Malariamedicinering för Angkor Wat besök?

Av Marika
3 jan. 2008 01:27
Visningar: 3323
Hej!

Åker snart till Siam Reap och Angkor Wat med familjen och ska stanna 4 nätter. Hur har ni som varit där gjort med malariamedicin? Min läkare gav tvetydigt svar "malaria finns där men man behöver nog inte ta medicin för endast 4 dagars besök...) han rådde mig också att ha långärmat och långbyxor men det vet man ju hur lätt det är, man får ju myggbett iallafall!
Snälla berätta hur ni gjorde om ni varit där!

// Marika
Av Annans
3 jan. 2008 09:05
Hej Marika! Vi reste runt i Kambodja, även landsbygd och naturligtvis Angkr, vi fick samma info om malaria som du, vi beslutade att inte ta medicinen och det gick fint, faktiskt så hade vi inga problem med mygg. Ha en trevlig resa.
Av Mizan
3 jan. 2008 11:41
Hej vi tog inte Malaria medicinen när vi reste runt i Kambodja.. min bror jobbade i Kambodja i 2år o tog ingen medicin o fick ingen malaria.. så oddsen för att få malaria e nog inte så höga. Tänk på att ha takfläkten igång hela natten o sova under myggnätet så minimerar du myggbetten en heldel. Så med andra ord utan några garantier: ta inte malaria medicinen.
ha en bra resa... mia
Av Marika
3 jan. 2008 15:22
Tack Annas och Mizan! Skönt att höra att man nog inte behöver ta medicinen =)
Kram Marika
23 feb. 2008 16:40
Hej.
Vi behövde inte ta någon malaria medicin sa de på vårdcentralen.
Tydligen är det inte så mycket malariamyggor vid turistorterna. Och chanserna att lbi smittade mycket små,
men vi fick rekomendationer att köpa bra myggmedel istället.
Av Zappe50
24 feb. 2008 22:31
Hmmm !
Finns det risk för att få malaria, även om denna risk är liten, så skulle i alla fall inte jag våga ta risken ! Det räcker med att "fel" mygga biter och livet därefter blir inte som förut !
När jag var till Sri Lanka tog jag malariamedicin och hade inga problem med det. Varför ta risken ? Malaria är verkligen ingenting att leka med. Sjukdomen kan vara dödlig ! Min fru (som är läkare) råder å det bestämdaste att vaccinera er !
Vi skulle nyligen åka till Belo Horizonte (tyvärr blev resan inställd) och där hade man haft 2 dödsfall i Gula Febern. Vi vaccinerade oss NATURLIGTVIS !
Lycka till Marika !
Urmas
Av Curly
25 feb. 2008 19:34
Hej Marika!
Vi var i Kambodja i somras och vi åt malariamedicin de dagar som vi var i Siem reap och i Sihanoukville, inte när vi var i Phnom Phen.Fick väldigt många myggbett på benen när vi var i Sihanoukville. Jag ville inte chansa och strunta i medicinen, det kostade en hel del men sjuk i malaria vill jag verkligen inte bli!
Hoppas ni får det jättebra i Kambodja!
Kristina
Av Veiken
25 feb. 2008 19:44
Hej Marika!
Jag förstår bara inte att man inte behöver ta malariamedicin om man bara ska vara på ett ställe en vecka eller två. Sticker malariamyggan bara på folk som vistats en längre tid i malariaområden? Det räcker ju med en enda mygga och är det då fel sort.... Risken kanske inte är så stor, men ändå. Ha det jättegott och en trevlig resa.
Av Bobi
25 feb. 2008 20:54
Hej
Självklart ska du ta malaria tabletter. Om du har råd att åka tycker jag inte att man ska snåla med detta!!
Vi var i Kambodia i två veckor varav 4 dagar i Siem Reap, och det kryllade av mygg!!
Av Ziesta
26 feb. 2008 09:11
Svårt det där att tolka vad som menas med "riskerna är mkt små om man vistas i turistområden".. När jag åkte till Thailand sa läkaren på vaccinationscentrum att jag inte behövde malariaprofylax för det inte fanns malaria i turistområdena. Det visste tydligen inte den mygga om som bet mig.. Det är ju som Zappe50 och Veiken skriver.. det räcker med en mygga.. Som tur är fick jag en typ av malaria som inte kommer tillbaka så jag är fullt frisk idag. Står nu återigen i valet och kvalet då jag om några veckor ska på charter i Marocko.. där är återigen "risken begränsad"... Om risken för biverkningar av profylaxet inte hade varit så stor så hade valet varit självklart..
29 feb. 2008 14:27
Jag ringde infektinskliniken igår -
och de sa samma sak som vårdcentralerna hade sagt till oss... , att Vi inte behövde äta malariamedicin eftersom vi inte skulle vara i Angkor Wat mer än 2-3 dagar....
Så vi måste köpa med oss massa bra myggmedel , iallafall
Av Zappe50
29 feb. 2008 15:59
Citerat från ziesta:
Det visste tydligen inte den mygga om som bet mig.. Det är ju som Zappe50 och Veiken skriver.. det räcker med en mygga..
Av Cickie
29 feb. 2008 18:50
Var i Kambodja för ett år sedan, Phnom Penh, Siam Reap Och Sianoukville. Varken min dotter eller jag hade tagit någon malariaprofylax, men vi var mycket noga med att använda myggmedel.Hade med oss MyggA från Sverige, och det funkade utmärkt. Att jag hade problem med magen ett bra tag efter resan är en annan historia.