Långtidsboende i New York, svårt att komma in?

7 dec. 2018 09:59
Visningar: 288
Hej!

Under tre månader nästa år (april-juni) ska jag bo i Brooklyn, NY. Jag har redan hyrt lägenhet, ska jobba med mitt vanliga svenska jobb, bara bo där för att jag vill byta miljö ett tag och fick chansen:-)

Min fråga är till er är, kan det bli problem att få stanna 3 månader när jag kommer till tullen? Ska jag redan på Arlanda när dom frågar ut en, säga att jag ska vara där så länge? Ärlig eller mörka?:-) Ta med anställningspapper som bevis? Har ESTA.
Av Birgere
7 dec. 2018 10:46
Så länge du inte ska jobba med USA relaterade saker så borde det inte vara något problem.
Du skriver att du ska vara borta 3 månader och ESTA gäller bara för 90 dagar, var försiktig här och om du flyger med Norwegian så måste du räkna med risken med några dagars försening upp till en vecka och att du har med det i din planering. Skulle du bokat tight med Norwegian så se till att du har råd att köpa en enkelbiljett med ett annat flygbolag på flygplatsen för du måste ut från Nordamerika inom 90 dagar.
7 dec. 2018 11:41
Du får ju inte jobba om du reser på ESTA så du ska alltså söka visum och ordna allt i god tid. När du väl har allt fixat så ska det inte vara några problem.

Det är ju helt upp till dig om du vill begå brott och ta dig in illegalt i ett land men ingen bör ju ge dig råd att göra så.

Frågar de ut dig på Arlanda? Har hört om att de från flygbolag skulle börjat gå och frågat folk om resan, berätta gärna hur det gått sen, tycker det låter lite märkligt. Gör de det och du ska jobba med bara ESTA så är nog risken stor att det blir stopp redan där.

(Tullen har inget med inresan att göra, de bryr sig inte om annat än vad du har med dig när du anländer, du ska först genom gränskontrollen och det är där de kan börja undersöka dina planer, vilket de sannolikt gör om du ska stanna maximala 90 dagar (ju mer man avviker från "normal" semesterresa ju större risk för frågor)).
7 dec. 2018 12:42
Citerat från Birgere:
Så länge du inte ska jobba med USA relaterade saker så borde det inte vara något problem.
Du skriver att du ska vara borta 3 månader och ESTA gäller bara för 90 dagar, var försiktig här och om du flyger med Norwegian så måste du räkna med risken med några dagars försening upp till en vecka och att du har med det i din planering. Skulle du bokat tight med Norwegian så se till att du har råd att köpa en enkelbiljett med ett annat flygbolag på flygplatsen för du måste ut från Nordamerika inom 90 dagar.
Tack! Jag är borta exakt 85 dagar och reser med SAS så tror det ska vara ok.
7 dec. 2018 12:42
Citerat från Floridasidan:
Du får ju inte jobba om du reser på ESTA så du ska alltså söka visum och ordna allt i god tid. När du väl har allt fixat så ska det inte vara några problem.

Det är ju helt upp till dig om du vill begå brott och ta dig in illegalt i ett land men ingen bör ju ge dig råd att göra så.

Frågar de ut dig på Arlanda? Har hört om att de från flygbolag skulle börjat gå och frågat folk om resan, berätta gärna hur det gått sen, tycker det låter lite märkligt. Gör de det och du ska jobba med bara ESTA så är nog risken stor att det blir stopp redan där.

(Tullen har inget med inresan att göra, de bryr sig inte om annat än vad du har med dig när du anländer, du ska först genom gränskontrollen och det är där de kan börja undersöka dina planer, vilket de sannolikt gör om du ska stanna maximala 90 dagar (ju mer man avviker från "normal" semesterresa ju större risk för frågor)).
Jag ska jobba med mitt vanliga svenska jobb, alltså inget relaterat till USA eller arbetsmarknaden där, jag ska bara bo där ett tag:-)
7 dec. 2018 12:59 (redigerad)
Du får inte jobba alls.

Du får göra mässbesök, affärsmöten och liknande på turistvisum/ESTA. Du får inte jobba ens om det är att du skriver en bok, fotar för en svensk resetidning, klippa gräset åt någon, passa någons barn o.s.v.
Du ska nog höra med ambassaden vilket visum du ska söka (om det ens finns möjligheten för det du tänkt), det är ganska snårigt :(
7 dec. 2018 13:32
Citerat från Floridasidan:
Du får inte jobba alls.

Du får göra mässbesök, affärsmöten och liknande på turistvisum/ESTA. Du får inte jobba ens om det är att du skriver en bok, fotar för en svensk resetidning, klippa gräset åt någon, passa någons barn o.s.v.
Du ska nog höra med ambassaden vilket visum du ska söka (om det ens finns möjligheten för det du tänkt), det är ganska snårigt
Tack för infon:-)
Av Peter_o
8 dec. 2018 00:06 (redigerad)
Ett snabbreferat var en annan USA-resenär skrivit i detta forum:

Hon hade jobbat i USA med sitt vanliga jobb som gällde översättningar. Alltså något hon gjorde på sin medhavda dator.
Mitt i perioden måste hon åka hem till Sverige för ett viktigt möte, och eftersom hon skulle åka tillbaka efter det korta mötet fick en bekant ta hand om hennes hund som hon haft med. Det var bara det att hon blev stoppad av gränskontrollen vid inresan eftersom hon jobbat i USA. Inlägget hon skrev var en fråga om någon kunde tänka sig ta hunden till Sverige.

Jag kan inte garantera sanningshalten i detta, men varför skulle man hitta på det och skriva om det? Men det man kan lära sig av det är att man inte ska ta lagarna som gäller alltför lättvindigt.

/PeterO
8 dec. 2018 07:23
Tack för all bra information, jag tar tjänstledigt istället för att vara på den säkra sidan:)
Av Birgere
8 dec. 2018 18:57
Syftet med regelverket att man inte får jobba i landet är ju detsamma som finns i princip alla länder... Det gäller i första hand att skydda den inhemska arbetsmarknaden. Det finns ytterligare en vinkling och det är att om man jobbar i USA så ska man även betala skatt där. USA har nog bland dom tuffaste skatteregelverken när det gäller arbete utomlands.
Sedan ska vi ju vara medvetna om att när regelverket skrevs så fanns ju i princip inte begreppet distansarbete och vad jag har sett så finns det folk som fått tillstånd att distansarbeta i USA med intyg på att arbetsgivaren tillåter detta samt att arbetet inte kan utföras av en amerikan.
När det gäller skattesidan så är ju eg vinningen större för USA om någon befinner sig där och för in pengar från Sverige än dom möjliga inkomstskatteintäkter som dom går miste om.
Sedan läser man ju ofta historier på nätet, och dom behöver inte vara osanna men ofta så saknas vitala delar i informationen varför saker gått åt pipan.
8 dec. 2018 19:35
Det finns visum att söka, t.ex om man blir placerad på en arbetsgivares filial eller liknande i landet. Arbetsgivaren ska intyga att man behövs. Vet inte om distansarbete kunde godkännas på något sätt, komplicerat förhållande så som sagt bör man nog fråga myndigheterna i det läget.

Det är ju inte heller helt självklart att man kan flytta dit 3 månader som semester. Inte helt säkert att det kan ses som semester utan kanske just att man bosätter sig en tid, det som komplicerar att man ska övertyga gränskontrollen att det just är en semesterresa och inget annat.
Ju mer man avviker från det normala (1-3 veckor med familjen på ett eller flera hotell) ju större risk att bli ifrågasatt. Det kvittar om det är 100 semester om de inte tror på det.