Las Vegas till San Francisco med bil - januari

5 aug. 2015 13:04
Visningar: 312
Hej!

Jag vet att den här tråden tangerar flera andra trådar men då årstid och färdväg inte riktigt stämmer med vår plan så tar jag mig frihet att starta ytterligare en tråd. Hoppas på överseende! :)

Vi (familj 2+3) avslutar 3 veckor i USA, över jul och nyår, med 5 nätter i Kalifornien. Dessa dagar startar i Las Vegas och vi flyger hem från San Fransisco. (Vi kommer från NY och Orlando.)

Söker tips och synpunkter kring den tänkta rutten enligt nedan! Hade från början planer på Yosemite men har förstått att det är vinter där på riktigt med stängda vägar, krav på snökedjor osv.

Dag 1: Las Vegas - Death Valley, cirka 30 mil, 3 timmar.
Väg 95 eller 160/190? Vilken är finast och ger bästa infarten till DV? Lunchställe?
Tänkte övernatta på Panamint Springs Resort efter att ha upptäckt DV under dagen.

Dag 2: Panamint Springs - Morro Bay, cirka 50 mil, 5,5 timme
Väg 58 eller 178? Vilken ger bäst sevärdheter längs vägen till Bakersfield?
Lunchställe?
Boende runt Morro Bay?

Dag 3-4: Från Morro Bay blir det HW1 mot San Fransisco men en natt längs vägen. Tips på boende? Big Sur? Carmel? Monterey?

Dag 4-5: Resan avslutas i SF med två nätter. Tips på boende? Förslagsvis samma boende båda nätterna. Vi har bil även dessa dagar.

/Johan
Av Hawaii
5 aug. 2015 17:32
Har bara erfarenhet från en del av vägarna så detta blir ett delsvar, med lite kommentarer:
1 - den rekommenderade rutten på Google är 190 västerut från Panamint Springs, och sedan 395/14 söderut till Mojave och därifrån 58 västerut.
2 - jag har själv kört 395, men bara under sommaren. Utgår från att det är mycket vackert på vintern med berg & snö. Hade nog varit mitt val. (Alltså 190, 395, 14 etc.)
3 - har svårt att inse att det kan vara ett val mellan 58 eller 178? 178 går ju söderut från P.S. och sedan får man ju i alla fall ta 58 västerut. Har dock själv aldrig kört 178. Och även om jag inte kört 58:an har jag passerat Bakersfield ett antal gånger (I-5), och misstänker att 58:an är nog relativt tråkig vad gäller "scenery".
4 - har du funderat på att fortsätta 14 längre söderut och sedan 126 västerut? I så fall passerar du också Santa Barbara och Solvang som ju är trevliga. Men det kanske kräver en mindre justering av "tidtabellen"...
Det finns nog andra som har flera synpunkter och kommentarer!
6 aug. 2015 08:13
Tack för svar! Vad jag menar med 178:an är att ta den västerut från 395/14, vid Indian Wells, och därmed inte åka så långt söderut som till 58:an. Jag kan inbilla mig att det är en mindre och finare väg (landskap alltså), men det är en ren gissning.

Längre söderut blir det inte, det hinns helt enkelt inte med.

Fortsatt research har styrt om boendet i DV från Panamint Springs till Stovepipe Wells. Sedan blir det något billigare boende i Morro Bay, dvs inte så kustnära, och sedan ser det ut som Monterey har bäst utbud av prisvärt boende för sista HW1-natten.