Lite frågor för att komplettera min Bangkok-"itinerary"

5 okt. 2014 12:46
Visningar: 583
Hej, bara två månader kvar snart till min nästa resa som går till Bangkok och Kambodja.

Det blir första gången för oss i Bangkok och jag har hört omdömen som alltifrån att det är ett favoritresmål till min kollega som häromdagen berättade hur hon låg på (det sjabbiga lågpris-) hotellrummet, grät och ville hem... :-)

Asiatiska storstäder brukar ju vara mer som monster än som regelrätta städer, så jag tror att nyckeln till framgång är att vara påläst, ha en stadig itinerary att hålla sig i samt att unna sig en del lyx.
Är jag på rätt spår? :-)

Vi stannar 3 nätter på "utväg". Har hittat ett litet hotell vid floder precis söder om Grand Palace och med utsikt över Arun Wat.

På hemväg blir det 1 natt på Tower Club at Lebua.

Vi tänkte lägga första dagen på Grand Palace, liggande buddan osv eftersom det är nära och bra från hotellet.
Dag 2 har vi bokat cykeltur med Arne, enligt tips härifrån. Han har ju lysande recensioner på Trippan också, så det blir nog strålande.
Samt förmodligen en massage på massageskolan som ligger i närheten av hotellet.

Men dag 3?
Hade tänkt flytande marknaden, men blir lite osäker. Dels för att det verkar väldigt turistiskt, dels för att jag har insett att det finns fyra flytande marknader:
http://www.bangkok.com/shopping-market/floating-markets.htm

Är det värt att åka och i så fall till vilken flytande marknad?

Vilken alternativ aktivitet skulle ni annars rekommendera istället?
Har läst om båttur på klongerna. Om man redan cyklat med Arne, blir det lite samma sak igen då eller?

Kvällarna då?
Vi vill äta gott och trevligt, men kanske inte de allra dyraste ställena, när man nu är i sydostasien vill man ju helst inte betala svenska priser.

Vi hade tänkt ta oss upp till Koh San Road någon kväll och äta där. Det hör väl typ till eller?

Flodkryssning med middag? Trevligt eller turistfälla?

Vi tänker ju stifta bekantskap med Lebuas takbar på hemväg förstås, borde vi även klämma in en till takbar?

Andra middags/kvälls förslag?

Någon som bott på Lebua och har svar på om man kan tänkas få utnyttja deras pool även efter man checkat ut (brukar ju funka utmärkt på andra hotell, men man vet ju aldrig)

Och till sist:
Hur tar man sig bäst till Dong Muang Airport?
(för flyg till Kambodja)
Av Daquiri
5 okt. 2014 13:13
Har cyklat med Arne två gånger med 3 år emellan. Första gången cyklade vi heldagen och nu senast kvällsturen. Två helt olika rundor!
Glöm inte Chinatown.
5 okt. 2014 13:19
Vi bokade eftermiddagsturen, mest för att man brukar vara så sliten på mornarna de första dagarna...
Bra val?

Vad gör vi i Chinatown? Strosar runt, äter gott, typ eller?
Citerat från Daquiri:
Har cyklat med Arne två gånger med 3 år emellan. Första gången cyklade vi heldagen och nu senast kvällsturen. Två helt olika rundor!
Glöm inte Chinatown.
Av Daquiri
5 okt. 2014 13:41
Chinatown är ett myller med ett fint tempelområde som är väl värt ett besök. Billig och god mat.
Av Sq7700
5 okt. 2014 21:31
När det gäller transfer till DMK ska det finnas en flygbuss med nr. A1 som avgår från BTS-stationen Mo Chit. Priset är 30 baht och betalas direkt ombord, men sedan måste man ju ta sig dit också vilket kostar typ 30-40 baht beroende på var man åker från. Någon som har testat denna buss? Om inte, fråga mig igen i november - tänkte nämligen testa då.
Av Hkn
6 okt. 2014 03:58
När det gäller Bangkok så borde jag hålla en låg profil – har ju bara varit där en enda gång – men...

Mina vänner, med varsin PhD i BKK-kunskap, tog mig till Taling Chan floating market (som ju finns omnämnd under din länk). Vi hyrde en privat longtail och åkte dit på Khlong Chak Phra. Adressen om du färdas landvägen: 324 Chakphra Rd

Om jag begripit saken rätt, så håller den bara öppet om helgerna. Den har stämplats som 'touristy' här och var, men klassades som 'more genuine' i din länk. Bara strunta i vad den kallas. Åk dit och ät. Små tanter sitter och lagar maten i tjugotalet små reuua boht – alltså de där små, flatbottnade båtarna. Måltiden gick loss på svindlande 1210 baht (260 SEK) för fem fullvuxna män.
Som matupplevelse var detta bland topp 10 av vad jag någonsin ätit (och tro mig, att äta lagad mat är ett fritidsintresse för mig). Jag repeterar: Smakupplevelsen toppar i princip allt jag testat som börjar med Thai-. Resten av marknaden struntade jag i.
6 okt. 2014 07:18
Shit!
Det måste testas!
Håller marknaden öppet hela dagen (på helgerna?)
Sen vet man ju aldrig om vi hittar av samma tant som ni eller om möjligen alla tanterna lagar lika god mat, but it´s worth a try, god mat kan man åka långt för.
Citerat från Hkn:
När det gäller Bangkok så borde jag hålla en låg profil – har ju bara varit där en enda gång – men...

Mina vänner, med varsin PhD i BKK-kunskap, tog mig till Taling Chan floating market (som ju finns omnämnd under din länk). Vi hyrde en privat longtail och åkte dit på Khlong Chak Phra. Adressen om du färdas landvägen: 324 Chakphra Rd

Om jag begripit saken rätt, så håller den bara öppet om helgerna. Den har stämplats som 'touristy' här och var, men klassades som 'more genuine' i din länk. Bara strunta i vad den kallas. Åk dit och ät. Små tanter sitter och lagar maten i tjugotalet små reuua boht – alltså de där små, flatbottnade båtarna. Måltiden gick loss på svindlande 1210 baht (260 SEK) för fem fullvuxna män.
Som matupplevelse var detta bland topp 10 av vad jag någonsin ätit (och tro mig, att äta lagad mat är ett fritidsintresse för mig). Jag repeterar: Smakupplevelsen toppar i princip allt jag testat som börjar med Thai-. Resten av marknaden struntade jag i.
6 okt. 2014 07:19
Ja återkom gärna med en liten rapport här i tråden, jag åker som sagt inte förrän i december.
Citerat från Sq7700:
När det gäller transfer till DMK ska det finnas en flygbuss med nr. A1 som avgår från BTS-stationen Mo Chit. Priset är 30 baht och betalas direkt ombord, men sedan måste man ju ta sig dit också vilket kostar typ 30-40 baht beroende på var man åker från. Någon som har testat denna buss? Om inte, fråga mig igen i november - tänkte nämligen testa då.
Av Daquiri
6 okt. 2014 09:25
Bakom Asia hotel (in på gatan bredvid) ligger en hörnrestaurang som heter Steaks&smoothies. Kanonkäk för 13-15 kr/portion. Något små portioner så jag och min man tog in tre rätter. Stället ser och är enkelt men maten är suverän!
Av Hkn
6 okt. 2014 12:10
Citerat från Gunillad:
Shit!
Det måste testas!
Håller marknaden öppet hela dagen (på helgerna?)
Sen vet man ju aldrig om vi hittar av samma tant som ni eller om möjligen alla tanterna lagar lika god mat, but it´s worth a try, god mat kan man åka långt för.
Oj, vid mitt besökt stretchade vi aldrig tiderna (var där mitt på dagen), men googlade detta:

TALING CHAN FLOATING MARKET OPENING HOURS

”Taling Chan Floating Market is located on the canal Khlong Chak Phra (คลองชักพระ) in front of the district office. It is opened only on weekends from about 8:30 to 16:00. Orchard produce such as fruits, and vegetables, as well as fish are sold from boats. There is a live traditional Thai music performance from 11:00 to 14:00. ”

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Taling_Chan_District

Och nej, någon tant-garanti skulle jag inte lämna – tanterna byter nog ut sig själva biland –  däremot handlade vi av många tanter, varför möjligheten att tanterna som kollektiv betraktat är grymma matlagartanter, inte alls är osannolikt.

Smaklig spis, hälsar

:: hkn ::
6 okt. 2014 21:58
Men det är ju lysande, jag blir min egen thaimats-tant! :-)

Har du provat denna kurs själv?

Jag har faktiskt varit lite inne på det redan tidigare, men då var det i Siem Reap jag funderade på cooking class, utifall vi blir lite "templed out" framåt dag 4.
Men Bangkok kanske är bättre, thaiköket är strået vassare än Kambodja-köket, eventuellt?

Planen börjar ta form; matlagningskurs dag 3, Taling Chan floating market på hemväg eftersom vi behöver en helgdag för detta tilltag...
Och därmed, i så fall strunta i de andra större flytande marknaderna.

Gick det att få till några sjyssta floating market foton också, hkn, eller hade du fullt upp med att tugga? :-)
Citerat från Lora:
Citerat från Gunillad:
Vilken alternativ aktivitet skulle ni annars rekommendera istället?
Food Expedition Bangkok – Cooking Class:
http://www.youtube.com/watch?v=ZPud_NOkz0M

Mer info: http://www.thai-cooking-class.com
6 okt. 2014 22:15
Det jag tyckte var kul att göra på egen hand, var att åka flodbåtar som man åker tunnelbana här typ, man hoppade bara på och av var man ville, Jättekul för man visste ju inte var man hamnade men kul sätt att ta sig fram.
Förresten i Bangkok köpte jag min bärbara radio med kassett och den funkar än, kostade 400:- då 1989 tror jag det var och håller än idag.
Sen titta på hotellrummet innan ni bestämmer er.
Vi testade två olika hotell bara för att det var billigt och bo lyxigt.
Vi var på en turistisk restaurang som då var en av världens största och servitörerna åkte rullskridskor. Vi satt i en egen båt. http://www.royal-dragon.com/aboutus.htm
Mvh
7 okt. 2014 07:25
Ska absolut prova att åka taxibåt!
Och ska kolla in restaurangen.
Citerat från Canada2000:
Det jag tyckte var kul att göra på egen hand, var att åka flodbåtar som man åker tunnelbana här typ, man hoppade bara på och av var man ville, Jättekul för man visste ju inte var man hamnade men kul sätt att ta sig fram.
Förresten i Bangkok köpte jag min bärbara radio med kassett och den funkar än, kostade 400:- då 1989 tror jag det var och håller än idag.
Sen titta på hotellrummet innan ni bestämmer er.
Vi testade två olika hotell bara för att det var billigt och bo lyxigt.
Vi var på en turistisk restaurang som då var en av världens största och servitörerna åkte rullskridskor. Vi satt i en egen båt. http://www.royal-dragon.com/aboutus.htm
Mvh
Av Hille2
7 okt. 2014 08:12
Inte taxibåt. Chao Phraya Expressbåtar är det som gäller på floden. Funkar som en vanlig buss med priser därefter. Kolla dock priserna vid pirerna innan du hoppar på, det är inte alltid biljettförsäljarna på båten är så ärliga.
Taxibåt kan man ta om man vill åka in i klongerna.
Av Micke80
7 okt. 2014 09:30
Arnes cykelturer är kanon, missa inte! Om du ska till Khaosan så passa på att gå till intill liggande Soi Rambuttri. Mkt trevligare gata med en del fina restauranger!
7 okt. 2014 10:54
Ja precis som Hille säger, inte taxibåt utan en slags bussbåt liksom :)
mvh
Av Lora
7 okt. 2014 15:06
Citerat från Gunillad:
Men det är ju lysande, jag blir min egen thaimats-tant! :-)
Har du provat denna kurs själv?
...

Härligt! :)

Har inte provat denna kurs själv men skulle absolut göra det på mitt återbesök i Bangkok.

Thai-köket är ju en hel vetenskap. Läste en artikel om detta i Bangkok Post väl där på plats. Artikeln handlade om den thailändska mattraditionen, de olika ingredienserna som används i mattillagningen… vilka maträtter som man bör äta när det är varmt, när det är kallt, när man har huvudvärk, när man känner sig för trött etc. Ett tips jag fick väl i Bangkok – att inte prova på för starka maträtter om man inte är van att äta starkt kryddad mat. Tydligen är det anledning nr. 1 till magproblem hos turister. Något att ha i baktanken väl där på plats. Annars är det rena rama nöjet att prova det populära thailändska köket… !
7 okt. 2014 19:34
Ok buss-båt, var det, ska testa det i alla fall.

Tack också Daquiri för restaurangtips, ska testa det om vi är i närheten.

Och Soi Rambuttri ska vi också kolla in.
7 okt. 2014 23:27
Har också åkt cykeltur med Arne. Vad jag minns, så lyfte vi cyklarna in I en båt och färdades tillbaka längs floden.
Om ni ska till Grand Palace, tänk på klädsel. De släppte inte in män som hade 3/4 byxor. Stora skyltar utanför. Och bli inte lurade av de som möter er längs muren och påstår att palace är stängt etc
8 okt. 2014 12:36
Citerat från Lett_o_resglad:
Har också åkt cykeltur med Arne. Vad jag minns, så lyfte vi cyklarna in I en båt och färdades tillbaka längs floden.
Om ni ska till Grand Palace, tänk på klädsel. De släppte inte in män som hade 3/4 byxor. Stora skyltar utanför. Och bli inte lurade av de som möter er längs muren och påstår att palace är stängt etc
Jo, jag har läst det om Grand Palace att man måste klä på sig, vi är vana sedan Burma tidigare i år.

Varför säger de att palatset är stängt? Erbjuder de sig sen att guida en till ett annat ställe, eller?
8 okt. 2014 16:41
Hej.

Det finns en del trådar om bluffmakare utanför Grand Palace. De som vi träffade, ville sälja en annan utflykt eller köra oss till shopping. Vi gick bara forbi dem. Men detta var 2009 så kanske det har ändrats. Om du googlar på "scam at grand palace Bangkok" så hittar du färsk info.
9 okt. 2014 06:47
Om någon av dagarna är en lördag eller söndag skulle jag rekommendera ett besök på Chatuchak. Det är en helt sinnesjukt stor marknad där man kan köpa ALLT. Visst kan man göra otroliga fynd, men det är känslan att strosa runt bland massor och massor av Bangkokbor som handlar.

Jag vet ingenting om Arnes turer, detta kanske ingår. Annars rekommenderar jag att få en guidad tur i något av Bangkoks slumområden. Känns lite makabert att gå runt och på något sätt titta på folks misär, men människorna är så trevliga och vill gärna visa upp sina hem. Och via tolken kan man ha så intressanta samtal. och det är alltid bra med en Eye opener.

Vill ni handla billiga kläder har ni MBK (bäst på hemvägen).

Billig mat hittar ni inte runt Leuba, definitivt inte på deras egna restauranger. Drick drinkar där och ta er till andra ställen för mat. China Town är bäst som matområde i BKK enligt mig.

Ett annat tips är att köpa Nancy Chandler´s map of Bangkok, eller kolla in eras hemsida eller facebook sida för tips på annorlunda happenings, restauranger, sevärdheter osv.

Lumpinipark tidigt på morgonen är också mysigt. BKK bork som tränar och varaner som strövar fritt.
9 okt. 2014 12:08
Tack för jättemånga bra råd och tips!
Citerat från Warnevall:
Om någon av dagarna är en lördag eller söndag skulle jag rekommendera ett besök på Chatuchak. Det är en helt sinnesjukt stor marknad där man kan köpa ALLT. Visst kan man göra otroliga fynd, men det är känslan att strosa runt bland massor och massor av Bangkokbor som handlar.

Jag vet ingenting om Arnes turer, detta kanske ingår. Annars rekommenderar jag att få en guidad tur i något av Bangkoks slumområden. Känns lite makabert att gå runt och på något sätt titta på folks misär, men människorna är så trevliga och vill gärna visa upp sina hem. Och via tolken kan man ha så intressanta samtal. och det är alltid bra med en Eye opener.

Vill ni handla billiga kläder har ni MBK (bäst på hemvägen).

Billig mat hittar ni inte runt Leuba, definitivt inte på deras egna restauranger. Drick drinkar där och ta er till andra ställen för mat. China Town är bäst som matområde i BKK enligt mig.

Ett annat tips är att köpa Nancy Chandler´s map of Bangkok, eller kolla in eras hemsida eller facebook sida för tips på annorlunda happenings, restauranger, sevärdheter osv.

Lumpinipark tidigt på morgonen är också mysigt. BKK bork som tränar och varaner som strövar fritt.
Av Pelle77
9 okt. 2014 18:31
Kul att du får uppleva en av världens bästa städer! Bangkok är en klassisk love or hate-stad.

Arne-turen är bra vilken du än väljer, vi har också cyklat den ett par ggr både fm som em. Försök klämma. In Wat Arun. Det är häftigt att klättra upp för trappstegen men det är nerför det blir riktigt spännande ;) Man åker båt hemåt efter att ha cyklat med Arne så det är en smaksak om ni bör välja ytterligare en klongtur.

Jag skulle skippa flytande marknader på ett förstagångsbesök då staden har så mycket annat att erbjuda än rena turistfällor. Och bättre än i Inle kan jag inte tänka mig att de är så du lär bli besviken.

Ett tips är att besöka Vimanmek teakpalats. Ett fantastiskt bygge med guidade visningar. Har ni besökt Grand Palace är det gratiis. Glöm inte att ha kläder som täcker knän och axlar.

Vill ni se ett annorlunfa museum så rekommenderar jag forensic museum vid Siriraj hospital. Rätt makabert men intressant. I närområdet finns bra matmarknad där man kan testa isaanmat lite på chands då menyerna endast är på thai. Men jag lovar att det är gott!

Lite turistigare men värt ett besök för middag är The Blue Elephant restaurant vid BTS Surasak. Det är från början en matlagningsskola så funderar ni på att testa thai-cooking skulle jag välja deras (som är lite dyrare)
Restaurangen ligger i en vacker kolonialvilla.

Till Don Muang åker ni taxi. Bör inte kosta mer än 500 thb oavsett var ni startar ifrån inkl vägtullar.

Trevlig tesa!
Av Hille2
9 okt. 2014 19:25
Instämmer i det mesta som Pelle skriver. Skulle också skippa flytande marknaden och rekommenderar teakpalatset istället. Grand Palace är kanske ett måste men jag tycker att de mindre templen runt floden är trevligare. Som t.ex. Wat Po eller Wat Arun.

Sirirajmuseet kan även jag rekommendera (också det nära floden), åtminstone för den som inte är överdrivet känslig av sig.

MBK hör också till ställen som jag dissar. Tycker att det bara tar tid och att det mest är en massa skräp. Långa rader med t-shirts med samma tryck som på alla turistgator och så vidare. Visst kan man kanske hitta något där nån gång men inte värt att offra en dag för.

Och vad det gäller Khao San road, Rambuttri mfl gator i backpackerområdet. Visst kan man hitta riktigt bra mat även där men det mesta är totalt turistifierat, så man får leta. Trots detta kan det vara kul att göra en vända där och titta på gyttret nån kväll.
9 okt. 2014 21:54
Pelle och Hille:
Tänkte nästan det faktiskt om både flytande marknaden och Tonle Sap i Cambodja, att har man sett Inle Lake, så kanske man eventuellt inte blir så imponerad...

Jag skippar alltså Damnoen Floating Market, men svänger fortfarande förbi Hkn´s Taling Chan for the meal of my life...?

Jo Wat Po och Wat Arun tänkte jag ta i samma sväng där som Grand Palace.
Alternativt om Wat Arun ingår i Arnes så tar vi det då.

Ja jag kan tänka mig att Khao San inte kommer att vara den kulinariska höjdpunkten, men det känns som ett måste att svänga förbi, så får man se var man äter.

Ska kolla in The Blue Elephant restaurant´s cooking class också.

Teakpalatset ser maffigt ut på bild, det kan vi nog tänka oss att svänga förbi.
Jim Thompson House slår ju Lonely Planet ett slag för också...?

Hm, Forensic museum... vi får se. :-)

Tack för alla svar och idéer!
Av Hille2
9 okt. 2014 22:02
Jim Thompsons House är inte dumt det heller. Lättsamt att ta sig dit också, en kort promenad från Skytrain och inget som tar en hel dag heller.