Lite frågor om Malaysia & SIngapore

25 juli 2015 18:10
Visningar: 573
Hej
Vi skall åka ev. åka sommaren (Juni, eller Juli) 2016 för att hälsa på våra kompisar som bor i Singapore.
Där kommer vi vara i ett par dagar, efter detta skall vi då åka nånstans för att vara i 2 veckor ca( solsemester)
Skall man åka till Malaysia , Läs Langawi, eller Perhintian Islands?

Är det bra väder där under våran sommar?
Vilka rekommenderar ni att man flyger med ifrån Singapore till Malaysia ?
Lång tid tar det?
Några speciella hotell ni rekommenderar på Langawi / Perhintian?

Vi som åker är 2 vuxna & 2 barn ( 9/6 år)

vet att det är mycket frågor, men hoppas att ngn kan hjälpa mig med dessa frågor
tack på förhand
26 juli 2015 10:30
Som jag förstått det är Malaysias östkust, dvs Perhentian, bäst under sommaren och västkusten under vintern.
Air Asia är ett bolag ni kan flyga med.
Av Sierra
26 juli 2015 10:54
Perhentian har bra väder med mycket sol i juni/juli medan vädret på Langkawi är mer växlande med korta skurar. I dag är det t ex bra väder på Langkawi och en temp på +30.

Nä det gäller vattenkvalité och beacher är Perhentian mycket bättre än Langkawi. Vattnet runt Langkawi är grumligt och lämpar sig inte för t ex snorkling.

Som Marie78 skriver så är AirAsia ett alternativ för att flyga direkt Langkawi från Singapore. Flygtid 1,5 tim.

Om ni vill åka till Perhentian så måste ni först ta er (med buss eller flyg) till Kuala Lumpur och därifrån flyga till Kota Bharu Airport (flygtid 1 tim) och vidare med buss 90 min till Kuala besut (färjelägret) för överfarten till Perhentian.

Sök hotell på någon booking site, t ex booking.com. På Langkawi finner du flest boenden vid Cenang Beach som är det populäraste området på ön.

Mer info om Langkawi har du i min guide:
http://www.reseguiden.se/reseguider/langkawi-on-som-erbjuder-det-mesta-5278
26 juli 2015 11:31
Givet att ni har två mindre barn med er hade jag aldrig valt Perhentian. Muslimskt, backpacker och svårtillgängligt.

Om ni inleder med Singapore är Tioman ett mycket vettigare alternativ, dit man kan nå med såväl flyg som båt från Singapore på några timmar. Ön är också mer utvecklad och om något händer har ni såväl KL som Singapore inom räckhåll.

Ett annat alternativ är Redang med några bra resorts och båt från Kuala Terengganu. Även detta i sydkinesiska sjön. Andaman-sidan har inget vidare vatten varken i Malaysia eller Thailand...
Av Sierra
26 juli 2015 11:50
Citerat från Marcus_p:
Om ni inleder med Singapore är Tioman ett mycket vettigare alternativ, dit man kan nå med såväl flyg som båt från Singapore på några timmar. Ön är också mer utvecklad och om något händer har ni såväl KL som Singapore inom räckhåll.
Berjaya Air som flög till Tioman har lagt ner trafiken från Subang i Kuala Lumpur och Seletar i Singapore. I dagsläget finns inget reguljärt flyg som trafikerar Tioman.
26 juli 2015 12:24
Citerat från Sierra:
Citerat från Marcus_p:
Om ni inleder med Singapore är Tioman ett mycket vettigare alternativ, dit man kan nå med såväl flyg som båt från Singapore på några timmar. Ön är också mer utvecklad och om något händer har ni såväl KL som Singapore inom räckhåll.
Berjaya Air som flög till Tioman har lagt ner trafiken från Subang i Kuala Lumpur och Seletar i Singapore. I dagsläget finns inget reguljärt flyg som trafikerar Tioman.
Så är det kanske. Jag var en frekvent Malaysia resenär under nittiotalet och en bit in på 2000-talet så det är ju ett tag sedan....båten från Mersing finns väl i varje fall kvar och måste vara det smidigaste alternativet om resan påbörjas i Singapore.
26 juli 2015 20:50
tack för alla svar, jag är nu kluven..
finns det inget annat som är "nära"
Indonesien har jag har hört av kompisar att det är bra också, samma med Phillipinerna...( hur långt ligger det ifrån Singapore.)

vad hade ni rest om ni var i våra kläder?

'
Av Sierra
26 juli 2015 22:59
Från Singapore:

- flyg till Bali (Indonesien). Flygtid 2 tim 30 min.
- flyg till Cebu (Filippinerna). Flygtid 3 tim 45 min.
Av Moltas
28 juli 2015 11:20
Den tidsperiod du anger så är nog östra Malaysia vädersäkrast.

//M
28 juli 2015 21:04
Hej igen
har kollat runt nu, och känns som att Tioman är ganska lockande.
1,5-2 timmar ifrån Mersing.

tack för tipsen, uppskattas mycket.
10 aug. 2015 14:41
Hej,

Har just kommit hem från Perhintian Islands (var där i två veckor). Som sagt så har det sin torra period nu, april-oktober. Vi bodde 1 vecka på Tuna bay och 1 vecka på Bubu Villas.

Vi hade en fantastis semester!

Med vänlig hälsning
Victoria
Av Citat
14 aug. 2015 20:22
Tioman är otroligt vackert, finns saker att göra bara man vill. Jag och min vän var där i April när vi backpackade och bodde på ABC (finns olika delar man kan bo på). Mycket begränsat med restauranger, finns en bankomat på hela ön etc. Dock kan man dyka, snorkla, det ska finnas fina vattenfall om man orkar trekka etc. Annars väldigt lugnt men absolut värt ett besök då det är otroligt vackert.

Lite knepigt att ta sig dit då färjorna går olika varje dag pga tidsvattnet. Vi kom till Mersing vid 12:00 och då hade sista färjan till Tioman gått för dagen så vi fick övernatta i Mersing t.ex. och detta är mycket vanligt.

Finns även otroligt mycket sandloppor.
15 sep. 2015 16:27
Vi har precis varit i Singapore, Perhentian, Tioman och Borneo (Kuching). Har åkt mkt buss, flyg, taxi o båt.
Till Perhentian från Singapore hade vi valt detta:
Ta Metron till station Bugis och sedan utgång D
Gå till Transnasionals bussterminal (Googla) och ta bussen till staden Johor Bahru, Ni får stiga ur bussen 2 ggr vid gränsen.
Ta flygbussen (eller taxi) till flygplatsen och åk med Air Asia till Kota Bahru. Ladda ner Air Asia-appen!
Köp taxi- och båtbiljett till Kuala Besut (de kommer att erbjuda biljetter redan i ankomsthallen)
Taxin kostar 78 MYR
I Kuala Besut tar ni sedan speedboat ut till Perhentian.
Boka bungalow på Coral View eller Tuna Beach Resort - bägge på stora ön (boka så tidigt som möjligt)
Coral View har bästa boendet men Tuna har mer möjlighet till skugga vid stranden och korallrevet lever. Man snorklar varje gång man badar - helt otroligt! På bägge ställen finns decimeterlånga bruna fiskar som nafsar i benen :-). Gör inte ont, men är lite obehagligt. Inga sandflugor på Perhentian när vi var där (På Tioman blev vi helt uppätna och det kliar fortfarande nu efter 3 veckor). Att åka båttaxi mellan stränderna och öarna är billigt. Coral är muslimskt så ingen öl. Äter gör man 100 m söderut där maten är utsökt och Tiger-ölen iskall :-). Vid Coral-boendet finns rikt djurliv - jättefladdermöss, flygande hundar/ekorrar, apor (snälla), varaner och ekorrar. Jättehäftigt! Wi-Fi är svårt på Perhentian. Det går ner hela tiden och då får man be dem starta om dina modem o routrar.
16 sep. 2015 15:53
Citerat från Andersoylva:
Vi har precis varit i Singapore, Perhentian, Tioman och Borneo (Kuching). Har åkt mkt buss, flyg, taxi o båt.
Till Perhentian från Singapore hade vi valt detta:
Ta Metron till station Bugis och sedan utgång D
Gå till Transnasionals bussterminal (Googla) och ta bussen till staden Johor Bahru, Ni får stiga ur bussen 2 ggr vid gränsen.
Ta flygbussen (eller taxi) till flygplatsen och åk med Air Asia till Kota Bahru. Ladda ner Air Asia-appen!
Köp taxi- och båtbiljett till Kuala Besut (de kommer att erbjuda biljetter redan i ankomsthallen)
Taxin kostar 78 MYR
I Kuala Besut tar ni sedan speedboat ut till Perhentian.
Boka bungalow på Coral View eller Tuna Beach Resort - bägge på stora ön (boka så tidigt som möjligt)
Coral View har bästa boendet men Tuna har mer möjlighet till skugga vid stranden och korallrevet lever. Man snorklar varje gång man badar - helt otroligt! På bägge ställen finns decimeterlånga bruna fiskar som nafsar i benen :-). Gör inte ont, men är lite obehagligt. Inga sandflugor på Perhentian när vi var där (På Tioman blev vi helt uppätna och det kliar fortfarande nu efter 3 veckor). Att åka båttaxi mellan stränderna och öarna är billigt. Coral är muslimskt så ingen öl. Äter gör man 100 m söderut där maten är utsökt och Tiger-ölen iskall :-). Vid Coral-boendet finns rikt djurliv - jättefladdermöss, flygande hundar/ekorrar, apor (snälla), varaner och ekorrar. Jättehäftigt! Wi-Fi är svårt på Perhentian. Det går ner hela tiden och då får man be dem starta om dina modem o routrar.
Andersoylva:
Vi är på väg mot Perhentian på söndag och undrar lite oroligt, hur det ser ut där angående haze, dvs röken från skogsbränderna på Sumatra? Lämnade Singapore idag och där ligger röken ganska tung, allt går i färgskalan grått...
16 sep. 2015 18:03
Oj då! Vi åkte hem i fredags kväll innan det började brinna. Har svårt att tänka mig att Perhentian skulle drabbas av röken. När vi var där växlade vindarna en del, men vinden kom mestadels från sydost.