London för tredje gången och de stora turistattraktionerna redan är avklarade, vad göra?

Av Zodezo
22 apr. 2014 15:42
Visningar: 1542
Hej på er!

Vi har planerat in fyra dagar i London i sommar. Det blir tredje resan dit och vi har redan gjort alla de stora turistattraktionerna och vill gärna uppleva lite nya delar av staden. Stora anledningen att vi åker dit igen är för att vi vill gå på en endagsfestival i Hyde Park. Något vi också gjorde sist vi var där och det var helt underbart, så det rekommenderar jag er verkligen om ni gillar musik! Denna gång har vi valt att boka hotell i Shephards Bush, någon som bott i det området och har tips? Där det som jag förstått ska finnas ett stort shoppingcenter och av en slump, vi upptäckte precis efter vi bokat, ligger hotell precis intill en av Brewdogs pubar. Vilket är perfekt då vi älskar deras öl :-) Men vi kan ju inte bara shoppa och dricka öl de andra tre dagar så har ni några bra tips? Vi har funderat lite på Thorpe Park, är det något att ha om man älskar berg-och dalbanor och har rätt höga krav efter att ha varit på en del nöjesparker i USA? Alla möjliga tips är jag intresserad av, allt från mysiga restauranger till park, marknader m.m. :-)
Av Birgere
22 apr. 2014 15:55
Tåget till Oxford, eller ner till kanalkusten
Av Marilcj
22 apr. 2014 16:36
Marknaderna i Camden o Prtebello, Notting Hill....de är på helgen och misstänker väl att det är 4 juli ni ska till Hyde Park så då har ni ju helgen som följer.
Av Zodezo
22 apr. 2014 20:07
Tack för tipsen Birgere, är det så man kan åka över dagen?

Marilcj, helt rätt på 4 juli .-) Camden har jag varit på marknaden i, väldigt mysigt. Är portabello också en mix av allt möjlig eller mer en matmarknad?
Av Desires
22 apr. 2014 22:43
Området Notting Hill och Portobello Road är mysiga gatukvarter som vimlar av antikvitetsaffärer, marknadsstånd med försäljning av färskt bröd, skaldjurs- och fiskdelikatesser, grönsaker, blommor, mm.
Väldigt speciella affärer som t ex en affär som bara har gamla symaskiner....

Inte så långt ifrån London Eye ligger Sealife Aquarium. (Gå över Westminster Bridge från Big Ben och The Houses of Parliament.) http://www.visitsealife.com/london/

På sommaren kan det väl vara mysigt med en båttur på Themsen till Hampton Court Palace. Om man köper en enkel biljett så kan man stanna och se palatset, sedan ta tåget tillbaka. Denna båttur tar flera timmar längs Themsen - med vackra palats, fiskande hägrar, fina kanalbåtar och annat intressant.

Mer om London kan du läsa på min egen hemsida http://www.desires.se/#post77
Denna sida har ovanliga tips om vad man kan göra i London http://www.differentthingstodoinlondon.blogspot.se/

Lycka till, London är alltid trevligt!
Av Marilcj
23 apr. 2014 06:34
Portobello är mer än bara matmarknad, första delen är mycket prylar, mest antikt och sista delen kläder, men som sagt va allt runt om oxå....öppet på lördagen o går ej missa om man hoppar av i NottingHill, alla ska dit 😉

Vem vet vi kanske ses i vimlet!
Av Zodezo
23 apr. 2014 12:37
Dit för det bli ett besök då Marilcj :-)

Desires, båtturen låter väldigt mysig. Varifrån avgår den? Finns det nån hemsida där jag kan läsa lite mer? :-)
Av Desires
23 apr. 2014 18:21 (redigerad)
Desires, båtturen låter väldigt mysig. Varifrån avgår den? Finns det nån hemsida där jag kan läsa lite mer? :-)

Svar:
Det kan ta 4 timmar att åka båt till Hampton Court - beroende på strömmarna...

Till Hampton Court kan du även ta dig med tåg, buss, tunnelbana eller bil. Här kan du läsa mer om hur och varifrån du kan ta dig dit: http://www.hrp.org.uk/HamptonCourtPalace/planyourvisit/gettingthere

Även denna sida har mycket bra information om vad man kan ägna sig åt i London http://www.londoninfo.se/pages/trips.php
samt http://www.desires.se/#post77
Av Mcenroe
23 apr. 2014 18:27
En guidad tur på Highgate Cemetery
J.
25 apr. 2014 15:09
Citerat från Zodezo:
Hej på er!

Vi har planerat in fyra dagar i London i sommar. Det blir tredje resan dit och vi har redan gjort alla de stora turistattraktionerna och vill gärna uppleva lite nya delar av staden.
Instämmer i att båtturerna till Hampton Court är fenomenala även om de tar flera timmar p.g.a. tidvattnet men ta alltså tåget tillbaka så att ni hinner se palatset.

Även Greenwich är roligt att åka båt till och gå runt på marknaden (med Shoe Embassy), sjöfartsmuseet, jordens nollmeridian (GMT) och en massa annat. Ta förarlösa tåg genom Docklands tillbaka.

Ett ställe jag verkligen rekommenderar är den historiska puben Spaniards Inn i Hampstead med god mat och bra öl. Går att kombinera med Highgate (med sin fantastiska kyrkogård) och Hampstead som är mysigt i sig själv.

Wimbledon är också mysigt. Inte bara tennismuséet fullt av svenskminnen utan framför allt den gamla bykärnan med ridskola, restauranger och butiker samt Wimbledon Common.

Dagsturer har jag flera beskrivningar av i min kategori Dagstur från London på min blogg men har inte hunnit så långt så att alla mina favoriter hunnits med. Enkla att nå med tåg är Oxford, Cambridge, Brighton, Arundel med sitt makalösa slott, Winchester, Hastings/Battle med den normandiska invasionen, gamla huvudstaden Winchester, Bath, Stamford (Lincolnshire) med Burghley House, Churchills hus (både Blenheim där han föddes och huset där han bodde som vuxen), Whitstable, Portsmouth med Nelsons skepp HMS Victory och såklart Windsor med sitt stora slott. Leeds Castle, Englands äldsta stad Colchester, Saffron Walden, Bodiam Castle, Canterbury med sin katedral, Deal, Dover som är fult men har en fantastisk tunnelupplevelse under slottet...möjligheterna är enorma. :D
Av Blesi
6 maj 2014 22:49
Hejsan

Vi besökte Thorp Park för 3 år sedan, och det går inte att jämnföra med parker i Usa. Området var grått och trist, men visst fanns det riktigt bra berg- och dalbanor. Det finns ingen som helst myshetsfaktor i parken, dom har världens potensial att göra något fint av den men hela området är trist.
Av Zodezo
18 maj 2014 15:06
Tack för ditt svar Desires :-)
Mcrenoe, ska kollas upp!
Canada2000, har varit i Paris så det känns inte prioriterat men annars så lät det mysigt :-)
Barabrittiskt, tack för alla dina tips. Ska kolla igenom dem :)
Blesi, Låter som att det känns inte är värt att lägga en dag på att åka dit då?
Av Trampan
19 maj 2014 21:20
Vi åker för 10:de gången till London i slutet av juni.
Det vi ska göra denna gången som vi ännu inte hunnit med är ett besök på Kew Gardens.
En guidad tur på Highgate Cemetery västra sidan. Har varit på den östra sidan där man kan gå runt själv. Rekommenderas starkt!
Och så kanske vi äntligen får för oss att besöka St Paul's Cathedral även på insidan.
Sen ska vi göra en del gamla godingar.

Ett tips är att åka över Themsen linbanan i östra London, det gjorde vi sist när vi var där i April :)
24 mars 2016 16:54
Blackpool, thorpe park, och du mysfaktorn spelar väl inget roll det är vl riderna som spelar roll
26 mars 2016 11:04
Citerat från Gunillad:
Det känns som många, även vana London-resenärer missar Aqua Shard.
http://4000mil.se/index.php/en-eftermiddag-i-london/
Har flera gånger tänkt att åka upp i The Shard men det har alltid kommit något annat, som lockat mer, emellan :) En klar dag är det säkert en fantastisk utsikt!
26 mars 2016 12:56
Har flera gånger tänkt att åka upp i The Shard men det har alltid kommit något annat, som lockat mer, emellan :) En klar dag är det säkert en fantastisk utsikt!
Ja vi hade turen att komma dit en krispigt klar januarieftermiddag, så det blev en del fina bilder.
De har Afternoon Tea däruppe också. Det tänkte jag prova nästa gång jag är i London.
Av Challen
11 apr. 2016 22:08
Ni som rekommenderade båtturen till Hampton Court, vet ni om man kan hoppa av båtturen t ex vid Kew Gardens och sen hoppa på nästa båt till Hampton Court? Såg att båtarna går några gånger om dan.
18 maj 2016 11:37
Man kan absolut hoppa av vid Kew men jag vågar inte säga om man kan hoppa på nästa för det är tidvatten upp till Teddington så hur båtarna kör beror på detta eftersom de måste igenom slussen i Richmond.
29 maj 2016 12:36
Kan rekommendera ett besök i Little Venice (bakom Paddington Station) och därifrån båttur antingen till Camden Lock Market, eller London Zoo, otroligt mysigt!
Av Challen
6 juni 2016 19:23
Citerat från Barabrittiskt:
Man kan absolut hoppa av vid Kew men jag vågar inte säga om man kan hoppa på nästa för det är tidvatten upp till Teddington så hur båtarna kör beror på detta eftersom de måste igenom slussen i Richmond.
OK, tack! :)
Av Challen
6 juni 2016 19:24
Citerat från Mamellen:
Kan rekommendera ett besök i Little Venice (bakom Paddington Station) och därifrån båttur antingen till Camden Lock Market, eller London Zoo, otroligt mysigt!
Den turen har jag också åkt, den var jättemysig!