Lira eller Euro?

12 maj 2014 12:11
Visningar: 17166
Hej

Jag och min sambo skall åka till Turkiet i sommar och vi undrar vad man ska ha för valuta samt var man ska växla pengar, hemma/turkiet?

Tack på förhand
Av Monneyo
12 maj 2014 13:44
100% så ska ni använda lira annars blir allt väldigt dyrt + att man blir blåst. Växla hemma så ni har pengar när ni kommer fram helt klart smidigast, det går även att växla här.
Av Birgere
12 maj 2014 17:56
Finns det någon som helst anledning att inte ta ut pengarna från en vanlig uttagsautomat?
Alltså som man gör i övriga världen.
Av Monneyo
13 maj 2014 00:31
Citerat från Birgere:
Finns det någon som helst anledning att inte ta ut pengarna från en vanlig uttagsautomat?
Alltså som man gör i övriga världen.
Du menar med visa/mastercard på bankomat i Turkiet? Nej det är helt safe fast tex Swedbank tar valutaväxlingspåslag 1.5% +35kr per uttag andra banker vet jag inte.
Av Hille2
13 maj 2014 08:19
Men växla hemma brukar alltid bli mycket dyrare än att ta ut i ATM, oavsett om kortet har avgifter eller inte.
Av Birgere
13 maj 2014 08:45
Behöver man enbart växla några hundralappar för fickpengar så kan man ju spara någon tia på att växla kontanter men annars så gäller ATM. Det finns ju även kort utan uttagsavgifter, tex ICA kortet eller GE Moneybank.
Av Monneyo
13 maj 2014 12:03
Det är nog vilket som någon krona hit eller dit, jag hade dock inte åkt utomlands utan pengar i fickan.
I alla fall så är det lira som gäller i Turkiet.