Libanon beirut

17 apr. 2006 11:19
Visningar: 10342
Ska åka till beirut i tre veckor till sommaren. Jag undrar om det är någon som varit där och kan berätta lite? Allt är av intresse.
Av Danii
6 nov. 2007 12:35
Det e grymmt! Finns allting. Baalbeck som är häftigare än Giza och grottan Jeita som är osannolik. Byblos - världens äldsta bebodda stad. Tyros - staden som enligt myten gav Europa dess namn (efter prinsessan Europa av Tyros). VÄRLDENS GODASTE MAT!!
Av Nylboy
16 juni 2010 19:02
Jag är bosatt i Byblos (Jbeil) sen 15 år och jag rekommenderar att du bor utanför Beirut t. ex här i Byblos, så brukar mina vänner bo på Comfort Hotell, som ligger mitt i centrum av stan, som sen förra sommaren är den mest aktiva av alla städer i Libanon. Att åka buss är mycket billigt och även taxi, men då får man trängas med en massa människor.
Byblos är troligen världens äldsta bebodda stad - ca. 7,000 år gammal. Libanon är fullt av ruiner och antikviteter och här i Byblos har vi en korsfararborg, samt en gammal Ottomansk Souk, som har restaurerats och blivit mycket aktiv. Min hustru har en souvenir shop på huvudgatan "The Old street" och i fönstret finns ett S-märke samt 1 svensk flagga. Mycket lätt att hitta.
Om du vill kan jag eventuellt hjäpa till med praktiska grejor, som bokning m.m.
Sen beror det på vad du vill göra eller se. Natt livet är inte min gebit, men natur och platser värda att se vet jag en del om.
Min hobby är att fota så jag har massor av foton från Libanon och många andra länder.
Av Phelena
9 juli 2010 14:35
Ska också åka till Beirut i sommar. Känner mig lite osäker då det inte finns så mycket fakta att läsa. Hur är säkerheten, sevärdheter, maten m.m. Finns det någon som vet och kan tipsa mig?
9 juli 2010 22:53
Citerat från phelena:
Ska också åka till Beirut i sommar. Känner mig lite osäker då det inte finns så mycket fakta att läsa. Hur är säkerheten, sevärdheter, maten m.m. Finns det någon som vet och kan tipsa mig?
Hej jag var i Libanon förra sommaren och kommer garanterat att åka tillbaka när jag kan . Vad menar du med säkerheten? Jag kan tala om för dig att som turist så kan du känna dig säker, Landet Libanon satsar enormt just nu på att locka tillbaka turisterna och en av punkterna är just säkerheten, jag kan garantera dig att du kommer att se mycket poliser som är ute nu under sommaren just för att turister ska känna sig säkra. Jag rekomenderar dig dock att inte röra dig så mycket i dem södra delarna av Libanon längst med gränsen till Israel men annars är det fritt fram. Sedan har du det Libanesiska folket som du alltid kan vända dig till vart du än är så hjälper dem gärna till och tycker att det är kul att få träffa på en turist (du kommer säkert att bli bjuden på en kaffe/te då Libaneser är ett generöst folk). Flertalet Libaneser talar flytande Engelska samt Franska då Libanon en gång var en fransk koloni. Sevärdheter har du massor, Byblos, Balbak ruinerna från romar riket, Harisa Maria statyn med en hjärtskärande utsikt över medelhavet mm, Jeita grottan bland det vackraste jag varit på. Maten helt underbar samt billig och bra service. Lycka till
Av Phelena
11 juli 2010 21:00
Tack kameraman, det låter bra. Ser fram emot resan, det ska bli trevligt att åka dit. Har hört så mycket positivt, god mat, vackert land, trevligt folk os.v.
31 aug. 2010 15:19
Jag var i Beirut 3v i somras med två tjejkompisar och det var den bästa resan jag någonsin gjort! Levde verkligen livet och blev så förvånad över vad Libanon erbjöd. Människorna är så genuina och öppna! Klär sig praktiskt taget hur de vill, och de vet verkligen hur man festar! Stureplan släng dig i väggen, Beiruts nattliv är OTROLIGT!
Den bästa nattklubben vi besökte var favoritstället BEIRUF! Högst upp på takvåningen, musiken var helt rätt och folket underbara! Rekommenderas starkt att besökas!!

Mina föräldrar är från Jordanien, som är Libanons grannland. Har besökt Jordanien mer eller mindre under hela min uppväxt och förväntade mig att Libanon skulle vara mycket som Jordanien, men oj vad jag hade fel. Jordanien är ett underbart och vackert land (döda havet är magiskt) men Beirut är verkligen "medelhavets pärla" som de säger. Det som förvånade mig mest var just hur folket var! Att nattlivet sedan var så fantastiskt som det var gjorde bara saken ännu bättre! Blev helt kär i staden.

Shoppingen var bra. Åker man dock till de stora, exklusiva ställena så märker du ingen prisskillnad mellan Sverige och Libanon. Besök de små marknaderna som finns lite här&var, där kan man verkligen fynda bland skor och väskor!
Taxi billigt, mat och dryck till mesta dels billigt.

De bästa "sol&bad" ställena vi besökte var: Riviera och Ocean Blue. MEN det finns massor av fler bra ställen som vi bara inte hann besöka.

Funderar du på att besöka Beirut så tveka inte! Själv åker jag och mina vänner ner igen nu i December på obestämd tid...