på vägen" tillbaka till Male eller i närområdet. Sneglat lite åt Dhiffushi sista veckan.

Mest ute efter bra snorkling från stranden, fin bikini beach, lite utbud på boende och restauranger iallafall..
9 okt. 2019 10:46
Hej, nej inte bokat ännu. Men siktar åt Ukulhas:)
Citerat från M4sta86:
Hej Linda. Har ni varit iväg eller kanske bestämt vart det blir?
Ska till Maldiverna 2-3v i mars 2020 och har i stort sett samma önskemål som du.

Har kikat på Ukulhas först och sedan ta någon ö "på vägen" tillbaka till Male eller i närområdet. Sneglat lite åt Dhiffushi sista veckan.

Mest ute efter bra snorkling från stranden, fin bikini beach, lite utbud på boende och restauranger iallafall..