Madrid m omnejd - tipsa om spanska och ev portugisiska utflyktsmål

Av Pehag
25 dec. 2011 14:44
Visningar: 630
Vi (två vuxna) åker till Madrid i april. Huvudmålet med resan är att hälsa på min styvdotter som pluggar i Salamanca. Nu vill jag ha alla möjliga tips och t o m specifika hotell i både Madrid och Salamanca - men även andra utflyktsmål eftersom vi ska ha hyrbil och kanske försöker hinna med en tur till den portugisiska kusten också. Vackra vyer, naturupplevelser och restauranger med god mat är högintressanta. Tack på förhand :)
Av Annl
25 dec. 2011 15:31
Hej,

Vi var i Madrid på höstlovet och eftersom vi reste med våra två barn valde vi att bo på lägenhetshotell. Det var praktiskt och låg väldigt centralt. Vet inte om detta är aktuellt för er eller om ni hellre vill bo på hotell.

Hotel Palace är ett hotell som ligger nära Prado-museet och som såg väldigt fint ut men jag kan tänka mig att det inte är billigt. Men det fanns flera hotell i de kvarteren.

Vi var inte på tjurfäktning eftersom det var off season för sådan verksamhet så jag vet inte hur det är. Dock är tjurfäktningsarenan oerhört vacker och man kommer att tänka på Ferdinand och när han skulle dit, på tal om Kalle Anka så här i juletid.

Madrid är ett resmål som pasar vuxna - sena middagar, sena nätter på stan och en massa vacker konst. Och så umgås man - det är viktigt och det sker över en kopp kaffe, ett glas vin eller en tapas.

Bra att veta är att spanjorerna inte alls är bra på engelska - det hade vi ganska mycket bekymmer med.

Staden, som inte blev bombad, är väldigt vacker med stora boulevarder och med vackra gamla hus. Mycket gröna områden och en promenadvänlig stad.

Ni måste besöka Plaza Mayor och ta en kaffe eller ett glas vin på någon uteservering där.

Plaza del Sol är ett centralt torg mitt i Madrid där ett antal gator strålar ut från torget. På torget hittar ni även en staty över björnen som är en symbol för Madrid samt Spanien nollpunkt - det är från denna punkt som alla avstånd mäts.

Gillar ni konst är ju konstmuseerna ett måste. Och mellan Hotel Palace och Prado-museet finns en schysst uteservering där man kan ta ett glas vin och kolla på folk. Rätt modernt stuk med röda stolar.

Kungliga slottet är förstås kul att promenera förbi.

OCH - ni bör absolut besöka Toledo som var Spaniens huvudstad fram till år 1561 då Madrid tog vid. En otroligt vacker liten stad med en imponerade borg - Alcazar - och en fantastisk katedral. Staden är känd för Toledo-stålet som är det näst bästa stålet efter det tyska. Mycket branschfolk kommer dit för att köpa kockknivar m.m. Vi köpte en rejäl köttkniv som är riktigt imponerande. Smala gränder och en hel del väldigt fina butiker utöver det vanliga turistutbudet. Mycket svärd och pistoler hade de också till sonens stora glädje. jag vill minnas att det tog en dryg timme med bil från Madrid.

Och vad gäller restauranger så gillar i alla fall maken och Guide Michelin Restaurang Botin där man kan äta spädgris. Både guiden och maken är lyriska men jag och barnen gillade det inte alls - en turistfälla och spädgrisen dissade vi rejält. Men som sagt- det finns de som gillar detta ställe skarpt. God spansk brandy hade de i alla fall som man kunde skölja ned spädgrisen med.
Av Pehag
25 dec. 2011 21:52
Tack Annl för ditt detaljerade svar. Vi har precis bokat våra flygbiljetter så det återstår ännu en del planerande. Vi är tacksamma för alla tips vi kan få, så jag hoppas flera fyller på med sina upplevelser.